کد خبر 118761
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۲

رئيس سابق بخش ضد تروريسم سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا سيا تاکيد کرد صحنه هاي استفاده از روش غرق مصنوعي روي مظنونان به تروريسم آزاردهنده بود.

به گزارش مشرق، باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني بي بي سي نوشت: ايجاد احساس غرق شدن که در واقع شبيه سازي شرايط غرق شدن روي متهمان است، جنجالي ترين روش سيا براي حرف کشيدن از اعضاي بازداشت شده القاعده است. خوزه رودريگز کسي بود که رياست بخش ضد تروريسم را در سيا در زمان استفاده از اين روش بر عهده داشت. از نظر بسياري اين روش شکنجه است اما به گفته رودريگز استفاده از اين روش در بالاترين سطح اداري تاييد شده بود.
 
خوزه رودريگز گفت ما پيش رئيس جمهور وقت آمريکا رفتيم و او به ما دستور داد که از اين روش استفاده کنيم.
 
ابوزبيده از افراد بسيار مورد اعتماد اسامه بن لادن بود و 83 بار روش غرق مصنوعي روي وي استفاده شد. سيا همه اين مراحل را ضبط کرده است. گرچه گفته مي شود فيلمهاي ضبط شده از ابوزبيده هنگام استفاده از روش غرق مصنوعي محرمانه بود اما ديگر آنچه که بر ابوزبيده گذشته راز نيست زيرا گفته مي شود بر اساس اين فيلمها ابوزبيده هنگام ريختن آب روي صورتش و ايجاد غرق مصنوعي، استفراغ کرده و جيغ مي کشيد.
 
رودريگز گفت استفاده از اين روش يا روشهاي مشابه صحنه خوبي ندارد و آزار دهنده است.
 
جان ريزو وکيل ارشد سابق سيا مسئول اين بود که دولت استفاده از اين روش را قانوني کند تا مشکلي براي سيا پيش نيايد. يکي از همکارانش نوارهاي ضبط شده را مشاهده کرد و آن را گزارش داد.
 
جان ريزو درباره وضع ابوزبيده هنگام غرق مصنوعي گفت او دچار مشکلات جسمي شده بود.البته اين نوارها ديگر وجود خارجي ندارد زيرا خوزه رودريگز آنها را نابود کرد. اگر اين نوارها منتشر مي شد مي توانست تاثيرات مخربي داشته باشد . اما رودريگز هنوز هم احساس پشيماني نمي کند.او گفت من از تصميماتي که گرفتم اصلا پشيمان نيستم از جمله اينکه تصميم گرفتم نوارهاي ضبط شده را براي محافظت از کساني که برايم کار مي کردند نابود کنم. من اصلا احساس پشيماني و شرمساري نمي کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس