میخائیل اولیانوف

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی «وین» تأکید کرد که تصمیم تروئیکای اروپا (آلمان، انگلیس و فرانسه) برای ارائه قطعنامه انتقادی علیه ایران در آژانس، چشم‌انداز احیای برجام را تضعیف می‌کند.

به گزارش مشرق، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمانهای بین‌المللی «وین» امروز (چهارشنبه) در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، تصمیم تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه، انگلیس) برای ارائه قطعنامه‌ای انتقادی علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «احمقانه» توصیف کرد.

بیشتر بخوانید:

نامزد مورد تائید بایدن: راه گریز ایران از تحریم را می‌بندم!

روز گذشته (سه شنبه)، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه از قصد کشورهای اروپایی عضو برجام برای ارائه قطعنامه انتقادی به آژانس درباره ایران خبر داد.

 اولیانوف بار دیگر با تأکید بر لزوم مسئولیت‌پذیری اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای کمک به حفظ و احیای برجام گفت:‌ «اعضای شورای حکام آژانس در جلسه فعلی خود با چالش بزرگی مواجه هستند. آنها حقیقتاً می‌توانند در تقویت نظام عدم اشاعه جهانی و احیای برجام سهیم باشند و (در عین حال) می‌توانند تصمیم بگیرند که با اقدامات سیاسی بسیار خطرناک مخالفت نکنند. اعضای شورای حکام باید انتخاب کنند».

بیشتر بخوانید:

قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام در راه است!

این دیپلمات روس سپس در ادامه تصمیمات تروئیکای اروپا در خصوص ارائه قطعنامه علیه ایران را شتابزده توصیف کرد و گفت: «من می‌توانم با همکاران خود در آژانس که مجبورند درباره چگونگی رسیدگی به مسئله ایران در جلسه فعلی شورای حکام تصمیم‌گیری کنند، ابراز همدردی کنم. توصیه ما این است: اگر آمادگی ندارید که با یک بحران احتمالی بین‌المللی مواجه شوید، پس از اقدامات شتابزده دوری کنید. بگذارید به دیپلماسی فرصت دهیم».

اولیانوف سپس توضیح داد: «وقتی می‌گویم "یک اقدام سیاسی پرخطر"، منظورم تصویب یک قطعنامه احمقانه‌ای است که می‌تواند چشم‌اندازهای احیای برجام را درست در لحظه ای تضعیف کند که این کار بسیار امکانپذیر شده است».

روز دوشنبه هفته جاری، خبرگزاری رویترز گزارش کرد که انگلیس، فرانسه و آلمان در حال تلاش برای پیش بردن طرح آمریکا برای ارائه قطعنامه از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انتقاد از ایران به دلیل کاهش همکاری‌ها هستند.

طبق گزارش رویترز، سه کشور اروپایی عضو برجام در نشست روز گذشته شورای حکام پیش‌نویس یک قطعنامه را در میان اعضا پخش کرده‌اند، که در آن نگرانی شدید نسبت به آنچه کاهش شفافیت از سوی ایران خوانده شده، ابراز و همچنین از ایران خواسته شده اقدامات خود را به عقب برگرداند.

رویترز مدعی است در این پیش‌نویس که برای اعضای شورای حکام فرستاده شده و به دست این خبرگزاری رسیده، همچنین درباره «عدم پیشرفت» در دریافت توضیحات از سوی ایران در ارتباط با ادعای یافتن ذرات اورانیوم در سه سایت ابراز نگرانی شده است.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران اخیراً از روز پنج اسفندماه اعلام کرد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند. اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس