چرا جهاد اسلامی توافق جدید آشتی ملی فلسطین را امضا نکرد؟

جنبش جهاد اسلامی فلسطین در آخرین نشست گروه‌های فلسطینی در راستای آشتی ملی فلسطین آنچه تحت عنوان «میثاق شرف» تهیه شده بود، امضا نکرد.

به گزارش مشرق، جدیدترین نشست آشتی ملی فلسطین که طی روزهای میانی ماه مارس ۲۰۲۱ به سرپرستی دولت مصر در حال انجام است توافقات قابل توجهی را در بر داشته است. این توافقات- که تحت عنوان یک میثاقنامه در نشست اخیر ارائه شده، همگی مربوط به برگزاری سه انتخابات طی بهار و تابستان ۲۰۲۱ است- پیش از این در نشست‌های یک دهه گذشته به فرجام نرسیده بود و می تواند یک دستاورد تلقی شود به رغم اینکه برخی نکات مبهم آن می‌تواند مشکلاتی را نیز به همراه آورد.

ببینید:

فیلم/حق انتقام از اسرائیل برای ایران محفوظ است

 توافقات جدیدترین نشست قاهره 

توافقات جدید همگی در یک میثاقنامه ارائه شده که مربوط به مسیر برگزاری ۳ انتخاباتِ ریاست حکومت خودگردان، مجلس قانونگذاری و شورای ملی ساف بوده، شامل تمامی وجوه اداری، حقوقی و امنیتی می‌شود. قرار است این میثاقنامه مرجع ۳ انتخابات برای تمام گروه‌های فلسطینی باشد که توسط شورای عالی قضایی اجرایی و فرماندهی پلیس کرانه باختری اجرایی شود. بر این مسئله در این توافقنامه تأکید شده که همه گروه‌ها باید به نتایج انتخابات و مصوبات دادگاه عالی قضایی احترام بگذارند.

علاوه بر این با اعتراض گروه‌های فلسطینی در خصوص استثنا شدن پلیس غزه از نظارت بر انتخابات توسط جنبش فتح، مقرر شد با همکاری پلیس کرانه باختری، پلیس نوار غزه نیز به تأمین امنیت انتخابات بپردازد.

همچنین گروه‌های فلسطینی توافق کردند اسیران فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی که در پست‌های حکومتی قرار داشتند برای نامزد شدن در انتخابات شرط استعفای آنها برداشته شود. ضمن آنکه گروه‌ها توافق کردند هر اسیری که در انتخابات شرکت کرد و رأی آورد به محض آزادی در پستی که رأی آورده قرار گیرد چرا که صهیونیست‌ها تلاش خواهند کرد با آزاد نکردن منتخبان فلسطینی که در بند این رژیم هستند نتایج انتخابات را معلق باقی بگذارند.

 چرا جهاد اسلامی میثاقنامه را امضا نکرد؟ 

توافقاتی که در بالا به آنها اشاره شد در میثاقنامه مد نظر گروه‌های فلسطینی گنجانده شد اما جنبش جهاد اسلامی فلسطین آن را امضا نکرد. سؤال اینجا است که آیا جهاد اسلامی با این توافقات مخالف است؟ یا آنکه نکته‌ای دیگر را مد نظر قرار داده که از امضا این توافقات امتناع کرده است؟

جهاد اسلامی معتقد است انتخاباتی که قرار است برگزار شود ذیل یک پیش فرض در حال انجام است و آن هم توافقنامه اسلو است. یعنی در حالی که توافقنامه اسلو مورد قبول قرار گرفته، قرار است گروه‌های فلسطینی در شرایط پذیرش این توافق، وارد انتخابات جدید شوند. یکی از بندهای اصلی توافقنامه اسلو به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی ساف است که به هیچ وجه مورد قبول گروه‌های مقاومتی از جمله جهاد اسلامی فلسطین نبوده و نیست.

 راه حل جهاد اسلامی 

راهی که جهاد اسلامی برای امضای این میثاقنامه ارائه داده از این قرار است که باید مسیر انتخابات مجلس قانونگذاری و شورای ملی ساف هم در مسیر عضویت و هم انتخاب به طور کامل جدا شود تا گروه‌هایی که قصد حضور در انتخابات را دارند بدون آنکه توافقنامه اسلو را قبول داشته باشند با حضور در انتخابات، آن را به طور ضمنی تأیید نکرده باشند. آنگاه هر گروهی که نخواهد اسلو را بپذیرد با عدم حضور در انتخابات شورای ملی ساف عملاً آن را رد کرده، به طور تلویحی و ضمنی به تأیید آن مجبور نخواهد بود.

 آخرین نشست و پرونده ساف 

قرار است گروه‌های فلسطینی طی روزهای آینده به بررسی پرونده ساف پرداخته و برای حل مشکلی که موجب شد جنبش جهاد اسلامی از حضور در انتخابات معذور شود راه حلی مورد ارائه شود؛ راه حلی که بخشی از پرونده آشتی ملی فلسطین بوده است. پرونده ساف و نحوه حضور تمام گروه‌های فلسطینی در آن یکی از مهمترین پرونده‌های آشتی ملی فلسطین است و بدون حل آن آشتی ملی به فرجام نخواهد رسید. حالا با نکاتی که جنبش جهاد اسلامی فلسطین مطرح کرده، مسئله شفاف‌تر از گذشته دنبال می‌شود و می‌توان امید داشت در آینده این مسئله بهتر و روشن‌تر به نتایج قابل توجه برسد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس