کد خبر 1193402
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
عکس معروف جنگ ویتنام - کراپ‌شده

۱۶ مارس سال ۱۹۶۸ میلادی سربازان آمریکایی در یک روستای ویتنام اعمالی مرتکب شدند که حتی با معیارهای قرون وسطایی هم وحشی‌گری محسوب می‌شد.

به گزارش مشرق، آن‌روز یک گروهان ارتش آمریکا رفته بودند دنبال ویتنامی‌هایی که با آنان می‌جنگیدند یا همان «ویت‌کُنگ»‌ها و رسیدند به روستای «می‌لای» و هیچ ویت‌کنگی در آن‌جا نیافتند. اما به جای این‌که راهشان را بکشند و بروند افتادند به جان ساکنان روستا. چه کردند؟ ۵۰۴ نفر را کشتند و این کشتار بی‌دلیل با شکنجه، قطع عضو، تجاوز جنسی و قطعه‌قطعه‌کردن اجساد همراه بود. مورخان این ماجرا را با عباراتی نظیر سلاخی، بریدن گلوها و کشتن مردم با گلوله و نارنجک یاد می‌کنند.

«سیمور هِرش» خبرنگاری که ماجرا را افشا کرد درباره‌اش چنین نوشته است:«بسیاری به گروه‌های کوچک تقسیم شده و به ضرب گلوله به قتل رسیدند. دیگران... به آب انداخته شده و با شلیک گلوله به قتل رسیدند و بسیاری دیگر در گوشه‌ای یا در نزدیکی خانه‌هایشان کشته شدند. به برخی از زنان جوان‌تر و دختران تجاوز جنسی شد و سپس آن‌ها به قتل رسیدند». و البته یادآور شده است:«نام می‌لای فراموش نمی‌شود چون مردم این قریه بدون هیچ دلیلی و به‌طور تصادفی هدف نیروهای آمریکایی قرار گرفتند... بیشتر قتل عام‌های وحشتناک در جنگ رخ می‌دهند. این کشتار حتی در نزدیکی میدان جنگ هم رخ نداد بلکه قتل‌عامی بی‌دلیل در یک قریه بود.»

شوک‌آورترین واقعه جنگ ویتنام

یک عکس قابل‌انتشار از کشتار ‌»می‌لای». اغلب تصاویر باقی‌مانده از آن واقعه به‌دلیل دلخراش‌بودن در رسانه‌های عمومی قابل انتشار نیستند

مأمور بودیم و معذور!

پس از این واقعه ارتش آمریکا چه کرد؟ افتخار کرد و در تبلیغاتشان می‌گفتند ویت‌کنگ‌ها را روستا به روستا دنبال می کنند و شکست می‌دهند. ولی یک سال بعد عکسی مشهور از کشتار می‌لای منتشر شد که همان روز واقعه به‌طور اتفاقی توسط یک عکاس نظامی ثبت شده بود. بعدها عکس‌های دیگری هم منتشر شد و گَند ماجرا درآمد و با فشار افکار عمومی و مطبوعات، یک کمیسیون تحقیق برپا شد و یک دادگاه برپا شد و برخی از سربازان و درجه‌داران آن گروهان کذایی رفتند و آن‌جا نشستند و همگی تبرئه شدند! چون ‌گفتند ما فقط انجام‌وظیفه کردیم و دستورات را اجرا کردیم. همان‌موقع هم این، خلاف رویه قضایی درباره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت بود چرا که پس از جنگ جهانی دوم متهمان به این نوع جنایات نمی‌توانند بگویند مأمور و معذور بوده‌اند؛ همان‌طور که سران نازی‌ها نتوانستند. البته این دادگاه بسیار متفاوت بود و بالاخره دادگاه خودشان بود و متهمان هم از خودشان بودند دیگر!

شوک‌آورترین واقعه جنگ ویتنام

عکس مشهور کشتار روستای «می‌لای». در زمان انتشار این عکس، دختری که دکمه‌های پیراهنش را می‌بندد، جلب‌توجه نکرد اما بعدها در کمیسیون تحقیق مشخص شد:«این تصویر در حقیقت این زنان و کودکان را طی چند لحظه‌ای نشان می‌دهد که میان تجاوز جنسی و کشته شدن سپری کرده‌اند»

عاقبت فرمان‌دهنده کشتار

کسی که فرمان کشتار داده بود، چه شد؟ در آن دادگاه تاریخی! فقط ستوان «ویلیام کالی» گیر افتاد؛ فرمانده یکی از جوخه‌ها که مصرانه و بدون دلیل دستور کشتار و وحشی‌گری داده بود و خودش هم ۲۲ نفر را کشته بود. به این یکی حبس ابد دادند تا افکار عمومی راضی شود و آرام بگیرد. ۲ روز بعد «ریچارد نیکسون» رئیس‌جمهور وقت آمریکا دستور داد متهم فعلا آزاد باشد تا دادگاه تجدید نظر برپا شود. هیچی؛ درنهایت کالی ۳ سال رفت حبس در یک زندان نظامی با امکانات ویژه و عاقبت عفو شد. بالاخره کالی هم غریبه نبود؛ از خودشان بود. و این بود ماجرای کشتار آمریکایی و عدالت آمریکایی و البته بیش‌ازاین هم نمی‌توان انتظار داشت. به قول «جان پیلگر» خبرنگار و نویسنده استرالیایی در کتاب «به من دروغ نگو!»:«برای مردانی که به سوی توحش سوق داده شده بودند این وظیفه‌ای عادی بود که به نیابت از سوی مافوق‌های جنایتکارشان، کشوری در دوردست را تباه کنند».

شوک‌آورترین واقعه جنگ ویتنام

ستوان «کالی» یکی از فرماندهان کشتار «می‌لای» و تنها کسی بود که در دادگاه محکوم شد و البته بعد «عفو» شد

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۲۶ اسفند مصادف با ۱۶ مارس میلادی و ۲ شعبان هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ زادروز عارف والامقام «خواجه عبدالله انصاری» در سال ۳۹۶ قمری
ـ زادروز «لودویک بتهوون» موسیقی‌دان مشهور آلمانی در سال ۱۷۷۰ میلادی
ـ درگذشت «سِلما لاگِرلوف» نویسنده معروف سوئدی در سال ۱۹۴۰ میلادی
ـ بمباران شیمیایی شهر «نودشه» در استان کرمانشاه توسط رژیم بعثی عراق در سال ۱۳۶۶ شمسی
ـ تشکیل نیروی نظامی «پلیس جنوب» در مناطق جنوبی ایران با اهداف استعماری توسط بریتانیا در سال ۱۲۹۴ شمسی

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    43 4
    ظلم و ستم تاوان دارد انکارکنندگان شایسته عذاب ابدی اند
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      32 4
      خاک بر سر غربگداها که به این آمریکای جنایتکار دل بسته اند
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      13 1
      سالها بعد مترسک های خیمه شب بازی امریکایی داعش هم یک ساعته 1800 جوان را در اسپایکر عراق سلاخی کردند اما عراقیها همچنان نگاه میکنند تا قاتل ناجی انها در ان قضایا در کشورشان راست راست میچرخد
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      18 2
      ظالمان و ستمگران دنیا کاش یکبار قرآن مجید را می خواندند و می فهمیدند که خداوند در مورد ظالم و ظالم دوست و ظلم پذیر چه گفته و در مورد مردم ویتنام همین کافی بود که ظلم پذیر نبودند و در نهایت ، شکست خفت بار را به ارتش شیطان بزرگ آمریکا هدیه دادند ، خداوند ریشه ظلم همه جنایتکاران و ستمکاران عالم مخصوصا شیطان بزرگ آمریکا و اذنابش و آل سعود منافق را بخشکاند . آمین یا رب العالمین ، اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    45 3
    یه عده به میگن چرا بعد از 1400 سال برای واقعه عاشورا عزاداری میکنید و اشک میریزید، در واقع آدمیزاد اگه بخواد خودخواه بشه و تمرین انسانیت نکنه تبدیل به یه حیوانی مثل این جنایتکاران بی حد و مرز میشه. توی آموزه های شیعی میگن تو روضه حتی اگه اشکت نمیاد ادای گریه کردن دربیار. این یعنی تمرین این که از آدم کودک کش بیزار بشی و سعی کنی با مظلوم همدردی کنی و در وهله اول ظالم و کودک کش نشی و در وهله دوم نسبت به مظلوم بی اعتنا نباشی! این یعنی انسانیت.
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    45 3
    خدایا ریشه ی هر چی ظالمه از روی زمین محو نما امین
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      2 3
      اینجا هم یه بار یه درجه دار رو به جرم دزدیدن یک ریش تراش دانشجویان محاکمه کردن.
  • حمید IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    35 3
    جنایات فرانسه در کشورهای اسلامی خیلی‌خیلی بیشتره!
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      8 1
      کاش از جنایت فرانسه هم گزارش تهیه کنید خیلی تکان دهنده و هولناک تست جنایات فرانسویان در کشورهایی که اشغال کردند.
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    29 1
    اصلاح طلبان: امریکا کدخداست، بریم مذاکره تا مشکلاتمون رو برطرف کنن. اوباما و بایدن بسیار باهوش و مودب اند.
  • یاسین IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    39 2
    آمریکا در وحشی‌گری‌ و جنایت علیه بشریت، باید بره جلوی فرانسه لنگ بندازه...
  • احمدی IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    30 2
    لعنت بر امریکا و غربگرایان کثیف
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    17 1
    این کثافت کاری و جنایت را دست پروده های حرامیشون تو عراق و سوریه به نام داعش تکرار کردن اونوقت یه سری احمق و خائن میگفتند ما تو سوریه و عراق دخالت نکنیم
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    15 1
    مقاوم ترین مردم دینا همین ویتنامی ها هستن الان هم در جنگ اقتصادی جزو صادرکنندگان مونتاژ کنندگان قطعات الکترونیکی هستن
  • احمد IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    15 0
    جنگ ویتنام واقعه شوک آورتر زیاد داشت. این یکی صداش دراومد. رو بقیه سرپوش گذاشته شد.
  • سید جواد IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    18 1
    یاد سخن کسی افتادم که می گفت دنیای امروز دنیای موشک نیست! اگر توان نظامی و موشکی نداشتیم، آیا این یانکی ها کوچکترین رحمی به ما می کردند؟!
  • سعید IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    11 1
    خداوند لعنت کند این قاتل های جنایتکار را به خدا یک ذره انسانیت در وجود اینها نیست
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    7 0
    یک سرباز گردن بندی را به تئودور روزولت رئیس جمهور آمریکا هدیه داد که از استخوان‌های یک ژاپنی تهیه شده بود رئیس جمهور آمریکا در جواب گفت چه هدیه‌ی خوبی. من از این هدیه‌ها زیاد می‌خواهم. آن وقت در کشور ما در جشن ولنتاین عروسک خرس تدی هدیه می دهند که برگرفته از نام تئودور روزولت شکارچی خرس هست.
  • احمد IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    6 1
    شما یک جا را نشان دهید که آمریکا حضور پیدا کرده باشد ولی آنجا جنایت نکرده باشد؟
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    4 1
    تاریخ سر تا پا سیاه شیطان بزرگ با مستندات و تاریخ غیر قابل انکار موجود است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس