کد خبر 1189768
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
سیب پرتقال میوه نمایه میوه و تره بار نمایه

مدیر عامل اتحادیه باغبانی ایران به سه عامل افزایش دلالی در میوه اشاره کرد و گفت: دولت باید اعتباری در بودجه برای خرید و بسته بندی محصول کشاورزان در نظر بگیرد.

به گزارش مشرق، کمال یدالهی مدیر عامل اتحادیه باغبانی ایران، به چند عامل در ایجاد دلالی و واسطه گری در بخش کشاورزی بویژه باغبانی اشاره کرد و گفت: تشکل های کشاورزی باید توان و قدرت مالی داشته باشند تا محصولات کشاورزان را خریداری و پس از سورت و بسته بندی در بازار عرضه کنند بدین منظور دولت باید در بودجه اعتباری برای خرید توسط تشکل ها در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید:

قیمت میوه کاهش می‌یابد

وی با بیان اینکه دلالان از ضعف نقدینگی و عدم توانایی کشاورزان برای بسته بندی میوه سوء استفاده می کنند، افزود: زمانی که محصول کشاورز به صورت فله وارد بازار می شود شفافیتی در قیمت و کیفیت وجود ندارد که دلالان از این شکاف به خوبی استفاده می کنند و قیمت محصول را به بهانه های مختلف افزایش می دهند.

*ساختار معیوب میدان مرکزی میوه جایی عامل جولان دلالان

مدیر عامل اتحادیه باغبانی ایران به ساختار معیوب میدان میوه و تره بار مرکزی هم به عنوان عامل افزایش دلالی اشاره کرد و گفت: سیستم خرید و فروش میوه در میادین میوه به صورت حق العمل کاری است یعنی محصول به هر قیمتی کم یا زیاد فروخته شود ۱۰ درصد به عنوان حق العمل بر می دارند در حالی که باید در همان ابتدا محصول کشاورز را به صورت قطعی خریداری کنند و این خود باعث ایجاد شفافیت شده و منفذی برای ورود دلالان ایجاد نمی کند.

ببینید:

فیلم/ سود ۲۰۰ درصدی دلالان میوه!

وی افزود: در سایه عدم نظارت بر میادین میوه که تحت نظر شهرداری ها هستند قبل از ورود به میدان و در داخل میدان دلالان و واسطه ها جولان می دهند و میوه چندین دست بین آنها می چرخد که باید ساماندهی شوند و کارکنان میادین لباس های متحدالشکل بپوشند تا از دلالان تمییز داده شوند.

*سازمان تعاون روستایی در تمام مراحل تولید باید کنار کشاورز باشد

یدالهی در پاسخ به اینکه سازمان تعاون روستایی به خرید  توافقی محصولاتی که در بازار عرضه می شوند ورود می کند آیا اقدام آنها در کاهش دلالی موثر است؟ گفت: این سازمان پس از اینکه قیمت در بازار کاهش می یابد ورود می کند که کافی نیست باید در تمام مراحل تولید در کنار کشاورزان باشد و مانع از کاهش قیمت شود، اما در طی این مدت واسطه ها در کنار کشاورزان هستند که تنها به سود خودشان عمل می کنند.

وی مشکل سازمان تعاون روستایی را کمبود اعتبار و نبودن امکانات عنوان کرد و گفت: دولت باید اعتبار لازم را در اختیار قرار دهد و تعاون روستایی هم با کمک تشکل ها محصولات کشاورزان را خریداری کند.

*استفاده از استارت آپ ها برای کاهش دلالی

مدیر عامل اتحادیه باغبانی ایران در پاسخ به اینکه کشورها دیگر از استارت آپ ها برای کاهش دلالی و واسطه گری استفاده می کنند چرا در کشور ما اجرایی نمی شود؟ گفت: به تازگی سازمان تعاون روستایی «روستا بازار» راه اندازی کرده که در آن بخش از محصولات را تشکل ها خریداری می کنند و از طریق استارت آپ به صورت خرده فروشی در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

وی گفت: این سامانه قبل از سال نو راه اندازی می شود اما نیاز به حمایت مالی از سوی دولت است که مقادیر بیشتری از محصولات مردم خریداری شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    سیستم توزیع محصولات در کشور دارای نقص و ایراده...در این چرخه دلال به راحتی وارد میشه و قیمتها رو مطابق خواست خودش تغییر میده....باید سیستم خرید و توزیع محصولات در کشور تغییر کنه.
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    1 0
    چهل و دو سال گذشت و نتوانستیم دلال ها را حذف کنیم. قدرت دلال ها بیشتر از قبل شده. همیشه هم منتظریم یک نفر بیاید برایمان کاری انجام دهد. فقط انشاء می نویسیم.
    • ناشناس IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
      0 0
      صد سال دیگه هم از این انقلاب بگذره همینه تا دست دزد تو مملکت قطع نشه درست نمیشه دور از جون تا دلت بخواددزد داریم.
  • صادق حسنی IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    در اوایل برنامه ریزی وزارت چهاد کشاورزی مبنی بر تنظیم بازار میوه شب عید هدف تنظیم قیمت در آن روز های عید با فصل برداشت میوه بود ولی این کاسبی آن قدر برای آن وزارت خانه پر سود بود که امروزه از این هدف برای کسب در آمد از آن استفاده می کند هر چند ما دولت مردان چند سال اخیر فقط دنبال در آمد زایی در جلسات اداری هستیم و به فکر مردم نیستیم.از طرف کارمند وزارت جهاد کشاورزی
  • احمد IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    باز هم عید شد و وعده‌های پوچ و بی‌معنی فرارسید!
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    ابزار اقتصاد سرمایه داری دلالیسم است.... مافیاست ... رانت است. جبری است. تا اقتصاد اسلامی بدون بانک های رباخوار فعال نشود روزگار فقر مستدام است.
  • جعفری IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    به نظر من بی سوادی وعدم تخصص روسای این بخش عامل گرانی یا ارزانی میوه هست نه دلال اصلا کدام دلال
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    کشاورز همیشه یک گام از دلال عقبه به خاطر رانت وبی کفایتی مسولین مربوطه
  • نادرحسین نژاد مستمری بگیر FR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    این دولت چشم خودرا برمشکلات بسته نمی بینه کشاورزناتوان حاصل دسترنجش را درموارد متعدد بخاطر بی توجهی دولت بی مسئول ازبین برده وخوراک دام وطیور کرده
  • محمد IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    تمام دزد ها و دلال‌ها در بخش میوه در اداره‌ای بنام جهاد کشاورزی هست
  • مهرداد IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    0 0
    خوب ایتها را که همه میدانذ، کی، قزار است جلویش گزفته شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس