کد خبر 1187278
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
علت کمبود انسولین قلمی در کشور/رهگیری از سامانه تی تک

سخنگوی سازمان غذا و دارو، در ارتباط با اینکه چرا بعضا شاهد کمبود انسولین قلمی در کشور هستیم، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش مشرق، کیانوش جهانپور درباره کمبود انسولین قلمی، گفت: اکثر انواع انسولین در بازار موجود و بعضاً هم انسولین بیوسمیلار تولید داخل و برندهای مشابه موجود است.

وی افزود: دیابتی‌هایی که فقط یک نوع برند خاص از انسولین را مصرف می‌کنند می‌توانند از مشابه داخلی استفاده کنند و در مواردی که وجود ندارد از سامانه «تی تک» نزدیک ترین داروخانه به محل سکونت خود را جستجو تا انسولین را تهیه کنند.

بیشتر بخوانید:

آیا وزارت بهداشت از تجربه‌های شکست‌خورده عبرت می‌گیرد؟

جهانپور ادامه دادد: موضوع کمبود مقطعی انسولین قلمی شامل همه انواع انسولین نیست، گاهی یکی دو مورد از این اقلام دیر به کشور می‌رسد که دچار کمبود مقطعی می‌شویم و با تلاش‌های صورت گرفته تا حد ممکن سعی بر رفع آن داشته ایم.

وی با اشاره به یکی از این علت‌های کمبود انسولین که مربوط به حمل و نقل بین المللی است، گفت: با توجه به همه گیری کووید ۱۹ برخی تاخیرها پیش آمده است. علت دیگر آن مربوط به فراز و نشیب‌های تخصیص ارز دارو است چرا که برای واردات انسولین، مشکلات و ناهماهنگی‌هایی دیده می‌شود که تأثیر آن را در بازار می‌توان دید.

بیشتر بخوانید:

ایران صادرکننده انسولین می‌شود

جهانپور ادامه داد: سرعت رشد مصرف انسولین قلمی در کشور از دیگر علل این کمبود مقطعی است، زیرا در گذشته بعضاً انسولین از زنجیره توزیع رسمی قاچاق و حتی قاچاق معکوس با توجه به تفاوت قیمت آن به کشورهای همجوار دیده می‌شد که همه این‌ها منجر شده است تا بعضاً دچار کمبود شویم.

وی با تاکید بر اینکه در آینده نزدیک این نقایص برطرف خواهد شد افزود: تلاش شده است تا مصرف کننده واقعی به انسولین دست پیدا کند و برای در اختیار گذاشتن سهمیه مورد نیاز افراد، از سامانه «تی تک» استفاده می‌شود. البته به سمتی خواهیم رفت تا نام افراد مبتلا به دیابت نیازمند انسولین، در سامانه‌ای با تأیید معاونت درمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ثبت شوند تا فقط این افراد بتوانند از انسولین استفاده کنند.

جهانپور گفت: موضوع رهگیری در سامانه «تی تک» هم ادامه خواهد داشت تا اطمینان حاصل شود که انسولین به دست مصرف کننده واقعی می‌رسد و میزان قاچاق به صفر برسد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: به سمتی می‌رویم که در سال ۱۴۰۱ علاوه بر رفع مشکلات مقطعی فعلی بتوانیم در انسولین قلمی خودکفا شویم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    1 0
    علت مشخصه مجلس جهادی
  • هادی بحرانی پور IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    1 0
    آخه انسولین را چه کسی یا ارگانی آن را وارد میکند که باید قاچاق شود مگر موادمخدره که این وضعیت الان انسولین در کشور باید باشد مگر وزرارت بهداشت متصدی واردات و پخش انسولین نیست مگر داروخانه ها آن را نباید به اندازه نیاز بدست بیمار برساند مگر قرار نبود هر بیمار براساس کد ملی و دوز موردنیاز انسولین دریافت نماید فقط و فقط سواستفاده و سومدیریت
  • رحیم IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    1 0
    آقا بیماران دبابتی نوع ۲ این روزها با نبودن قرص دیابزید۶۰ مواجه هستند وداروخانه ها اعلام می کنند موجود نیست هیچکس پاسخگو هم نیست
  • زهره IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    1 0
    کلا کشورما ب بیمارای خاصشون اهمیت نمیدن اصلا نمیگن که یه دیابتیه نوع ۱که فقط بایدانسولین بزنه اگه نباشه میمیره براشون اهمیت نداره که چه استرسی وروبایدتحمل کنن که داروشون تهیه بشه اونم اگه باز ادا واطفال درنیارنو نپیچونن خداخودش بهمون کمک کنه
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    1 0
    لطفا رسیدگی کنین من مامانم ۱۰ساله دیابت داره و فقط انسولین نوومیکس قندش رو تا حدودی ثابت نکه میداره و انسولین مشابه بهش جواب نمیده الان که بسختی گیر میاد اگه خدای نکرده اتفاقی براش پیش بیاد دنیا برا ما هم تمومه این چه زندگیه همش باید استرس تهیه انسولین داشته باشیم بقیه مشکلات بماند
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    0 0
    مسیولین گرامی یه ذره خجالت از روی بچه های دیابتی بکشید. کودکانی که تمام عمر باید با این بیماری سر کنند.انسولین با کیفیت برای دیابت نوع یک حکم اکسیژن داره. امیدوارم این مسیله رو درک کنید. انسولین چینی با بسته بندی ایرانی میدید دست مردم بعد میگن تولید ملی. اگه بچه های خودتون هم همین مشکل رو داشتن همین جور برخورد می‌کردید.
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    0 0
    همین یکی دو برندی که که می‌فرمایید از پر مصرف ترین انسولین ها هست که اکثر مصرف کننده هاش هم دیابتی های تیپ ۱ هستن.
  • غدیرشهابی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    0 0
    دیابت بالایی دارم.چهل وپنج سال انواع بیمه پرداخت نموده ومیکنم چطورراضی شوم انسولین نیست ولی دربازارآزادهشتادتانودهزا رکامیونی بخرگوشمان ازدروغ پراست خدمات بیمه برای ارزعبهاست دروغ بس% دارم چشماموازدست میدم آزادندارم بخرم مسلمان
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 0
    من کهبیمار دیابتی هستم خب دعا می کنم هر کدام از مسئولین ‌ه در کارهارو کم کاری می کنند انشاالله خودشان دچار سخت‌ترین بیماری بشوند ودر دریافت دارو به مشکلات بخورند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس