کد خبر 1187210
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲
اعتراضات در اسپانیا به خشونت کشیده شد

اعتراضات در حمایت از آزادی بیان در بارسلونای اسپانیا به آشوب و ناآرامی‌هایی منجر شد.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه "تاگس شاو" آلمان، مناقشات با دولت بر سر آزادی بیان و دستگیری "پابلو هاسل" خواننده منتقد پادشاهی در این کشور بار دیگر معترضان را به خیابان های اسپانیا کشاند.

بعد از برگزاری اعتراضات صلح آمیز در بارسلونا آشوب ها و ناآرامی هایی درگرفت که طی آن پلیس حدود ۱۳ معترض را دستگیر کرد.

این اعتراضات بعد از دو شب آرام دوباره ادامه پیدا کرده و به ناآرامی هایی منجر شد. پلیس کاتالونیا در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که ۱۳ نفر اواخر روز شنبه در بارسلونا دستگیر شدند.

در اعتراضات شب گذشته در اسپانیا حدود ۴ هزار نفر شرکت داشتند که در پایان منجر به آشوب ها و ناآرامی ها و خشونت هایی شد. ده ها معترض نقابدار یک ماشین پلیس و چندین سطل زباله و محوطه ورودی هتلی را به آتش کشیدند. معترضان چندین شعبه بانک را ویران کردند و مغازه های زیادی را غارت کردند.

"پدرو سانچز"، نخست وزیر اسپانیا این اعتراضات و آشوب ها را محکوم کرد و در پیامی توئیتری نوشت: خرابکاری و خشونت غیر قابل قبول است. وی پیش از این اعتراضات حمایت بهتر از آزادی بیان را وعده داده بود.

هاسل در ۱۶ فوریه به جرم توهین به سلطنت و حمایت از خشونت طلبی دستگیر شد. از زمان دستگیری این خواننده رپ تقریبا هر شب در اسپانیا اعتراضات گسترده ای که از منطقه کاتالونیا زادگاه این خواننده تا پایتخت مادرید گسترده می شود برگزار می شود. تا به حال بیش از ۱۱۰ معترض در جریان این اعتراضات دستگیر شده اند.

حدود ۸۲ پلیس و تعداد زیادی از معترضان هم مجروح شدند. یک زن هم در جریان این اعتراضات با شلیک گلوله لاستیکی از طرف پلیس یک چشم خود را از دست داد.

به گفته تحلیلگران، دستگیری این خواننده رپ، که به اعتراض علیه سلطنت این کشور به ویژه درخصوص فروش سلاح به عربستان سعودی شهرت دارد، مسئله آزادی بیان را در اسپانیا به چالش کشیده است. این موضوع بخصوص در پی انتخابات اخیر کاتالونیا طوفان سیاسی را در این کشور به راه انداخته است.

اگرچه گفته می شود بازداشت این خواننده به دلیل جرائمی چون انتشار توئیت هایی علیه سلطنت و تحریک تروریسم بوده، اما کاربران شبکه های اجتماعی آن را مقابله با آزادی بیان دانسته اند. در یکی از توئیت ها به نقل از یکی از ترانه ها و توئیت های اعتراضی این خواننده رپ آمده است: «بخاطر کشتار نظامی عربستان سعودی است که کودکان در یمن رنج می کشند» و پابلو هاسل را در انتقاد به فروش سلاح اسپانیا به پادشاهی سعودی بازداشت کرده‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس