کد خبر 1190287
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
بورس نمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: در مجموع این روزها عوامل بنیادی بازار بسیار مناسب می بینیم اما مهمتر از همه این عوامل برگشتن اعتماد به بازار و برگشت پول های بزرگ است که می تواند روند بازار را عوض کنند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، سیدهادی میرعلمی، کارشناس مسائل اقتصادی و بازارهای مالی به روند اخیر بازار بورس اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه این روزها روزهای سختی برای فعالان بازار سرمایه چه فعالان تازه وارد و چه فعالان قدیمی بازار است. حدود ۲۰ روزی است که سه چهارم سهم های بازار در صف های فروش قفل هستند و قدرت نقدشوندگی ندارند.

بیشتر بخوانید:

دو محرک رشد بورس تهران

وی افزود قبلا هم خدمتتان عرض کردم این دامنه نامتقارن منفی دو و مثبت شش می تواند نقدشوندگی را در بازار تضعیف کند که همین اتفاق هم رخ داد و در حدود بیست یا بیست و پنج روزی که این قانون جدید اجرا شده است باعث شده تا بازار قدرت نقدشوندگی خودش را از دست بدهد.

میرعلمی تاکید می کند: متاسفانه این موضوع باعث شده تا اعتماد هر روز در بازار سرمایه کمتر شود و سرمایه گذاران و فعالان بازار میل و رغبتی برای ورود به بازار نداشتند که البته حق هم داشتند چرا که قفل شدن در صف فروش در بین سرمایه گذاران بازار دیده می شد.

این کارشناس اظهارکرد: نقدشوندگی یک اصل بسیار مهم در بازارهای سرمایه در جهان است که اگر این اصل از بین برود عوامل بنیادی و تحلیلی دیگه ای که می تواند بر بازار اثر گذار باشد را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

او خاطرنشان کرد: به نظر من این تصمیم اگر به شیوه های دیگری اجرا می شد بهتر بود و معضل جدید این روزهای بازار شاید همین قانون جدید دامنه نامتقارن باشد و سازمان باید فکری به حال این وضعیت داشته باشد و دامنه نوسان را حداقل از سمت منفی کمی بازتر کند تا بر نقدشوندگی بازار اثر مثبتی داشته باشد.

تحلیلگر بازارهای مالی ادامه داد: در مورد دیگر شرایط تاثیر گذار بر بازار ما این روزها ثبات در نرخ ارز را مشاهده می کنیم که اتفاق خیلی خوبی برای بازار است و روی ۲۴، ۲۵ تومن عدد خوبی برای بازار سرمایه خواهد بود و اگر بخواهیم با فاکتورهای بنیادی بازار را تحلیل کنیم با همین نرخ دلار بسیاری از سهم ها ارزنده هستند.

نقدشوندگی یک اصل بسیار مهم در بازارهای سرمایه در جهان است که اگر این اصل از بین برود عوامل بنیادی و تحلیلی دیگه ای که می تواند بر بازار اثر گذار باشد را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

میرعلمی گفت: عامل بعدی که بر شرایط بازار اثر دارد؛ افزایش قیمت های جهانی است که این روزها افزایش چشمگیر قیمت جهانی نفت را می بینیم و این افزایش قیمت می تواند بر روی سهم های پالایشی اثر مثبتی داشته باشد و همینطور بر سایر صنایع ما نیز به همین صورت می تواند اثر مثبتی بگذارد.

متاسفانه این روزها روزهای سختی برای فعالان بازار سرمایه چه فعالان تازه وارد و چه فعالان قدیمی بازار است. حدود ۲۰ روزی است که سه چهارم سهم های بازار در صف های فروش قفل هستند و قدرت نقدشوندگی ندارند.

وی تشریح کرد: همچنین در فلزات مثل مس قیمت ها رو به صعود بوده است و افزایش نرخ قیمت کامودیتی ها در جهان نیز می تواند عامل بسیار موثری بر بازار باشد. اما من همه این عوامل را به قدری وزن نمی دهم تا مجددا اعتماد به بازار بازگردد و پول های بازیگران اصلی این بازار که می توانند روند مثبتی به بازار بدهند به بازار برگردد.

کارشناس مسائل اقتصادی اظهارداشت: این روزها حجم معاملات عددهای پایینی را تجربه می کند که اصلا اعداد خوبی برای بازار ما نیستند. حتی در یک روز ارزش معاملات در بازار به زیر ۲ همت رسید که این عدد برای بازار سرمایه ما فاجعه بار است.اگر روند بازار بخواهد مثل سابق مناسب شود ارزش معاملات باید به بالای ۱۰ همت برگردد و ورود پول های جدید و پول هایی که می توانند روند بازار را برگردانند به سمت بازار سرازیر شود و بتوانند از لحاظ تکنیکالی خطوط روند نزولی اصلی بازار و قله ها و سقف هایی که ما داشتیم را شکست بدهد تا بتوانند یک بخشی از اعتماد را به بازار سرمایه بازگردانند.

میرعلمی در پایان گفت: این عوامل را در این روزها من بسیار مهمتر از عوامل بنیادی می بینیم. البته دیروز نشانه هایی از این بود که تلاش‌هایی برای جمع کردن صف های فروش انجام شد که اتفاق خوبی بود و می تواند فردا هم ادامه دار باشد و اگر این موضوع تا چند روزی ادامه دار باشد می تواند اعتماد به بازار برگردد و امیدوارم با تصمیماتی که از سمت سازمان و نهادهای اثر گذار بر بازار گرفته می شود تصیمیمات درستی باشد چرا که این روزها سرمایه داران اوضاع سختی را سپری می کنند. در مجموع این روزها عوامل بنیادی بازار بسیار مناسب می بینیم. چه از لحاظ تثبیت نرخ ارز و چه قیمت های جهانی و چه نرخ بهره بانکی که فکر میکنم حداقل سیاستی برای بالا رفتن آن وجود ندارد اما مهمتر از همه این عوامل برگشتن اعتماد به بازار و برگشت پول های بزرگ که می تواند روند بازار را عوض کنند.

منبع:بازار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شیردل IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    0 0
    اقای کارشناس چند ماه همین حرفو میزنین ولی ما خیری تو این بازار نمیبینیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس