کد خبر 1191900
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
سیلی محکم امان به تل آویو/ چرا اردن به هواپیمای «نتانیاهو» اجازه عبور نداد؟

عدم اجازه اردن به هواپیمای نتانیاهو برای عبور از حریم هوایی این کشور به سمت اردن علاوه بر آنکه نقشه وی را برای بهره برداری از سفر به امارات ناکام گذاشت سیلی محکمی بر چهره نخست وزیر اسرائیل محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق، رای الیوم در گزارشی با اشاره به عدم اجازه اردن برای عبور هواپیمای «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به سمت امارات آورده است: نتانیاهو خواست که از دوستان عرب خود برای تقویت شانس انتخاباتی خود استفاده کند.

این رسانه نوشت: ۱۰ روز قبل از انتخابات اسرائیل، نتانیاهو تلاش کرد که خود را به عنوان یک میهمان مهم در امارات مطرح کند و سحر به ساحر بازگشت و نتایج کاملا معکوس شد.

رای الیوم گزارش داد: برای چهارمین بار سفر به امارات به تعویق افتاد و مبالغه نکرده‌ایم اگر بگوییم که این سفر دیگر لغو شده نهایی است زیرا احتمال بقای نتانیاهو در قدرت به شکل شتابزده به علت مخالفت جبهه داخلی و خارجی اسرائیل و افزایش شانس رقبای انتخاباتی نتانیاهو و توسعه ائتلافاتی است که سقوط وی را رقم خواهد زد.

این رسانه می نویسد: نتانیاهو مانند متحد شکست خورده خود یعنی «دونالد ترامپ»، دروغگوی قهاری است و علت تعویق سفر خود به امارات را به سبب مخالفت اردن با عبور هواپیمایش از حریم هوایی اردن به عنوان اقدامی انتقام جویانه به علت کارشکنی در سفر «حسین بن عبدالله» ولیعهد اردن به مسجد الاقصی مربوط دانست.

رای الیوم نوشت: افراد مطلع تاکید  می‌کنند که روابط میان شاه اردن و نتانیاهو بسیار بد است و اردن با محافل امنیتی و نظامی اسرائیل در ارتباط هستند و دیدار ملک عبدالله دوم با «بنی گانتز» وزیر جنگ اسرائیل و نیز دیدار «ایمن الصفدی» با «گابی اشکنازی» که هر دو از حزب آبی-سفید رقیب نتانیاهو هستند گویا این واقعیت است.

این رسانه نوشت: بعید نیست که علت مخالفت اردن با عبور هواپیمای نتانیاهو از حریم هوایی این کشور با هماهنگی با اماراتی باشد که به شدت به علت این سفر در تنگنا قرار داشت به ویژه در این شرایط که رهبران آن در معرض انتقادهای گسترده از سوی کشورهای عربی و در راس آنها مصر به علت مبالغه در نزدیک شدن به تل آویو، قرار دارند و اینکه همه خطوط قرمز را زیر پاگذاشته و در زمینه عادی سازی روابط با تل آویو از حد گذشته‌اند.  یک منبع اردنی نزدیک به مراکز قدرت اعلام کرد که اردن اگر امارات مایل به انجام این سفر بود امکان نداشت که در این راه مانع تراشی کند.

رای الیوم بیان کرد: آنچه این را تایید می‌کنیم یعنی اینکه امارات نخواسته است که میزبان نتانیاهو باشد؛ این است که هواپیمای نتانیاهو میتوانست که مسیر جایگزین یعنی را برای عبور انتخاب کند و تنها حریم هوایی راه عبور نبوده است به طور مثال حریم هوایی مصر که در برابر هواپیماهای اسرائیلی باز است. نتانیاهو به خوبی پیام اردنی ها را گرفته است که عنصری نامطلوب در اردن است و به همین دلیل تصمیم به لغو سفر خود گرفت.

این رسانه گزارش داد: موضع اردن در مخالفت با عبور هواپیمای نتانیاهو خواه به علت کارشکنی در سفر ولیعهد اردن به قدس بوده است یا با هماهنگی امارات، سیلی محکمی به نتانیاهو بود و دماغ وی به خاک مالیده شد. این گواهی بر افول عادی سازی و خسارات سنگینی است که این گام شتابزده در این مسیر آکنده از مخاطرات سیاسی و ملی و امنیتی به دنبال داشته است.

رای الیوم در پایان تاکید می‌کند: ما خوب می دانیم نتانیاهو مانند گربه هفت جان دارد و توانسته از بحران‌های متعددی عبور کند؛ اما انتخابات آتی که چهارمین انتخابات در این رژیم ظرف مدت کمتر از دو سال است به عمر سیاسی وی پایان خواهد داد و سال‌های آتی زبونانه پشت میله های زندان خواهد افتاد.

یاد آور می شود که در حالی که قرار بود نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اولین سفر رسمی خود به امارات متحده عربی، روز پنج‌شنبه، ۲۱ اسفند، در دیداری چند ساعته در ابوظبی با ولیعهد امارات گفت‌وگو کند، دولت اردن با ندادن اجازه عبور به هواپیمای نخست وزیر اسرائیل، عملا باعث لغو این سفر شد.

اردن از ۲۷ سال پیش روابط کامل سیاسی با اسرائیل دارد اما در سال‌های گذشته این مناسبات با سردی بیشتر روبه‌رو بوده و پادشاه اردن از جمله توافق‌های رهن برخی زمین‌های اردنی در دست تل آویو را تمدید نکرد و این اراضی را پس گرفت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    4 1
    سفیانی
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    2 0
    اللهم اشغل الظالمین بالظالمین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس