مخالفت مجلس با واردات خودروهای خارجی از مناطق آزاد

مجلس شورای اسلامی در تلاش برای تأمین عدالت اقتصادی است و باید همه مسئولان بدون دخیل کردن نگاه‌های حزبی به این مهم توجه کنند و دولت نیز صرفا به اجرای دقیق قانون بیندیشد.

به گزارش مشرق، رسالت نوشت: وکلای ملت این روزها در سه نوبت صبح و عصر و شامگاه مشغول چکش‌کاری سند دخل‌وخرج کشور هستند تا شاید با اعمال خواسته‌های مردم در بودجه ۱۴۰۰ بتوانند باری از فشارهای اقتصادی از دوش مردم بردارند و مانع از کوچک شدن سفره‌شان در عصر موسوم به پسابرجام شوند. هرچند این گزاره در گفتار آسان است نه در عمل، اما قرینه‌های زیادی وجود دارد که با مدیریت منسجم و جهادی قابل تحقق خواهد بود.

 صف‌آرایی مقابل بهارستان

شاید یکی از وجه تمایز بررسی بودجه ۱۴۰۰ با بررسی سایر بودجه‌های سنواتی، صف‌آرایی تمام‌قد مسئولان دولتی مقابل نمایندگان مجلس شورای اسلامی است تا به هر نحوی از انحا  ضمن تخطئه تصمیمات مجلس آن را به ضرر مردم نمایش داده و از این نمد کلاهی برای خود بدوزند؛ کلاهی که شاید بشود حدود هشت سال بی‌تدبیری و کارنامه «تقریبا هیچ» را زیر آن پنهان کرد! اما به قول ملای رومی، آفتاب امروز بر شکل دگر تابان شده‌است.

 تلاش برای عدالت اقتصادی

نمایندگان مردم در خانه ملت در تلاش هستند در جریان بررسی لایحه بودجه به عدالت اقتصادی ولو اندک جامه عمل بپوشانند؛ عدالتی که محور نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و در روح و جسم قانون اساسی نیز به آن عجین است و به زعم این قلم، نمود عینی آن در بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی تجلی پیداکرده و مع‌الأسف از سوی دولت‌ها که همواره ادعای مجری قانون اساسی بودن نیز داشتند، عملی نشده است.

 توجه به مناطق محروم

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی از جلسه علنی روز دوشنبه در پاسخ به یکی از نمایندگان اعلام کرد امکانات کمتر و بیشتر را در برخی از استان شاهدیم، لذا نمایندگان می‌توانند در جریان رسیدگی به بودجه سال ۱۴۰۰ پیشنهاداتی را برای استان‌های خود مطرح کنند. درست نیست که همه موضوعات و مشکلات را به یک‌بند از بودجه تسری دهیم.

 ما دربندها و تبصره‌های مختلف به مناطق محروم استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان توجه کردیم و منابعی را اختصاص دادیم. سیاست و اولویت مجلس یازدهم توجه به استان‌های محروم است.

داستان شاد

یکی از مصوبات مجلس که با واکنش پاستورنشینان مواجه شده و آن را برخلاف آنچه مدنظر نمایندگان بود، منتقل کردند مربوط به برنامه آموزشی شاد بود. نهایتا  وکلای ملت در مصوبه‌ای تکمیلی تأکید کردند بر اساس این مصوبه تعرفه اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی مانند شاد، دانشگاه‌ها، مراکز دولتی و ... که در سال ۹۹ رایگان است، در سال آینده مشمول هزینه نخواهد شد. همچنین مشاور فرهنگی رئیس مجلس در حساب توییتری خود نوشت: مجلس قیمت اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی را کاهش داد برخی این شائبه را درست کردند که اینترنت شاد که الان رایگان و با این مصوبه پولی می‌شود، برای دفع شر و شائبه، این مصوبه رفع ابهام شد و شامل پیام‌رسان‌هایی نظیر شاد نمی‌شود و شاد قطعا رایگان است.

قیمت آب ، برق و گاز

یکی دیگر از مصوبه‌های مجلس شورای اسلامی که می‌شود آن را در راستای عدالت اقتصادی قلمداد کرد مربوط  به تعرفه‌های آب و برق و گاز است. طبق اعلام سخنگوی کمیسیون انرژی، وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظف شدند در سال۱۴۰۰ تعرفه‌های آب، برق و گاز مشترکان خانوارهای کشور را به‌گونه‌ای اصلاح کند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکان کم‌مصرف خانوارهای محروم برابر صفر، مشترکان تا الگوی مصرف به صورت یارانه‌ای، مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایشی پلکانی (IBT) تعیین شود. میزان افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف، باید حداقل به‌اندازه‌ای تعیین شود که بارمالی رایگان کردن تعرفه مشترکین کم‌مصرف را جبران کند و نیاز به تأمین منابع جدید نداشته باشد.

   کام شیرین نابارورها

نمایندگان مجلس همچنین در مصوبه دیگری کام زوج‌های نابارور را شیرین کردند به طوری که در راستای حمایت از زوج‌های جوان بالاخره مجلس موفق شد بیمه ناباروری را در لایحه بودجه قرار دهد. به گفته زهره الهیان با این اقدام مجلس انقلابی ان‌شاءالله چشم ۳/۵ میلیون زوج نابارور به نعمت بزرگ فرزند روشن خواهد شد تا به میمنت میلاد امیرمؤمنان علی (ع) لذت پدری ومادری را بچشند.

مالیات بر شاخ‌های مجازی

وکلای ملت در ششمین جلسه علنی بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز با الحاق بندی به تبصره ۶ این لایحه، اینفلوئنسرهای با بیش از ۵۰۰ هزاردنبال‌کننده را مکلف به پرداخت مالیات کردند. این پیشنهاد الحاقی که با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از سوی محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی مطرح‌شده بود، با ۱۳۶ رأی موافق، ۵۷ رأی موافق و ۶ رأی ممتنع تصویب شد. البته مجلس در یک مصوبه حمایتی هنرمندانی را که درآمدشان زیر ۲۰۰ میلیون تومان در سال است، از پرداخت مالیات معاف کردند.

یارانه سوخت هوایی

یکی  دیگر از مصوباتی که به‌نوعی در راستای عدالت اقتصادی قلمداد می‌شود، اختصاص یارانه سوخت به هواپیماهای باری حامل محصولات کشاورزی است. نمایندگان با الحاق یک‌بند به تبصره (۱) ماده واحده این لایحه موافقت کردند که بر اساس سازمان برنامه و بودجه موظف است به منظور حمایت از توسعه صادرات محصولات کشاورزی به ویژه به کشورهای همسایه و اتحادیه اوراسیا، نسبت به تأمین مالی حمل‌ونقل هوایی (محاسبه قیمت سوخت هواپیماهای باری حامل محصولات کشاورزی به مقاصد فوق معادل با نرخ سوخت تحویلی به هواپیماهای مسافربری) به میزان ۲۰ درصد اعتبارات جوایز و مشوق‌های صادراتی  و همچنین ۲ هزار میلیارد ریال از محل درآمدهای حاصل از حقوق ورودی اقدام کند. شیوه‌نامه نحوه پرداخت این اعتبارات با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت (سازمان توسعه تجارت ایران) تدوین می‌شود.

مصوبات ضد تبعیض

به گفته یکی از مسئولان مجلس، خانه ملت چند مصوبه ضد تبعیض داشت که سال‌ها متوقف مانده بود. معافیت مالیاتی مؤسسات کنکوری حذف شد. برای خودروهای لاکچری و خانه‌های لوکس مالیات تعیین شد. معافیت مالیاتی سلبریتی‌های پردرآمد برداشته شد.

به‌هرروی مجلس شورای اسلامی در تلاش برای تأمین عدالت اقتصادی است و باید همه مسئولان بدون دخیل کردن نگاه‌های حزبی به این مهم توجه کنند و دولت نیز صرفا به اجرای دقیق قانون بیندیشد. پیش‌تر نیز محمدباقر قالیباف اعلام کرده بود که دولت ۷ اصلاح مورد تأکید مجلس را در اصلاحیه بودجه مدنظر قرار داد. رانت ارز۴۲۰۰ حذف شد؛ کسری بودجه کاهش پیدا کرد و برداشت از منابع صندوق توسعه محدود شد. هدف مجلس، هدایت دولت به سمت مطلوب برای تأمین منافع مردم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • محمدمهدی IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    0 2
    زرشک
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    1 2
    تحرکات تجمعی مقابل مجلس هم توسط پاستوری ها مدیریت پنهان می شود.
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    6 1
    دولت بی‌کفایت اصلاح طلب غلط می‌کنه جز خودش راجب نهادی در ایران سخن بگه.
  • مهدی IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    2 0
    سلام.مصوبات خوبی بود. ولی یکی جالب بود که میگن هنرمندانی که 200 میلیون بیشتر نمی گیرن مالیات معاف هستن. پس کارگری که حقوق شرکتی تا 4 میلیون در ماه هم که نمیگیره باید مالیات پرداخت کنه.ولی اونا نه... و بعدش اینکه درباره ی مصوبه بیمه نابارور ها ،مجلس قبلی و قبل تر و دولت فعلی و قبلی و قبل تر چه غلطی می کردن برای رفع این مشکل عظیم؟؟!!
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    0 0
    اقای ثابتی در مصاحبه با سید مرتضی نبوی اذیت شدی خدا پناه بی پناهان است و همواره خواهد بود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس