کد خبر 1187473
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰

به‌طور کلی شبکه اقتصاد بازارهای جهانی از یکدیگر مستقل نبوده و تغییرات در یک بازار وابسته به یک محصول می‌تواند عاملی برای تأثیر بر یک محصول دیگر در سایر نقاط جهان باشد. حال در این بخش از پرشین سازه مروری داریم بر تأثیر بازارهای جهانی بر قیمت آهن‌آلات که از نقطه نظر خرید به‌موقع این نوع از محصولات بسیار حائز اهمیت می‌باشد، پس با ما همراه باشید.

مروری بر تأثیر بازارهای جهانی بر قیمت آهن‌آلات

مقایسه قیمت آهن‌آلات در بازارهای داخلی با بازارهای جهانی

امروزه شاهد آن هستیم که بازارهای جهانی با رشد قیمت آهن‌آلات رشد پیدا کرده و با آن‌ که پیش‌بینی می‌شد قیمت تیرآهن تا سال ۲۰۲۴ کاهش نرخ خالص را به خود ببیند، اما در حال حاضر نمودارهای تحلیلی این بازار نشان‌گر افزایش نرخ قیمت آهن در جهان است. 

به‌طور کلی در روزهای پایانی دسامبر بازار سنگ آهن شاهد یک فشار نزولی بود؛ اما بعد از آن‌که قیمت سنگ آهن به سقف هفت ساله خود یعنی ۱۵۷ دلار در هر تن رسید، دولت چین که بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جهان است، درخواست تعدیل بازار را اعلام کرد؛ که همین مسئله عاملی برای افزایش قیمت مواد اولیه خام تا حدود ۷۰ درصد شد.

از طرفی از آنجا که چین، اقتصادش نسبت به سایر قدرت‌های اقتصادی دنیا در همه‌گیری کرونا کمتر دچار خسارت شده، برای تولید آهن‌آلات به‌شدت سنگ آهن مصرف نمود و طبیعتاً خیلی سریع قیمت این ماده روند صعودی به خود گرفت در حالی که پیش‌بینی می‌شد چین درخواست زیادی برای واردات آهن نداشته باشد؛ اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که تقاضا و تولید فولاد چین بسیار فراتر از تصورها بوده است. 

مؤلفه دیگری که بیان‌گر رشد قیمت قیمت تیرآهن، قیمت میلگرد قیمت نبشی و قیمت ناودانی در سال آینده بوده، افزایش درخواست آهن در بازارهای جهانی است؛ اما سؤالی که مطرح است این است که آیا چنین روندی در مورد بازار ایران نیز می‌کند؟ پاسخ به این سؤال کمی سخت‌تر از بازارهای جهانی بوده و دلیل آن وجود تحریم‌ها در بازار ایران است.

در حال حاضر می‌توان مطرح کرد که بازارهای آهن در ایران همواره تجربه راکد بودن را داشته است که دلیل این رکود مشخص است. تحریم در صنایع فولاد و نبود صادرات، رکود در بازار مسکن و کاهش ساخت و ساز در این بازار، تقاضا برای فروش کم کره است؛ اما از جهت دیگر بار روانی بازار نیز قابل در نظر گرفتن می‌باشد. چراکه به دلیل انتظار رفع تحریم و کاهش قیمت دلار این احتمال وجود دارد که قیمت آهن در سال آینده کاهشی باشد. در صورتی که تحریم‌ها رفع (در سایه برجام) و ایران بتواند وارد بازار جهانی فولاد شود، این احتمال وجود دارد در آن موقع بتوان پیش‌بینی کرد روند قیمت آهن‌آلات افزایشی شود؛ اما با توجه به رکود در صنعت ساختمانی، در آینده نزدیک نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از رشد قیمت آهن را داشت.

تأثیر احتمالی افزایش قیمت نفت بر قیمت آهن‌آلات

همان‌طور که تاکنون و به تجربه مشاهده کرده‌ایم با احتمال افزایش قیمت نفت و یا کاهش نرخ دلار احتمال می‌رود که قیمت آهن‌آلات نیز به سمت و سوی جدیدی میل پیدا کند. درواقع در صورتی که روند افزایش قیمت نفت و یا کاهش نرخ دلار در بازار جهانی مشاهده شود می‌توان به ثبات قیمت آهن‌آلات در بازار داخلی نیز امیدوار بود ولی نمی‌توان در باب اینکه این موضوع چه زمانی محقق می‌گردد پاسخ دقیقی داد.

مروری بر تأثیر بازارهای جهانی بر قیمت آهن‌آلات

تأثیر احتمالی نرخ دلار بر قیمت آهن‌آلات

همان‌طور که میدانید مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین کالای جهانی فولاد است. در همین راستا در باب اثر نرخ دلار بر قیمت آهن‌آلات و یا به‌طور کلی فولاد باید به این نکته توجه کرد که در حال حاضر دو نرخ بر قیمت محصولات فولادی مؤثر می‌باشند که اولین آن نرخ دلار نیمایی و دومی نرخ دلار آزاد است که هریک به ترتیب بر قیمت فولاد در بورس کالا و بازار آزاد مؤثر هستند.

قیمت دلار نیمایی تا به امروز همواره کمتر از قیمت دلار آزاد بوده و هست، در نتیجه قیمت‌های بورس کالا یا به‌طور دقیق‌تر قیمت پایه‌ای بورس کالا که بر اساس این نرخ تعیین می‌شود؛ بنابراین با توجه به سقفی که برای معاملات در نظر گرفته شده قیمت‌های بورس کالا به‌طور میانگین ۱۰ الی ۲۰ درصد با بازار آزاد اختلاف قیمت دارد.

بیشتر بخوانید: قیمت سیمان

در بازار آزاد اما قیمت به‌طور دائمی و دقیقی بر اساس قیمت دلار تغییر می‌کنند؛ بنابراین دور از انتظار نیست که معامله‌گران بازار فولاد از ۲ سال گذشته تا به امروز حساسیت شدیدی نسبت به نرخ دلار پیدا کرده‌اند و قیمت محصولات خود را هم با روند تغییر قیمت دلار تغییر می‌دهند. هرچند که این تغییر قیمت ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد، در نتیجه ممکن است گاهی تغییراتی که در بازار می‌بینیم در کنار چند عامل دیگر هم‌افزایی کنند و روند قیمت بازار فولاد را تغییر دهند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس