کد خبر 1187657
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
فضلا و متفکران به پاخیزند - کراپ‌شده

اگر تا پیش از انقلاب اسلامی، ‌دین را افیون توده‌ها و عامل عقب‌ماندگی جوامع انسانی معرفی می‌کردند؛ اما اکنون دین اسلام راه رهایی‌بخش انسان را از تمامی بن‌بست‌های بشرساخته، روشن کرده است.

به گزارش مشرق، یدالله جوانی در یادداشتی تحت عنوان «فضلا و متفکران به پاخیزند» نوشت: اگر تا پیش از انقلاب اسلامی، ‌ دین را افیون توده‌ها و عامل عقب‌ماندگی جوامع انسانی معرفی می‌کردند؛ اما اکنون دین اسلام راه رهایی‌بخش انسان را از تمامی  بن‌بست‌های بشرساخته، روشن کرده است.

دوران مکاتب دست‌ساز بشر با رویکردهای مادی‌گرایانه‌ پایان یافته است. سوسیالیسم را باید در موزه‌های تاریخ مطالعه کرد و لیبرالیسم هم، ‌در حال جان کندن است و هرگز از بستر احتضار، برای حیاتی دوباره قد علم نخواهد کرد. انقلاب اسلامی با شعار «نه شرقی، ‌نه غربی»،  بنیان‌های فکری سوسیالیسم و لیبرالیسم را نشانه رفت و با احیای اسلام ناب محمدی(ص)، ظرفیت‌های اسلام سیاسی را برای اداره جوامع  بشری به نمایش گذاشت.

انقلاب اسلامی در عمل اثبات کرد، ‌اسلام دینی جامع، کامل و پاسخگو به تمام نیازهای انسان در تمامی زمان‌ها و مکان‌هاست.

انقلاب اسلامی در عمل ثابت کرد، ‌دین اسلام نه تنها افیون توده‌ها و عامل عقب نگه داشتن جوامع انسانی نیست؛ ‌بلکه اسلام برای رشد و تعالی انسان و پیشرفت او در دو ساحت فردی و اجتماعی است.

با انقلاب اسلامی و ایستادگی ۴۲ ساله ملت ایران در برابر فشارها و توطئه‌های تمامی قدرت‌های استکباری و شیطانی، بسیاری از اتهامات دروغین علیه اسلام و از جمله «تضاد علم و ایمان» رنگ باخت. وقتی انقلاب اسلامی آرمانش را «تمدن‌سازی‌ اسلامی» و بسترسازی برای «رشد و تعالی و سعادت نوع بشر»، روی کره خاکی تعریف می‌کند؛ این آرمان و تمامی اهداف برگرفته از این آرمان، ‌برای تمامی انسان‌ها از هر قوم و نژاد، ‌جاذبه‌های وصف‌ناپذیری خواهد داشت.

پدیدآیی مقاومت اسلامی در منطقه راهبردی غرب ‌آسیا،‌ بیداری اسلامی در همه کشورهای اسلامی، ‌توجه به معنویت در تمامی کشورهای جهان، رشد اسلام‌گرایی در جوامع غربی و به ویژه در اروپا، ‌همگی از نشانگان جذابیت‌های اسلام سیاسی به شمار می‌آید.

دلیل اصلی این جذابیت، همسویی و یک آهنگی میان شعارهای اصلی انقلاب اسلامی، همانند عدالت، آزادی، اخلاق، معنویت، ‌پیشرفت و  کرامت انسانی،‌ با فطرت دست نخورده و سالم انسان است. اکنون جمهوری اسلامی به منزله پرچمدار حرکت تمدنی انقلاب اسلامی، به  کشوری الهام‌بخش برای دیگر ملت‌ها تبدیل شده است.

بسیار روشن است که مسیر ساخت تمدن اسلامی، مسیری هموار نخواهد بود. این مسیر، ‌ناهموار و دارای چالش‌های نوظهور است؛ اما باید دانست که اسلام، قدرت هموارسازی مسیر و برطرف کردن تمامی چالش‌ها را دارد به شرط آنکه، ‌صاحب‌نظران و اندیشمندان اسلامی، برای  انطباق اسلام با مقتضیات زمان‌ و عملیاتی کردن مفاهیم اسلامی و ارزش‌های والای آن، ‌همت داشته و برای جهادی شایسته و بایسته در این راستا به پاخیزند.

اکنون رهبر معظم انقلاب که حکیمانه در بیش از سه دهه گذشته، انقلاب و نظام اسلامی را به سمت آرمان‌ها پیش برده و از گردنه‌های  سخت عبور داده‌اند،‌ چنین مطالبه‌ای را از اندیشمندان اسلامی دارند. معظم‌له در هفته گذشته در دیدار با رئیس و منتخبان ملت در  مجلسخبرگان رهبری،‌ منظومه مفاهیم معرفتی و ارزشی اسلام را، نرم‌افزار ساختار نظام اسلامی دانستند و با اشاره به لزوم روزآمد شدن این  نرم‌افزار متناسب با گسترش دامنه فعالیت‌های نظام اسلامی و بروز چالش‌های جدید گفتند: «یکی از وظایف مهم فضلا و متفکرین، ‌تقویت مبانی فکری نظام اسلامی به منظور عملیاتی کردن مفاهیم مورد نیاز جامعه است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    0 0
    متاسفانه انقلابی ها در رسانه قوی نیستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس