کد خبر 1188017
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۲
وسایل الکترونیکی خود را حتما به این روش ضدعفونی کنید

با گذشت یکسال از همه گیری ویروس کرونا در جهان، دانشمندان و محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کووید ۱۹ عمدتا از طریق سطوح و مواد غذایی منتقل نمی‌شود و هوا یکی از راه‌های اصلی انتقال آلودگیست.

به گزارش مشرق، در اوایل سال ۲۰۲۰ مواد ضدعفونی کننده بسیار پر طرفدار شدو با افزایش قیمت زیادی مواجه شدند زیرا در آن زمان  جامعه پزشکی به مردم توصیه می‌کرد بسته‌ها، مواد غذایی، اسباب‌بازی، تلفن همراه، کارد و چنگال و انواع سطوح  را ضدعفونی کنند، اما  با گذشت یکسال از همه گیری ویروس کرونا در جهان، دانشمندان و محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کووید ۱۹ عمدتا از طریق سطوح و مواد غذایی منتقل نمی‌شود. 

* سطوح، عامل انتقال بیماری نیستند

امانوئل گلدمن ، میکروبیولوژیست دانشگاه راتگرز نیوجرسی در نیوآرک می‌گوید:  ما سطوح مختلفی را در بیمارستان‌ها  و در مجاورت بیماران کرونایی آزمایش کردیم و تقریبا هیچ نوع عفونت قابل سرایتی در این سطوح شناسایی نشد. دلیل این مساله نیز بسیار منطقی و قابل توضیح است زیرا  ویروس در محیط عادی  بسیار شکننده و آسیب پذیر بوده و سریعا از بین می‌رود. در این شرایط آنچه باقی مانده RNA ویروسی است که می توان از آن با عنوان جسد ویروس یاد کرد.

گلدمن در ماه ژوئیه ( تیر) یک تفسیر برجسته برای مجله معتبر لنست با این استدلال که سطوح خطر نسبتاً کمی از انتقال ویروس را دارد، نوشت؛ این محقق پس از اطمینان از پژوهش خود استفاده از دستکش را کنار گذاشت.

ویروس از سطوح منتقل نمی‌شود

* حمایت مرکز کنترل و پیشگیری از امراض امریکا از داده‌های جدید

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) راهنمایی خود را در مورد انتقال ویروس از سطوح در ماه مه (اردیبهشت) روشن کرد و اظهار داشت که «تصور نمی‌شود این مسیر اصلی‌ترین راه انتشار ویروس باشد»؛ اکنون بیان شده تصور نمی‌شود که انتقال از طریق سطوح، روش رایجی برای گسترش کووید ۱۹ باشد.

پس از این مرکز، بسیاری دیگر به نتایج مشابهی رسیدند؛ اکنون بیان شده تصور نمی‌شود انتقال از طریق سطوح آلوده معروف به «fomites»، روش رایجی برای گسترش کووید ۱۹ باشد. 

تصور نمی‌شود انتقال از طریق سطوح آلوده معروف به «fomites»، روش رایجی برای گسترش کووید ۱۹ باشد. 

* ویروس روی دستگیره‌های در و سایر سطوح باقی می‌ماند، اما منبع اصلی آلودگی نیستند

به گفته محققان، ویروس کرونا در زمان بیماری همه گیر می‌تواند روی دستگیره‌های در و سایر سطوح باقی بماند، اما اینها منبع اصلی عفونت نیستند. در پایان ماه مارس (دهم فروردین)، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که ویروس کرونا می‌تواند برای روزها روی فولاد ضد زنگ و پلاستیک باقی بماند؛ انتشار نتایج این مطالعه باعث ایجاد تیترهای حیرت انگیز و توصیه‌های زیادی در مورد نحوه ضد عفونی کردن همه از دستگیره درها تا مواد غذایی شد. همچنین به نظر می‌رسید راهنمایی صادر شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) در ماه فوریه (اواخر بهمن ۹۹) مبنی بر اینکه ویروس عامل کووید ۱۹ می‌تواند از طریق سطوح آلوده منتقل شود، سروصدای زیادی به پا کرد.

سازمان بهداشت جهانی و آژانس‌های بهداشتی تا ماه مه (اردیبهشت)در سراسر جهان به افراد توصیه می‌کردند که باید سطوح در مکان‌های عمومی نظیر اتوبوس، مغازه و مدارس را  تمیز کرده و ضد عفونی کنند به ویژه آنهایی که مرتباً لمس می‌شوند. کارخانه‌های ضد عفونی کننده نیز خط تولید خود را افزایش دادند تا با تقاضای زیاد مطابقت داشته باشند.

ویروس از سطوح منتقل نمی‌شود

* مطالعه در آزمایشگاه استریل بااستفاده بار ویروسی زیاد، عامل گمراهی

به گفته پژوهشگران، اطلاعات اشتباهی که در ماه‌های گذشته در مورد انتقال کرونا از طریق سطوح منتشر شد احتمالاً نتیجه گزارش‌های دانشمندانی بود که تحقیقات اولیه خود را در آزمایشگاه‌های استریل با استفاده از مقادیر بیشتری از ویروس در مقایسه با آنچه در طبیعت مشاهده می‌شود، انجام دادند. 

* ویروس در هوا را جدی بگیرید

با جمع شدن شواهد در طی همه گیری، درک علمی درباره ویروس تغییر کرده است. مطالعات و بررسی شیوع بیماری‌ها نشان می‌دهد، اکثر انتقال‌ها در نتیجه بیرون آمدن قطرات بزرگ و ذرات ریز به نام آئروسل توسط افراد آلوده هنگام سرفه، گفتگو یا تنفس رخ می‌دهد. انتقال از سطوح اگرچه امکان پذیر است اما تصور نمی‌شود که خطر مهمی باشد. آنچه که اهمیت دارد، انتقال ویروس از طریق هوا است؛  توجه به پاکیزگی و ضدعفونی کردن سطوح منجر به غفلت از انتشار ویروس از طریق هوا شده است.

اکثر انتقال‌ها در نتیجه بیرون آمدن قطرات بزرگ و ذرات ریز به نام آئروسل توسط افراد آلوده هنگام سرفه، گفتگو یا تنفس رخ می‌دهد. 

ویروس از سطوح منتقل نمی‌شود

* تهویه مناسب، راهی موثر برای درامان ماندن از ویروس‌های موجود در هوا 

کارشناسان باور دارند، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، بهبود تهویه یا نصب دستگاه‌های تصفیه هوا در اماکن عمومی به کاهش خطر ابتلا به ویروس از طریق هوا کمک می‌کند؛ ضمن اینکه لازم است پنجره‌ها به منظور ایجاد تهویه باز شوند. اما تمیز کردن سطوح از تهویه هوا آسان‌تر است؛ دولت‌ها، شرکت‌ها و افراد باید به سرمایه گذاری هنگفت و زمان و هزینه در تلاش برای تمیز کردن عمیق ادامه دهند. در پایان سال ۲۰۲۰، فروش جهانی مواد ضد عفونی کننده روی ۴/۵ میلیارد دلار بود که بیش از ۳۰ درصد نسبت به سال قبل جهش داشت. 

ویروس از سطوح منتقل نمی‌شود

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    18 0
    خدایا شکرت من یکی که دیگه بریدم خونه ام بوی ببمارستان گرفته خدا ریشه ات بکنه خسته شدیم کرونا بخت برشته تودیگه چه جورموجودی زنده ای بودی که دنیا را تکان دادی بابا ازمادرمون شنیدیم "حسبه"و"وبا""طاعون""سل"تو ویروس شوم روهمه راسفید کردی بریدیم به قول مجری رادیوشهریمون بری وبرنگردی "ده"برو دیگه --
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
      3 0
      عجله نکن دوست عزیز. اینها تا حالا چندین بار حرفشون رو عوض کردن. بهترین کار همچنان احتیاط کردنه
  • علیرضا IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    17 1
    وقتی نوشته «عمدتا» به این معنی نیست که ویروس از سطوح منتقل نمیشع،یعنی اکثرا از طریق هواست و از سطوح هم امکان انتقال داره،اما کمتر نسبت به هوا.. اوایل کرونا،میگفتن ماسک اثر نداره،بعدا گفتن داره! چرا؟ به دو دلیل،اول اینکه ماسک کم بود،خواستند جلوی تقاضای زیاد را بگیرند و دوم اینکه ویروس جدید بود و اطلاعات در موردش کم.. حداقل پنج تا ده سال زنان نیازه تا رفتار این موجود غیر جاندار و اما خطرناک ،بررسی دقیق بشه
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    24 3
    از کجا معلوم چند ماه دیگر نگویند این هم غلط است
    • دیدگا IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
      15 3
      یکساله داریم تو الکل و کلر و جوهر نمک خودمون رو خفه میکنیم حالا میگید سطوح و اینا منتقل نمیکنه؟!!!؟؟؟ میمردید زودتر تحقیقات کنید و بگید؟!!؟ اگه فردا بیاید و باز نظرتون عوض بشه دمپایی ابری خیس میکنم تو حلقتون!!
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    22 3
    از کجا معلوم باور علمیتون چند ماه دیگه بازم تغییر نکنه؟ شما دستاوردهای صد ساله دارین که امروز زیر سوال رفته. هر چند وقت یکبار یه بحث، بحث قبلی در مورد یه عنوان مشترک رو رد میکنه. نوچ، قابل اعتماد نیستین.
    • سروش IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
      8 9
      جوری مخالف کردید که انگار این مقاله ایرانی است و از طرف دولت ایران نگاشته شده این مقاله مال غربیهاست و اونها هم از هر ده تا چاقو که بسازن هشت تاش دسته نداره پس باید احتیاط لازم رو رعایت کرد هم ماسک میزنیم و هم دستها رو می شوییم ضررش هزینه مواد شوینده هست نه جان!!!
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    6 6
    باور نکنید مردم!!!!!!!!!!!!!! مگه میشه یکسال هیچ کشوری تا حالا بررسی نکرده باشه که سطوح قابل انتقال باشه یا نه!!!!!!!!!!!! اگر با سطوح قابل انتقال نیست چگونه به همه کشورها سرایت کرده؟ مسافران بیمار که خیلی کم هستند
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    5 2
    "انتقال از سطوح اگرچه امکان پذیر است" این جمله چه معنی میده؟!یک ساله که علم پزشکی و علوم وابسته به اصطلاح مدرن و پیشرفته تمام دنیا دارن توصیه های اشتباه به مردم می کنن و الان هم دوباره حرف های متناقض میزنن. تمام بزرگان طب سنتی از روز اول هرچی گفتند درست از آب در اومده و اونایی که مسخره می کردن الان همون حرف ها رو بعد از یک سال دارن تکرار می کنن
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    20 0
    احتمالا سهاماشون در شركت هاي ضد عفوني و... قيمت خوب فروختند
  • جعفر IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    6 1
    پس این همه میگفتن روی سطوح صاف مثل استیل یک هفته زنده میمونه پس کشک بود؟
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
      2 0
      دقیقا همینش مشکوکه. یک سال روی سطوح مختلف تحقیق کردن و گفتن روی فلان سطح اینقدر زنده میمونه، حالا کلا زدن زیر همه اون تحقیقات! مگه میشه؟
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    10 2
    از همون اول هم من میدونستم واینجا چندبار نوشتم که انتقال ویروس از طریق هواست نه سطوح ولی صدتا منفی خورد پخش شدن این ویروس دقیقا مثل سرماخوردگیه
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    1 2
    یعنی لال میفهمی مشرق لاللل
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    1 0
    وقتی ویروس رو گوشی موبایل تا ۷۲ ساعت میمونه شک نکنید قابلیت انتقال روی سطوح هم داره اصلا به این حرفها گوش نکنید و کار قبل خودتون ادامه بدید
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    2 3
    ویروسی بنام کرونا وجود ندارد وهر آنچه هست یک توطئه برای کنترل مردم است. اگر ویروسی هم باشد همان آنفولانزاست که اگر سوابق سالهای گذشته بررسی شود همان اندازه مرگ و میر داشته. این نظر من است
    • آزاد IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
      0 1
      دقیقا حرف شما را یک مرکز تحقیقاتی آمریکا چند روز پیش گفته
    • رضا AU ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      0 0
      فهم علمی یعنی قابلیت خود پالایی از طریق شک به یافته های قبلی و احتمال یافته های جدیدتر، پس به این موضوع از همین موضع نگاه کنیم ،در جهان واقعیت ها ی پیرامون ما همیشه احتمال تغییر و تحول هست، آنچه که ثابت است تغییر است.
  • LB ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    1 0
    هیچ کدام از یافته های پزشکان قابل اعتماد نیست. کرونا ویروسی جدید است و پزشکان تا کنون ه آزمون و خطا پرداخته اند و اطلاعات درباره آن کامل نیست. تا کنون چند بار گفته های خود را عوض کرده اند. باید مراقب بود. چون اثرات بلند مدت آن بر انسان و محیط زیست اصلا پژوهش نشده و قابل پژوهش نیست.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    2 3
    این ویروس را دمکراتها ساختن که از دست ترامپ راحت بشن حالا هم می خوان واکسن بفروشن و پولدار بشن بعدش هم جمعش کنن همه اش کشک و الکی است یک روز میگن اینجور یک روز میگن اونجور ماسکشان را هم فروختن حالا مانده واکسن اونم بفروشن دیگه جمعش می کنن
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    0 0
    ویروس کرونا نه ویروس لطفا تیتر را اصلاح نمایید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس