مجلس ششم

شاید همان شذوذات ماتریالیستی- مارکسیستی در ذهن بهزاد نبوی باعث شد که پس از پیروزی انقلاب، مساله «ولایت فقیه» و نقش روحانیون در حکومت، هیچ‌گاه در ذهن او و مریدان جوانش در سازمان مجاهدین انقلاب حل نشود.

سرویس سیاست مشرق- شهریور ۹۶، در یک گفتگوی جالب و پرنکته با یکی از چهره‌های امنیتی قدیمی جمهوری اسلامی در خبرگزاری تسنیم، مسایلی درباره سازمان مجاهدین انقلاب و برخی چهره‌های شاخص آن مطرح شد که واکنش گسترده آن‌ها را به دنبال داشت.

اکبر براتی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در بدو تشکیل، و از موسسان واحد اطلاعات سپاه در اوایل انقلاب، درباره بهزاد نبوی، محور و مرشد جناح چپ سازمان، ادعایی را مطرح کرد که قابل توجه بود. براتی گفت:

" در بدو تاسیس سازمان مجاهدین انقلاب دو تفکر وجود داشت. من دائماً با تفکرات بهزاد نبوی درگیر بودم. تا اینکه در جلسه مرکزیت سازمان در سال ۵۹ بهزاد نبوی رسماً اعلام کرد که من مسلمان ۳ ساله‌ام و نباید از من توقع زیادی داشت.

مرکزیت معتقد بود با بحث‌های من و بهزاد نبودی سازمان در حال نابودی است. من گفتم در بهزاد نبوی اشکال سیاسی می‌بینم. با وجود نماینده ولی فقیه در سازمان نمی‌توان خودسر تصمیم گرفت. طیف بهزاد نبوی تا زمانی که پول نیاز بود پیرو نماینده ولی فقیه بودند ولی زمان تصمیم‌گیری سیاسی-با عرض معذرت- می‌گفتند این پیرمرد(آیت الله راستی کاشانی-نماینده امام) سواد ندارد! "[۱]

انتخاب «چریک پیر» در رأس ناسا نشانه چیست؟/ اصلاح‌طلبان چه برنامه‌ای برای جنگ با نظام دارند؟

بدیهی بود که بحث «مسلمان سه ساله» بسیار بر نبوی و مریدان سازمانی‌اش گران آمد. محسن آرمین، دیگر عضو سازمان و از دست‌پروردگان بهزاد در آن مقطع، در مصاحبه‌ای که برای پاسخگویی به ادعاهای براتی با شرق انجام داد، درباره بحث «مسلمان سه ساله» بودن بهزاد در سال ۵۹ گفت:

" معنای این سخن این است که آقای نبوی حداکثر در سال ۵۶ مسلمان شده است. من نمی‌دانم ایشان که به قول خودش طلبه بوده و مدعی تقوا و دینداری است چطور به خود اجازه می‌دهد اینچنین دروغ بگوید و دیگران را متهم به بی‌دینی کند. ما البته طی این سال‌ها شنیده بودیم که برخی به نام دفاع از اسلام و انقلاب، دروغ گفتن و اتهام زدن به دیگران را شرعا مستحب می‌دانند، اما ظاهرا آقای براتی اخیرا در مطالعات طلبگی خود به این نتیجه رسیده است که دروغ گفتن و متهم کردن دیگران به نامسلمانی شرعا واجب است. "[۲]

اما جالب این‌جا بود که در سال ۹۰، خانم عاتقه صدیقی، همسر شهید بزرگوار محمدعلی رجایی، در گفتگویی با وبسایت جماران در دفاع از بهزاد نبوی، عملا ادعایی شبیه به ادعای براتی کرده بود. اصولا هویت و جایگاه خود بهزاد نبوی در انقلاب و جمهوری اسلامی(به ویژه در سال‌های نخست عمر جمهوری اسلامی)، مدیون پیوند و آشنایی او با شهید رجایی در زندان بود. بهزاد در اواخر سال ۵۴ با شهید رجایی در اوین آشنا شد و به مرور تحت تاثیر آن شهید قرار گرفت و رفاقتی جدی میان ایشان برقرار شد.

انتخاب «چریک پیر» در رأس ناسا نشانه چیست؟/ اصلاح‌طلبان چه برنامه‌ای برای جنگ با نظام دارند؟

همسر شهید رجایی در مصاحبه سال ۹۰ گفته بود:

"‌  انسانها در حال تغییر و تحولند، امام می فرمودند که وضع کنونی افراد را ببینیم. چون ایشان گفته، من سابقهٔ شهید رجایی و بهزاد نبوی را مقایسه می کنم؛ آقای نبوی که زمانی افکار کمونیستی داشت وقتی در زندان اعمال و رفتار شهید رجایی را می بیند برمی گردد، یعنی توبه می کند. وقتی توبه می کند و به سوی حق باز می گردد کار درستی انجام داده یا کسی که قبلا مسلمان بوده و بعد به قول آقایان افکار انحرافی پیدا کرده راه درست را رفته است؟ برای اثبات حرفم توضیح می دهم که آقای نبوی در زندان نمی دانست که در سال ۵۷ انقلابی اتفاق می افتد و او کاره ای می شود، سال ۵۵ آقای نبوی با شهید رجایی هم بند بود، وقتی آقای نبوی اعمال شهید رجایی را دید و به راه آمد با شهید رجایی در عمل همراهی می کند و زمانی که در زندان اقامهٔ نماز جماعت جرم محسوب می شد، آقای نبوی با آگاهی به این که آنها را شکنجه خواهند کرد، به همراه شهید رجایی شروع به خواندن نماز جماعت می کند. "[۳]

واقعیت آن است که بهزاد نبوی در سال ۱۳۴۷ به همراه سه فعال سیاسی مارکسیست دیگر از جمله مصطفی شعاعیان، رضا عسگریه و پرویز صدری، جبهه دموکراتیک خلق را تأسیس کرد که تشکلی مخفی و مسلح بود.  هر کدام از این چهار نفر سر تیم بودند و تعدادی عضو را آموزش می دادند. اساس کار این سازمان فعالیت تئوریک و آماده سازی برای فعالیت مسلحانه بود. نبوی از خرداد ۱۳۵۱ به دلیل تحت تعقیب بودن به‌طور مخفیانه زندگی می‌کرد. اسم مستعار او در این دوران حمید جهان‌بین بود. سرانجام وی در مرداد ۱۳۵۱ توسط ساواک بازداشت گردید.

شاید همان شذوذات ماتریالیستی- مارکسیستی در ذهن بهزاد نبوی باعث شد که پس از پیروزی انقلاب، گرچه او یکی از محورهای شکل‌گیری سازمان مجاهدین انقلاب، با هدف مقابله با سازمان مجاهدین خلق(منافقین) شد، اما مساله «ولایت فقیه» و نقش روحانیون در حکومت، هیچ‌گاه در ذهن او و مریدان جوانش در سازمان حل نشود. از این منظر، تفاوت معناداری میان بهزاد نبوی و رهبران سازمان مجاهدین خلق(منافقین) نبود. اختلافات اساسی او و دست‌پروردگان او با مرحوم آیت‌الله راستی کاشانی، نماینده امام(ره) در سازمان مجاهدین انقلاب، از همین مسایل حل نشده ذهنی می آمد. این اختلاف با نماینده امام، ریشه در مساله بزرگ‌تری داشت و آن نظر جناح چپ سازمان مجاهدین انقلاب (با محوریت نبوی) مبنی بر «ارشادی» بودن و نه «مولوی» بودن نظرات امام خمینی(ره) در اداره سازمان بود. تفسیری که انشعاب در آن سازمان و در نهایت انحلال آن را به دنبال داشت.

انتخاب «چریک پیر» در رأس ناسا نشانه چیست؟/ اصلاح‌طلبان چه برنامه‌ای برای جنگ با نظام دارند؟

انتخاب «چریک پیر» در رأس ناسا نشانه چیست؟/ اصلاح‌طلبان چه برنامه‌ای برای جنگ با نظام دارند؟
نبوی در دولت میرحسین موسوی، وزیر صنایع سنگین و مسوول ستاد پشتیبانی جنگ بود

تا زمانی که بنیانگذار کبیر انقلاب حیات داشت، زیر سایه اقتدار و جذبه امام و این که بهزاد نبوی و همفکرانش نیاز به تثبیت خود در سیستم جمهوری اسلامی داشتند، چندان ابهامات و عدم التزام خود به مفهوم «ولایت فقیه» را آشکار نمی کردند. آن‌ها به امام هم بیشتر به عنوان یک رهبر سیاسی مقتدر، نه ولی فقیه و رهبر دینی-سیاسی می نگریستند. از قضاء، مقارن با رحلت امام، اردوگاه سوسیالیستی شرق (به عنوان مدل ذهنی مطلوب چپ‌گرایان درون ساختار جمهوری اسلامی) نفس‌های آخر را می کشید و دو سه سال بعد از رحلت امام، اتحاد شوروی هم فروپاشید.

امثال بهزاد، در اواخر دهه ۶۰ و اوایل هفتاد، با خلاء فکری و عقیدتی جدی مواجه شدند که نتیجه آن، رویکرد به لیبرال‌سرمایه‌داری بود که این رویکرد خیلی زود، حالتی شیفته‌وار پیدا کرد. حلقه «کیان» که هدف آن زمینه‌سازی برای ایدئولوژی‌زدایی از حکومت با هدف جذب در نظام جهانی لیبرال‌سرمایه‌داری بود، از همین خلاء سر برآورد.

انتخاب «چریک پیر» در رأس ناسا نشانه چیست؟/ اصلاح‌طلبان چه برنامه‌ای برای جنگ با نظام دارند؟

البته، در مورد شخص بهزاد، از همان دهه ۶۰، نداشتن علقه و اعتقاد جدی با روحانیت و حتی تقابل، تا حد زیادی خود را به رخ می کشید. او در آن زمان، نه فقط با مرحوم راستی کاشانی، که اصولا با روحانیون شاخص انقلابی چون طالقانی و بهشتی و خامنه‌ای نیز مشکلات جدی داشت. دلایلی چندی برای این تقابل می توان برشمرد، اما یک دلیل روانشناختی هم وجود داشت که نه تنها درباره بهزاد نبوی، که درباره چهره‌های دیگر با عقبه چپ هم صدق می کرد و آن این که آن‌ها به واسطه رشد در سیستم فکری چپ مارکسیستی، دیدگاه سیاسی و مبارزاتی خود را «علمی» و دیدگاه روحانیون را «سنتی» و حتی «مرتجع» می دانستند و دچار یک نوع منیت در تحلیل بودند.

یوسف فروتن، از مؤسسان سپاه، اولین مسوول روابط عمومی این نهاد که خود به عنوان عضو گروه فلاح، از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب در سال ۵۸ بود، درباره تقابل بهزاد نبوی با شهید بهشتی می گوید:

" البته در دهه ۶۰ افرادی مانند بهزاد نبوی وجود داشتند که در زمان تأسیس سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به شهید بهشتی که در قید حیات بود، فحش می‌داد و بنده به این رفتار او اعتراض کردم. بنده با مرحوم مهندس بازرگان آشنا بودم و می‌دانم که وی چطور در زمان شاه زندانی و محاکمه شد ولی چرا اتفاقی افتاد که اینها از مسیر انقلاب منحرف شدند؟ چه شد که شهید فلاحی که آموزش‌های شاهنشاهی را به آموزش‌های دینی ارجحیت می‌داد،  به‌یک‌باره در ۷ تیر با لباس نظامی و پای بدون کفش و اشک‌ریزان در مراسم تشییع جنازه شهدای ۷ تیر داخل مردم حضور پیدا می‌کند و تمام آن خصلت‌های نظامی را زیر پا می‌گذارد؟ دهه ۶۰ این رویش‌ها را هم داشت. "[۴]

مصطفی طالقانی، فرزند مرحوم آیت‌الله طالقانی، در گفتگویی، در شرح ماجرای خروج مرحوم طالقانی از تهران و درخواست امام برای بازگشت ایشان، به نقش مخرب سازمان مجاهدین انقلاب با هدایت بهزاد نبوی، در دامن زدن دلخوری آیت‌الله طالقانی اشاره کرد:

" آقا(مرحوم طالقانی) هم گفت اگر امام ناراحت است من برمی‌گردم. امام هم توصیه کرد که آقای طالقانی تهران نرود و مستقیم بیاید قم. بنده هم در دیدار و ملاقات خصوصی امام و آقای طالقانی بودم. فردای آن روز هم آقا در قم سخنرانی کردند و گفتند: هیچ مشکلی نبوده و سوتفاهم شده  و دفاتر ما باز است.

همان روز که آقای طالقانی این سخنرانی را کرد و این حرفها را زد، مجاهدین انقلاب اسلامی با امضای آقای بهزاد نبوی اعلامیه دادند که آقای طالقانی خیلی کار بدی کردی که از تهران رفتی! اصلا کار تمام شده بود که اینها در مدرسه فیضیه تابلو زدند. همان افرادی که بحثهای جناحی مطرح می‌کنند و الان از مرحوم طالقانی مثلاً دفاع می‌کنند، آن موقع به این بحثها دامن می‌زدند. "[۵]

به واسطهٔ همین سنخ رفتاری با روحانیت، عقبه کمونیستی و البته میل وافر به «شبکه سازی» درون سیستم، برخی از شخصیت‌های سیاسی در آن مقطع، به بهزاد و طیف دست‌پرودگان و شاگردان او مشکوک بودند.

این شک و ظن منفی زمانی بیشتر شد که عوامل مرتبط و متاثر از نبوی تلاش کردند با تسلط بر بخش‌های حساس اطلاعاتی به جا مانده از رژیم پهلوی، به ویژه اداره دوم ارتش(اطلاعات نظامی)، شاکله تشکیلات امنیتی نوپای جمهوری اسلامی را در دست بگیرند. دفتر اطلاعات نخست وزیر که گردانندگان اصلی آن سعید حجاریان و خسرو تهرانی، هر دو از متصلین به نبوی بودند، تقریبا به طور کامل در اختیار این طیف بود و به شدت به کار شبکه‌سازی مد نظر بهزاد برای چینش مهره‌ها در جایگاه‌های حساس می آمد.

در زمان اوج برو و بیای بهزاد و عواملش در دفتر رییس جمهور و نخست‌وزیر (رجایی و باهنر) و صحنه‌گردانی امنیتی در دفتر اطلاعات نخست‌وزیری، فاجعهٔ انفجار نخست وزیری در ۸ شهریور ۶۰ رخ داد. عامل این جنایت تروریستی، «مسعود کشمیری»، نفوذی سطح‌بالای منافقین در ساختار جمهوری اسلامی بود که به جایگاه دبیری شورای  امنیت کشور رسیده بود!

نکته‌ای که درباره کشمیری وجود دارد این است که او معرفی‌شده و صعودیافتهٔ دست بهزاد نبوی و یار غار او، مرتضی الویری، بود که به همراه چهره‌هایی از همین طیف همچون تقی محمدی، حبیب‌الله داداشی و محمد رضوی بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب، بخش‌های مختلف اداره دوم ارتش را با حکم الویری (که عضو شورای مرکزی کمیته انقلاب اسلامی بود) در اختیار گرفتند. کشمیری با حمایت همین طیف، عضو ستاد خنثی‌سازی کودتای نوژه (با محوریت سعید حجاریان) هم شد. در همین مقطع است که خسرو قنبری تهرانی، دوست صمیمی حجاریان، مسوول دفتر اطلاعات نخست وزیری می شود و حجاریان هم مسوولیت گزینش نیرو برای این دفتر و همچنین مسوول واحد ضدجاسوسی می‌شود که بسیاری از عناصر اداره هفتم و اداره هشتم ساواک (اطلاعات خارجی و ضدجاسوسی) در همین دوره دوباره جذب اطلاعات نخست وزیری شدند و بعدها حتی از این طریق وارد بدنه تشکیلات امنیتی کشور شدند. مساله قابل‌تامل دیگر این که، در تیمی که اداره دوم ارتش را در اختیار گرفت، «جواد قدیری»، دیگر نفوذی سطح‌بالای منافقین و متهم به نقش‌آفرینی در ترور آیت‌الله خامنه‌ای در ۶ تیر ۶۰ هم عضویت داشت. قدیری هم از قضاء، عضو ستاد خنثی‌سازی کودتای نوژه بود!

کشمیری در فروردین ۱۳۶۰ وارد نخست‌وزیری می‌شود، خرداد ۱۳۶۰ به شورای امنیت کشور می‌رود و قائم‌مقام و عملاً دبیر شورا می‌شود. سه ماه بعد نیز، انفجار نخست‌وزیری رخ می‌دهد.

روزنامه ایران (۸ شهریور ۸۹) در گزارشی درباره این پرونده می نویسد:

" در اولین گام خبر کذبی بود که از «شهادت» مسعود کشمیری خبر می داد، این شایعات ساعت ۶ صبح فردای حادثه صورت رسمی به خود یافت. پس از جلسه محرمانه ای که میان بهزاد نبوی، سعید حجاریان، خسرو تهرانی و مصطفی قنادها برقرار می شود، اطلاعیه ای تنظیم و توسط محسن سازگارا معاون سیاسی اجتماعی بهزاد نبوی درنخست وزیری به صدا و سیما جهت اعلام ارسال می گردد، در این اطلاعیه که ساعت ۸ صبح از رادیو پخش می شود، «شهادت کشمیری» رسما اعلام می گردد. این در حالی است که در لحظه تنظیم این اطلاعیه علم کامل بر نبودن جنازه در محل حادثه، پزشکی قانونی و بیمارستان‌های تهران حاصل گردیده بوده است و همچنین سرتیپ شرفخواه و سرهنگ وصالی بر خروج کشمیری لحظاتی قبل از حادثه شهادت داده بودند. "

انتخاب «چریک پیر» در رأس ناسا نشانه چیست؟/ اصلاح‌طلبان چه برنامه‌ای برای جنگ با نظام دارند؟

گزارش روزنامه ایران می افزاید:

" جمع کردن مقداری خاکستر در یک کیسه نایلون به عنوان جسد کشمیری، ورود شیون کنان یک زن به عنوان همسر شهید با فریادهای مسعود مسعود، تشییع باشکوه تابوت منتسب به کشمیری با شعار «کشمیری چی شد؟ کشته شد!» به روی دست مردم و خلاصه اغفال مسئولین توسط یک باند محفلی در اطلاعات نخست وزیری در حالی صورت می گرفت که مسعود کشمیری برای خروج از کشور نیاز به فرصت و عدم حساسیت بود و یقینا بر روی یک عنصر به شهادت رسیده، هیچ حساسیتی نخواهد بود. "[۶]

انتخاب «چریک پیر» در رأس ناسا نشانه چیست؟/ اصلاح‌طلبان چه برنامه‌ای برای جنگ با نظام دارند؟

حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی، نخستین فرمانده سپاه اصفهان و فرمانده بسیج در سال ۶۰، ماجرای انفجار نخست‌وزیری را چنین روایت کرده است:

" بنده در آن روز در ساختمان بسیج بودم که حدود ساعت ۴ بعد از ظهر بود که ناگهان صدای انفجار را شنیدم و از طبقه یازدهم ساختمان مشاهده کردم که دفتر نخست وزیری منفجر شده است. سریع خودم را به آنجا رساندم و به پایگاه هایمان اطلاع و آماده باش دادیم. وقتی که وارد ساختمان شدم و از پله ها بالا رفتم که به سمت اتاق شهید رجایی بروم در میان آن گرد و غبار بهزاد نبوی را دیدم که سرگردان در محل حضور دارد.  یقه او را گرفتم چون که ما به ایشان مشکوک بودیم و هنوز هم مشکوک هستیم. یقه او را چسبیدم و گفتم شما بالاخره کار خود را کردید. او داشت فریاد می زد که کشمیری کشته شد.  در واقع او نمی گفت رجایی یا باهنر را کشتند، می گفت کشمیری را کشتند و این جالب بود که در آن موقع می گفت کشمیری را دریابید و کشمیری سوخت که در آن موقع به ذهن ما نمی آمد که کشمیری که بود و ذهنمان رفت سمت یک پسری که در هیئت دولت رفت و آمد می کرد و ذهن ها را یکدفعه تغییر داد. این جمله بهزاد نبوی یک خط فکری دارد که بعدا مطالعه کردیم که این کار با هماهنگی انجام شده است. بهزاد نبوی خیلی مدعی بود و خود را شیخ الوزرا می دانست سابقه وی را بررسی کردیم خیلی علیه السلام نبود. "[۷]

انتخاب «چریک پیر» در رأس ناسا نشانه چیست؟/ اصلاح‌طلبان چه برنامه‌ای برای جنگ با نظام دارند؟

با عقبه و سابقه‌ای چنین پرابهام و پر از علامت سوال، بهزاد نبودی در سال ۷۸، بعد از رکودی حدودا ده ساله از لحاظ مسوولیت حاکمیتی، به مجلس ششم راه یافت. البته او دوستانش در اصطلاحا دوره فترت ۱۰ ساله، بیکار نبودند و به شدت مشغول طراحی تئوریک و کادرسازی برای ایام آتی بودند. یکی از دست‌پرودگان او در این دوره، محمد قوچانی بود که کار خود را از «عصر ما»، نشریه سازمان مجاهدین انقلاب در نیمه نخست دهه ۷۰ آغاز کرد و امروز یکی از چهره‌های رسانه‌ای جریان اصلاحات است.

انتخاب «چریک پیر» در رأس ناسا نشانه چیست؟/ اصلاح‌طلبان چه برنامه‌ای برای جنگ با نظام دارند؟

انتخاب «چریک پیر» در رأس ناسا نشانه چیست؟/ اصلاح‌طلبان چه برنامه‌ای برای جنگ با نظام دارند؟
در حال قرائت نامه استعفاء در مجلس ششم

نبوی که بر طبق قرائن، در همان دهه ۶۰ هم اعتقاد قلبی به «ولایت فقیه» نداشت، در سال ۷۸ که با ماموریت ویژه سیاسی از طرف اردوگاه چپ حکومتی، به مجلس رفت و نایب رییس مجلس(و در واقع همه‌کارهٔ آن) شد، اصولا با هدف فعال کردن سنگر مجلس علیه ولایت، وارد عمل شده بود. کما این که دیگر مرتبطین او (حجاریان، تاجزاده، سلامتی، عرب‌سرخی...) به مواضع دیگر حاکمیتی رفتند تا نظریه «فتح سنگر به سنگر» را عملی کنند.

این را هم باید در نظر داشت که نبوی در دهه ۶۰، به عنوان وزریر کابینه موسوی، مشاور و دست راست او (که نفوذی فوق‌العاده روی نخست‌وزیر داشت)، نقش مهمی در تقابل نخست‌وزیر با رییس جمهور وقت (آیت‌الله خامنه‌ای) ایفاء می‌کرد، به نحوی که با فشارهای این طیف، عملا رییس جمهور (با وجود ظرفیت‌های قانونی و آرای مستقیم مردمی) از روند اداره مملکت حذف شده بود. در واقع زمانی که بهزاد و دوستانش، مجلس ششم را در اختیار گرفتند، سابقه‌ای نسبتا طولاتی در تقابل با آیت‌الله خامنه‌ای داشتد که این تقابل (و حتی عناد) در طول دوره مجلس به خوبی خود را نشان داد.

انتخاب «چریک پیر» در رأس ناسا نشانه چیست؟/ اصلاح‌طلبان چه برنامه‌ای برای جنگ با نظام دارند؟

انتخاب «چریک پیر» در رأس ناسا نشانه چیست؟/ اصلاح‌طلبان چه برنامه‌ای برای جنگ با نظام دارند؟
نبوی، صحنه‌گردان تحصن مجلس ششم

نبوی به عنوان صحنه‌گردان اصلی مجلس ششم (با دستیاری چهره‌هایی چون محمدرضا خاتمی، محسن میردامادی و محسن آرمین)، در همه جنجال‌های سیاسی آن مجلس نقش کلیدی داشت. حتی پایان کار این طیف در مجلس با قرائت نامه «جام زهر»، خطاب به رهبر انقلاب، ماجرای تحصن در اعتراض به نظارت استصوابی و در نهایت استعفای دست جمعی نمایندگان اصلاح‌طلب، همه با لیدری بهزاد صورت گرفت.

انتخاب «چریک پیر» در رأس ناسا نشانه چیست؟/ اصلاح‌طلبان چه برنامه‌ای برای جنگ با نظام دارند؟

از نقش «چریک پیر» (لقب اصلاح طلبان برای نبوی که البته چندان فرصت چریک‌بازی در پیش از انقلاب نیافته بود، چرا که خیلی زود توسط ساواک دستگیر شد!)، در دو فتنه ۷۸ و ۸۸، به واسطهٔ اجمال و این که گزارش‌های زیادی در این مورد در ۱۰ سال گذشته منتشر شده، عبور می کنیم، لیکن انتخاب یک «آژیتاتور» (در اصطلاح علم سیاست همان فتنه‌گر خودمان!) ۷۸ ساله به عنوان رییس نهاد اجماع‌ساز اطلاح‌طلبان (ناسا در روزهای اخیر، نشان داد که فتنه‌گری‌های پیشین جریان اصلاحات و تقابل سازی با نظام، نه صرفا عملکرد شماری از چهره‌های «رادیکال» این جریان، که بخشی از هویت جریانی است که خود را اصلاح طلب می خواند، اما به واقع «استحاله‌طلب» است.


[1] https://www.mashreghnews.ir/news/770646

[2] https://www.pishkhan.com/news/40473

[3] http://www.ensafnews.com/37054/

[4] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/04/26/1450032

[5] http://www.yazdfarda.com/iranfarda/news/agmedia/150863

[6] https://www.magiran.com/article/2144093

[7] https://snn.ir/fa/news/39144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 105
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 56
  • همیشه در صحنه DE ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    89 12
    مرگ بر شذوذات ماتریالیستی...درود بر قالیباف ولایی بت شکن...
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      49 12
      هزاران درود بر سردار قالیباف عزیز
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      45 8
      سردار قالیباف از وقتی رئیس مجلس شده بسیاری مشکلات مردمو حل کرده سفر های استانی ای که داشته تو اون مناطق دیگه هیچ مشکلی وجود نداره. ببین چه قدر خوب 12 سال شهردار تهران بوده که مردم تهران برای شهردار بودنش بهش التماس میکنن
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      16 4
      تا چشمات دربیاد حالا وقتی رییس جمهور شد بیشتر بسوز. کلیدت که اینقدر خوب کار کرده که همش مردم دعاش میکنن و ...
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      15 1
      موافقم
  • سعید IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    54 16
    مشرق تا الان چندین متن در مورد نبوی نوشتی که مضمون همه هم یکی است و اونم اینکه این فرد با سابقه ی نا معلوم دینی در اول انقلاب و سپس به دست داشتن در انفجار دفتر ریاست جمهوری و سناریوسازی برای فرار کشمیری اشاره کردید..اگر شما راست میگید، که این متنای شما فقط یه چیزو القا میکنه و اونم بی کفایتی دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی مملکت تو این همه سال هست که حتی ایشون الان آزادی و آمادگی کامل اجرای پروژه ی جدیدی رو هم در سر دارن!
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      39 13
      زر نزن بابا همین دستگاه اطلاعاتی بود که زم رو توی عراق دستگیر کرد و اعدام . همتون وااسفا سر دادین. فکر کردی چون این زیرخاکی ازاده دلیل بر ضعف دستگاه اطلاعاتیه؟ به خاطر اینکه احمق هایی مثل تو طرفدارشون هستین و خونریزی راه میندازین هیچی نمیگن و گرنه دیدی که چطوری ریگی بیشرف روی هوا دستگیر شد.
    • حیدر صالح IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      18 4
      دستگاه اطلاعاتی مملکت از زمان تاسیس توسط سعید حجاریان که مرید بهزاد نبوی اداره می شد! دارای حفره و نقاط کور و گاهی انحرافات بوده که اساسا از رفسنجانی خط مشی می گرفته تا زمان تاسیس نهاد های امنیتی دیگر این خلائها بوده و همه و ریشه در جریان چپ داشته است یعنی سرطان اصلاحات
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    46 5
    ناسا شاخه ایرانی و لیبرال داعش است
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      21 2
      جالب گفتی
  • محمد IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    12 38
    همتون با همین، مردم ی طرف دیگه
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      31 7
      مردم یعنی هرچه ضد انقلاب و خس و خاشاک دور و برت می بینی! کسانی که 22 بهمن امسال به خیابان ها آمدند، چغندر بودند! اگر توانستی یک هزارم این جمعیت را گرد خودت جمع کنی، بعداً ادعا بکن!!!!!
  • DE ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    32 2
    کمونیستها و دست چپی های سابق جزو دروغگوترین و کلاه بردارترین افراد هستند . اینها زمان انقلاب از همه بلندتر فریاد میزدند مرگ بر امپریالیسم جهانخوار امریکا ولی امروز همگی طرفدار امریکا شده اند . یعنی امریکا طی این مدت خوب شده ؟ نه برعکس و طی ۴۰-۳۰ سال گذشته پرونده جنایات امریکا قطورتر شده .
  • امیر IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    31 6
    مقاله بسیار قوی و مستندی بود. درود بر شما
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    20 0
    با سلام، چیز واضح این که در بسیاری از تؤریهاش هم شکست خورده! ده شصت فقط تونست ترور کنه و نفوذ خودش را زنده نگداره، بازی استعفای مجلس ششم که بسیار خنده آور بود، بعد هم در فتنه 88 در هم شکست، الان هم با حمایت از دولت تدبیر و امید جز ناامیدی و برجام شکست خورده چیزی براش باقی نمانده است. اکنون به خط پایان رسیدن و بازی جدید شکست خورده دیگری می خواهن به راه بیندازن البته این بار شاید دیگر چیزی براشون باقی نماند!؟ فقط جالب برام این همه آیت الله جنتی را به سبب کهولت سن تمسخر کردن الان بهزاد نبوی با اون پیری و خمیدگیش روی آقای جنتی سفید کرده تازه لقب چیریک هم بهش می دن! یکی نیست به این غرب زدگان بگه به قول خودتان عصر ریش سفیدی به پایان رسیده! آخه این کارهای پوپولیستی چیه!
  • مهران IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    2 33
    تصور کنید اگر فقط یکی از این اتهاماتی که به بهزاد نبوی وارد کرده اید دروغ باشد انوقت باید در اون دنیا از او حلالیت بطلبید راستی اگر شما راست میگویید چرا قواه قضاییه تصمیمی برای دستگیری او ندارد ؟ شما باز هم سندرم دروغ بیقرار دارید !
    • محمدایوب IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      12 0
      آخه آدم فهمیده بلانسبت اگه یک کلامش دروغ بود اصلاح طلبان خودشون رو پاره میکردن. دیدی در اصفهان چند موتور سوار جان به لب رسیده از... وگرانیهای 700درصدی فقط شعار دادند. چقدر جیغ بنفش کشیدند. والان در قوه قضاییه چندین پرونده از شکایت علیه. منتقدین وافشاکننده ها باز است یک نمونه فقط حسن عباسی. حالا اگر نمیگیرندش. شاید صلاح باشه خداوند آبروی بی ابرویان رابیشتر ببره. همین جماعت چندین سال است زر میزنن فلان مسئول سنش زیاده حالا یک آدم پیر و فرتوت وزهوار دررفته ودولا را آوردن. کردن رییس ناسا! خاک بر سرتون با این همه ادعا یک آدم ندارید رییس جمهور رو اجاره میکنید.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    28 1
    اصلا نیازی به بررسی سوابق نیست، نفاق و خیانت حتی در چهره ی ظاهریشون هم پیداست. تو این یه مورد اعتراف می کنم کاش اسران هم سیستمی مثل امریکا داشت. اخه چطور این حجم از خیانت طی این هم سال با مدارا و رافت کارد رو به استخون می رسونه و هنوزم خبری از برخورد نیست؟
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    22 0
    مردم باید مراقب باشند به کی رای میدهند و گول سلبریتی ها را نخورند مخصوصا زمانی که باید مالیات هم بدهند
  • حسین IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    28 4
    تا اصلاح طلب (شما بخوانید افسادطلب ) کفن نشود این وطن وطن نشود
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    23 0
    تمام مصائب این مملکت از وجود نفوذی هاست که متاسفانه با دستاویز قرار دادن رفعت اسلامی همچنان در راس همه کانون های فتنه گری حضور دارند.
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    28 0
    نباید اجازه داد هرکاری میخانه بکند که تاوان این سهل انگاری رو مملکت تا به امروز داره پس میده!!!!!!!!!!!!
  • SE ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    23 0
    خداوند! قاتلین دکتر آیت را رسوا بگردان!
  • علی IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    25 0
    سال ها است روی این تیم مطالعه می کنم. از هر دشمن خارجی خطرناک تر اند. سال ها در وزارت اطلاعات بودند مانند حجاریان که جز همین تیم است. حالا مهره های خود را همچنان در وزارت دارند. تیم امنیتی قوی هستند که در افتادن با آن ها جگر امثال شهید لاجوردی را می خواهد
  • جانان IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    19 0
    باید منتظر فتنه بود فتنه ای عظیم
  • عبدالله مومن IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    17 1
    چریک یا چروک ؟!
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      12 2
      چرک بهتر بهش میاد
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    23 0
    خدا شرشونو به خودشون برگردونه
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    18 1
    جناح اسهالات
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    2 23
    جنگ با نظام؟ از این تیترها خجالت نمی کشید؟ شرم نمی کنید؟ حیا ندارید؟ این ها فقط یکسری کار حزبی و سیاسی هست، چون با مذاق شما سازگار نیست نباید اسم جنگ با نظام بذارید روش.
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      13 0
      ببخشید چه کسانی از فتنه ۷۸، ۸۸ و ۹۶ حمایت کرد؟!!! اینها به نظرت کار حزبی و سیاسیه؟!! خدا بهتون شفا بده ان شاءااله از طرف عقلی و فری!!!
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    27 0
    خوب و عالی، توقع از رسانه های انقلابی همینه که تا می تونن پرده نفاق از چهره این جماعت فتنه گر منافق کنار بزنن.
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    23 1
    سر پیری و معرکه گیری. نبوی چرا این جوری شده قیافه اش؟ به چه روزی افتاده. یه زمانی چه کیا بیایی داشت. عجب از بازی روزگار
    • مهران IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      3 2
      هر کسی پیری داره، پیری فقط برای مردم نیست، پدر من و شما هم پیر میشوند، چین و چروک میگیرند، حتی زشت می شوند، ولی مسخره کردن رو نمیدونم چه جوابی براش دارید، بروید استغفار کنید، شاید خدا ببخشد
    • سید IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 4
      اینجا دست ها، نوشته ها آزاده، هر کس هر چی دلش میخاد میگه، حالا کو تا اون دنیا
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    18 2
    تو خدا این فسیل را بگیریدو موضوع شهادت نخست وزیری را روشن کنید. معلوم نیست در زمان جنگ که این بابا وزیر و همه کاره نحست وزیری در پشتیبانی جنگ بوده چه‌ها کرده خدا عالم است واقعا فقط مقاله نننویسید دلسوزان انقلاب در قوه قضاییه و اطلاعات سپاه وارد شوید چرا اجازه جولان به این آدما میدید در قبال خون شهدا چه جوابی دارید؟.
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    22 6
    چرا این آشغالها را نمی گیرین اعدام نمی کنید نکنه از همه شما ها آتو دارند که جرات ندارید
  • محمدایوب IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    15 0
    باید سازمان اطلاعات سپاه به هوش وبه گوش باشد که ترورها درراه باشد. رییسی وقالیباف. وزاکانی و بقیه انقلابیون درخطرهستند.
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    22 1
    مشرق مثل همیشه عالی هستی
  • DE ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    9 0
    انتخاب «چریک پیر» در رأس ناسا نشانه چیست؟/ نشانه هوا کردن موشک.میخوان تا ناسا در امریکا اولین انسان را روی مریخ پیاده نکرده این ناسای ایران باشه که طرح اولین پیاده نظام دشمن یعنی فتنه 1400 برای جوبایدن در ایران را پیاده کرده باشد. ناسای ایران ناسا و ناسای یانکی ناسا - هردو ناسایند اما این کجا و آن کجا. ای ناسا برو بابا کشکت را بسا. ناسا شده مثل کلید روحانی که غیر از تمسخر و خنده برایش چیزی نیاورد.
  • علی IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    2 17
    فقط شماها خوبین!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      14 2
      تازه فهمیدی.
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      9 0
      هر کس حتی داعش از شماهای افسادی بهتره
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      5 0
      شک داری ؟؟؟
  • هادی IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    12 0
    عالی بود... تا کی باید با این افراد کج دارو مریز رفتار کنیم ؟
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    16 0
    از کمالات انقلابه که هر كسی ادعای سیاستمداری داشته اومده توی عرصه قدرت و خودش را نشون داده. همه طیفهایی که علیه نظام اقدامی نکردن فرصت پیدا کردن تا بیان سر کار و مخصوصا این هشت سال با درایت رهبری فرصت ایجاد شد تا مردم با یکی دیگه از تفکرات مدعی سیاست بلدی روبرو بشن و تجربه کسب کنند. هنر رهیر این بود که این تفکر خطرناک غربزده که تونست پشتوانه مردمی پیدا کنه و بیاد سرکار را در غالب یک نرمش قهرمانانه برای مردم واضح کنه تا حقیقتشون برای نسل چجهارم معلوم بشه و انقلاب برای چند دهه تضمین بشه. در واقع رهبر ما جام زهر را ازشون گرفت ولی با زیرکی توی حلق خودشون ریخت. نکته مهم اینه که مجلس و انقلابی ها نباید تنش ایجاد کنن تا این طیف متکبر غربزده با بی کفایتی خودشون منزوی بشن نه با بهانه ی اختلاف و نزاع درون نظام.
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    12 0
    مستند خیلی قوی وخوبی بود اماچرا جلوی باند این جناب نبوی گرفته نمیشه؟ اینهمه سال دشمنی با انقلاب داشته٬ولی هیچ کس تلنگری هم بهش نمی زنه. برای همین سهل انگاریهاست که کشورمون روزبه روز پسرفت داره
  • سادات CH ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    12 0
    بسم رب الحسین ملت شریف ایران،درخواست میگردد،درخَط وصفِ امام ورهبری فرزانه انقلاب وقانون اساسی وشهداقراربگیرید!
  • امير IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    5 0
    ناسا مخفف نهاد اجرایی سیاست های آمریکا
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    9 0
    هدف ابرفدرتهای شرق وغرب،بایدن وترامپ... بعداز فشار حداکثری ،حالا اجماع جهانی علیه ایران با مذاکرات چندجانبه ،بدون ایران با ایران وروی کار آوری مجدد اصلاح طلبان هست به اسم (صلح،رفاه،پیشرفت،ثبات عادیسازی روابط وتجارت....)
  • علی IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    8 0
    چریک پیر تو قبر ... خندیده یک عده خائن خود فروخته و خود فروش ...
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    3 0
    هدف ابرفدرتهای شرق وغرب،بایدن وترامپ... بعداز فشار حداکثری ،حالا اجماع جهانی علیه ایران وروی کار آوری مجدد اصلاح طلبان،مفسدان ،جنایتکاران،عوام فریبان وخیانتکاران هست به اسم (صلح،رفاه،پیشرفت،ثبات عادیسازی روابط وتجارت....)
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    4 0
    هدف ابرفدرتهای شرق وغرب،بایدن وترامپ... بعداز فشار حداکثری ،حالا اجماع جهانی علیه ایران با مذاکرات چندجانبه ،بدون ایران با ایران وروی کار آوری مجدد اصلاح طلبان،مفسدان،کاسبان تحریم هست به اسم (صلح،رفاه،پیشرفت،ثبات عادیسازی روابط وتجارت....)
  • mojtaba SE ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    1 0
    مشرق چون اینها بیمار هستند و رومانتیک باز ,یک روز ... یک روز ... یک روز لیبرال و حالا هم به آخر خط رسیدن و شدن دشمن ایران..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    4 1
    منظورتان چریک فدایی خلق است.
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    5 0
    هدف ابرفدرتهای شرق وغرب،بایدن وترامپ... بعداز فشار حداکثری ،حالا اجماع جهانی علیه ایران با مذاکرات چندجانبه ،بدون ایران با ایران وروی کار آوری مجدد اصلاح طلبان هست به اسم (صلح،رفاه،پیشرفت،ثبات عادیسازی روابط وتجارت....)
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    7 0
    جالبه ایشان هم بند شهید رجایی بوده بعد دنبال شهید(قلابی) کشمیری بوده. آیا بعد از گذشت 38 سال نباید معمای شهادت شید رجایی و باهنر حل شود؟.
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    0 7
    هر برنامه ای دارن دمشون گرم
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    8 0
    این بابا چروک هم نیست تا چه برسه چریک!!!!!
  • رضایی IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    3 0
    قدر امنیت را بدانید .شکر کنید
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    3 0
    هدف(ابرفدرتهای شرق وغرب،بایدن،اصلاح طلبها وخودیهای مفسدشان... )بعداز(فشار حداکثری،معطلی،بی ثباتی ،رکودوتورمات...)حالابایدن با تمام کارهای برزمین مانده اوباما،ترامپ وسلفش میخواهدبا(اجماع جهانی علیه ایران،به اصطلاح مقابله به مثل نظامی،نمایش ودون پاشی رفع تحریمی وارزی بهمراه مذاکرات چندجانبه(بدون ایران یابا ایران)وروی کار آوری مجدد(اصلاح طلبان اینبارتحریم وفشارحداکثری داخی ) به اسم (صلح،رفاه،پیشرفت،ثبات عادیسازی روابط سیاسی،اقتصادی وتجارت....)تمام تجارب گذشته آمریکارا(گزینه های اجماع جهانی،جنگ،تحریم وفشارهای حداکثری داخلی وخارجی،نمایش ودون پاشی به اصطلاح رفع تحریمی وارز...)یکجاعلیه ایران اقدام کند
  • غیرت IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    7 1
    فقط ما مطیع رهبری م والسلام امر فقط امر ولایت
  • مهدی IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    1 2
    همه بدن فقط شما خوبی
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    5 0
    ابتدا‌توضیح‌دهید‌اصلاح‌طلبان‌چه‌برنامه‌ای‌برای‌جنگ‌با‌محرومین‌دارند‌حالا‌که‌نفس‌محرومین‌به‌شماره‌افتاده‌دیگر‌چه‌شعبده ای‌می‌خواهید‌سوار کنیدخداوند‌بین‌ما‌محرومین‌و‌افزون‌طلبان‌خود‌قضاوت‌کند
  • US ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    6 0
    منظورتون «چروک پیر» هست؟
  • ناشناس IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    3 0
    ‌خداوند‌همه‌ما‌را‌ازهواهای‌نفسانی‌حفظ‌کند
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    0 0
    سلام ببخشید همین نبوی بود که شمش های طلا از کشور خارج کرد رادیو بعداز چند روز دوباره اعلام کرد آهن بوده تشکر میکنم
    • ناشناس IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 4
      تو دبدی?
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    1 0
    زمان کربلای پنج که بنا بگفته سردار باقری ایشان به تهران آمده بود تا دولت کمک کنه در همان زمان بتونیم کار صدام را تمام کنیم . که موافقت نشد . چریک پیر چکاره بود . یعنی وزیر صنایع و معادن که نقش عمده در دولت وقت داشت . در دوره وزارتش چه میزان همراهی با جبهه و از جمله محسن رفیقدوست و سپاه داشت . دیده بودم اوائل انقلاب دفاتر چند برگی مطالب بتناوب از سوی سازمان چاپ و توزیع میشد .
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    4 0
    فعلا اين ها ادم هاى تنها ولى پر سر وصدا يى هستند كه ازطرف طرفداران سابق خود طرد وبه انزوا رانده شده اينده به وقت انتخابات اين طردشدگى عيان خواهد شد
  • !! IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    9 0
    این فتنه گران 88 ؛ اصلا با چه رویی ، در مورد انتخابات ، وارد عمل شدن ؟؟!!
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 7
      همین جماعت ۲۴ میلیون رای داشتن چند ماه دیگه ببین که رییس جمهور جوان و انقلابی با چقدر رای وارد پاستور میشه
  • رحمانی IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    10 0
    تاریخ از این اشعث های به تمام عیار زیاد داشته
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    4 0
    با سلام این تحلیل با مطالعه و مشاهدات و حوادث چهار دهه انقلاب اسلامی نعل به نعل قابل تصدیق است. در واقع مقاله سعی کرده است انگیزه های چریک پیر و شبکه سازی و نفوذ و رویکرد تقابلی با کلیت تظام سیاسی را تبیین نماید. این بخش بسیار مهم و قابل تامل است ولی در همین حال از جریان سازی اجتماعی و فرهنگی و همچنین سیاسی و ... نباید غفلت ورزید و ضروری است این کار مهم در این برهه تاریخی به رشته تحریر درآورده شود. از صداقت و امنت داری و افشاگری که در مقاله صورت پذیرفته تشکر و قدردانی می شود.
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    4 0
    تحملم به عنوان یه میهن پرست به تنگ اومده خدایا این اصلاح طلبان و تمام دشمنان انقلاب اسلامی که آگاهانه دشمنی میکنند از ریشه بکن و کسانی که ناخواسته دارند با ایران دشمنی میکنند به راه راست هدایت کن
  • سید حسینی IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    1 0
    به نظر من التزام به اسلام تنها بدون فکر وچشم وگوش بسته چشم گفتن ،نیست!!! مناظره کنید.
  • نا شناس IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    9 0
    مثل این افساد طلبان مثل آیه 11و12 سوره بقره هستش هرچقدر به اینا گفته بشه که این کار شما مصداق فساد فی الارضه .میگن نه کار ما اصلاحه نه افساد.در صورتی که هیچکس نمیگه ماست من ترشه.اینا کسایی هستن که برا زنده موندنشون پس به هرکاری میزنن. ولو شده با فروختن مملکتشون وحتی ..... تمسک به آغای نبوی که پیشکش جای خود دارد.در پستی این لیبرال‌های ...صفت همین بس که یدونه آدم ندارن که اومدن سراغ آدم معلوم الحال. اینام به تاریخ خواهند پیوست روسیاهی برا زغال میمونه. این دغل دوستان که میبینی .... گرد شیرینی.
  • alimab IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    6 0
    خدارحم کند
  • محمد غ IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    5 0
    نالایقتر از بهزاد,خدا خلق نکرده!!!
    • مهران IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 4
      شاید خوده شما بدتر باشید بخاطر تهمت و افترا، حی علی خیر العمل
  • تابش IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    7 0
    اصلاح طلبان از وضعیت منافقین (مجاهدین خلق) درس عبرت بگیرند . اگر این بار جامعه رو به آشوب و ناامنی بکشند با دست خودشون کاملا از صحنه سیاسی و اجتماعی کشور حذف خواهند شد
  • محمد رضا IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    8 0
    امثال بهزاد نبوی از اولم انقلابی نبودن که بخوان کم کم تغییر مسیر بدن این رو باید از کسانی بپرسید که از اول با این افراد کار کردن صرف چهارتا عکس نمیشه گفت طرف انقلابیه یا ضد انقلابه
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    7 0
    ممنون مشرق
  • سردار IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    7 0
    خدایش یعنی هرچه بدبختی داریم از اینه....
  • سعید اصفهان IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    4 0
    شما اصلاح طلب ها جواب خدا را چی میدین، قیامتی هم هست، گر شما را به جهان دینی و آیینی نیست لااقل مردم آزاده به دنیا باشید
  • مهران IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    0 2
    خیلی ساده و مختصر بگید ما متوجه بشیم
  • سید سجاد IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    1 2
    قضاوت خیلی سخته،مواظب دین و ایمان مان باشیم.
    • ناشناس IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      3 0
      اتفاقا خیلی راحته، میگی نه؟؟؟؟؟؟؟ برو بالا بخون، کی به کیه
    • سینا حیدری IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
      0 0
      اشتباهی مثبت دادم
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    6 0
    چروک پیر افسادات!
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    1 3
    احتمال مسمومیت رضاشاه توسط پسرش خیلی زیاده....تنها کسی که تاجش را تهدید میکرده باباش بوده....
  • عبدالله IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    4 0
    ریشه نفاق ۳۰خرداد ۶۰ همین حضرات بودن.که الان دربیت شریف امام اردو زدن.ودراس انها همین هزارچهره قراردارد.ملت حسابشان را خواهد رسید.
  • کرار IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    3 0
    تا آقاجانمان امام خامنه ای عزیز هست این آقایون عددی نیستن بخوان واسه این مملکت دردسر درست کنن مولای ما یه تنه جلوی کدخدای بعضیها یعنی آمریکای تروریست ایستاده نبوی و اصلاح طلب و... اصلا به حساب نمیان مگر سال ۸۸ این تفکرات اصلاح طلبی نبود که نزدیک ۹ماه کشور را دچار اغتشاش وناامنی کرد ولی درآخربه اذن الله نتونستن و الآن هم این وضعیت اقتصادی،ارز،خودرو،مسکن و... هم زاییده همین تفکره ولی باحضور دکتر قالیباف که سرباز ولایت هست ان شاءالله به گفته خودشون توی ۴ سال اقتصادکشور رو سروسامان میده ایشون واقعا حتی به اقرار اصلاح طلبان حقیقتا قدرت اجرایی بالایی دارن زمانی این مملکت درست میشه که همه گوش به فرمان واقعی آقا باشند مثل صنایع دفاعی و موشکی چون همه ی سربازان ولایت در نیروهای نظامی خوب به امر رهبری معظم گوش کردن الآن جزء ۱۰ کشور برتردنیا هستیم ولی در اقتصاد و تولید و اشتغال متاسفانه گوش به فرمان آقا ندادند این مملکت صاحب داره ۴۲ساله دنیا با ایران داره میجنگه یا جنگ نظامی یا جنگ اقتصادی وفرهنگی ولی به مدد امام زمان عج و رهبری امام خامنه ای عزیز این کشور خواهدماندتاظهور مولا
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    1 0
    خدایا، به ما بینایی ده که درچاه نیفتیم درایتی ده که سره راازناسره تشخیص دهیم امین
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    4 1
    نگو اصطلاح طلبان بگو ضدانقلابیون
  • علی IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    0 4
    البته بقول خودشما اون چریک به اندازه عمر خیلی ازشمادوستان سابقه مبارزاتی داره
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    0 0
    تنها جمله حق را شما گفتی سید سجاد قضاوت....
  • علی DE ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    0 4
    درو دبرمردخدا....نبوی عزیز
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    0 5
    انقلاب و اصلاح طلبان به مراتب بهتر از اصولگرایان کند ذهن و عقب مانده است ..حال میشود اصلاح طلبان را تحمل کرد .....
  • DE ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    1 6
    اصلاح طلبان هیچ برنامه جنگی بانظام ندارند نشان داده اند کخوب وبا صدا قت کارمیکنند
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    3 0
    این افشا گری ها مردم را آگاه میکند که نظام اسلامی ایران دچار چه افراد مخرب وخطرناک داخلی است
  • مهدی IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    4 0
    ناسا!!!!! به مملکت خودمون که رحم نکردین،حداقل حرمت اسم ناسا رو نگه میداشتین جدی هستن!! ناسا کاش میشد بعضی چیزارو نوشت و منتشر میشد
  • عبا دالله AE ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    0 4
    از دولتی سر این مردان بزرگ سر خان نعمت نشسته اید نمک دان می شکنید وای بر نمک نشناسان مرگ بر امریکا
  • احمد IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    3 0
    نشانه ناامیدی از رای مردم وروی آوردن به رویارویی با جمهوریت اسلامی وبا اسلامیت جمهوری است
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    2 0
    من که اینو نمیشناسم.فقط میدونم اصلاحات ۸ سال مردمو بدبخت کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس