کد خبر 1193777
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۲
انتخابات

انقلاب اسلامی در این بیش از چهار دهه، با کمک و تلاش‌های برخی از همین فرماندهان توانسته تهدیدات متعدد نظامی و اطلاعاتی را خنثی کرده و از حیث سرزمینی و نظامی به بنیه مطلوبی برسد...

به گزارش مشرق، حمزه پاریاب، کارشناس مسائل نظامی طی یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: در کنار پیام‌های تلخ و صحنه‌های تأسف‌باری که در روزهای اخیر به‌عنوان صف‌های طولانی، در معرض دید مردم کشورمان و رسانه‌های خارجی قرار می‌گیرد و قطعا تبعات اجتماعی و سیاسی خاص خود را به دنبال دارد، آنچه عمیق‌تر، ماندگارتر و هشداردهنده‌تر خواهد بود، نحوه مواجهه مسئولان بخش‌های مختلف با این وضعیت است.

طبیعتا مسئولان اجرائی و اصطلاحا دولتی، در نوک پیکان انتقادها هستند و توقع آن است که به‌جای روی‌آوردن به تاکتیک اکثر دولت‌های سه دهه اخیر در کشورمان، یعنی قرارگرفتن در موقعیت مدیر و دولت ناکارآمد و بهانه‌گیر، به حل فوری و ریشه‌ای مشکلات مرسوم همچون توزیع و گرانی بپردازند. این وضعیت و موقعیت تکراری، آنگاه خطر امنیتی برای کشورمان محسوب می‌شود که پای بخش دیگری از ارکان مهم نظام به موضوع انتقاد و ایرادگرفتن از سیستم اجرائی باز شود.

این رکن مهم، همان فرماندهان یا اصطلاحا کاندیداهای نظامی هستند که قرار است طبق تبلیغات و وعده‌ها، حضور و احتمالا انتخابشان در آوردگاه خرداد ۱۴۰۰ به افزایش امید و انگیزه آحاد مختلف جامعه منجر شود.

شاید در نگاه اول، همراه‌شدن کاندیداهای مذکور با مردم معترض به صفوف و گرانی مرغ و میوه، به مردمی‌بودن و اطلاع آنها از گرفتاری‌های اقشار پایین‌دست جامعه تعبیر شود و حتی برخی نزدیکان و طرفداران نیز به این موضوع دامن بزنند، اما در نگاهی کلان‌تر و موشکافانه‌تر، همسوشدن فرماندهان و کاندیداهای نظامی با مسئولان اجرائی نالان و دست‌بسته، رهاوردی جز ناامیدی مردم از اصلاح واقعی امور نخواهد داشت؛ چراکه ترجیح می‌دهند فرماندهانی که از این رکن مهم جمهوری اسلامی مهیای ورود به انتخابات می‌شوند، دست‌گیر دولت و نظام در مشکلات باشند و به دنبال راه‌حل این مشکلات بروند، وگرنه انتقاد و اعتراض را که همه بلدند.

شاید این حرف، تکراری و بی‌فایده به نظر برسد که بگوییم جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری با موقعیت راهبردی، در معرض انبوهی از تهدیدات در سطوح فروملی، ملی و فراملی است.

اما آنچه در این تکرار باید مرکز توجه قرار بگیرد، این است که توقع از کاندیداهای نظامی چیزی جز اینکه بیش از دیگران و حتی مسئولان اقتصادی به شناسایی و احصای تهدیدات امنیت ملی کشور و تلاش در راستای مقابله با این تهدیدات بپردازند، نیست. چراکه اولویت‌بندی دقیق تهدیدها، بیش از بیان تکراری و روزمره آن اهمیت دارد.

حتی ممکن است در این وضعیت، یک تزاحم منافع نیز رخ دهد؛ از یک سو، کاندیدای انتخابات طبق یک عادت و روند مرسوم باید به نقد وضعیت موجود بپردازد و با جذب ناراضیان و بیان وعده‌ها، تلاش کند به برتری در انتخابات مهم ۱۴۰۰ دست یابد، اما از سوی دیگر، حداقل از کاندیداهای نزدیک به نیروهای مسلح انتظار می‌رود در راستای امیدآفرینی و حل مشکلات علی‌رغم کمک به دولتی که از نظر سیاسی با آنها همسو نیست، گام بردارند؛ حتی اگر در نهایت این روند منجر به پیروزی و انتخاب خود یا ائتلاف‌شان نشود؛ چراکه آنچه دور و نزدیک از سردار بزرگ، حاج قاسم سلیمانی نیز آموخته‌ایم، همین رویه و راه‌حل است.

قطعا کاندیداهای مشهور نظامی این روزها خود را در تبیین و تحلیل موضوعات امنیتی و چالش‌های این حوزه در آینده‌ای کوتاه‌مدت و درازمدت، باتجربه‌تر و صاحب‌نظرتر از نگارنده این یادداشت می‌دانند، اما تجربه نشان داده فضای انتخابات و موج‌های اجتماعی و سیاسی شکل‌گرفته در ماه‌های منتهی به آغاز رأی‌گیری، آنچنان ذهن و فضای ستادهای انتخاباتی و نزدیکان هرکدام از کاندیداها را درگیر خواهد کرد که کمک به دولت درحال‌رفتن را یک امتیاز منفی قلمداد می‌کنند که همین موضوع، اولین نشانه‌های اتکا به راهبردها و ثمرات سیاسی کوتاه‌مدت و دورافتادن از تبعات طولانی‌مدت اجتماعی و امنیتی چنین اقدامی است.

ذکر این نکته نیز ضروری است که انقلاب اسلامی در این بیش از چهار دهه، با کمک و تلاش‌های برخی از همین فرماندهان توانسته تهدیدات متعدد نظامی و اطلاعاتی را خنثی کرده و از حیث سرزمینی و نظامی به بنیه مطلوبی برسد، اما همچنان که عیان است، در حوزه‌هایی همچون اقتصاد، با مشکلات فراوانی دست‌به‌گریبان است که این مشکلات، حوزه اقتصادی را به تهدیدی امنیتی- اجتماعی بدل کرده و می‌تواند مستقیما به نظام آسیب برساند.

یکی از دلایل مهم تداوم این آسیب، جداکردن کامل روند هر دولت از دولت‌های پیشین بوده که مصداق مهم آن، کناررفتن‌های اتوبوسی و مینی‌بوسی مسئولان اجرائی پس از تغییر رئیس‌جمهور است؛ همان آسیبی که خوشبختانه در نیروهای مسلح کشورمان دیده نمی‌شود؛ چراکه اصل در این مجموعه‌ها، شایسته‌سالاری، ترکیب تخصص و تعهد و انگیزه قوی برای کمک به نظام و انقلاب است. اما توقع اصلی از فرماندهان و مسئولانی که از نیروهای مسلح تلاش دارند وارد فضای اجرائی شوند، آن است که همین روحیه و ساختار را در خود تثبیت و در بزنگاه‌های مهمی همچون انتخابات، به چنین داشته مهمی اتکا و عمل کنند.

به نظر می‌رسد همراه‌شدن و حتی پیشی‌گرفتن از برخی مدیران اجرائی در ترسیم یک ساختار بزرگ نالان و ناکارآمد، نه‌تنها کمکی به انتخاب یک کاندیدای نظامی نخواهد کرد، بلکه ذهنیتی در آحاد مردم به‌ویژه دوستداران انقلاب ایجاد می‌کند که جز یأس از اصلاحات، پیشرفت اساسی و همه‌جانبه، ثمره‌ای نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    0 0
    مشکلاتی که این دولت کنونی درست کرد برمی گردد به جیبهای بزرگی که خودشان واطرافیانشن ودران طرف هم اقازاده های خرج نشینشان درست کرده بودند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس