کد خبر 1186953
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
قیمت لبنیات از اول سال ۵۴۵ بار تغییر کرد!

انواع محصولات لبنی طی امسال ۵۴۵ مرتبه تغییر قیمت را تجربه کرده‌اند و هر کدام از مسئولان دلایلی برای این افزایش قیمت‌ها عنوان می‌کنند.

به گزارش مشرق، قیمت لبنیات چند ماهی است که به صورت هفتگی دستخوش تغییر می شود به طوری که طبق گفته عرضه کنندگان این محصولات، با هر مرتبه سفارش کالا از شرکت‌های تولیدکننده، قیمت آن تغییر می کند.

البته محصولات لبنی در دو گروه قرار دارند، دسته اول که شامل ده قلم لبنیات است و حدود ۷۰ درصد از ظرفیت تولید را به خود اختصاص می‌دهد که قیمت آن‌ها به صورت دستوری تعیین می‌شود و گروه دوم که با عرضه و تقاضا قیمت گذاری می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

زمان شاه در ایران میوه و لبنیات نداشتیم!

تولیدکنندگان عنوان می کنند در حال حاضر آن دسته از تولیدات که مشمول قیمت گذاری دستوری می‌شوند را بدون سود و بعضا با پرداخت ضرر عرضه می‌کنند، اما انگار سود فروش محصولات دیگر به قدری چرب است که شاهد افزایش قیمت چندین و چند باره آن‌ها هستیم.

طبق آماری که از فروشگاه های زنجیره ای رسیده است ، قیمت انواع محصولات لبنی طی امسال ۵۴۵ مرتبه افزایش یافته که این امر نارضایتی مصرف کنندگان را به همراه داشته است.

افزایش قیمت شیرخام عامل گرانی محصولات لبنی

در همین راستا محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنفی فرآورده‌های لبنی اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون قیمت شیرخام، ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده و با این وجود نمی‌توان توقع افزایش قیمت لبنیات را نداشت.

وی افزود: کارخانه‌ها محصولات با قیمت گذاری دستوری را با رعایت نرخ‌های دولتی عرضه می‌کنند و مابقی محصولات را نیز با هماهنگی سازمان حمایت قیمت گذاری می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

بازی با امنیت غذایی مردم پایان یافت؟ +فیلم

سخنگوی انجمن صنفی فرآورده‌های لبنی بیان کرد: قیمت گذاری گروه دوم به طوری است که شرکت‌ها هزینه‌های تولید را با سند به سازمان حمایت ارائه می‌دهند و این سازمان با اعلام محدودیت، اجازه افزایش قیمت می‌دهد.

به گفته وی؛ هیچ افزایش قیمتی بدون هماهنگی و کسب اجازه از سازمان حمایت رخ نمی‌دهد.

افزایش قیمت نامتعارف را به سامانه ۱۲۴ اعلام کنید

همچنین داوود موسوی معاون نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت با تاکید بر لازم‌الاجرا بودن قیمت گذاری‌های انجام شده گفت: ما در ده قلم محصول لبنی مشمول قیمت گذاری، هیچ افزایش قیمتی نداشته ایم و تمام اقلام مشمول قیمت گذاری دستوری کماکان نرخ ثابت قبلی را دارند. هر گونه افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی مشمول قیمت گذاری بدون طی شدن فرآیند مربوط، شامل بررسی قیمت و تهیه گزارش کارشناسی توسط این سازمان و تصویب در کارگروه تنظیم بازار، فاقد وجاهت قانونی است.

او بیان کرد: مشکلات و مسائل طرح شده از سوی واحدهای لبنی در خصوص افزایش قیمت مواد اولیه از جمله شیرخام و مواد بسته بندی از جمله موارد موثر بر قیمت گذاری این اقلام هستند.

موسوی تشریح کرد: اقلامی که در چند مدت اخیر افزایش قیمت داشته اند، جزو اقلام مشمول قیمت گذاری دستوری نبوده اند و قیمت آن ها طبق ضوابط قیمت گذاری و توسط خود شرکت‌ها مورد محاسبه قرار می‌گیرد. این به معنای آن نیست که هر شرکتی به هر میزان که بخواهد می‌تواند قیمت محصولات لبنی را افزایش دهد بلکه قیمت گذاری این اقلام تحت رقابت بین شرکت‌ها و طبق ضوابط ابلاغی محاسبه و اعلام می‌شود.

معاون نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت گفت: در صورتی که این افزایش قیمت‌ها بیش از عرف معمول آن باشد، مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۲۴ شکایات خود را اعلام کنند تا مورد پیگیری قرار بگیرد. سازمان حمایت هم به عنوان مدعی‌العموم می‌تواند این افزایش قیمت‌ها را از شرکت‌ها پیگیری کند.

با تمام این تفاسیر معلوم نیست که هزینه کشمکش‌های لبنیاتی‌ها و دولتی‌ها را تا چه زمانی قرار است مردم پرداخت کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • avdt IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    8 0
    اما اگر بخواهند دوزار به حقوق کارگر اضافه کنند!،انگار دارند جون به عزراییل میدهند.
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      1 0
      124 میگه حضوری بیاید شکایت کنید! خواهشا اسم تعزیرات و 124 رو نیارید دیگه
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    2 1
    ایهاالناس به داد سهامداران در بورس برسید! پالایش شپنا غدیس وایران
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    4 0
    لبنیات سر به فلک گذشته نمی شه طرفش رفت
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    5 0
    فروشگاه گران بفروشه به ۱۲۴زنگ بزنیم از دولت به کی شکایت کنیم ۱۲۵ یا ۱۲۶ یا....
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      3 0
      بخدا
  • !! IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    2 2
    علی برکت ا... !!
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    1 0
    قرار بود بعد از ریختن بتن در قلب راکتور آب سنگین اراک اقتصاد شکوفا بشه که در مورد شیر ۵۴۵ بار بی نقص عمل کرده!
  • IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    1 0
    الان در نبربز زمزمه انداختن که همه چی گرون شده ولی پنیر گرون نشذه .. و قیمت یک کیلو.گوشت باید با یک کیلو پنیر یکی باشه .. م بمرورر و.بصورت خزنده هم دارن کار خودشونو.میکنند و پنیر هفتاد هزار تومنی راضی شون نکرده .. مثل اینکه مملکت صاحاب نداره
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    0 0
    خاک بر سر این دولت فشل پرادعا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس