بن سلمان

پایگاه اینترنتی القسط نوشت یک بازداشتگاه غیررسمی در یکی از کاخ‌های ریاض وجود دارد که به نظر می‌رسد مخصوص اعضای خاندان حاکم است.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی القسط نوشت یک بازداشتگاه غیررسمی در یکی از کاخ‌های ریاض وجود دارد که به نظر می‌رسد مخصوص اعضای خاندان حاکم است و خبر می‌رسد که سلیمان الدویش از مبلغان سعودی که سال ۲۰۱۶ دستگیر شد در آن نگهداری و شکنجه شده است.

این پایگاه اینترنتی نوشت اطلاعاتی به دست آنها رسیده است که نشان می‌دهد سلیمان الدویش بعد از آن که در سال ۲۰۱۶ ربوده شد، در زندانی غیررسمی در یکی از کاخ‌های پاشاهی ریاض که توسط اعضای حلقه نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد سعودی اداره می‌شود، به دست یکی از مسئولان عالی رتبه سعودی شکنجه شده و از ژوئیه ۲۰۱۸ خبری از وی نرسیده است.

سلیمان الدویش صبح روز جمعه ۲۲ آوریل ۲۰۱۶ یک روز بعد از انتشار توئیت‌هایی که گمان می‌رود در آن‌ها از ملک سلمان و محمد بن سلمان که آن زمان جانشین ولیعهد بود انتقاد کرده بود در هتلی در مکه بازداشت شد که القسط اطلاعات وحشتناکی درباره آنچه بعد از آن بر سر او آمد منتشر کرد. بعد از بازداشت الدویش، گروهی از دیوان پادشاهی او را به تاسیسات وابسته به وزارت دفاع در جده منتقل کردند و همان شب یک هواپیما او را به ریاض و یکی از کاخ‌های پادشاهی انتقال داد که توسط یکی از مسئولان عالی رتبه مورد ضرب و جرح شدید قرار گرفت تا جایی که در خون غرق شد و تعدادی از حاضران برای جلوگیری از به قتل رسیدنش دخالت کردند. البته این آخرین بار نبود که او در بازداشت شکنجه شد.

در مورد محلی که الدویش در آن بازداشت شد گفته می‌شود که در یکی از کاخ‌های پادشاهی سلول‌های چوبی و ابزار شکنجه فراهم شده است و گمان می‌رود مخصوص رقبا از درون خاندان حاکم و مسئولان عالی رتبه باشد و احتمالا نزدیک به ۱۵۰ زندانی دارد. به القسط خبر رسیده است که دو نفر این زندان را شخصا اداره می‌کنند که یکی از آن‌ها سعود القحطانی مشاور نزدیک محمد بن سلمان و دیگری ماهر المطرب عضو گارد سلطنتی و یکی از اعضای جوخه ترور است که برای قتل جمال خاشقجی به استانبول فرستاده شد. براساس اخبار رسیده این دو نفر در شکنجه الدویش مشارکت داشته اند. المطرب یکی از یازده نفری است که دادگاه جنایی بعد از ترور جمال خاشقجی در محاکمه‌ای که ساده‌ترین معیارهای شفافیت را نداشت برای او حکم صادر کرد، اما القحطانی با وجود آن که طرف‌های بین المللی متعدد انگشت اتهام را به سمت او نشانه رفتند و حتی برخی کشورها او را تحریم کردند محاکمه نشد.

بعد از نزدیک دو ماه از بازداشت، نام الدویش در پایگاه داده‌های بازداشتی‌های وابسته به وزارت کشور درج شد، اما وقتی خانواده اش با یکی از مسئولان عالی رتبه برای خبر گرفتن از او تماس گرفتند به آن‌ها اطلاع داده شد که باید در بیمارستان‌ها یا سردخانه‌ها یا دیوانه خانه‌ها به دنبال او بگردند. اوایل سال ۲۰۱۸ خانواده او تماسی از یک شماره آمریکایی دریافت کردند که تماس گیرنده که صدایی شبیه الدویش داشت مدعی شد او در ترکیه و در راه رفتن برای جنگ در سوریه است و وقتی خانواده اش یک بار دیگر با مقامات تماس گرفتند و در این روایت اظهار تردید کردند مسئولان به آن‌ها اطلاعات ضد و نقیض ارائه کردند و یک بار کارمندی در وزارت کشور به آن‌ها گفت الدویش به تحریف افکار عمومی محکوم شده است و بار دیگر یکی از مسئولان عالی رتبه این موضوع را انکار کرد و سپس در سپتامبر ۲۰۱۸ خانواده تماس دیگری از یک شماره آمریکایی دریافت کردند که همین ادعا را درباره جنگ در سوریه تکرار کرد، اما الدویش آخرین بار در ژوئیه ۲۰۱۸ در یکی از بازداشتگاه‌های کاخ پادشاهی دیده شد و هیچ اخباری از او و سلامتی و مکان نگهداری او از آن زمان منتشر نشده است.

بازداشت زندانیان در اماکن غیررسمی که در آن‌ها شکنجه اعمال می‌شود از زمان ولایت عهدی محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ معمول شده است. نوامبر همان سال او تعداد زیادی از تاجران، وزرا و اعضای خاندان حکومتی را بازداشت کرد و در هتل ریتز کارلتون ریاض نگهداری کرد. تعدادی از آن‌ها نیز در معرض شکنجه و بدرفتاری قرار گرفتند و نوامبر سال ۲۰۱۸ اخباری از شکنجه وحشیانه زنان مدافع حقوق بشر در تعدادی از بازداشتگاه‌ها از جمله اماکن غیررسمی منتشر شد که یکی از آن‌ها به هتل و دیگری به استراحتگاه افسران معروف بود. زنان مدافع حقوق بشر هدف ضرب و جرح و تازیانه و شوک الکتریکی قرار گرفتند چنان که برخی از آن‌ها به سختی می‌توانند راه بروند و بایستند یا دچار لرزش مفاصل شده اند و آثار شکنجه در آن‌ها باقی مانده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس