کد خبر 1193438
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴

به گزارش مشرق، حمید خوش‌آیند طی یادداشتی که در کانال تلگرامی مطالعات پژواک خرد معاصر منتشر شد به بررسی وضعیت انصارالله در جنگ یمن پرداخت.

نابودی انصارالله و تصرف سرتاسر یمن و تأسیس حکومت همگرا با دربار سعودی و آمریکا مهم‌ترین اهداف عربستان در آغاز جنگ علیه یمن بود که این اهداف نه‌تنها محقق نشده بلکه با نتیجه معکوسی همراه شده است. زمانی که ائتلاف تحت رهبری عربستان حمله به یمن را آغاز کرد، انصار الله یک جنبش کوچک محلی در یمن بود، اما پس از شش سال، این گروه کوچک، به یک بازیگر تمام‌عیار، تعیین‌کننده و معادله‌ساز نه‌فقط در یمن بلکه در سطح منطقه و بین‌الملل تبدیل‌شده است که حتی دولت آمریکا برای گفتگو با آن اصرار دارد.

از نظر میدانی و سیاسی درحالی‌که شش سال قبل انصارالله شاید در کمتر از ۱۰ درصد یمن و عمدتاً در سعده تمرکز میدانی داشت، امروز حدود ۷۰ درصد مناطق قابل سکونت و دارای اهمیت راهبردی ازجمله استان‌های سعده، صنعا، الجوف، ذمار، حدیده، بخش‌های مهمی از استان مأرب و برخی مناطق دیگر در شمال یمن را در اختیار دارد. اصلاً برای عربستان و شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش هم قابل‌تصور نبود که در جنگ یمن بیش از ۳۸۰ هواپیما و بالگرد آپاچی و بیش از ۸۹۰۰ تانک و خودروی نظامی و بیش از ۱۱ هزار افسر سعودی و اماراتی در این جنگ سرنگون شده و کشته شوند!

هم‌اینک استان مأرب که از کلیدی‌ترین و استراتژیکی‌ترین مناطق یمن است و به لحاظ سیاسی پایگاه اصلی حزب اصلاح و دولت مستعفی منصور هادی است، به مرکز اصلی تحولات میدانی در این کشور تبدیل‌شده است که درگیری‌های شدیدی هم بین انصارالله و نیروهای تحت امر عربستان برای تسلط بر آن وجود دارد. امروز و تا لحظه نگارش این مطلب، انصارالله طی یک عملیات آزادسازی تنها کمتر از ۶ کیلومتر با مرکز این استان فاصله داشته و به دروازه‌های مأرب رسیده است.

این در حالی است که در نقطه مقابل، ائتلاف سعودی نیز هر چه در توان دارد را برای تصرف استان مأرب به کار بسته و تمام نیروهای مزدور اعم از داعش و القاعده و غیره را به جبهه مأرب روانه کرده، به‌طوری‌که حدود ۴۰ هزار نیرو در قالب ۵۵ تیپ به مأرب آورده است. در اهمیت تحولات میدانی مربوط به مأرب همین بس که این استان حکم حلب را در سوریه دارد و آزادسازی آن نیز به‌مثابه آزادسازی حلب در سوریه است که باعث پایان داعش در آن کشور شد.

لذا آزادسازی استان مأرب که بر اساس برآوردهای موجود به زودی اتفاق خواهد افتاد، یک موفقیت مهم برای انصارالله بوده و باعث تغییر موازنه و برچیده شدن نیروی تحت امر سعودی چه ازنظر میدانی و چه سیاسی و نظامی از یمن خواهد گردید. برای همین است که آمریکایی‌ها نیز به‌رغم درخواست‌هایشان برای پایان دادن به جنگ یمن، به‌شدت دنبال این هستند که ولو با پایان جنگ هم که شده عملیات آزادسازی مأرب نیمه کاره مانده و این استان از دست نیروهای طرفدار سعودی خارج نشود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    23 1
    نصر من الله و فتح قریب
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    9 0
    روی گلوی امریکا و عربستان !!
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    5 0
    انصار الله یک جنبش کوچک درسعده که پس حمله سعودی ومتحدینش با چراغ سبز آمریکا شروع شد که دردو سه هفته کار انصارالله رایکسره کنند اما بعد قریب به هفت سال این جبهه مقاومت یمن است به یک قدرت باز دارنده حتی قدرت تاثیر گذار درمنطقه تبدیل شده است که آمریکا یا راهی جز به رسمیت شناختن آن ندارند
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    5 0
    با خدا باش پادشاهی کن
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    3 0
    باید با زیردریایی های ارتش مثل طارق موشک های ضدهوایی و ضدزره را به یمنی ها برسانید
  • نیما IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    والبته متحد ودوست ایران است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس