فکری و گل محمدی و حسینی

از پدیده های تازه وارد به فوتبال حرفه ای کشورمان مربیان نیمه راه است؛ جدا شدن سرمربیان تیم های لیگ برتری از باشگاه هایی هستند که با آنها وارد لیگ شده اند!

سرویس ورزش مشرق – در فصلی که ارقام قراردادهای بازیکنان لیگ برتری و البته لیگ یکی به دو، سه و بعضا چهار برابر افزایش پیداکرد تا شاهد جار و جنجال هایی در برخی تیم ها و بین بازیکنان شان باشیم پدیده جدیدی هم در حوزه مربیان بوجود آمده که بی شباهت به خواسته های آنچنانی بازیکنان نیست.

گروهی از بازیکنان در تابستان سال جاری و با این استدلال که قیمت دلار و یورو به بالاترین حد خود نسبت به سال گذشدته رسیده و ۳ برابر شده است، خواستار دریافت اعداد ۱۱ رقمی شدند! بازیکنی که فصل پیش ۲ تا ۳ میلیارد قراردادش بود فصل جدید را با دریافت ۱۱ میلیارد تومان به عنوان اصل قرارداد و ۲ تا ۳ میلیارد آپشن استارت زد با این شرط که تا نیم فصل اگر ۵۰ درصد قراردادش را نگرفت بتواند قراردادش را یکطرفه فسخ کند. برخی هم که مشتری دست به جیب در این حد و حدود نداشتند راهی لیگ ستارگان قطر شده و تلاش کردند به دلار پول بگیرند تا از قافله عقب نمانده باشند!

اما یکی از پدیده های تازه وارد به فوتبال، رفاقت نیمه راه سرمربیان با تیم های لیگ برتری است!

پدیده ای جدید و تأسف برانگیز در فوتبال ایران/ رفتار غیرحرفه ای چند سرمربی لیگ برتری برای پول بیشتر!

تیمی که یک سرمربی در فصل بدنسازی تابستانی با نظر خودش و دستیارانش می بندد و با همان تیم راهی لیگ برتر می شود قطعا با ذهنیات، تفکرات و تاکتیک های مدنظرش تمرین کرده و راه لیگ را در پیش گرفته است. طبیعی است که چنین تیمی با همان سرمربی تا پایان لیگ ادامه همکاری داده و در نهایت اگر به هر دلیلی در پایان فصل به تفاهم نرسیدند حرف از اتمام همکاری بزنند اما یحیی گل محمدی در فصل نوزدهم لیگ برتر شیوه ای جدید در این نوع از رفتارهای غیرحرفه ای را باب کرد! البته با اجازه ای که حمیداوی مالک و مدیرعامل باشگاه شهرخودرو برایش صادر کرد. مجوزی که بعدها حمیداوی گفت به توصیه چندین و چند مقام ارشد نظامی و مسئولان رده بالای کشوری بوده است ولی سرانجامش این شد که تیم شهرخودرو که یکی از مدعیان کسب سهمیه لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ آسیا بود در نیم فصل دوم افتی محسوس داشت و در نهایت همه هزینه های چند ده میلیاردی مدیرانش بر باد رفت!

پدیده ای جدید و تأسف برانگیز در فوتبال ایران/ رفتار غیرحرفه ای چند سرمربی لیگ برتری برای پول بیشتر!

حالا و پس از چند ماه بار دیگر شاهد تکرار اتفاقات اینچنینی هستیم. یک روز سرمربی تیم نفت مسجدسلیمان بدون هیچ دلیل و مشکلی از این تیم جدا شده و راهی ذوب آهن می شود! روز بعد رسول خطیبی قید همکاری با آلومینیوم اراک را می زند و به شهر و دیارش در تبریز برمی گردد و تراکتور را تمرین می دهد!

این قبیل رفتارها قطعا نه حرفه ای است و نه برابر با اصول اخلاقی! اینکه چرا سازمان لیگ هیچ دخالتی در این قبیل موارد نکرده یا دستورالعملی در مفاد قراردادهای منعقد شده بین مربیان و باشگاه ها نیست که لااقل محدودیت هایی برای این امر ایجاد کند هم باعث تعجب است!

پدیده ای جدید و تأسف برانگیز در فوتبال ایران/ رفتار غیرحرفه ای چند سرمربی لیگ برتری برای پول بیشتر!

البته در روزهایی که قرار شد محمود فکری از نساجی مازندران جدا شده و به استقلال بپیوندد در حالی که بازیکنان این تیم با نظر فکری خریداری شده حتی تمرینات بدنسازی شان را هم تا نیمه راه پیش برده بودند ولی در نهایت مشخص شد مدیران مازندرانی نساجی از قبل، پیش بینی چنین مسایلی را کرده بودند و با بندی در قرارداد فکری او را وادار به پرداخت سه برابر رقم قراردادش به ازای جدایی از این تیم کرده بودند. شاید این موضوع در قرارداد سایر باشگاه ها دیده نشده است! گرچه حتی با این بند که محمود فکری را به پرداخت ۲ میلیارد تومان هم محکوم کرد باز هم نتوانست عاملی بازدارنده برای این کار باشد. اقدامی که هنوز هم مردم قائمشهر و علاقمندان به فوتبال در خطه مازندران عامل اصلی اش را محمود فکری می دانند و حتی اگر ۱۰ میلیارد هم جریمه بدهد باز هم پایین رفتن تیم شان در جدول رده بندی و کاندیدا شدن برای سقوط را از چشم او می بینند.

پدیده ای جدید و تأسف برانگیز در فوتبال ایران/ رفتار غیرحرفه ای چند سرمربی لیگ برتری برای پول بیشتر!

تعهد، یکی از ارکان اصلی حرفه ای بودن است. وقتی خطیبی تیمی می بندد که فوتبالی های استان مرکزی و شهر اراک چشم شان را به آن می دوزند تا با بردهایش جشن بگیرند و رویای آسیایی شدن تیم شهرشان را همچون نمایندگان دیگر استان ها در ذهن بپرورانند، رها کردنش رفتاری حرفه ای نیست و دور از اخلاق ورزشی است که برای دریافت چند صد میلیون تومان بیشتر جمعیت قابل توجهی از اهالی اراک یا آبادان را به حال خودشان رها کنیم.

کسی مخالف دریافت مبالغ ۹، ۱۰ یا حتی ۱۱ رقمی از سوی سرمربیان لیگ برتری نیست ولی اینکه اینچنین یک تیم ۳۰، ۴۰ نفره را رها کردن و پی دریافت دستمزدی بیشتر رفتن دور از انصاف است. قطعا قانونی مدون و قاطع برای برخورد با این قبیل مربیان نداریم که این اتفاقات را شاهد هستیم.

بی گمان این دو گانگی رفتاری در کارهای تاکتیکی در عملکرد تیم ها تأثیر گذار خواهد بود و در نهایت بازیکنانی که دچار این قبیل مشکلات می شوند توانایی کمک لازم به تیم ملی مان را ندارند. بازیکنی که یک نیم فصل با تفکرات آقای X تمرین و بازی کرده حالا باید در دور برگشت با تفکرات سرمربی جدید بازی کند! چه کسی پاسخگوی این دوگانگی های تاکتیکی بوجود آمده برای بازیکنان فوتبال خواهد بود؟

همه این اتفاقات در روزهایی رخ می دهند که اسکوچیچ سرمربی تیم ملی خودش را برای ورود به دور برگشت مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مهیا می کند و چشمش به لیگ است تا بهترین ها را برای تیم ملی انتخاب کند! کسی که او هم فصل قبل صنعت نفت آبادان را به بهانه بیماری رها کرد و در تهران هدایت تیم ملی ایران را پذیرفت!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • علی GB ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    16 2
    متاسفانه اینها از مربیگری فقط نامردی را یاد گرفتن ولاغیر.
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
      20 7
      درسته باید متعهد باشن ولی یحیا فصل قبلشم تو شهر خودرو بود و سهمیه آسیا هم گرفت واینجوری نبود که بعد فقط نیم فصل جدا شه ...
  • US ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    16 0
    مشکل در فوتبال ماذبه خاطر خصوصی نبودنشون هست، آیا این ارقام و اعداد باری باشگاه ها توجیه اقتصادی داره؟! برای باشگاه های دولتی اصلا مهم نیست، چون دخل و خرج از جای دیگه ای هستش، ولی اگه خصوصی بود، مالک میومد میسنجید که این بازیکنش که داره ۱۰ میلیارد میگیره،. براش چه قدر درآمد زایی داره. اون وقت رقم ها منطقی تر میشد. اگه واقعا بازیکنی ۱۰۰۰ میلیارد هم ارزش داره و این پول برای مالک بر میگرده، اشکال نداره بده، اصلا چندین برابره این را هم بده، به کسی مربوط نمیشه ولی اشکال اینه که الان باشگاههای ما دولتی هستش و این پول بیت الماله که داره حیف و میل میشه. فوتبال با این ارقام نجومی باید خصوصی باشه، تا ارزش واقعی بازیکن ها و مربی ها مشخص بشه
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
      12 1
      یعنی الان در فوتبال ایتالیا که تماما خصوصی است فساد نیست؟ در خود فیفا فساد نیست؟
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
      12 2
      اتفاقا آخرین مورد آقای خطیبی همینکار را با یک تیم بخاطر رفتن به تراکتورسازی کرد ،تراکتوری که در دو فصل اخیر ۷ سرمربی عوض کرده است
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    13 5
    درسته باید در کار تعهد داشت اما دقت کنید هر کدوم به باشگاه سابق و تیمهای مهمتر دعوت شدند چیزی که ممکنه دیگه براشون پیش نیاد این عامل رفتنشونه قطعا نه دستمزد بیشتر، بعد هم عوامل غیر ورزشی و لطفا دخیل نکنید اگه بخواهید اینطوری حساب کنید که عامل رفتن مربیان خارجی رو هم باید بررسی کرد!
    • هوادار IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      0 0
      با درود.حرفها شما درست ولی در حالی که تیم شرایط خوبی داره و در وسط کار تیم را رها کردن به خاطر منافع بهتر نا رفیقی نیست ؟رفیق نیمه راه نیست ؟و این لطمه بزرگی به تیم خواهد زد . تا یه مربی دیگری با این تیم همآهنگ بشه تیم رفته به لیگ یک .حداقل تعهد وصداقت را تا پایان فصل حفظ کنید. هم بازبکن و مربی و مدیران. کی می خواهید بزرگ شوید؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    14 0
    فوتبالی که پایه مالی آن بیت المال و حق فقرا باشه همینه البته از قبل هم همینطور بود
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    10 0
    این فوتبال حکم آدمی را دارد که لباسهای فاخر و کفش و کلاه آنچنانی میپوشد اما سالهاست که حمام نکرده است!
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    9 0
    این قدر به اینها رو ندهید.
  • علی IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    11 0
    وقتی همه در این مملکت بی حساب و کتاب که نه وجدانی است نه شرف و ناموسی دنبال منافع نا مشروح خود بهر قیمتی هستند مربی ها هم وارد شده اند
  • سامیار IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    6 12
    خدا شاهده از وقتی یحیی گل محمدی به پشتوانه دولت و اطرافیان دولت دست به چنین کار منفعت طلبانه و نامردانه ای زدن بقیه تیم ها دارن این کارو میکنن
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
      13 3
      جناب سامیار فکر کنم هرکیو تو قبر خودش میخابونن و بعدشم یحیا یک فصل و نیم با شهرخودرو بود واینجوری نبود که بعد نیم فصل بره شما بهتره اینو بپرسی که چرا وقتی آسترا ماچونی حالا بهر دلیلی که رفت چرا کالدرون و که تیمشو قهرمان نیم فصل و کرده بود بیرون کردن! چون اون نبود اینم نباید باشه؟!
  • NL ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    2 1
    خداییش نمیشه ازشون گرفت . خود شما هم باشی بری یه جایی ببینی پولهای افسانه ای و نجومی بی حساب کتاب ریخته و چون از بیت الماله عین آب خوردن 10 میلیارد و 20 میلیارد قرارداد باهات امضا میکنن قیمت رو مدام نمیبری بالا ؟ نمیگی مثلا من برای این فصل 40 میلیارد میخوام تا اون طرفم با خنده بگه نوشتم 30 میلیارد تومن فیکس ، بیا امضا کن خیرشو ببینی .
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
      0 0
      ینی تو تیم خودشون اگه میخاست این عدد وبش نمیدادن؟ بابا تیم مقابل تیم استقلال پرسپولیسه چرا از این زاویه بش نگا نمیکنین؟ اینا تهمت میزنن شمام میفتین دنبالشون؟
  • Hasan IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    7 12
    البته همه اینا رو نوشتی که برسی به خطیبی،، چون نمیخواستی فقط خطیبی رو بگی ک نگن به خطیبی و تراکتور حمله کردی ولی متن را مشخصه حمله به خطیبی و تراکتور بود،، وسوزش شما از تراکتور هست،، ولی چرا زوم کردی رو خطیبی خدا داند! خطیبی به دیار خودش بازگشته و تیم آلومینیوم هم به خاطر پول رضایت نامه این کارو کرده، شما نگران تیم آلومینیوم نباشید
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    10 1
    جالبه اینه که همون فوتبالیستایی که در زمان خودشان چندان قابل نبودند الان شدند مربی میلیاردی
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
      0 1
      الان مهمه که مربیای قابلین! حالا از کجا میدونی نجومی میگیرن کو سندش؟
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
      1 0
      اگر میلیاردی نمی گرفتند تا حالا روزی ۲۴ مرتبه تصاویر قراردادشون را رسانه ای میکردند.
  • علی IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    2 0
    آقا کی گفته کسی منکر دریافت ده میلیارد نیست چرا از جانب همه مردم حرف می زنید ده میلیون هم از سرشان زیادی هست2
  • آویسا IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    12 3
    ولی خدا وکیلی یحیی گل محمدی خوب جلو رفته چون اون از وضعیت عیسی آل کثیر و اون از سری بازی کن هایی که رفتن و اون خوب داره جم می کنه دارن سر پرسپولیس رو با پنبه به زورم که شده میزنن........... اون شش ماهی که برا عیسی ال کثیر زدن یک ضربش بود
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    3 1
    اینا تو قراردادشون حتما بند فسخ قرارداد دارن، یه جریمه ای میدن و قرارداد رو فسخ میکنن، کجاش مشکل داره؟
  • ... IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    1 16
    بله وقتی گلمحمدی پدیده رو تو صدر جدول ول کرد رفت پیروزی غیر اخلاقی نبود پدیده ای که بعد از اون پدیده سابق نشد ولی چون حالا خطیبی اومده تراکتور شده غیراخلاقی چرا اون موقع حرف از غیراخلاقی بودن نمی شد؟؟؟؟
    • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      1 0
      چندکلاس درس خوندی؟؟؟ اصلاسوادداری؟؟؟ متن روکلاتااخرش خوندی اگه سوادداری؟؟؟؟ اگه سوادداری ومتن روهم کامل خوندی معلومه که یا.... نداری یاپرسپولیس ویحیی امپراطورخیلی.... بهت آوردن که چرت وپرت نظرمیدی،
  • رویا IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    1 0
    مسولین یه کاری کردن من دیگه صدقه نندازم چون با همین ریال ریال هایی که ما می ریزیم صندق میشه میلیارد و فوتبالیست های مفت خور می خورن ما هم اونا رو لایک می کنیم
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    9 1
    چند درصد مردمی که قضاوت می کنند خودشون در موقعیت این افراد بوده اند و خلاف رفتار اینها عمل کرده اند؟ قضاوت کردن بسیار سنگین است.
    • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      1 0
      خب تیمایی هم هستند با مربی و سرمربی تیم در نیمفصل یا طول فصل قطع همکاری میکنند یا مربیان استعفا میدهند دراین صورت هم تیم باید با یه مربی دیگه به کارش رو ادامه بده من اینکار رو تایید نمیکنم اما تیمهایی هستند که در طول یک فصل چند مربی عوض میکنند مخصوصا ایران و کشورهای عربی
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    وقتی به دستور رده بالاها گل محمدی را میدهند به تیم سوگلی.از دیگران توقعی نیست.چه کسی قانون بنویسد وجلو این رفتارها را بگیرن.همونهایی که دستور دادند رضایت گل محمدی را مدیر شهرخودروبدهد.
  • اسکوچیچ IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    خود اسکوچیچ مگه بخاطر مشکل قلبی استعفا نداد چطو الان ادم خوبه شده اینو هم قید کن
  • تراکتورِ آذربایجان IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 2
    مشرق نیوز از خدا بترس رسول خطیبی تو قراردادش بندی وجود داشته این اجازه بهش داده شده این تشخیص خود فرد است در یک تیم بماند با برود در دنیای فوتبال حرفه ای این چیزها حل شده است! حالا شما چرا خطیبی رو هم تو این مقاله آورده اید جای سوال است.
  • آیهان IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    فک می کنم مربی آزاد میتواند هرکجا که خواست برود هیچوقت ندیم برای یک مربی رضایت نامه داده شود مثلا دراروپا
  • هوار فوتبال IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 0
    با سلام و درود.این رفتارها برمیگردد به نداشتن مرام ورزشکار. ربط داره به نداشتن سواد ورزشی.کلا عاملی که باعث این رفتارها شده این هست که بازیکنان ،مربیان،و مدیران در آکادمی تربیت نشده و ظرفیت بزرگ شدن را ندارن.صداقت ندارن. بازیکن و مربی بدلیل هواداری مردم آن شهر بزرگ شده و بدلیل نداشتن ظرفیت احساس بزرگی میکنن .خلاصه مطلب(همشون،قوره نشده میخوان مویز بشن )

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس