سوریه (1).jpg

اخوان المسلمین یمن از ماهها قبل خطر را احساس کرده و حالا به ترکیه متحد سنتی خود درخواست کمک داده و این اماراتی را نگران کرده چرا که منافع شان نه تنها در یمن بلکه در دریای سرخ و آفریقا تهدید می شود.

سرویس جهان مشرق؛ در روزهای گذشته تلاش دولت ترکیه برای اعزام صدها تن از عناصر گروهک های تروریستی مورد حمایتش از مناطق اشغالی شمال غرب سوریه (استان ادلب) به یمن (حومه شهر مارب) برای نجات حزب اصلاح (شاخه سیاسی اخوان المسلمین در یمن) خبرساز شده است.

براساس اطلاعات به دست آمده، دولت ترکیه پس از هماهنگی با سرکرده های ارشد میدانی گروهک های تروریستی ارتش آزاد و جبهه النصره، حداقل ۳۰۰ تن از تروریست ها را برای انتقال به خطوط نبرد در استان مارب یمن سازماندهی کرده است.

اگر چه تحرکات اخیر ترکیه برای کمک به حزب اصلاح و جلوگیری از ورود رزمندگان به شهر مارب افزایش یافته اما باید توجه داشت آنکارا از ماهها قبل تلاش هایش را برای حضور میدانی در یمن با همکاری قطری ها آغاز کرده که مقدمه ای برای تغییر تحولات سیاسی و میدانی در این کشور است.
 

پروژه جدید ترکیه در خاک یمن چیست و چرا امارات نگران است؟/ آیا تجربه آنکارا در لیبی و قره‌باغ در جنوب یمن تکرار می‌شود؟ + نقشه میدانی و عکس

حزب اصلاح در یک سال گذشته بخش های وسیعی از مناطق تحت تصرف را در صنعاء (جبهه نهم) ، الجوف (شهر الحزم مرکز استان) و استان مارب (مناطق غربی و جنوبی) از دست داد و اگر از شهر مارب عقب نشینی کند در میدان نبرد و صفحه سیاست به سمت حذف شدن پیش می رود و حضور جدی اش فقط به شهر تعز خلاصه می شود و به همین دلیل از ترکیه درخواست کمک کرده است.

تعز یکی از قطب های فرهنگی یمن و پایتخت جریان اخوان المسلمین در یمن به شمار می آید و جناح ترکی حزب اصلاح که قدرت را در این شهر به دست گرفته است با دولت و جریان اخوانی ترکیه رابطه چند ده ساله دارد و همین ریشه تاریخی به خوبی می تواند به سوالات در خصوص چرایی حضور و نفوذ ترکیه در یمن پاسخ دهد.

حزب اصلاح که به قطری ها هم بسیار نزدیک است پس از انقلاب سال ۲۰۱۱ با تشکیل گروه های شبه نظامی توانست کنترل شهر تعز را به طور کامل در دست گیرد و فروردین ماه سال ۹۴ نیز وارد اردوگاه ریاض شد و در تجاوز ائتلاف سعودی - اماراتی شرکت و نیروهای زیادی را از تعز به خطوط درگیری ها با رزمندگان انصارالله اعزام کرد.
 

پروژه جدید ترکیه در خاک یمن چیست و چرا امارات نگران است؟/ آیا تجربه آنکارا در لیبی و قره‌باغ در جنوب یمن تکرار می‌شود؟ + نقشه میدانی و عکس

همکاری حزب اصلاح و ائتلاف سعودی - اماراتی تا تابستان سال ۹۸ با وجود اختلاف ها در سال ۲۰۱۷ (محاصره قطر توسط عربستان) ادامه داشت اما پس از حوادثی که در شهر عدن روی داد و نیروهای مجلس انتقالی قدرت را در جنوب یمن با توافق ریاض قبضه کردند، جریان اخوان المسلمین خطر را کامل احساس کرد.

سران حزب اصلاح دریافتند سعودی ها نه توان حمایت از آنان را دارند و قابل اطمینان هم نیستند و برای جلوگیری از تکرار سناریوی کودتا علیه جریان اخوانی در مصر، آرام آرام به سمت تغییر راهبرد و نزدیک شدن به دولت اخوانی اردوغان پیش رفت تا جایی که حالا سران این جریان در ترکیه مستقر شدند و روابط گسترده ای میان طرفین شکل گرفته است.

جریان اخوانی امید دارد با ورود ترکیه به یمن تحولات میدانی تغییر کند و علاوه بر حفظ شهر مارب بتوانند موقعیت خود را در تعز هم تثبیت کنند و راه برای عقب راندن نیروهای مورد حمایت امارات به ویژه در بندر راهبردی «مخا» در محور جنوب غرب و رسیدن به آب های آزاد (سواحل دریای سرخ) باز شود.
 

پروژه جدید ترکیه در خاک یمن چیست و چرا امارات نگران است؟/ آیا تجربه آنکارا در لیبی و قره‌باغ در جنوب یمن تکرار می‌شود؟ + نقشه میدانی و عکس

نیروهای تحت حمایت امارات (طارق صالح فرمانده سابق گارد ریاست جمهوری و برادرزاده علی عبدالله صالح) بندر مخا را در جنوب غرب تعز پس از شکست کودتا در سال ۲۰۱۷ و در جریان عملیاتی به تصرف درآوردند و تا حومه شهر بندری الحدیده پیشروی کردند.

در حال حاضر، نیروهای مجلس انتقالی (مورد حمایت امارات) مناطق جنوبی و جنوب غربی (بندر مخا در سواحل دریای سرخ) و رزمندگان انصارالله نیز مناطق شمالی تعز را در اختیار دارند و حزب اصلاح در این شهر شبه محاصره شده است.

اماراتی ها همواره با قدرت گیری جریان اخوان المسلمین  در کشورهای عربی مخالف بودند و نقش ویژه ای را در براندازی دولت های اخوانی از جمله محمد مرسی در مصر ایفا کرده اند به خوبی می دانند اگر ترکیه وارد شود، تحولات میدانی تغییر خواهد کرد و مناطق تحت تصرفش در جنوب و جنوب غرب یمن در معرض خطر جدی قرار می گیرند.
 

پروژه جدید ترکیه در خاک یمن چیست و چرا امارات نگران است؟/ آیا تجربه آنکارا در لیبی و قره‌باغ در جنوب یمن تکرار می‌شود؟ + نقشه میدانی و عکس



رژیم امارات دوست ندارد آنچه که در لیبی اتفاق افتاد (دخالت نظامی ترکیه و حفظ دولت اخوانی و عقب نشینی نیروهای ژنرال حفتر) بار دیگر در یمن تکرار شود و به همین دلیل تمام توانش را به کار گرفته تا از تغییر موازنه قدرت در یمن به ویژه استان تعز جلوگیری کند.

نباید فراموش کرد که هراس اماراتی ها فقط به از دست دادن مناطق جنوبی و جنوب غربی یمن خلاصه نمی شود و اگر ترکیه وارد معرکه شود و بندر مخاء به تصرف حزب اصلاح درآید منافع آنان در دریای سرخ و شرق آفریقا به طور جدید تهدید می شود.

به گزارش مشرق، در حال حاضر تمرکز و اولویت نخست دولت اخوانی اردوغان و حزب اصلاح در یمن بر روی شهر مارب است اما باید منتظر ماند و در آینده نزدیک خط و نشان کشیدن دولت ترکیه و رژیم امارات را برای یکدیگر در جنوب یمن مشاهده کرد و بدون شک شهر تعز به مرکز هماهنگی های آنکارا، دوحه و حزب اصلاح برای تکرار پروژه لیبی تبدیل خواهد شد و در مقابل یمن باید دید امارات چه واکنشی نشان خواهد داد و وزن کشی اخوانی ها و مخالفان اسلام سیاسی اهل سنت به کجا خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 78
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 56
  • CA ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    همانطور که اردوغان در لیبی و قره باغ نشون داد کی دست بالا رو داره در یمن هم قدرت بلامنازعه خواهد بود
    • IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      ید الله فوق أیدیهم
    • ایرج IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      55 44
      یمن حتی در زمان عثمانی‌ها هم خار در گلو بوده و افسران و سربازان عثمانی زیادی جان خود را از دست دادند در جنگ علیه زیدی های یمن
    • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      57 44
      عزیز دل، نیروهای یمنی فرق دارند‌؛‌‌ آمریکا و انگلیس و فرانسه کاری از پیش نبردند اردوغان هم نمی‌تواند
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      66 44
      پیروزی های ترکیه ناشی از قدرت اونبوده، بلکه ناشی از عقب نشینی ایران در دوره روحانی در منطقه و اجرای چراغ خاموش برجام2 توسط غرب گرایان بوده.
    • حسین IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      46 34
      ترکیه فعلا جاده صاف کن آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه شده و بدون حمایت وچراغ سبز آنها نمیتوانست در سوریه .عراق.قره باغ دخالت کند اردغان ادای کشورهای مستقل و با شرافت رو در میاره و عملا بازیچه دست امریکا و صهیونیستهاست.
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      49 34
      در لیبی و قره باغ موفق شد چون ایران نبود. اما در سوریه و عراق سیلی خورد چون ایران اونجا بود. در یمن هم سیلی سختی خواهد خورد. اگه ایران نبود الان عراق و سوریه در اشغال داعش و ترکیه بود
    • ال IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      43 58
      اگه این خبر درست باشه..ترکیه وارد جنگ یمن بشه...تو یه سال ..جنگ یمن تمومه..ترکیه استاد جنگه .هم تو سوریه .لیبی .عراق.و قرباغ .نشون داد
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      21 18
      دوست عزیز یمن با همه آنها فرق دارد مبارزان یمنی با سلاح سبک و دمپایی و کت به تن از صد تا سرباز لیبی و ارمنستانی مبارز تر است
    • سید IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      19 39
      لیبی وهابی و ارمنستان و آدربایجان که در حد یک روستا هستند را با شیعیان حوثی یکی نکن. عردوغان خووهد فهمید که دولت عثمانی اش، پنبه دانه در خواب بوده
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      21 12
      پرچم یمن سرافراز همیشه بالاست
    • محمد IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      17 26
      اگه یادتون باشه ترکیه حامی اول داعش بود و شدیدا شکست خورد
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    30 7
    عجب پیچیده شده جنگ یمن. ظاهرا هیچ جریانی قادر نیست بقیه را از صحنه خارج کند.
    • IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      33 8
      و الله غالب علی أمره . با خدا باش همه مشکلات قابل حله . مشکل ما در خلوص با خدایی است . خدا کند خالص شویم .
    • دیدگا IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      18 3
      این همون چیزی هست که رژیم آمریکا در این منطقه دنبال میکنه!
  • ! FR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    66 52
    ترکیه با صنعت مونتاژکاری و صادرات کالاهای باکیفیت‌ اروپایی مونتاژ شده و اخذ مالیات از محصولات تولیدی، در حال کشورگشایی و نفوذ در منطقه است. فی‌الحال مقامات ایران درصدد تولید داخلی از شیرمرغ تا جان آدمیزاد می‌باشند. تولیداتی که بسیاری از آن ها نه صرفه اقتصادی دارد، نه مزیت نسبی و نه کیفیت لازم. آرمان گرایی نظری، ره به جایی نخواهد برد. أفلا تتفکرون؟!
    • IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      26 50
      تولیداتمون همین الآن هم بخشیش بسیار عالی و صادراتی هستند ، اما اولا باور بدنه دولتی پشتیبان همچنان معکوس است ثانیا در بسیاری از موارد به عکس عملا از واردات و کالای خارجی حمایت می شود .
    • مهدي IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      41 60
      تركيه چند سال پيش از اين 6 تا صفر از واحد پوليش حذف كرد و حالا هم در ادامه همان اقتصاد بادكنكي و ظاهري اتو كشيده يك صفر از قدرتش كاهش يافته يعني تقريبا يك دهم شدن پولش!!!!!پس لطفا از الگوي غلط فاصله بگير و به توليد واقعي -اقتصاد مقاومتي - اقتدا كن...كاري كه همه كشور هاي پيشرفته واقعي انجام داده و مي دهند!
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      11 37
      ایران را بخاطر تفکر اسلام ناب تحریم کامل کردند والا تا قبل از ان در کنار تولید داخل خیلی شرکتهای غربی از اتومبیل تا لوازم خانگی و غیره در ایران فعال و همکار صنعتگران ایرانی بودند
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    این اردوغان منو یاد سفیانی روایات میندازه
    • IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      24 14
      نه خیر عزیز ، ایشون به سفیانی شبیه نیست یمن قطعا روز به روز قوی تر خواهد شد در آخرالزمان، و جنگ قرقیسیا که در ترکیه خواهد بود اتفاق می افتد.
  • IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    ترکیه تو سه جبهه پیروز شد اگه وارد یمن بشه مطمئنا پیروز خواهد شد
    • IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      13 4
      حاشا و کلا . هر سه مورد تحلیل خودش دارد ...
    • احمد IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      30 31
      فقط چیزی رو که متوجه نشدی این که در جنگ هایی که ترکیه وارد شد ایران حضور نداشت،اما در یمن ایران حضور داره، جنگ یمن جنگ قره باغ و لیبی نیست، جنگ سوریه هم در نهایت ترکیه مجبور به خزیدن در یک شهر مرزی شد و در تمام جبهه ها در سوریه شکست خورد، یمن باتلاق ترکیه میشه،حالا خواهید دید،
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      19 18
      اینقدر جو ندید! ترکیه مستقیم وارد جنگ با یمن نمی شه. خود ایران هم مستقیم در جنگ یمن نیست. اگر خودش وارد جنگ شه تمام نیروها و منافعش در منطقه به خطر می افته. فکر نمی کنم ترکیه اینقد احمق باشه که به خاطر عربستان دست به همچین کاری بزنه! نهایتش چندتا مزدورو تروریست و چندتا پهپاد بیرقدار می فروشه به عربستان که اونا هم کار به جایی نمی بره
    • محمد IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      7 7
      اگه یادتون باشه ترکیه حامی اول داعش بود و شدیدا شکست خورد
  • حمید NL ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    54 69
    تمام اینها توهمات مشرق هست. تورکیه هیچ دخالتی در یمن نکرده.. اگر تورکیه وارد بشه مثل لیبی سوریه و قره باغ کاملا اعلام میکنه.
    • IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      16 21
      اینقدر خوش بین نباش .
    • CO ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      21 34
      "تورکیه!!!" پان تورک دشمن ایران است
  • t IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    2 2
    a
  • IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    21 40
    دخالت بی جای کشورهای منطقه در امور یکدیگر واقعا چندش آوره اونم کشوری مثل ترکیه که مردمش رکورددار شاخص فلاکت و بدبختی در منطقه هستند و با پایین ترین حد درآمدی دارند زندگی میکنند
    • رضایی IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      20 20
      یه چیزی بگو مردم نخندن بهت حقوق کارگر ترکیه ای 3000 لیره حالا بزن ببین چقدر میشه
  • پیمان IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    51 19
    هر کشوری باهر هدفی وارد باتلاق یمن بشه قطعا در مقابل نیروهای انصارالله شوست میخوره
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    21 14
    خاطرتان هست که زمان احمدی نژاد اردغان به ایران آمد و در مورد اوضاع سوریه با رهبر انقلاب هم دیدار کرد؟ در آن زمان ایران نپذیرفت که در سوریه با ترکیه علیه اسد همراهی کند. آیا ترکیه در سوریه پیروز شد؟ خیر. مطمئن باشید در یمن هم پیروز نخواهد شد. ترکیه چیزی اضافه بر عربستان ندارد. تروریست های سلفی توسط هر دو کشور حمایت می شوند. سلاح های غربی در دسترس هر دو کشور هست. حضور ترکیه در یمن فقط رقابت بین گروه های مخالف انصار الله را تشدید خواهد کرد
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    12 0
    خدایا دنیا چه وقت روی آرامش زا خواهد دید
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      4 22
      راحتی مطلق و واقعی در دنیا آفریده نشده است . راحتی مال بهشت است إن شاء الله الرحمن نصیب همگی بندگان مومن الهی می شود . البته زهد در دنیا راه مهم دستیابی به راحتی متناسب دنیاست . طبق روایات .
  • سوسان IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    14 27
    دشمن دشمن من دوست من است ورود اخوان به یمن بهترین فرصت برای انصار الله است باید با اخوان مصالحه کرد قد بازی و یکه تازی باعث خسارته و بهترین گزینه اتحاد با اخوان است چه در سوریه و چه در یمن میشه نیروی اخوانی پاکستان و ترکیه رو به عنوان یک فرصت در نظر گرفت
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    16 15
    سود اختلافات کشور های اسلامی را امریکا و انگلیس و روسیه می برد
  • مهرداد IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    1 1
    شهر جده که در نقشه با فلش مشخص کردید اشتباه است وخیلی پایین تر قرار دارد
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    20 14
    یمن گورستان هر متجاوز گری می شود چه آمریکا باشه چه سعودی چه ترکیه انصار الله انشا الله پیروز نهاییاین جنگ تحمیلی است
  • مهدی IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    25 15
    تمام فکر و ذکرتون شده ترکیه و عربستان و ... کشوری که تو تهیه مرغ و روغن خودش مونده باید به فکر داخل باشه نه دشمن تراشی
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      7 7
      اولا فکر شما برخلاف واقعیت تراش می بینه بنا بر این بایستی واقع بین بود ، ثانیا اون مرغ و ... هم حاصل دار و دسته خودتونه ...
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      4 4
      یکی از همین بنفش های هستی
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    19 18
    آرامش دو گیتی تفسیر این دو حرف است: با دوستان مروت با ترکیه مدارا
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      4 4
      اولا آرامش در پرتو یاد و عنایت خدا به دست می آید و گر نه چرا در غرب با آن همه برخورداریهای مادی افراد حتی توی خانه و خانواده هم ... ثانیا در عین ضرورت صحبت با ترکیه بایستی جبهه مقاومت رو تقویت کرد بخصوص انصار الله رو
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    21 21
    خب اگر قراره با امارات درگیر بشه شما چرا وحشت کردید؟؟؟؟
    • GNS IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      13 11
      حالا کی وحشت کرد؟چرا بی دلیل حرف میزنین.فکر کردن سخته؟
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      10 9
      دقیقا همینو بگو. مگه شما نمیخواهید امارات ضعیف بشه خوب الان چرا ناراحتید
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    23 22
    ترکیه در هر جنگی وارد شده با ایجاد تواضل قدرت در زمان کوتاه طرفین رو مجبور به مصالحه و پایان جنگ کرده نمونه بارز لیبی و قره باغ.در سوریه هم ترکیه یکه تازی به هیچ گروهی نمیده و در آخر همه مجبور به ترک جنگ و مصالحه خواهند شد.امیدوارم با مداخله در یمن هم این جنگ خانمان سوز تمام بشه و طرفین باهم گفتگو کنند.
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      9 11
      آیا نظر شما خالصا و مخلصا بدون لحاظ اشتراک زبانی بود!؟ دست بردار عزیز من ترکیه در پازل منطقه نماینده اسلام علوی حسینی مهدوی نیست. همچنان که عثمانی هم نبود.
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      20 7
      اولان درستش توازن هست ثانیا توازن کجا بود ؟ توی سوریه ترکیه از تروریستها پشتیبانی کرده و می کنه ...
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    33 23
    اردوغان مرد سال دوسش داریم
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      15 8
      خدا حفظش کنه
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    28 33
    آرام باشید ترکیه به ناحق گردن کسی رو نزده و نمیزنه
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      6 10
      خیلی راست میگی !
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      15 10
      فعلا که تو اربابت اردوغان دارین جوفتک میندازین نا ارامید و به ناحق خون بی گناه می ریزید و منابع سوریه رو دزدی میکنید
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    10 17
    جالبه هیچ کس از هم عثمانی ستمگر رو قدرت استعمارگر تلقی نمیکنه اگه تورکها استعمارگر نبودند پس چی بودند ؟؟؟؟؟
  • SE ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    5 9
    چطور ترکیه سرخود میتونه با ارسال سلاح و افراد نظامی وارد یمن بشود ولی ایران نمیتونه به انصارالله و جریان دولت ملی یمن راحت کمک کند؟ ترکیه از کجا میخواد تجهیزات برای تروریست هاش وارد یمن بکنه؟ خب ایران هم نباید بیکار بنشیند. ما هم باید کمک هایمان را علنی تر و بیشتر کنیم.
  • بیسیمچی IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    22 37
    متاسفم برای برخی که با زبان پارسی به مجیزه گویی عثمانی و کشورگشایی های متوهمانه اش بی اختیار زبان می گشایند. ایران رو نشناختید. شیعه رو نشناختید. مکتب سلیمانی رو نشناختید. وقتی از عمق استراتژیک ایران صحبت میشه، توی تورک پرست باید کلاه از سرت برداری و تمام قد بایستی‌. یک ژنرال تورک نام ببر اگر می تونی؟ قطعا نمی تونی چون کل فرماندهان ارتش لائیک ترکیه و عربستان نزولی و رژیم بچه کش، روی هم لیاقت تمیز کردن کفش سلیمانی شهید رو هم ندارن. به توی پان تورک بی وجود از سر دلسوزی می گم، وطن فروشی خیلی زشت تر از خودفروشیه. هرچند برای تو این حرفا بی معنیه
    • NL ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      25 24
      مشکل شما این است که در اثر تبلیغات و معرفی آدرس اشتباه متاسفانه شناختی از دوست و دشمن واقعی ندارید! ترک ستیزی و عرب ستیزی نهادینه شده در ایران، ابزار اصلی غرب و شرق و در راس آن صهیونیسم برای تضعیف و تجزیه کشورهای اسلامی است.
    • CO ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      16 24
      پاسخ به دیدگاه با پرچم هلند: شما خودت یک پانترک هستی و بشدت با دیگر قومیتها و هویت ایرانی دشمنی دارید
    • نظر شخصی یک بنده خدایی IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      1 0
      عزیزان و بزرگواران ترک و لر و فارس و عرب و.... واقعا با هم چه فرقی دارند همه ما ایرانی هستیم و از آن شاید مهمتر این که همه ما آدمیزاد هستیم ایرانی و عراقی و آمریکایی و لبنانی و بنگلادشی و... واقعا تا چه میزان متفاوتند البته که تفاوت هایی وجود داره اما واقعا چه قدر است? اجازه ندهید یک عده بیایند و به خاطر منافع خودشان میان مردم نفاق کنند نگذارید عده ای حتی تفکرات شما را جارو کنند و جوری بسازند که به نفعشان باشد مردم دو گروه اند یا برادر دینی تو اند یا در خلق باشما برابر اند
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    11 18
    بر کسی پوشیده نیست که ترکیه مانند عربستان و مجاهدین خلق دارای لشکرهای سایبری به زبان فارسی هستند، اما به نظرم یمن نه سوریه است و نه لیبی و نه آذربایجان، ترکیه در سوریه شکست خورد و با کلی خواهش و تمنی به روسیه و آمریکا فعلا جزئی کوچک از ادلب را داره رویای نماز در مسجد اموری با خود به گور خواهد برد، اما آذربایجان با چراغ سبز غرب و عدم حمایت از ارمنستان از سوی هیچ کشوری حتی فرانسه و دول مسیحی و با حمایت اسرائیل و آمریکا پیروز شد و الا شکست حتمی بود، در لیبی هم جنگ جویان ضعیفی دارند و از مهمتر این که ایران در دو کشور آذربایجان و لیبی طرف ترکیه بود. موضع ایران درباره آذربایجان بارها اعلام شد (قره باغ باید آزاد بشه و جزو سرزمین های اسلامی است) و ایران از دولت رسمی لیبی حمایت می کرد برای همین پیروزی آسان بود، اما یمن این گونه نیست مردمی که با پای برهنه و سلاح بر دوش می جنگند شجاعت بسیاری دارند اما از مهم تر ایران طرف انصار الله هرجا ایران باشد پیروزی با طرف ایرانی خواهد بود و همه دنیا این را می دانند، اردغان هم این را از همه بهتر می دانه، ترکیه هرگز نمی تواند با چندتا پهباد بیقدار و جنگجوی تحریر الشام انصار الله شکست بده
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    4 13
    نخود آش ( ترکیه) . حضور نظامی ترکیه در یمن . مانند دیگر مناطق نخواهد بود . طوری میشود که مردم علیه دخالت دولت تظاهرات خواهند کرد . زمین یمن بمانند باتلاقی با تلفات برای هر تجاوزگری خواهد بود . ترکیه . نهایتش به سرنوشت عربستان دچار میشود . شاید بدتر. اردوغان با سیاست های اشتباه خود متاسفانه ترکیه را با مشکلات عدیده سیاسی و اقتصادی و در آخر نظامی داخلی و خارجی مواجه ساخته و خواهد ساخت . اشتباه پشت اشتباه
  • GB ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    26 21
    مرگ بر ترکیه و دوستدارانش.
  • علی نصیری IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    2 5
    باسلام وعرض ارادت.بنظرمن مهم نیست چه قدرتی واردچه جنگی شده .مهم اینه که اشغالگرهرچقدراقتدارداشته باشه بالاخره محکوم به شکست وبرگشتن سرمرزخودشه .همه یه چیزائی ازجنگهای جهانی شنیدیم که آلمان وفرانسه چه کشورگشائیهایی کردن ولی مجبورشدن به مرزهای خودشون برگشتن الان بریدتونت وسعت کشورشون روببینید.جنگ هشت ساله خودمون که تمام اروپا واعراب یه طرف بودن وملت تازه انقلاب کرده وتحریم شده جمهوری اسلامی یه طرف .ما ازشایدبیش ازبیشت کشورعرب اسیرداشتیم که باپول آل سعودوکویت ازترس صدام کمکش کردن.سلاح شیمیایی ازآلمان هواپیما ازفرانسه و.... درنهایت اونهارو ازخاک ایران بیرون کردن. الان هم نهایتا همه کسانی که مقابل یمن هستند بایدیمن روترک کنند. یمن انقلاب داخلی کرده بود دلیلی نداشت عربستان وامارات اونرواشغال کنن. ایران فقط یه کمک مستشاری میکنه اگه یه نفرازایران اسیرشده بود پیرهن عثمان میشد.عربستان بوی کباب شنید اومددید دارن خرداغ میکنن. همه کشورهادراین چندسال ضررکردن تلفات دادن غیرازآمریکا واروپا که سلاح فروختن. تجربه نشون میده آل سعودهم سرنوشتی مثل صدام خواهندداشت. خداوندهم ازظلم آمریکا واروپا نخواهدگذشت.
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    27 23
    مرگ بر ترکیه و پانترکان علفی اش جبهه حق انصارالله پیروز است اردوغان ماردوش پشیمان خواهد شد
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      23 17
      ساندیستو بنوش
  • مرصاد IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    9 16
    اردوغان منافق پلید !!
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    1 3
    افلا تتفکرون ایا تویی که از ترکیه حمایت مکنی واز این جمله مقدس قران در اخر پیامت استفاده کرده ای چرا خودت فکر نمی کنی؟وبر ضد کشور خود سخن میگویی ایا به جای طرفداری از حق وموضوع مربوط به دفاع از یمن و مظلوم پرت وپلا حرف میزنی؟
  • سجاد IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    3 3
    هر جا که ایران حضور داره گروه های دیگه قدرتی نمیگیرن، مهم نیست چه کشوری وارد درگیری میشه مهم اینه ایران حضور داره و همه هم میدونن ایران به هیچ قیمتی کوتاه نمیاد، نمونش سوریه و عراق که تو سوریه بشار اسد پیروز شد و تو عراق حشد شعبی و الانم یمن انصار الله آمریکا که گردن کلفتشون بود نتونست تو این کشورها جلوی ایران راهی پیش ببره جای نگرانی نیست تا ایران هست بقیه قد نمیشکن
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    0 2
    تاخیرها در محاصره کامل مارب و پیشروی لاکپشتی انصارالله در شهر مارب باعث شده است کشورهای زیادی این پیروزی انصارالله را نوعی شکست نهایی برای انصارالله تعبیر کنند و هوس دخالت در امور یمن به سرشان بزند یا انصار باید مارب را سریع ازاد نماید و یا بطور کامل از اطراف این شهر عقب نشینی نماید
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    2 22
    اانصارالله با تاخیر در عملیات مارب بیشتر دنبال بزرگنمایی آزادسازی این شهر است که این خود یک اشتباه بسیار بزرگی می باشد چون این شهر بسیار استراتژیک و مهم است و وسیله نمایش و اسباب بازی نیست
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    6 8
    انصارالله باید سریع کار مارب را تمام کند چون گذشت مان اصلا به سود انصارالله نیست و در جنگ حلوا پخش نمی کنند باید قبالیل مارب بهایی بدهند بخاطر همراهی با عربستان- انصار و ارتش باید بدون ملاحظات انسانی این شهر را سریع آزاد نماید
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
      0 0
      بدون رعایت مسایل انسانی؟ بعد پس برای چی باید بجنگند؟ اگر همینطور قبایل را بکشند که همه میفهمند شعارهای آنها توخالی است برادر تو آنجا نشستی برای اینکه حس کینه خود را اطفا کنی حاضری مردم آنجا قتل عام بشوند؟؟
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    0 1
    الهم اشغل الظالمین بالظالمین
  • mahdivalipor IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    0 3
    قلم پای هم مزدوران تروریست عردوغان را میشکنیم و هم خود ارتش اشغال گران ترکیه را میشکنیم بدانید ترکیه ای که ازش این قدر هالیوود میسازید اگر به ماجراجویی در یمن بیاد ایران نظاره گر نخواهد شد و جواب تو دهنی ترکیه را خواهیم داد به هر نحوی ممکن عردوغان بداند و سردمداران رزیم AKP اگر زیادی پر روی بکند برایش زیادی گران تمام میشه
  • ارش IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    0 2
    ترکیه خانه تروریستهای منطقه هست وهیچ وقت نمی تواند با امریکا وصهیونیست در بیفتد وهیچ وقت نباید به این کشور اعتماد کرد چون دنبال به دست اوردن منابع کشور های حاشیه هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس