۲۴ قانونگذار آمریکایی خواستار «توافق جامع» با ایران شدند

در ادامه نامه‌نگاری‌های نمایندگان کنگره آمریکا به دولت این کشور در ارتباط با برجام، ۲۴ نماینده کنگره با ارسال نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور خواستار طرح‌ریزی توافقی جامع با ایران شدند.

به گزارش مشرق، ۲۴نماینده کنگره آمریکا از هر دو حزب اصلی این کشور طی نامه‌ای به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دولت بایدن، بر ضرورت دستیابی به یک توافق «جامع» با ایران تأکید کردند.

امضاکنندگان این نامه که  ۱۲ نماینده جمهوری‌خواه و ۱۲ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا هستند، خطاب به وزیر خارجه کشورشان گفته‌اند: «ما از شما می‌خواهیم که از طریق همکاری با متحدان و مشورت با کنگره به‌صورت فراحزبی، یک توافق جامع و بهتر که بتواند مسیر ایران به سلاح هسته‌ای را مسدود و فعالیت‌های شرورانه این کشور را متوقف کند، طرح‌ریزی کنید. چنین توافقی به حفظ امنیت و منافع ایالات متحده و متحدان ما از جمله اسرائیل کمک خواهد کرد.»

آنها در ادامه اظهار داشته‌اند: «برجام باید از چندین جنبه بهبود پیدا کند که مهم‌ترین آنها بحث بندهای غروب است. اگر هیچ تغییری در این زمینه صورت نگیرد، برجام به ایران اجازه می‌دهد که ظرف کمتر از ۵ سال آینده شروع به تقویت برنامه هسته‌ای خود برای رسیدن به مقیاس صنعتی کند.»

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «برجام به مسائل غیرهسته‌ای مرتبط با ایران از جمله زرادخانه قوی موشک‌های بالستیک و دیگر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور نپرداخته است.»

امضاکنندگان نامه در ادامه نامه خود از تحریم‌های شدیدی که در دوران ترامپ علیه ایران وضع شده به عنوان یک اهرم فشار مناسب برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره نام برده و از وزیر امور خارجه آمریکا خواسته‌اند که از این اهرم‌ علیه ایران استفاده کند.

روز سه‌شنبه ۱۹ اسفندماه نیز ۱۴۰ نماینده کنگره آمریکا از هر دو حزب اصلی این کشور روز سه‌شنبه در نامه‌ای به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دولت بایدن بر ضرورت گنجاندن برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و همچنین مسئله زندانیان آمریکایی در هرگونه توافق احتمالی برای احیای برجام تأکید کردند.

این گروه از نمایندگان کنگره آمریکا نیز در نامه خود با تأکید بر ضرورت دستیابی به توافقی جامع با ایران اظهار داشتند: «یک توافق یا مجموعه‌ای از توافقات با ایران باید ماهیتی جامع داشته باشند و به طیف کاملی از تهدیدهای ایران در منطقه بپردازند.»

متعاقباً محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی توئیتری در واکنش به این نامه تصریح کرد: «برجام یک برنامه جامعه است که بین سه کشور اروپایی و سه کشور دیگر (شامل آمریکا) منعقد شده است. حرف C مخفف واژه COMPREHENSIVE (جامع) است.»

ایران بارها با تأکید بر اینکه برجام به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نیست، اعلام کرده است که افزوده شدن هیچ بند جدیدی به برجام را نخواهد پذیرفت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    1 8
    ایران تا ترقه هاشو کنار نذاره نباید خبری از کاهش فشار باشه
    • NL ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      6 1
      اگر منظورت از ترقه موشک های نقطه زن ب عین الاسد هست ن کنار نمیزاره آلبانی نشین خبیث
    • حسین GB ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      1 1
      چند تا ارزانتر باید بسازیم وقتی در آلبانی این عقب مانده های رجوی پرست را باهاش دفن می‌کنیم حیفمون از قیمتش نیاد
  • DE ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    1 0
    ۲۲:۵۰ ایران تا ترقه هاشو کنار نذاره نباید خبری از کاهش فشار باشه// جوجه تو مواظب خودت باش بهت فشار نیارن ترق ترق ازت در بره .ایران 42 ساله جلوی کل غرب و عرب و صهیون ایستاده هیچ غلطی نتونستند بکنند تازه ما به اندازه یک هزارم حالا هم قوی نبودیم و امریکا هزار برابر بیشتر از حالا هم قوی بود هم دستش باز بود. حالا مسواک جیش لا لا
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    1 0
    برجام هیچ ارتباطی به مسائل غیرهسته‌ای مرتبط با ایران از جمله زرادخانه قوی موشک‌های بالستیک ندارد و اگر می خواهند امنیت رژیم تروریستی اسرائیل را تامین کنند در ابتدا زرادخانه هسته ای کشتار جمعی رژیم اسرائیل را خلع سلاح کنند بعد بیایند از ایران صحبت بکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس