کد خبر 1186624
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
صحن علنی مجلس شورای اسلامی ۹ اسفندماه

نمایندگان مجلس در هشتمین نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰، به یکی از مهم‌ترین بخش‌های بودجه یعنی بخش درآمدی هدفمندی یارانه‌ها ورود و طی مصوباتی از آینده‌فروشی دولت برای پرداخت یارانه نقدی ممانعت کردند.

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هشتمین نشست بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰،  وضعیت جرایم رانندگی و معافیت‌های مالیاتی سال آینده را تعیین کردند و بعد از ورود به یکی از مهمترین بخش‌های بودجه یعنی بخش درآمدی هدفمندی یارانه ها ، طی مصوباتی از آینده فروشی دولت برای پرداخت یارانه نقدی ممانعت کردند.

نمایندگان در جلسات گذشته بخش‌های درآمدی تبصره یک تا بندهایی از تبصره ۹ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۰ را بررسی و تصویب کرده بودند تعیین سقف درآمدهای نفتی و کسری بودجه کلان،  الزام دولت به تسویه بدهی‌های قطعی تا سقف ۹۰۰ هزار میلیارد ریال، کاهش ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداختی در سال ۱۴۰۰ و حذف تدریجی آن،  تعیین تسهیلات مالی خارجی تا سقف ۳۰ میلیارد دلار برای دولت، الزام  سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها و موسسات کنکوری به مالیات پردازی،  جلوگیری از افزایش تعرفه اینترنت در سال ۱۴۰۰ و  رایگان شدن تعرفه «آب، برق و گاز» مشترکان کم‌مصرف و خانوارهای کم‌مصرف محروم از مهمترین مصوبات مجلس تا کنون درباره بودجه بوده است. 

* نحوه محاسبه مالیات آستان قدس، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح

نمایندگان مجلس امروز طی مصوبه‌ای نحوه محاسبه مالیات آستان قدس، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح را مشخص کردند. بر این اساس این دستگاه‌ها موظفند نسبت به بخشی از واریز مالیات خود به حساب خزانه موضوع ردیف‌ ۱۱۰۱۱۲ تا سقف مبلغ مندرج در لایحه دولت اقدام و مابقی مالیات خود را به حساب‌های معرفی شده دولت بپردازند.

تکلیف جرایم، معافیت‌ها و یارانه ۱۴۰۰ تعیین شد

* معافیت مدارس دولتی از پرداخت قبوض

با یکی دیگر از مصوبات تمامی واحدهای آموزشی دولتی از پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز معاف شدند. این معافیت مشروط به رعایت الگوی مصرف است که طی دستورالعملی توسط وزارتخانه‌های نفت، نیرو و آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه کشور حداکثر تا سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و ابلاغ می‌شود.

* واریز درآمد تبلیغات ورزشی صدا و سیما به خزانه

درآمد تبلیغاتی وزارت ورزش و صداوسیما از محل پخش مسابقات ورزشی به حساب خزانه واریز شود.

بر این اساس  درآمدهای اختصاصی دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پارکهای علم و فناوری و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی از شمول حکم اعتبارات موضوع قانون استفاده متوازن از امکانات کشور به‌منظور ارتقای شاخصهای علمی، پژوهشی، فناوری و مهارتی برای ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه‌یافته مستثنی هستند.

تکلیف جرایم، معافیت‌ها و یارانه ۱۴۰۰ تعیین شد

* تعیین تکلیف جرایم رانندگی 

افزایش ۵ درصدی تعرفه جریمه های رانندگی در سال آینده از دیگر مصوبه امروز نمایندگان در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۰ بود، همچنین مقرر کردند که مبلغی از درآمدهای ناشی از حق بیمه شخص ثالث شرکت‌های بیمه‌ای به خزانه کل کشور واریز شود.

با یکی دیگر از مصوبات امروز کلیه مبالغ جریمه مازاد بر اصل جرایم ناشی از تخلفات راهنمایی و رانندگی که تا پایان سال ۱۳۹۹ به دلیل تاخیر در مهلت قانونی پرداخت بر مبلغ جریمه افزوده گردیده در صورتی که اصل جریمه تا پایان دی ماه ۱۴۰۰ پرداخت شود بخشوده می شود.

* تعیین تکلیف جرایم سربازان غایب

نمایندگان در ادامه بررسی بودجه مصوب کردند افرادی که تا پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به تسویه اقساط باقی‌مانده جریمه غیبت بیش از هشت‌سال از خدمت وظیفه عمومی خود اقدام نکنند مشمول غایب محسوب و به خدمت وظیفه عمومی اعزام ‌شوند.

*  ۴ میلیون تومان سقف حقوق معاف از مالیات تعیین شد

تعیین نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی از دیگر مصوبه امروز نمایندگان بود که بر این اساس ؛ ۴ میلیون تومان سقف حقوق معاف از مالیات تعیین شد.

بر اساس مصوبه مجلس، شرایط و نرخ اخذ مالیات از حقوق های کارکنان به این شرح تعیین شد؛ سقف معافیت مالیاتی ماهیانه حقوق کارکنان ۴ میلیون تومان در نظر گرفته شد، همچنین مالیات ماهیانه حقوق های بین ۴ تا ۸ میلیون ۱۰ درصد، مالیات ماهیانه حقوق های بین ۸ تا ۱۲ میلیون ۱۵ درصد، ۱۲ تا ۱۸ میلیون تومان ۲۰ درصد و مالیات ماهیانه حقوق های بین ۱۸ تا ۲۴ میلیون تومان ۲۵ درصد، مالیات ماهیانه حقوق های بین ۲۴ تا ۳۲ میلیون تومان ۳۰ درصد و حقوق های بالای ۳۲ میلیون تومان در ماه مشمول مالیات ۳۵ درصدی می شوند.

* تعیین سقف انتشار اوراق در سال بعد

همچنین نمایندگان در ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ وزارت اقتصاد و دارایی را مجاز کردند با انتشار انواع اوراق مالی و اسلامی نسبت به مولدسازی دارایی‌های دولت تا سقف دو هزار میلیارد تومان اقدام کند. تشکیل صندوق‌های املاک و مستغلات برای تسهیل واگذاری اموال غیرمنقول دولت یکی دیگر از مصوبات امروز بود که بر اساس آن استانداران موظفند به منظور تکمیل یا احداث مجتمع‌های اداری شهرستان‌ها، پیشنهاد فروش ساختمان‌های ملکی دستگاههای اجرائی زیرمجموعه قوه مجریه مستقر در شهرستان‌های استان را به استثنای انفال با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ارائه نماید.

نمایندگان مجلس امروز همچنین با کسر حداکثر ۲۰ درصد از حقوق دانشجو معلمان برای امور رفاهی پس از  تصویب هیات امناء دانشگاه فرهنگیان موافقت کردند.

تکلیف جرایم، معافیت‌ها و یارانه ۱۴۰۰ تعیین شد

* تعیین تکلیف بخش درآمدی یارانه‌ها در ۱۴۰۰

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، به بخش‌های درآمدی تبصره ۱۴ ورود و درآمد دولت حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال آینده را ۳۳۳ هزار میلیارد تومان برآورد کردند. بر مبنای یکی دیگر از مصوبات امروز، منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین نسبت به قیمت قبل از سهمیه‌بندی در سال ۱۳۹۸، مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و سهم چهارده و نیم‌درصد شرکت ملی نفت ایران نمی‌شود.

مجوز به بانک مرکزی برای ارائه تنخواه به سازمان هدفمندی جهت پرداخت به موقع یارانه نقدی از دیگر مصوبه امروز بود که بر این اساس نمایندگان مجلس از کل درآمد هدفمندی یارانه ها تنخواهی برای پرداخت به موقع یارانه نقدی در اختیار سازمان هدفمندی یارانه ها قرار دادند.

یکی از مهمترین مصوبات در این بخش، مخالفت نمایندگان با اوراق فروشی دولت برای جبران کسری منابع هدفمندی یارانه‌ها بود که بر این اساس با بند (ج) تبصره (۱۴) ماده واحده لایحه بودجه مخالفت کردند. نمایندگان معتقدند منابع اعتباری لازم را برای جبران کسری دولت برای پرداخت یارانه در نظر گرفته شده که در این رابطه می توان ارائه تنخواه برای پرداخت یارانه یا معافیت منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین از عوارض اشاره کرد.

* وضعیت درآمدی بخش انرژی از هسته‌ای تا برق 

مجلس در ادامه نشست امروز شرکت تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران را مکلف کرد تا جهت توسعه اجرای طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، مواد معدنی و محصولات جانبی همراه با مواد پرتوزا را به فروش رسانده و درآمد حاصل از آن را پس از کسر هزینه‌ها به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. همچنین نمایندگان دولت را مکلف کردند که از طریق شرکت‌های ذیربط نسبت به نصب کنتورهای هوشمند ساخت داخل برای مشترکان برق و گاز اقدام کرده و هزینه مربوط را به صورت اقساطی از مشترکان دریافت نماید.

ارجاع موضوع نحوه تعیین نرخ برق صنایع و پالایشگاه ها به کمیسیون تلفیق از دیگر مصوبه امروز مجلس بود و البته در مصوبه ای دیگر نحوه تعیین تعرفه سوخت نیروگاه‌های خود تأمین که اقدام به تحویل تمام یا بخشی از برق تولیدی خود به شبکه سراسری می‌کنند را مشخص کردند. 

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس