سردار جعفری

فرمانده قرارگاه فرهنگی، اجتماعی بقیةالله‌الاعظم(عج) گفت: امام محله و راهیاران باید از جنس بچه‌های جهادی باشد و ذاتاً به دنبال حرکت‌های خودجوش فرهنگی و اجتماعی باشد و روحیه سازمانی نداشته باشد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت با سردار سرلشکر عزیز جعفری فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه‌الله الاعظم(عج) دیدار و گفت‌وگو کرد.

سردار جعفری با توجه به شرح وظایف امامان محله و راهیاران استانی بنیاد هدایت، اظهارداشت: امام محله و راهیاران باید از جنس بچه‌های جهادی باشد و ذاتاً به دنبال حرکت‌های خودجوش فرهنگی و اجتماعی باشد و روحیه سازمانی نداشته باشد. بنابراین شما از ابتدا، افرادی برای این کار انتخاب کنید که چنین ویژگی‌هایی را داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

سردار جعفری: اهداف انقلاب بدون نقش‌آفرینی مردم و پیشتازی جوانان محقق نمی‌شود

وی به آسیب شناسی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی محله محور پرداخت و تصریح کرد: اگر مراقب آفت سازمان‌زدگی و سیستم‌زدگی نباشید، این مسئله تبدیل به مانع بزرگی بر سر راه شبکه امامت، خواهد شد.

فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله الاعظم(عج) به نمونه‌های موفقی که می‌توانند الگوی امامان محله دیگر باشند اشاره کرد و گفت: حجت‌الاسلام خیاط در بندر عباس، امام موفقی است که بر محور فعالیت‌های اقتصادی، تولید و اشتغال‌زایی، کارهای خود را پیش می‌برد. این روش می‌تواند اثرگذار باشد و امامان محله از این طریق در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز ورود پیدا کنند.

سردار جعفری برنامه‌ریزی بلندمدت برای پیشبرد اهداف شبکه امامت را امری ضروری خواند و بیان داشت: برای تربیت امام محله یک برنامه ۲۰ ساله در نظر بگیرید و از میان جوانان و نوجوانان محصل و دانشجو که روحیه جهادی و فعالیت اجتماعی دارند، افراد را شناسایی کنید؛ از میان این‌ها کسانی که در محله فعال هستند را تشویق کنید که به حوزه بروند و درس طلبگی بخوانند و برای امامت محله، تربیت شوند. از این طریق شبکه امامت در محله‌های دیگر نیز تکثیر می‌شود چراکه جوانان انگیزه میدان‌داری در فعالیت‌های اجتماعی را دارند.

وی با اشاره به فعالیت افراد و گروه‌های مختلفی که بعضاً در یک محله حضور دارند، گفت: نگران این نباشید که شما را متهم به موازی کاری کنند؛ حرکت‌های اجتماعی و قیام مردمی کار بسیار بزرگی است که اگر همه هم پای کار بیایند باز هم نیاز است. مهم این است که همه بدانیم که لازمه این حرکت عظیم، موازی کاری است.

فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله الاعظم(عج) افزود: البته نباید تشکل‌های انقلابی و حزب اللهی مختلفی که در محله فعال هستند بین خود مرزبندی و دیوار کشی داشته باشند؛ همه باید همدیگر را تشویق کنند؛ هویت این‌ها به باهم بودن و هم‌افزایی است. می‌توانند به صورت موضوعی باهم شبکه بشوند و در محله حلقه‌های مشترکی را برای حل مشکلات مردم شکل بدهند.

سردار جعفری تشکیل جبهه فرهنگی را یکی از دغدغه‌های مورد تأکید رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: جبهه در یک محله معنا پیدا می‌کند. همه باید ظرفیت سازی کنند و باهم متحد شوند؛ در این صورت می‌توانیم حریف تهاجمات فرهنگی و جنگ نرم شویم.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مجموعه‌ها و گروه‌های جهادی در محله‌ها محور فعالیت می‌شوند؛ اینها باید با امام محله هماهنگ و هم افزا باشند. فعالیت خود را در محله‌ها و شهرها داشته باشند و بدانند که هویت‌شان «حزب الله» آن محله یا شهر است. باید مدل‌هایی طراحی کرد که فعالان فرهنگی ـ اجتماعی یک محله در آن قالب باهم همکاری کنند نه اینکه خدایی ناکرده احساس رقابت کنند و بخواهند دیگری را کنار بزنند.

فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله الاعظم(عج) با تأکید بر ضرورت مستندسازی و کار رسانه‌ای برای فرهنگ‌سازی و تکثیر شبکه امامت، گفت: با معرفی الگوهای موفق در عرصه امامت محله، امید در مردم زیاد می‌شود و حتی امامان دیگر نیز الگوبرداری می‌کنند.

امام محله نباید به کاهش آسیب‌های اجتماعی اکتفا کند

حجت الاسلام میرمحمدیان نیز در ابندای این دیدار اظهار داشت: ما معتقدیم که نباید به کاهش آسیب‌های اجتماعی اکتفا کرد و باید به دنبال تحول اجتماعی باشیم. در این تحول امام می‌تواند محور و تسهیل گر باشد.

وی افزود: امامت یک نهاد اجتماعی است که ما باید تلاش کنیم دولتی نشود و مردمی بماند تا آرام آرام شبکه امت ـ امامت شکل بگیرد. در حال حاضر ۵۰ درصد روستاهایی که جمعیتی بیش از ۲۰۰ خانوار دارند را پوشش می‌دهیم. همچنین در ۴۰۹ منطقه حاشیه نشین نیز امام محله‌ها مستقر شده‌اند؛ هزار امام محله را نیز در سطح شهرها شناسایی کرده‌ایم و تحث پوشش داریم. البته هنوز نزدیک ۲۶ هزار مسجد در سطح کشور وجود دارد که امام ندارند.

مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به شئون مختلفی که امام محله دارد، بیان داشت: دغدغه اصلی امامان، حل مشکلات محله است؛ بنابراین متناسب با مشکلات هر محله فعالیت خود را پی می‌گیرند. حدود ۴۰۰ نفر از امامان محله فعالیت‌های خود را بر پایه مشکلات اقتصادی انجام می‌دهند. برخی نیز به معضل اعتیاد و عده‌ای هم در مسائل تربیتی و خانواده ورود پیدا کرده اند.

میرمحمدیان در شرح ویژگی‌های یک امام محله گفت: طلبه باید «عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم» باشد یعنی درد مردم برایش گران باشد و نسبت به درمان آنها اصرار و پیگیری داشته باشد. چه خوب است که حوزه‌های علمیه این روحیه را در طلاب خود تقویت کند.

وی بخشی از آیه ۳۷ سوره ابراهیم را قرائت کرد و در توضیح آن اظهار داشت: قرآن می‌فرماید«أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ» برای هر محله یک مسجد قرار داده شده است که مردم حول آن گرد هم بیایند و مشکلات خود را حل کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    6 3
    داداش عزیز ما می خواهیم اتحاد داشته باشیم ولی وقتی خبر میرسه در شرایطی که گزینش سازمانهای انقلابی ماها را پس می زنند فک و فامیل دوستان عزیز سر کار رفتند اتحاد همچین بی معنی می شود که خدا می دونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس