دومین پرونده شکایت علیه ترامپ بابت تحریک حمله به کنگره آمریکا - کراپ‌شده

یک قانون‌گذار دموکرات دومین پرونده شکایت علیه رئیس جمهور سابق آمریکا به اتهام تحریک حمله به کنگره این کشور را تنظیم و به دادگاه تحویل داد.

به گزارش مشرق، «اریک سوالوِل» قانون‌گذار دموکرات آمریکایی دومین شکایت علیه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور و نزدیکانش را مطرح کرد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌اِن‌اِن»، سوالول که یکی از مدیران استیضاح دوم ترامپ در ماه گذشته بود، در این پرونده، شخص ترامپ، پسر ارشدش و «رودی جولیانی» وکیل شخصی او را به «تحریک برای شورش» متهم کرده است.

در این پرونده که به دادگاه فدرال حوزه واشنگتن دی‌سی تحویل شده، آمده است: «به‌طور خلاصه، متهمان، افراد اوباش را متقاعد کردند که اتفاقی در حال وقوع است که خشونت را توجیه می‌کند و سپس این اوباش را با فراخوان به "اقدام فوری" به کنگره گسیل کرد».

سوالول همچنین می‌نویسد: «ترامپ مستقیماً خشونت در کنگره را به برانگیخت و سپس نظاره‌گر حمله به ساختمان بود. رخدادهای مخوف ششم ژانویه عواقب مستقیم و قابل‌ پیش‌بینی اقدامات غیرقانونی متهمان بود. از همین رو، متهمان مسئول جراحات و خرابی‌های متعاقب این حمله هستند».

علاوه بر سوالول، اواخر بهمن ماه نیز  «بنی تامپسون» قانون‌گذار دموکرات آمریکا به همراه «انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان» اولین پرونده شکایت علیه ترامپ را تنظیم کردند.

در این شکایت آمده است، اقدام ترامپ درخصوص تحریک به حمله هوادارانش به ساختمان کنگره، نقض قانون «۴۲ U.S.C. ۱۹۸۵» معروف به قانون «کوکلاس کِلان» محسوب می‌شود. هدف این قانون جلوگیری از اقدامات خشونت‌بار از سوی گروه‌های نژادپرست و سفید برتر پندار در آمریکا است.

گروه کوکلاس کلان، یکی از فرقه‌های نژادپرست در تاریخ سیاه برده‌داری در آمریکا بودند. این گروه توسط کهنه سربازان ارتش کنفدراسیون (ایالات جنوبی در جنگ‌های داخلی آمریکا) تشکیل شد و قصد آن مبارزه با لغو برده داری بود.

همچنین این پرونده جدید علیه ترامپ تأکید می‌کند رئیس جمهور سابق و هوادارانش قصد اخلال در اجرای رویه قانونی تأیید پیروز انتخابات در جلسه مشترک کنگره را داشتند.

علاوه بر این پرونده‌ها،  دادستان‌های شهرستان فولتون - بزرگترین بخش جورجیا از نظر تقسیمات سیاسی - از مسئولان دولتی این ایالت خواسته‌اند تا اسناد مرتبط با تلاش ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات را حفظ و به آنها ارائه کنند.

ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

ترامپ در همین ارتباط و بابت «تحریک به شورش»، بار دومین بار مورد استیضاح قرار گرفت اما در دادگاه مجلس سنا مورد تبرئه قرار گرفت.  پس از تبرئه ترامپ در جلسه دادگاه مجلس سنای آمریکا، رهبر اکثریت دموکرات و رهبر اقلیت جمهوری‌خواه این مجلس اذعان کردند وی در حقیقت گناهکار بود.

دونالد ترامپ در شرایطی توانست از این استیضاح به سلامت بیرون بیایید که وی پیشتر در زمان حضورش در ریاست جمهوری یک بار در رسوایی موسوم به «اوکراین گیت» مورد استیضاح قرار گرفت اما این استیضاح هم در رای گیری سنا به تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ ناکام ماند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس