کد خبر 1190381
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
قیمت پرتقال در باغ ٢٠٠٠ تومان؛ فروش در بازار۲۰ هزار تومان!

مشاور نظام صنفی کشاورزی گفت: چه دلیلی دارد باغداری که پرتقالش را بر روی درخت  ٢ تا ٣٠٠٠ تومان فروخته و قیمت آن داخل انبار کیلویی ۶ تا ٧٠٠٠ تومان شده و به دست مصرف کننده کیلویی ۲۰ هزار تومان برسد؟

به گزارش مشرق، محمد جواد خاکزاد با بیان اینکه بحث گرانی در بازار ارتباط مستقیمی با حضور دلالان و سوداگران مابین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دارد، اظهار کرد: دولت بایستی در این میان تعیین و تکلیف کند. یعنی یا ساماندهی بازار میوه را به تشکل ها و تولیدگنندگان مرتبط واگذار کند و خودش نقش نظارتی داشته باشد یا اینکه مستقیما وارد عرصه شود و بازار را کنترل کند، زیرا دلیلی ندارد باغداری که محصول پرتقالش  را بر روی درخت  ۲تا ٣٠٠٠تومان فروخته و داخل انبارهای سورتینگ و سردخانه ها  ۶ تا ٧٠٠٠ تومان شده به دست مصرف کننده کیلویی ۲۰ هزارتومان برسد.

بیشتر بخوانید:

گرانی میوه ناشی از ضعف مدیریت و ناکارآمدی دولت است

وی ادامه داد: صاحبان سردخانه و سورتینگ داران به دنبال منافع جزیرهای خودشان هستند و وظیفه خود را در تقسیم سود با کشاورز انجام نمی دهند و با وجود اینکه تولیدکننده یکسال تمام برای کود، سم و آب هزینه پرداخت می کند و سختی زیادی می کشد ولی سود اصلی به جیب  سورتینگ داران می رود و اخیرا نیز سود به دلالانی می رسد که بازار را شناسایی کرده و در مواقعی وارد بازار می شوند.

مشاور نظام صنفی کشاورزی با اشاره به اینکه از گرانی میوه در بازار آگاه هستیم ولی این پول به جیب تولیدکننده نمی رود، افزود: متاسفانه سود اصلی حاصل از فروش محصولات کشاورزی به جیب عده ای سوداگر رفته و به جای بازگشت به بخش کشاورزی و توسعه آن، در  بخش های دیگر سرمایه گذاری می شود.

بیشتر بخوانید:

زندگی سخت با طعم گرانی در صف‌های طولانی

خاکزاد تصریح کرد: اوج تولید میوه در آبان و آذر است و بعد از آن بایستی کل تولیدات بخش کشاورزی از روی زمین جمع آوری شود. بیشتر کشاورزان به دلیل اینکه یکسال هزینه کرده اند بدهکار بانک، بیمه و فروشگاه های سم یا کارگزاران نهاده ها هستند و به همین دلیل مجبورند محصولاتشان را هرچه سریعتر بفروشند که بیشترین آسیب را هم می بینند. از آن طرف کشاورزانی هم که محصولاتشان را در انبار برای شب عید نگهداری می کنند  هم با پایین ترین قیمت محصولاتشان را عرضه می کنند و سودی از فروش آن نمی برند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان مازندران با بیان اینکه گاهی دیده می شود اختلاف قیمت میوه از زمین تا کف بازار به  حدود ۱۰۰ درصد می رسد، گفت: تعدد دلالان و شناسایی بازار در مقاطع مختلف منجر به گرانی میوه شده است و دولت بایستی هرچه سریعتر در این بخش تعیین تکلیف کند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    8 0
    کشور بی صاحب که میگن یعنی این اینجا بهشت دلال جماعته نه تولید کننده و مصرف کننده والسلام
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
      2 0
      مملت نیست دیوانه خونه هست خودرو دلال مسکن دلال..میوه دلال خورد خوراک دلال...//
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    1 2
    اگر زرنگی برو از باغ دار کیلویی 3 هزار بخر به مردم کیلویی 10هزار بفروش
  • ازمازندران IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    1 1
    امسال باغداران مازندرانی پرتقالشان رامیانگین، ۵تا۶هزارتومان فروختند.خریداربابت هزینه کارگروحمل ونقل وسود خودش ۲تا۳روی ان گذاشته ۷تا۹هزارتومان به سورتینگ دار می فروشدسورتینگ دارهم بابت سورتینگ که همان سشت وشووانبارداری وسواکردن ریز ودرشت میوه هااست ۳هزارتومان هزینه می کند، قیمت پرتقال در میدان بارتهران باید بین ۱۱تا۱۲هزارتومان باشد بقیه ماجراسود دلالان تهرانی ست
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
      0 0
      احسنت واقعا عین حقیقت.
  • SE ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    4 0
    چون دولت دلالها حکومت میکند نته دولت تولیدکننده ها
  • امید IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    1 0
    باغداران و مصرف کننده ها فقط زیان می بینند، ولی واسطه ها و دلالان روز به روز پولدارتر و گردن کلفت تر می شوند. این اصلا شبیه عدالت مولا علی (ع) نیست.
  • Hajat IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    1 0
    بر سر این مسوءلین
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    1 0
    فقط یک دلیل دارد! بی‌عرضگی! چه ریز چه درشت! پس؛ وقت تعویضه!!!!!.......
  • جواد IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    1 0
    با سلام. تورو خدا مسولان کشور به داد باغداران پرتغال وسیب برسند. وضع مالی آنها خیلی خراب است. کار زیاد سختی نیست. فقط کافی دلالان حذف شوند. وصادرات آسان گردد.
  • مجتبی شریفی IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    0 0
    از باغدار کیلویی ۸۰۰۰ تومن خریداری شده...و هزینه انبارداری و نگه‌داریش کیلویی ۲۰۰۰ تومنه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس