کد خبر 1185399
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
منوچهر متکی

وزیر اسبق خارجه گفت: اصولگرایان اعتقاد دارند نباید از خطوط قرمز عبور کنیم و تسلیم زورگویی بیگانه نشویم و اصلاح‌طلبان معتقدند وضع موجود را این گونه که هست ببینیم و باید با شرایط کنار بیاییم.

به گزارش مشرق، منوچهر متکی وزیر اسبق خارجه در نوزدهمین اردوی تشکیلاتی جهاد اکبر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به شرایط کشور و فعالیت شورای وحدت اصولگرایان گفت: ما به استقبال انتخاباتی می رویم با طرحی نو. شورای وحدت با سرمایه و پیشینه‌ای که در ساز و کار خودش دارد در عرصه انتخابات فعال بوده است.

وی با بیان اینکه هدف ایجاد و تقویت نیروهای هم سو در موضوعات مهم کشوری است، افزود: وظیفه دیگر ورود به انتخابات است. ما به عنوان یک مجموعه سیاسی همه کارهای حوزه انتخابات را انجام می‌دهیم در حوزه های مختلف، تعامل با دیگر مجموعه های سیاسی و اصولگرا هم از دیگر وظایف ماست.

متکی ادامه داد: شورای وحدت این هدف را دارد که با قرارگاه مشترکی به استقبال انتخابات برود و با نامزد واحدی وارد شویم. آقای موحدی کرمانی رئیس شورای وحدت به دو حلقه رمز تاکید کرد؛ تلاش برای وحدت و پرهیز از تخریب.

بیشتر بخوانید:

اصلاح‌طلبان در مسیر تقی شهرام قرار گرفتند/ چرا اصلاحات تغییر ایدئولوژی داده است؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان دارای خلا محور گفتمانی شده‌اند، افزود: اینکه در اصولگرایان تکثیر هست و به راحتی اصلاح‌طلبان دور هم جمع نمی‌شوند نکته مهمی است اما این به معنای نداشتن گفتمان برای گفتمان سازی و رسیدگی به مسائل کشور نیست.

وزیر اسبق خارجه تصریح کرد: اصولگرایان مبانی و چارچوب‌های اعتقادیشان روشن است و مرزهای فکری حوزه سیاست خارجی مشخص است و در حوزه های داخلی هم نظراتمان معلوم  است. ممکن است یک اختلافات جزئی وجود داشته باشد اما به این معنا نیست که  اختلافات فراوانی وجود دارد.

متکی افزود: قبول دارم گفتمان را باید مدون، روشن تر و با ادبیات روز و قابل فهم برای عموم در قالب یک تابلو تدوین کنیم. اگر بخواهیم انتخاباتی حرف بزنیم آن می شود برنامه که یک مجموعه با انتخاب کاندیداهای مورد نظرش که به مردم ارائه می دهد متاسفانه در این قسمت همه مجموعه‌های سیاسی در کشور ما ضعیف بودند و بیشتر انتخابات شخصیت محور شده.

وی ادامه داد: شاید در تفاوت بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در حوزه بایدها و نبایدها یک الزامات و یک معذوراتی وجود داشته باشد که ممکن است در طرفی اعتقاد به آن الزامات نباشد و توجه بر آن معذورات نشود اما مجموعه اصولگرا نمی تواند آن معذورات که برآمده از انقلاب است نه مصلحت های شخصی به آن پایبند نباشند یا به آن معذورات توجه نداشته باشند.

متکی تاکید کرد: در حوزه سیاست خارجی دو نگاه کلی متفاوت از اول انقلاب وجود داشته. یک نگاه برآمده از متن انقلاب و آموزه‌های امام و مقام معظم رهبری و اصول قانون اساسی و اسناد بالادستی که اینها ما را پرهیز می دهند که مقابل دیگران از خطوط قرمز عبور کنیم به عبارت دیگر تسلیم تحویل‌ها و زورگویی ها نشوید و واقع گرایی را مبتنی بر اصول گرایی می پذیرد اما در جریان دیگر این باور متفاوت است آنها معتقدند وضع موجود را این گونه که هست ببینیم و ما باید با شرایط کنار بیاییم و راه بیاییم و بپذیریم و تسلیم بشویم این دو تعریف متفاوت است.  

وی گفت: در انتخابات ۹۶ اتفاق بسیار خوبی افتاد و اینکه اصولگرایان به معنای اردوگاه‌های اصولگرایی اتفاق کردند حالا چه یک اردوگاه و چه چند اردوگاه اتفاق کردند در مورد جناب آقای رئیسی.  وقتی اتفاق این گونه عام ایجاد می‌شود معنایش این نیست که هر فرد دیگری را از حضور ما منع کنیم، لذا ما وقتی می‌گوییم اصولگراها متعهد بشود، اختلاف نکنند در ورود به انتخابات معنایش این نیست که هیچ کس دیگری نیاید، معنایش این است که قرارگاه های اصولگرایی در انتخابات به تصمیم‌گیری واحدی برسند و این تصمیم گیری واحد اثر وضعی خودش را خواهد داشت.

متکی اضافه کرد: اما در مورد پساانتخابات معمولا ما دو آفت داریم یکی اینکه کسانی که انتخاب می‌شوند رها می‌شوند، به اعتقاد ما کار اصلی بعد از انتخاب افراد شروع می شود، شروع ایجابی منظورم هست. آفت دیگر سهمیه خواهی است، یک آفت که بلااستثنا در همه جریانات سیاسی وجود دارد و کلید راهگشای آن هم شایسته‌سالاری است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 0
    اصلاح طلبان میخواهند گاو شیرده کدخدایشان شوند. اما هستن که! :))))
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    0 0
    اصلاح طلب عافیت طلب مال طلب دشمن شاد کن مردم نا امید کن اگه واقعیت رو بنویسیم ک دیگه انتشار نمیدن
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    0 0
    ارباب چندتا گاو شیرده داره، میگن دنبال الاغ شیرده میگرده!!! خخخخخخخ
  • علی IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    1 0
    اصلاح طلبان خیلی .. خوردن با هفت جد وآبا شون........ این مملکت هزاران شهید داده که تسلیم نشه. همه باید گوش به فرمان حضرت آقا باشند.
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    0 0
    افساد طلبان که خیلی وقته شرافت خودشونو تسلیم کردند آنها میخواهند ملت ایران تسلیم کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس