کد خبر 1186773
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶
فشارهای شرطی دشمن! - کراپ‌شده

انبار لویی با بیان اینکه ما بیش از 20 سال است سیاست خارجی کشور را درگیر همین مقوله«فشارهای شرطی دشمن» کرده ایم، نوشت: اگر قرار است با هر فشار دشمن ما یک امتیاز نقد بدهیم و یک امتیاز نسیه بگیریم چیزی ته حساب انقلاب و منافع ملی باقی نمی‌ماند. این مسیر غلطی است که در برجام و قبل از آن طی کردیم.

به گزارش مشرق، محمدکاظم انبارلویی کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی تحت عنوان « فشارهای شرطی دشمن!» در روزنامه رسالت نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای مجلس خبرگان به موضوع مهم «فشارهای شرطی دشمن» اشاره کردند و فرمودند: «نظام با فشارهای شرطی دشمن روبه‌رو است. موضوع تحریم‌ها ازجمله آن‌ها است. یک فشار وارد می کنند بعد می گویند این فشار را برمی‌داریم به شرطی که شما فلان کار را بکنید. این چیز خطرناک و مهمی است. ممکن است گمراه کننده و هلاک کننده باشد. چه کار باید کرد؟ علاج چیست؟ علاج فَاستَقِم کَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَکَ(۱) است؛ بایستید و مقاومت کنید.»

مسئله‌شناسی و موضوع‌شناسی چالش‌های پیش روی انقلاب و تهدیدهای دشمن فوق العاده مهم است. ما بیش از ۲۰ سال است سیاست خارجی کشور را درگیر همین مقوله«فشارهای شرطی دشمن» کرده ایم. اگر قرار است با هر فشار دشمن ما یک امتیاز نقد بدهیم و یک امتیاز نسیه بگیریم چیزی ته حساب انقلاب و منافع ملی باقی نمی‌ماند. این مسیر غلطی است که در برجام و قبل از آن طی کردیم.

ایستادگی و مقاومت این معادله را معکوس می کند. مصوبه قانونی مجلس در صیانت از منافع ملی و اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها نشان داد، می شود همین فشارهای شرطی را به دشمن وارد کرد. بیانیه سه کشور اروپایی و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشان داد که آن‌ها فشار از طرف ما را پذیرفته اند. باید به فکر این باشند که تحریم ها را یا یکجا و یا یک به یک بردارند.

در واکنش های آن‌ها در کاهش تعهدات ایران و لغو و توقف پروتکل الحاقی این سه کلمه بیشتر نمود دارد؛ «ما به شدت نگرانیم» یا آن‌ها این حرف را قبول دارند واقعا نگران هستند و باید اقداماتی انجام دهند که از نگرانی درآیند یا دروغ می گویند و می‌خواهند همچنان قاعده «فشارهای شرطی» محفوظ بماند.

در قضیه کره شمالی ترامپ نشان داد دستگاه دیپلماسی خارجی آمریکا دروغ می گوید آن‌ها نگران نیستند. اگر قرار بود نگران باشند باید به هر قیمتی بود کره شمالی را از دستیابی به سلاح اتمی بازمی‌داشتند. آن‌ها نه تنها این کار را نکردند بلکه با دادن علامت هایی کره شمالی را تشویق کردند حتما به سلاح هسته ای دست پیدا کند.

الان هم موضوع و هم محمول فشار به کره شمالی منتفی است و دیگر سخنی به میان نمی‌آورند. اما در مورد ایران آن‌ها مطمئن هستند ما به سمت ساخت سلاح پیش نمی رویم لذا همچنان بر طبل فشارهای شرطی می کوبند. اکنون دولت و مجلس و مجموعه قوای کشور بر مبنای موضع صریح و صحیح رهبری به این نقطه رهنمون شده اند. اول رفع تحریم‌ها، دوم راستی‌آزمایی آن هم بدون گفت‌وگو، بعد عمل به تعهدات و بازگشت به توافقات برجام.

از مجموعه مواضع آمریکا و اروپا فهمیده می شود آن‌ها سر سازگاری و عمل به تعهدات خود را ندارند. لذا یک فرصت تاریخی برای ایران پدید آمده است که پیشرفت های هسته‌ای خود را بدون دغدغه جامعه جهانی طی کند.پیشرفت پزشکی، کشاورزی و ... دیگر رشته های علمی ما به‌ویژه در حوزه انرژی نیاز به صنعت هسته ای دارد. ما باید بدون ملاحظه در این راه پیش رویم و گوش به هیچ تهدید، ترغیب وتحبیب دشمن ندهیم.

امروز جامعه جهانی پذیرفته است که فعالیت‌های هسته ای ایران صلح‌آمیز است. روسیه و چین نه‌تنها با اشرار جهانی همراهی ندارند بلکه ایران را محق به کاهش تعهدات و توقف پروتکل الحاقی طبق برجام می دانند.

تحریم های ظالمانه آمریکا جواب نداده است. جایگاه اقتصاد ایران در جهان و مؤلفه‌های قدرت ملی به آمریکا اجازه نمی‌دهد به فکر فشارهای بیشتر باشد.

آغاز فعالیت‌های هسته‌ای ایران، پایان فشارهای شرطی است و در این مهم نمی توان شکی کرد. هر کس در این شک کند یا کاسب تحریم است یا سَر و سرّی با دشمن دارد.

مصاحبه خوب اخیر آقای دکتر صالحی نشان می دهد به لحاظ فنی، مصوبه مجلس برای صنعت هسته‌ای ایران یک فرصت تاریخی است که نظام پایه های قدرت ملی خود را مستحکم‌تر کند. دولت نباید این فرصت عظیم را از دست بدهد. لذا می تواند با عمل دقیق و مسئولانه به مصوبه مجلس کارنامه مثبتی از خود باقی بگذارد و تا اندازه زیادی خسارت محض و دستاورد تقریبا هیچ در برجام را جبران کند.

پی نوشت:
۱-  سوره مبارکه هود آیه ۱۱۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    2 1
    کاملأ درست و منطقی بود!! اگر کسی مثل عسلاحاطچیا و غربگداها دنبال گرین کارت نباشه باید اینطور در مقابل دشمن رفتار کنه!!!
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    4 1
    آمریکا وغرب واسرائیل وعربستان غلط کرده اند که بتوانند فشار بیآورند-ایران در مقابل تمام مفسدان خیانتکاران وجنایتکران مفسد خودی تحمل کرده دیگه جنایتکاران خارجی برایش عددی نیستند
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    2 1
    بنظرم دیگه مقاومت هم تکراری شده . باید یه جایی یه عملی ، چیزی داشته باشیم یه جایی هم دشمن رو محکم بشونیم سر جاش. خیلی محکم تر از عید الاسد . خیلی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس