سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ند پرایس نمایه

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه تصریح کرد عقب‌نشینی کشورهای اروپایی از صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس با حمایت واشنگتن صورت گرفته است.

به گزارش مشرق؛  «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه پنجشنبه تصریح کرد عقب‌نشینی کشورهای اروپایی از صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با «حمایت کامل» واشنگتن صورت گرفته است.

انگلیس، فرانسه و آلمان روز پنجشنبه از قصد خود برای صدور قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انتقاد از اقدامات جبرانی ایران در واکنش به نقض عهد طرف‌های غربی در برجام عقب‌نشینی کردند.

ند پرایس گفت: «مدیر کل آژانس، گروسی، طرحی را برای پرداختن ایران به مسائل پاسخ‌داده‌نشده در خصوص برنامه هسته‌ای خود ارائه کرد. سه کشور اروپایی با حمایت کامل ایالات متحده آمریکا به این تصمیم رسیدند که بهترین روش برای حمایت از ابتکار مدیر کل، پیش نبردن پیش‌نویس قطعنامه در نشست شورای حکام است.»

وی اضافه کرد: «ما از نتیجه نشست شورای حکام درباره ایران و طرح ارائه شده توسط مدیر کل آژانس اتمی خرسندیم. ما می‌دانیم که مدیر کل آژانس برنامه‌ای واقع‌بینانه پیشنهاد کرده که ایران آن را پذیرفته است.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه در پاسخ به سئوالی در خصوص موضع واشنگتن در خصوص پاره‌ای گزارش‌ها مبنی بر اینکه ممکن است ظرف هفته‌های آینده گفت‌وگویی میان ایران و آمریکا در بروکسل انجام شود، گفت: «چیزی که همواره در این خصوص گفته‌ایم این است که ما نه خوش‌بین هستیم و نه بد بین. ما در خصوص دیپلماسی‌مان، هوشیار هستیم و می‌دانیم که با شریکانمان یعنی سه کشور اروپایی در این خصوص تعامل داریم.»

وی اضافه کرد: «ما یک طرح راهبردی موسوم به "پایبندی در برابر پایبندی" پیشنهاد کرده‌ایم: اگر ایران به پایبندی کامل به برجام برگردد ایالات متحده آماده انجام اقدام مشابه خواهد بود.»

ند پرایس در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا ایالات متحده آماده است با گام‌های همزمان با ایران به برجام برگردد و اینکه ایران منتظر است ببیند آمریکا پذیرای چنین طرحی است یا خیر گفت: «ایران نباید منتظر چیزی باشد، چون ما به صراحت گفته‌ایم کاری که آماده‌ایم انجام دهیم ورود به گفت‌وگوهای سازنده است. این پیشنهادی است که روی میز بوده است.»

وی اضافه کرد: «می‌دانم که پیشنهادها و طرح‌های مختلفی از طرف پایتخت‌های مختلف مطرح شده‌اند. پیشنهادی که ما مطرح کرده‌ایم و سه کشور اروپایی هم آن را پذیرفته‌اند شرکت در مذاکرات اصولی، هوشیارانه و سازنده در چارچوب ۱+۵ با ایرانی‌ها است. در آنجا می‌توانیم مسائل مختلفی را که مطرحند مورد بحث قرار دهیم.»

مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که  قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند.

با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را مشخص نکرده. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت آمریکا می‌گویند بازگشت به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    18 15
    ما؟ چرا جمع می بندین؟ هر ادم عاقلی میدونه اصلاح طلب ها با قدرت گرفتن ایران دشمنی دارن.
    • عبدالله مومن IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
      13 4
      درود بر مجلس قهرمان که نشان داد سزای سگ درنده. چوب تَر است.
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
      3 4
      چی کار کرده مجلس قهرمانون؟ با تحریک مجلس قهرمان اروپا میخواست ثطعنامه صادر کنه که با تلاش دولت منصرف شدن
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    16 2
    بنابراین پشت پرده بین ایران و آمریکا قرارمدارهایی هست
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
      7 3
      پشت پرده؟ برجام عین افتاب تابانه به اضافه ی عملکرد بنفش ها تو چند سال گذشته، بعد میگی پشت پرده؟
  • mojtaba SE ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    19 17
    چون فهمیدن با نظام (رهبر.رئیس مشترک ستاد نیروهای مسلح.سازمان اطلاعات سپاه )این بار طرفند نه با "دولت" گرین کارتی..
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    18 8
    مردم یکپارچه هستن اگر مسئولین گرین کارتی هم غیرت داشته باشن و کوتاه نیان...ما نمیخواهیم به قاتلین سردار سلیمانی لبخند بزنیم
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    18 4
    هرچی میخوان بگن...خون سردار سلیمانی ما هنوز خشک نشده
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    18 17
    ما با آمریکا پدر کشتگی داریم
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
      6 5
      بعد از چند دهه که آمریکا با ما پدرکشتگی داشت، بایدم داشته باشیم!!
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    12 5
    آقای ظریف تو این زنگ حساب یه کاری کن خاطره خوب و باعزت از خودت به یادگار بزار
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
      3 2
      ظریف وین وین کرده قبلا . تحریمهای غیر قانونی و برجام شکن امریکا به شورای امنیت کشیده شده . به این میگن وین ایت . برد و خورد
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
      4 2
      دکتر ظریف بزرگ عزیز دل ملت ایرانه همینکه شما باهاش مشکل دارید دلیل بر تلاش بی وقفه و شبانه روزیش برای ملته
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    7 3
    شما از اروپا خواستید که قطعنامه صادر کند ،خودتان هم به نوکرتان گفتید که قطعنامه را پس بگیرد ،این جنگولک بازی ها دیگه جواب نمیده ،انشاالله با دولت بعدی جواب این همه ظلم شما را خواهیم داد ،البته اگر مردم درست انتخاب کنند
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    6 0
    نمی گفتید خودمون هم میدونستیم اروپا سگ دنباله رو شماست و جرات سرپیچی از دستورات را ندارد
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    5 4
    ما چند کلاهک هسته ای برای پایان دادن به این مسخره بازی داریم تنها راه حل برون رفت از این ذلت چندین ساله همینه
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    4 0
    کشورک های اروپایی هیچ اراده ای از خودشون ندارند همچون کودک در آغوش آمریکا و یهود بین المللی حاکم بر آمریکا هستند ..
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    10 0
    خوب اینکه چیز عجیبی نیست، همه میدانند اروپا نوکر دربست آمریکاست، اصلأ برجام باید بین ایران و آمریکا برگزار میشد، بقیه دکور برجام بودند و هستند.
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    1 0
    استقبال دولت از مصوبات مجلس فقط به این دلیل است که ناخواسته همه دارند در مسیر برحام حرکت میکنند! اینکه موکدترین واکنش دولتیها در عدم مذاکره در مورد تغییر مفاد برجام صورت میگیرد نیز ناشی از تخیل آنان در آویختن مدال برحام به نام خود است! ابتدا برجام را دفن کنید بعد هر مصوبه و طرح و برنامه و مذاکره ای لازم است پیگیری نمائید.
  • DE ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    1 2
    آمریکا: اروپا از قطعنامه علیه ایران کوتاه آمد چون ما خواستیم// دروغ کامل. اینطور صحیحه : آمریکا: اروپا از قطعنامه علیه ایران کوتاه آمد چون ما به آنها دستور دادیم و امر کردیم چون در مقابل قاطعیت ایران و موضعگیری سریع رهبر ایران کم آوردیم و فعلا گیج شدیم و گرگیجه گرفتیم .تمام تحلیلگرانمون هنگ کردند و روی ابیاض خود دایورت هستند./ خخخ مواظب باشید زیادی حول قطرتون دوران نکنید بعد که پاشید تا دیوار بعدی کج کج میرید. فکر کردند اینبار هم با هر هر کرکر با یک اتوبوس میان دستبوس
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    8 1
    آمریکا سگه کی باشه-روحانی به اروپا گفت آزانس رو برمیکگردانیم،اونها هم گفتند باشه،چی ازاین بهتر
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    3 0
    امریکا روغن ریخته رو نذر امامزاده کرده. با حمایت ما اروپایی ها، دست کشیدند. هههههه
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    2 1
    بازدارندگی هسته ای داشتیم تروریست های کراوات زده جرات ترور سردار سلیمانی رو پیدا نمی کردن.
  • احمدی IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    3 4
    اصلح طلبان ذلت بهتر می پذیرند تا اقتدار
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    4 1
    اسم خودشون رو گذاشتن دموکراسی ولی مردم هیچ نقشی در اداره‌ی کشورشون ندارن هر چی را کدخدا بگه باید اجرا کنند. میخوان همین بلا را سر ایران هم بیارن
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    0 1
    این حرف کاملا درسته ولی دولت تخریب سریع موج سواری میکنه میگه با دیپلماسی.... انها را مجبور ب ؟؟؟ کردیم تو جون نداشتی ی پاره اجر برداری میتونی در شورای حکام و اژانس نظر عوض کنی تو همونی ک وارد شدن یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار معاوضه جاسوس امریکایی جیسون رضاییان رو ک سپاه مبادله کرد رو ب دروغ گفتی این پول نتیجه امضا برجام بود سرتا. پا دروغید و نفرت و کینه و خیانت
  • سعید RU ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    2 2
    با توجه به اثبات بی اختیاری اروپا در مقابل امریکا که دیگر جای هیچ شک و تردیدی ندارد،ایران اگر قرار بر مذاکره دارد مستقیما با کدخدا ببندد،و اگر قرار بر قدرتمند شدن و مقاومت هست نیازی به هیچ مذاکره ای نداریم،امریکا هر رفتاری با ما میکنه،چه در ظاهر نرمش چه در واقع تهدید،همه از سر ناچاری هست،باید مدتی دیگر مقومت کرو تا به باز دارندگی واقعی نظامی رسید.
  • ايراني IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    1 2
    بازی جدید دشمنان و اسهال طلبان برای همراهی حکومت و مردم و این فریبی دیگر است پرونده نظامی هسته ای مگر بسته نشد؟ چرا دولت اسهال طلبان ایران با اختیار و پیشنهاد خود پروتکل الحاقی را اجرا کردند؟ مگر گزارشهای اژانس تا حالا حمایت از ایران نبود چه شد ۱۸۰ درجه تغییر کرد؟ مگر قرار نشد قانون مجلس اجرا شود؟ چرا قانون مجلس دور زده شد و مختومه شد؟ ودهها سوال دیگر
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    2 2
    بی جهت نیست که رهبری راجع به مکرون گفت او یا احمق هست یا همدست آمریکاست.
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    2 0
    برای خودشون پلیس خوب پلیس بد درست کردن. هدف های اروپا با آمریکا هیچ فرقی نداره فقط اروپا ضعیف تر از آمریکاست و با همین چماق و هویچ یک هدف را دنبال می کنند.
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    1 1
    اگر امریکا اروپا را همراه دارد، ایران بدنبال یک پارچه کردن قاره اسیا باشه. اتحاد در اسیا بمنزله شکست غرب خواهد بود. اسیا نیاز ب دفاع از قاره را در برابر مهاجمین دارد.
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    5 0
    باحمایت مفسدان خائنین داخلی
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    2 1
    برگشت سریع ما به تعهدات و گفتگوی فرسایشی بدون ضمانت انجام توافق احتمالی؟! عجب پر رویی هست این آمریکا.
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    0 0
    در این چندین سال مذاکره برای مذاکره بوده و بس چند سال دیگر باید مذاکره کرد شما که امضاء کرده بودید و ایران هم طبق توافق با آژانس بود و طی ۱۶ بار گزارش راستی آزمای صحت بر اجرای توافق بود و خودتان بیرون کشیدید شما که برای امضاء خود ارزشی قائل نیستید و برای اروپا هر چند گوش اروپا هم دست خودتان است کشوری استقلال دارد که خودش برای کشورش تصمیم بگیرد نه دیگری آدم عاقل دوبار از یک سوراخ نیش نمی خورد
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    0 1
    یه سوال مگه هنوز آمریکا جزو برجامه که در قالب 5+1 بخواد ورود کنه؟!
  • محمد IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    0 1
    آمریکا بداند کتاب آسمانی ما قرآن ک سخن خداوند بزرگ است به ما اموخته وَأَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    ایران داره از اقتصاد متکی به نفت رهایی بیدا میکنه اینها به تکابو افتادن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس