کد خبر 1193206
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵

خواص روغن جوجوبا در این چند ساله بسیار مورد توجه قرار گرفته به همین دلیل قصد داریم فواید و مضرات روغن جوجوبا آن را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. گیاه جوجوبا درختچه ای چند ساله است که بومی آمریکای شمالی است. جوجوبا قادر به رشد در آب و هوای سخت و بیابانی می باشد. روغن جوجوبا از دانه ها تولید می شود و به عنوان دارو استفاده می شود.

همچنین روغن جوجوبا هم به تنهایی و هم به عنوان حامل در ترکیب با روغن های اساسی دیگر استفاده می گردد. در کشاورزی این ماده به عنوان آفت کش بی خطر، برای کنترل مگس سفید و کپک پودری بر روی محصولات زراعی کاربرد دارد. علت محبوبیت این روغن بر این است که در سال 1970 شکار نهنگ به دلیل استفاده از روغن اسپرم آن ممنوع گردید، از این رو جوجوبا به عنوان بهترین روغن جایگزین مورد توجه قرار گرفت.

روغن جوجوبا چیست؟

روغن جوجوبا دارای اسیدهای های چرب اشباع نشده است، برای همین در دمای اتاق مایع می باشد. استفاده از این روغن در مواد آرایشی مورد توجه قرار گرفته است، زیرا به مدت طولانی قابل استفاده و نگهداری می باشد، مانند دیگر روغن ها به سرعت تجزیه و سفت نمی گردد. برای همین بهترین روغن شناخته شده برای استفاده در محصولات آرایشی می باشد. از طرفی دیگر، غنی از ویتامین های E و B، کروم، روی و مس است. همچنین در ساختار خود خاوی سه اسید چرب اروسیک، اولئیک و گادولئیک می باشد.

خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو و عوارض احتمالی

خواص روغن جوجوبا

بسیاری از مردم از روغن جوجوبا برای مراقبت از پوست خود استفاده می کنند. شواهد نشان می دهد که این روغن خالص خاصیت دارویی دارد و در درمان و بهبود آکنه، پسوریازیس، آفتاب سوختگی، بریدگی و خشکی پوست و سایر موارد پوستی در وسایل آرایشی بهداشتی مورد توجه قرار گرفته است.

از دیگر خواص روغن جوجوبا استفاده از آن به صورت موضعی برای تشویق رشد مجدد مو در افرادی که طاس هستند، می باشد. احتمالا حداقل در یکی از محصولات موی خود با این روغن با ارزش روبرو شده اید. این روغن طبیعی به خاطر خواص منحصر به فردی که برای سلامت موها دارد به یک ماده محبوب در بین مردم تبدیل شده است.

اگرچه یافتن این مورد در لیست مواد تشکیل دهنده محصولات طبیعی مورد علاقه شما برای مراقبت از مو، معمول است، اما در محصولات با برند معتبر نیز یافت می شود. از دیگر مصارف آن می توان به محصولات پاک کننده، لوسیون های صورت، دست و بدن اشاره کرد.

خواص روغن جوجوبا برای پوست

مرطوب کننده: روغن جوجوبا یک ماده مرطوب کننده عالی است. برای اینکه رطوبت پوست از بین نرود مانند یک مانع محافظ عمل می کند. این ممکن است به جلوگیری از ایجاد عفونت های باکتریایی، آکنه و شوره سر کمک کند. همچنین می توانید روزانه رو بار این روغن را بر روی قسمتی از پوست خود که حاوی چین و چروک شده، بمالید. این کار به مرور زمان میزان چروک های پوست را کاهش می دهد.

ضد باکتری: روغن جوجوبا حاوی خواص ضد میکروبی و ضد قارچی است. طبق آزمایشات آزمایشگاهی این روغن قادر به از بین بردن همه گونه های باکتریایی یا قارچی نمی باشد، تنها باکتری ها و قارچ های خاصی را که منجر به سالمونلا و عفونت E. coli می شوند را از بین می برد.

آنتی اکسیدان: این روغن مهم حاوی ویتامین E است. این ویتامین بر روی پوست به عنوان یک آنتی اکسیدان کار می کند. به عبارتی دیگر می تواند به پوست شما کمک کند تا با استرس اکسیداتیو ناشی از مواجهه روزمره با آلاینده ها و سموم دیگر مقابله کند.

خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو و عوارض احتمالی

غیر پزشکی: اگرچه این روغن یک ماده گیاهی است، اما ساختار آن بسیار شبیه روغنی است که بدن به طور طبیعی تولید می نماید که پوست نمی تواند تفاوت را تشخیص دهد. این روغن با مسدود کردن منافذ پوست، منجر به شکستگی کمتر و آکنه شدید می شود.

ضد حساسیت: در سطح مولکولی، روغن جوجوبا نوعی موم است. با اینکه می تواند جذب پوست شود، ولی حالت مومی آن می تواند به عنوان یک محافظ و تسکین دهنده عمل کند. برخلاف دیگر روغن های اساسی گیاهان، معمولاً تحریک کننده نیست اما به طور جزئی واکنش آلرژیک دارد.

نحوه استفاده از روغن جوجوبا

برخلاف برخی از روغن های اساسی، روغن جوجوبا نیازی به رقیق سازی ندارد و می توان آن را مستقیماً روی پوست قرار داد. اگر برای بار اول از این روغن یا هر محصول آرایشی و بهداشتی استفاده می نمایید، قبل از خرید روغن جوجوبا اصل ابتدا باید مطمئن شوید که نسبت به آنها حساسیت ندارید. در صورتی که احساس آلرژی و حساسیت پیدا کردید، از استفاده مجدد آن خودداری نمایید.

در صورت استفاده از از این روغن از خالص بودن اطمینان پیدا کنید. مقدار کمی از این ماده تاثیر زیادی بر روی پوست شما خواهد داشت از این رو بهتر است هر دفعه به مقدار کم و به دفعات زیاد بر روی قسمت مورد نظر بمالید. همچنین دقت کنید که به هنگام مالیدن آن بر روی پوست، عمل جذب صورت می گیرد و به صورت چربی بر روی سطح پوست باقی نمی ماند. در غیر این صورت از مصرف آن خودداری کنید.

نحوه استفاده روغن جوجوبا به نتیجه دلخواه شما بستگی دارد. برای تقویت خشکی و ترکی لب ها از آن به عنوان مرهم لب استفاده نمایید و یا می توانید آن را به عنوان سرم ضد پیری در تمام قسمت های صورت خود قبل از خواب بمالید. همچنین می توانید این روغن را با سایر مواد طبیعی ضد آکنه، برای بهبود آکنه ترکیب کنید. استفاده از روغن جوجوبا در اطراف ناحیه چشم بی خطر و بلامانع است، از این رو این ماده به عنوان یک پاک کننده آرایش مورد توجه است.

خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو و عوارض احتمالی

عوارض جانبی روغن جوجوبا

از آنجا که روغن جوجوبا خاصیت ضد حساسیت دارد، در حالت کلی استفاده از آن به صورت موضعی بی خطر است. البته در موارد نادری این روغن باعث واکنش آلرژیک شده و علائمی مانند کهیر و خارش داشته است. برای جلوگیری از این عوارض، قبل از استفاده حتما باید نسبت به میزان حساسیت خود اطلاع یابید.

تشخیص روغن جوجوبا اصل

بوی روغن جوجوبا: یکی از راه های مورد اطمینان برای تشخیص میزان خلوص این روغن به هنگام خرید می باشد. روغن اصل و ارگانیک عاری از عطر و بو بوده و یا اینکه حاوی بوی ملایمی است.

رنگ: رنگ روغن جوجوبا اصل طلایی رنگ است. در صورت بی رنگ بودن، به خاطر فرایند صنعتی می باشد که جهت تصفیه بر روی روغن صورت می گیرد. لذا روغن با رنگ طلایی کم رنگ حاکی از روغن جوجوبای اصل است.

اگر تمایل دارید که روغن جوجوبا را برای مصارف گوناگون تهیه کنید، توصیه می کنیم حتما به سایت bekrina.com مراجعه نمایید. در فروشگاه بکرینا علاوه بر اینکه شما می توانید روغن با کیفیت  سفارش دهید، همچنین از خرید خود اطمینان و رضایت خواهید داشت.

منابع : https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/jojoba-oil-for-face

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-618/jojoba

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس