کد خبر 1186813
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳
خاشقجی نمایه بن سلمان عربستان

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا تلاش می‌کند که جنگ یمن را به سمتی هدایت کند که به این جنگ پایان بدهد و در دیگر موضوعات منطقه‌ای نیز تلاش می‌کند عربستان را در مدار سیاست خارجی منطقه‌ای قرار بدهد.

به گزارش مشرق، مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تغییر روابط  واشنگتن و ریاض اظهار داشت: یکی از متغیرهای اصلی که در روابط آمریکا و عربستان باید همواره مد نظر داشت این است که روابط آنها، روابطی استراتژیک و عمیق است و هرگونه تغییری در نوع روابط ریاض و واشنگتن در چارچوب ملاحظات سیاسی و امنیتی قرار دارد. نوع نگاه آمریکا همواره در مورد عربستان و در هرنوع سیاست‌گذاری، مد نظر بوده است.

بیشتر بخوانید:

گزارش قتل خاشقجی؛ ژست حقوق بشری بایدن در لفافه تطهیر آل‌سعود

وی با بیان اینکه با توجه به نوع سیاست‌گذاری آمریکا در قبال عربستان افزود: باید چند نکته را متذکر شد. در ۴ سال گذشته که ترامپ قدرت را در دست داشت، آمریکا هزینه زیادی بابت رفتارهای پرچالش، پرتنش و سرکشانه ولیعهد عربستان پرداخت کرد. این متفاوت از نوع سیاست‌هایی بود که در دوره ریاست جمهوری اوباما وجود داشت.

بیشتر بخوانید:

افزایش فشارها بر جانسون برای عدم فروش سلاح به ریاض

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: موضوع حقوق بشر برای ترامپ از اهمیتی برخوردار نبود و همواره با توجه به نوع نگاهش به عربستان که عربستان را یک گاو شیرده می‌دانست، در همین چارچوب هم سعی می‌کرد نگاه مالی به موضوع روابط عربستان با آمریکا داشته باشد و چشم خود را به روی بسیاری از جنایت‌ها و رفتارهای دولت عربستان، چه در یمن و چه در قتل جمال خاشقچی منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان استانبول ترکیه ببندد.

مگی قتل خاشقچی را برای آمریکا پرهزینه دانست و اضافه کرد: به خصوص در جهت وجهه و قدرت نرمی که آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند از این جایگاه برای پیشبرد سیاسی و نظامی خودشان در منطقه و دیگر نقاط بحرانی جهان از آن استفاده کنند.

وی یادآور شد: با بازگشت بایدن دموکرات به کاخ سفید، پیش‌بینی می‌شد که نوع رویکردهای آمریکا نسبت به عربستان تغییر کند و تلاش کند که هکواره این کشور را در مدار همسویی با سیاست‌های خارجی آمریکا در منطقه قرار بدهد و اینگونه نباشد که آمریکا بخواهاد پیرو رفتارهای سرکشانه ولیعهد عربستان و دیگر جریان‌های سیاسی حاکم بر این کشور باشد.

مکی با شاره به گزارش محرمانه‌ای که درباره قتل خاشقچی منتشر شد، گفت: به یک نوعی دولت آمریکا تلاش کرد از این موضوع بهره‌برداری سیاسی خودش را بکند و با تحریم بخشی از چهره‌های سیاسی دولت عربستان، نشان بدهد که نسبت به قتل خاشقچی بی‌تفاوت نبوده و بایدن هم خواست بر این نکته تاکید کند که او نیز همچون دیگر شهروندان آمریکایی به تازگی از گزارش پنتاگون و دیگر سرویس‌های سیاسی و امنیتی از قتل خاشقچی با خبر شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد نباید شاهد تحول جدی و بنیادینی در نوع روابط آمریکا و عربستان باشیم؛ تنها به احتمال زیاد آمریکا تلاش می‌کند که موضوع جنگ یمن را به سمت و سویی هدایت کند که به این جنگ پایان بدهد و در دیگر موضوعات منطقه‌ای نیز تلاش می‌کند عربستان را در مدار سیاست خارجی و امنیتی آمریکا در منطقه قرار بدهد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    1 0
    هیچ تغییری نخواهد کرد. ترامپ ملعون دو رو نبود، علنی میگفت این گاو شیرده ماست و میخواییم بدوشیم. بایدن منافق و دارای دو رو هست، هر چی باشه با بعضیا سی سال رفاقت داشته، میخواد بیشتر بدوشه باید روشش رو عوض کنه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس