کد خبر 1189312
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
بورس نمایه

در روزهای اخیر معاملات فرابورس رونق بیشتری دارد، ارزش معاملات آن از بورس پیشی گرفته و در روز چهارشنبه نیز برخلاف بورس، رشد کرد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، در آخرین روز معاملاتی هفته اخیر شاخص کل بورس ۸ هزار و ۳۰۱ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۱۷۷ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۳۷۹ واحد پائین آمد و در رقم ۴۳۱ هزار و ۲۵۳ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۴ واحد رشد کرد و به رقم ۱۶ هزار و ۹۸۴ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، ۶۰ نماد رشد قیمت و ۳۵۹ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۱۲ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۷۲ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشتر بخوانید:

وضعیت بورس در ۲هفته پایانی سال چگونه است؟

بیشترین افزایش قیمت

روز چهارشنبه در بورس شرکت‌های ایران مرینوس (نمرینو)، سیمان صوفیان (سصوفی) و لعاب ایران (شلعاب)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، توسعه مسیر برق گیلان (بگیلان) و برق و انرژی پیوند گستر پارس (بپیوند) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای تکشا (شرکت گسترش صنایع و خدمات کشاورزی)، دتماد (شرکت تولید مواد اولیه داروپخش) و سدور (سیمان دورود) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت بیمه پاسارگاد (بپاس)، تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا) و ذوب آهن اصفهان (ذوب) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در روزهایی که بازار سهام با صف‌های طویل مواجه است، خصوصا در سمت عرضه صف‌های پایان بازار به روز کاری بعد سرریز می‌کند. به همین خاطر عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد عرضه ۳ هزار و ۲۱۴ میلیارد تومانی بسته شد.

بورس امروز سبز می‌شود یا قرمز؟ +جدول

رشد ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات چهارشنبه ۳۵۵ نماد صف فروش و سهام ۱۶ نماد صف خرید داشتند. در این روز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز قبل ۳۲ درصد کاهش یافت و به رقم ۲۱۷ میلیارد تومان رسید که پائین‌ترین رقم در هفته اخیر بود. ارزش صف‌های فروش نیز ۷ درصد افزایش یافت و ۳ هزار و ۴۳۱ میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز چهارشنبه  شرکت پگاه گیلان  (غگیلا) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید ۶۰ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا،  کرمان (شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان) و برکت (شرکت دارویی برکت) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین عرضه‌ها

در آخرین روز کاری هفته بیشترین صف فروش نیز به دی (بانک دی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۱۱ میلیارد تومانی داشت. پس از دی، پتایر (شرکت ایران تایر) و خساپا (سایپا) بیشترین صف فروش را داشتند.

بورس امروز سبز می‌شود یا قرمز؟ +جدول

پیش بینی بورس امروز

پس از آنکه شاخص کل بورس در روز سه‌شنبه کمی رشد کرد، در روز چهارشنبه بار دیگر نزول کرد. افزایش تعداد نمادهای صف فروش و رشد مازاد عرضه در پایان معاملات چهارشنبه نسبت به روز قبل امیدهای شکل گرفته در روز سه‌شنبه را نقش بر آب کرد. در این هفته نمادهایی چون اپال، سصوفی، کاوه و دسانکو با ورود پول حقیقی مواجه بودند. با این حال در تمام روزهای هفته اخیر خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی بود و شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم.

امروز نیز اگر رشد ارزش صفوف فروش و روند خروج پول حقیقی ادامه یابد شاهد افت شاخص کل بورس خواهیم بود. اما در فرابورس که در این هفته ارزش معاملات آن از بورس پیشی گرفت، در روز چهارشنبه شاخص کل آن اندکی رشد کرد و ارزش معاملات آن به بیش از ۶ برابر معاملات بورس رسید. ارزش معاملات فرابورس ۲۷ هزار و ۲۶۷ میلیارد تومان و ارزش معاملات بورس ۴ هزار و ۴۸۱ میلیارد تومان بود. 

از این زهگذر کماکان سهام‌داران می‌توانند به رشد شاخص فرابورس در معاملات امروز امیدوار باشند. نمادهای بزرگ این بازار مانند آریا، بگیلان، زاگرس، کزغال، کرمان، بجهرم، میدکو و بپیوند که در روز چهارشنبه بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند. در این روزها که فرابورس راه خود را از بورس جدا کرده، این نمادهای شاخص‌ساز اگر امروز باز هم رشد تقاضا داشته باشند می‌توانند شاخص کل فرابورس را بالا بکشند.

بورس امروز سبز می‌شود یا قرمز؟ +جدول

منبع:اقتصادنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس