کد خبر 1191520
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰

به گزارش مشرق، سیدقائم موسوی طی یادداشتی که در کانال تلگرامی مطالعات پژواک خرد معاصر منتشر کرد به بررسی افول غرب پرداخت‌.

شی جین پینگ در یک جلسه محرمانه به اعضای رده بالای حزب کمونیست چین گفته بود: «شرق در حال برخاستن است، در حالی که غرب افول کرده است!»

گزاره ای که رئیس جمهور چین ارائه داده، محوری است که نظم و سناریوهای بین المللی را شکل خواهد داد. قدرت‌های جهانی؛ بویژه آمریکا و بسیاری دیگر از قدرت های منطقه ای استراتژی های خود را مبتنی بر تغییر شیفت احتمالی در نظام بین الملل می چینند.

همانگونه که شی گفت، شرق در حال برخاستن است، اما کیفیت برخاستن آن پتانیسل خلق انواع مناقشات و ایجاد کنسرت های منطقه ای و بین المللی جدید و پیچیده را خواهد داشت. البته باید گفت که چین بعد از دیپلماسی موفقیت آمیز «پینگ پنگ» و چرخش اساسی در سیاست خارجی از دهه ی ۷۰ میلادی مقدمات این برخاستن را به خوبی و بدون برانگیختن حساسیت دیگران، با استراتژیِ چراخ خاموش فراهم کرده بود.

خاستگاه و کیفیت تولید و انتشار ویروس کرونا را هر کجا که بدانیم، نوعی کارویژه برای نظام اقتدارگرای سیاسی چین تعریف کرد. در حالی که دموکراسی ها تلفات زیادی از آن متحمل شدند، نظام بسته و اقتدارگرای چین به خوبی آن را درون مرزهایش کنترل کرد. آسیب های آن به اقتصادش را به خوبی مدیریت کرد و جدیداً از برنامه رشد بودجه ی نظامی اش خبر داد.

با وجود رشد ۷درصدی بودجه ی نظامی اش هنوز سه تا چهار برابر از رقیبش یعنی آمریکا عقب هست. چین به خوبی واقف هست که رشد اختاپوسی اش چالش های جدی پیش رویش خواهد گذاشت. مهمترینش رقابت با آمریکا خواهد بود.

هژمونی جهانی چین همسایگان دور و نزدیکش را هراسان خواهد کرد. این خوف و هراس اینقدر محسوس شده است که قریب به اتفاق تئوریسین بین المللی امکان شکل گیری جنگ جدیدِ سردی این بار میان چین با متحدانش از یکسو و آمریکا با اقمارش از سوی دیگر را در قالب «تله ی توسیدید» یا رئالیسم تدافعی کنث والتز (توازن تهدید) در شرفِ وقوع می بینند.

آمریکا خیزشِ چین را دارای ارتباط وثیقی با تضعیف هژمونیِ جهانی خود تحلیل می کند. این مسئله موجب رقابت منافع استراتژیک این دو در منطقه ی آسیا پاسیفیک و حتی در جهان خواهد شد. چین تحمیلِ ابرقدرتی خود بر جهان را می تواند به دو شیوه به سرانجام برساند یکی هژمونیِ منطقه ای و دور کردن آمریکا از سواحل چین. در همین رابطه چین هنگ کنگ، ماکائو و تایوان را از عمده ترین چالش های پیش روی خودش می بیند. جاهایی که قادرند بخش اعظمی از انرژیِ ابرقدرتیِ چین را هدر بدهند. نقاطی که آمریکا در تلاش است تا از آنها برای به چالش کشیدن اقتدار و تمامیت ارضی چین بهره برداری لازم را بکند. «ایده ی آسیا برای آسیایی ها» ذیل همین استراتژی تعریف می شود. نوعی تمرکز بر مرزهای شرقی!

دیگری تمرکز بر مرزهای غربی؛ یعنی تلاش برای رهبریِ اقتصادی-امنیتی در سراسر سرزمین های یوروآسیا و اقیانوس هند. این پروژه با طرح جاه طلبانه ی «یک کمربند؛ یک جاده» آغاز می شود. چین برای فرار از بی اعتمادی به اقتصاد سیاسی بین المللی و همچنین خنثی کردن اثرات تحریمی ایالات متحده چرخشی اقتصادی به داخل خواهد داشت که البته و الزاماً به معنی بازگشت به سیاست درهای بسته نخواهد بود. در مورد هنگ کنگ با تصویب قوانین جدید روزنه های ورود نیروهای دموکراسی خواه و دارای خصایل گریز از مرکز تا جای ممکن مسدود کرده اند. در ارتباط با تایوان هر گونه تحرک استقلال طلبانه را نوعی اعلان جنگ خواهد دانست. در همین رابطه برای حفظ و حمایت از تمامیت ارضی اقدام به تقویت جنگ افزارهای دفاعی پیشرفته کرده است.  

هر کدام از راههای فوق را که چین برگزیند برای آمریکا چالش امنیتی محسوب می شود. چالشی که ابرقدرتی آن را در قرن ۲۱ به شدت تهدید خواهد کرد. آمریکا تلاش خواهد کرد با ترکیبی از ۲ استراتژیِ مهار و مشارکت به معمایِ امنیتی چین واکنش نشان دهد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    7 8
    خوب چه نفعی برای ما داره.به نظرتون اگه چین ابر قدرت جهان بشه بهتر از امریکا میشه
  • GB ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    11 1
    عجب مقاله خوبی. اما یک سوال، اگر ایران به عنوان یک کشور خیلی مهم در زمینه های دفاعی، انرژی، سیاسی و اجتماعی با توجه به موقعیت بسیار حساس ژئوپولیتیک با احیای استقلال و ابراز نفوذ موثر ابتکار طرح یک کمربند یک جاده را در منطقه غرب آسیا و آفریقا در دست بگیره و پتانسیل‌های روسی را هم برای برتری تکنولوژیک به اون اضافه کنه، آیا در اینصورت میشه یک رشد خوب، سریع و سالم داشت.
  • FR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    7 20
    چین هیچ وقت ابرقدرت نبوده و نخواهد بود کشوری که مردمش وتحصیل کرده هاش برای آمریکا رفتن تلاش میکنند، نه تنها ابرقدرت نیست بلکه در حال توسعه هست
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    5 8
    این از آمریکا هم بدتر میشه همین الان میگه دریای چین جنوبی همش مال منه در حالی که حدود ده کشور با این دریا ساحل داره حالا فشار آمریکا روشه حالا حساب کنید اگه قدرت اول نظامی بشه چی میکنه
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    6 5
    خیلی هم عالی، کلا جهان تک قطبی نه باقی میمونه نه اینکه اصلا خوبه که باشه!
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      7 2
      واقع آن است که اژدهای زرد از خواب بیدار شده است و از سوی دیگر غول غرب در حال رفتن به داخل چرغ جادویش هست!
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      8 3
      البته تک قطبیش می کنیم با محوریت ایران اسلامی و مبارزه با ستم. الان نه ده سال دیگه نه صد سال بالاخره میشه، تنها ایران هست که میتونه نفوذ معنوی داشته باشه. روزای سختی داریم اما بعد از نابودی سرطان اصلاحات هر روز شاهد قوی تر شدن ایران خواهیم بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس