ظریف: آمریکا باید به اجرای تعهداتش در برجام بازگردد

اصلاح‌طلبانی که تا همین چند هفته قبل ادعا می‌کردند که زیر پرچم نامزد نیابتی جمع نمی‌شوند، ظریف را وسوسه می‌کنند که وارد انتخابات شود.

سرویس سیاست مشرق - نامزد ما برای ۱۴۰۰ حتماً اختصاصی است، چه رأی بیاورد چه نیاورد! احتمالاً ازاین‌دست اظهارنظرها از جانب اصلاح‌طلبان تندرو را زیاد شنیده‌اید.

آن‌ها برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت دولت روحانی دائماً بهانه‌تراشی کرده و می‌گویند تحمیل نامزد نیابتی باعث شد نتوانیم کارکنیم و این بار حتماً به سراغ یک نامزد تمام اصلاح‌طلب با اندیشه‌های نزدیک به خودمان خواهیم رفت!

مدتی قبل زهرا شجاعی از زنان نزدیک به حلقه خاتمی پرده از نامه‌ای از سوی ۱۲۶ چهره اصلاح‌طلب برداشت که در آن از خاتمی خواسته بودند که یک نامزد اصلاح‌طلب را برای انتخابات معرفی و یک سازوکار جدید انتخاباتی را بسازد.[۱]

نتیجه ساعت‌ها جلسه؛ اخراج عارف و بایکوت موسوی لاری در ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان و نیز سپردن مسئولیت نهاد اجماع ساز «ناسا» به یک چهره سوپر افراطی و متهم سابق امنیتی بهزاد نبوی بود!

ظریف چگونه بازیچه دست اصلاح‌طلبان می‌شود؟/ وزیرخارجه بداند که میدان مین در انتظار اوست

جالب آنکه محافل افراطی برخلاف ادعاهای اولیه، پس از چند مرحله تحول توسط پدرخوانده‌های اصلاح‌طلب و برخی احزاب وابسته، با شکستن توبه، بازهم می‌خواهند زیر پرچم یک نامزد نیابتی و غیر اصلاح‌طلب جمع شوند!

ظریف چگونه بازیچه دست اصلاح‌طلبان می‌شود؟/ وزیرخارجه بداند که میدان مین در انتظار اوست

آن‌ها کم‌کم از این چهره رونمایی کرده و در برخی محافل محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه را به‌عنوان نامزد نهایی معرفی کرده‌اند. حسین مرعشی پدرخوانده حزب خانوادگی و اشرافی کارگزاران دراین‌باره می‌گوید: ترجیح ما کاندید اصلاح‌طلب است اما اگر نباشد غیر اصلاح‌طلب را هم بررسی می‌کنیم! اما به نظر من انتخاب اول جبهه اصلاح‌طلبان آقای ظریف خواهد بود، اصلاح‌طلبان او را یک دیپلمات اصلاح‌طلب می‌دانند. صادق خرازی دبیر کل حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان نیز در سخنانی مشابه اعلام می‌کند که اگر ظریف قصد حضور در انتخابات را داشته باشد؛ تشکیلات او پشت وزیر خارجه قرار خواهد گرفت.

 البته وزیر امور خارجه خودش را اصلاح‌طلب نمی‌داند! حداقل در محافل عمومی سعی می‌کند تا جای ممکن فاصله‌اش را با آن‌ها حفظ کرده و حتی زمانی که پایش را به کنگره یکی از احزاب تندرو جناح چپ می‌گذارد، فردای آن روز انتصاب به آن‌ها را به‌وسیله معاون خود تکذیب می‌کند.

ظریف می‌گوید: کاندیدای ریاست جمهوری نمی‌شوم، چون نمی‌خواهم باعث اختلاف در کشور شوم. هرچند از دو سال قبل رادیو فردا ارگان رسانه‌ای سازمان سیا در آگهی مهمی حضور او در نشست حزب ندای ایرانیان را دورخیز وزیر خارجه برای شرکت در انتخابات قلمداد کرده و می‌نویسد: «حضور ظریف در گردهمایی یک حزب قطعاً یک استثناء از جانب ظریف در حوزه‌ای است که در آن تخصصی ندارد؛ این حضور پیام مهم انتخاباتی دارد! و احتمالاً ته دلش به حمایت اصلاح‌طلبان راضی است»

ظریف چگونه بازیچه دست اصلاح‌طلبان می‌شود؟/ وزیرخارجه بداند که میدان مین در انتظار اوست

البته در اساسنامه وزارت امور خارجه درباره فعالیت حزبی آمده است که آن‌ها حق دخالت و حضور در هیچ حزب سیاسی را ندارند، اما ظریف در همان جلسه در توجیه اقدام خود برای شرکت در کنگره یک حزب، «ایجاد شورونشاط» و نیز «ایجاد یک حرکت عمیق» را بهانه کرده و آن را توجیه می‌کند.[۲]

** خیلی دور نسبت به روحانی؛ خیلی نزدیک نسبت به شعارهای او!

اما چرا اصلاح‌طلبان تمایل دارند با «ظریف» وارد انتخابات شوند؟ محفل تندرو اصلاحات به‌اندازه یک لشگر می‌تواند نامزد انتخاباتی معرفی کند، اما آن‌ها از روی همه این گزینه‌ها پل زده و بروی وزیر امور خارجه متمرکزشده‌اند.

آسان‌ترین پاسخ آن است که احتمالاً از نگاه پدرخوانده‌ها، جواد ظریف رأی آوری دارد و با کم‌ترین تلاش و هزینه می‌توان او را به جامعه تحمیل کرد. آن‌ها اعتقاددارند که وزیر امور خارجه یک چهره کاملاً رسانه‌ای و آشنا با ذهن جامعه است و حضور همیشگی او در محافل داخلی و خارجی او را بهترین نامزد برای اصلاح‌طلبان خواهد کرد؛ محمد عطریان فر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در تشریح نامزد واجدالشرایط از نگاه رادیکال‌ها می‌گوید: نامزد ما باید سه ویژگی داشته باشد:

اول اینکه ریشه‌های ناکامی روحانی را بیان کند! دوم آنکه روی او همه اصلاحات اجماع کنند و درنهایت آنکه بتواند با جامعه حرف بزند! البته این متهم سابق امنیتی و از اعضای حلقه تندرو حزب لاکچری و خانوادگی هاشمی بیان نکرده که چگونه ظریف که هشت سال فرمانده دولت روحانی بوده می‌تواند به‌عنوان منتقد دولت روحانی به صحنه آمده و برای اصلاح‌طلبان «پرونده شویی» کند! پس مسئله به این شیرینی و سادگی‌ها نیست!

ظریف چگونه بازیچه دست اصلاح‌طلبان می‌شود؟/ وزیرخارجه بداند که میدان مین در انتظار اوست

اخبار رسیده به «مشرق» نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده‌اند که این بار تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهند داد که نامزد معرفی‌شده از سوی اصلاح‌طلبان پس از برگزاری انتخابات با یک تشکر ساده از اصلاح‌طلبان، با آن‌ها خداحافظی کرده تندروها را با هزینه‌های چند هزارمیلیاردی انتخاباتی رها کرده و به سراغ کارش برود و درنهایت پرونده عملکرد آن به‌مانند روحانی روی دستشان به یادگار باقی بماند و به عبارتی آن‌ها را «قال» بگذارد!

آن‌ها نامزدی را می‌خواهند که برخلاف حسن روحانی خبره سیاست نباشد و کلیه امور داخلی و بحث‌های کلیدی خارجی به آن‌ها سپرده؛ اما در تجمع‌های انتخاباتی تنها بتواند شبیه حسن روحانی نقش بازی کند! اتفاقاً جواد ظریف از این لحاظ بسیار طعمه جذابی برای اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود. وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با هفته‌نامه «مثلث» دراین‌باره می‌گوید: فهمیده‌ام که من تازه در این حوزه‌ای که کارکردم خیلی مجهولات دارم چه برسد به حوزه‌هایی که نه درسش را خوانده‌ام و نه روی آن کار کردم و بنابراین فقط در حوزه خودم اظهارنظر کردم و آن اظهارنظر هم کارشناسی و تخصصی بوده است.[۳]

اصلاح‌طلبان این بار نامزدی می‌خواهند که در عمل خیلی دورتر از حسن روحانی باشد؛ اما در شباهت مانند رئیس‌جمهور بتواند رادیکال حرف زده و رودررو با نظام قرار بگیرد! آن‌ها نامزدی دریده اما تابع به دستور می‌خواهند! اما آیا جواد ظریف می‌تواند چنین نقشی را برای آن‌ها بازی کند؟ پاسخ این سؤال را می‌دانیم؛ اما بهتر است به آن پاسخ نداده و با ردگیری تحولات در آینده دوباره به این پرونده رجوع کرده و آن را شرح دهیم.

** ظریف ماشین امضاء بایدن و البته اصلاح‌طلبان!

این دیگر مثل روز روشن است که حسن روحانی از نردبان درخت اصلاح‌طلبان بالا رفته و اگرچه در بسیاری موارد با آن‌ها همسو و هم جهت عمل کرده، اما اصلاح‌طلبان این بار نامزدی می‌خواهند که میوه‌های چیده شده از درخت را مستقیماً و بدون واسطه اشخاصی چون واعظی و نوبخت در سبد آن‌ها بریزد.

یکی از مهمترین این دست موارد نحوه رابطه با آمریکایی‌ها است، اصلاح‌طلبان به دنبال روی کار آوردن دولتی هستند که بدون محافظه کاری تلفن را روی رئیس جمهور آمریکا قطع نکند! و از سیگنال‌های رسیده به خوبی بهره برداری کند. درحالی‌که ترامپ به‌صورت یک‌جانبه از اتاق برجام خارج‌شده و حتی سعی کرده آن را منفجر کند و حتی رفتار دموکرات‌ها نشان می‌دهد که تنها رنگ و لعاب‌های کاخ سفید تغییر کرده و سیاست فشار حداکثری بایدن ادامه همان رفتارهای قبلی است، رسانه‌های محافل تندرو اصلاح‌طلب همچنان گمان می‌کنند که با تغییرات سیاسی در ایران می‌توان با آمریکایی‌ها مذاکره کرد!

ظریف چگونه بازیچه دست اصلاح‌طلبان می‌شود؟/ وزیرخارجه بداند که میدان مین در انتظار اوست

درحالی‌که خبرگزاری رویترز اعلام کرده؛ که آمریکایی‌ها برنامه‌ای برای برداشتن تحریم‌ها ندارند، روزنامه شرق در تیتر اول امروز خود، تداوم جنایت ادامه تحریم در اوج همه‌گیری کرونا و کشتار مردم مظلوم و بی‌گناه ایران را شمارش معکوس برای بازگشت به برجام خوانده است! این تیتر احتمالاً جک سال لقب خواهد گرفت؛ همان‌طور که پیش‌ازاین «امضای کری تضمین است»، تبدیل به ادعایی مضحک شد.

ظریف چگونه بازیچه دست اصلاح‌طلبان می‌شود؟/ وزیرخارجه بداند که میدان مین در انتظار اوست

اما تمایل اصلاح‌طلبان به ترجمه غلط از اخبار منتشرشده نشان می‌دهد که محافل تصمیم سازی دیکتاتور اصلاحات با خط خبرسازی جعلی برجامی و دروغ‌های گل درشت، سعی دارند تا با اتکاء به وزیر امور خارجه و دادن القابی عجیب چون دیپلمات اصلاح‌طلب او را وارد مسلخ کرده و درنهایت ظریف را عامل امضاء نقشه نهایی که همان تسلیم شدن به قید و شرط در برابر آمریکایی‌ها به ازاء دادن امتیازات ناچیز را فراهم کنند.

حالا مشخص است که ظریف برای افرادی چون بهزاد نبوی تنها یک ماشین امضاء است که او را پیش پای بایدن قربانی می‌کند تا محافل امنیتی و تندرو خاتمی و عبدالله نوری به سرمنزل و مقصد اصلی برسند.

می‌گویند؛ وزیر امور خارجه مردد است؛ حتی شنیده‌شده که او می‌گوید اگر او را تائید صلاحیت کنند حتماً وارد کارزار انتخاباتی می‌شود! حتی اگر جواد ظریف وارد این بازی بزرگ نیز شود، بهتر است کمی تأمل کند! اصلاح‌طلبان او را در قامت پرزیدنت دیپلمات نمی‌خواهند! آن‌ها سیاست‌مداری تنها و بدون پشتوانه حزبی را می‌خواهند که بله‌قربان‌گو تمام‌عیار باشد و تابع دستورالعمل‌هایی باشد که برایش از بیرون صادر می‌شود.

احتمالاً شوق یک کارزار انتخاباتی جذاب این روزها ظریف را وسوسه کرده است؛ اما قبل از هر اقدامی نباید فراموش کند که اصلاح‌طلبان با عنوان ساده «شرکت در انتخابات» وارد این کارزار نشده‌اند، آن‌ها به دنبال یک چهره سیاسی درجه‌دو برای ایجاد یک شورش اجتماعی و تحرکات ضد امنیتی هستند. این بازی را آمریکایی‌ها کنترل می‌کنند نه امثال پادوهایی چون عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران!

درنهایت آنکه اگر وزیر خارجه بخواهد خودش را در دریای سیاست خارجه غرق کند، قطعاً تمام فعالیت‌های چند ماهه او برای رفع تحریم‌ها به پای تحرکات انتخاباتی‌اش نوشته خواهد شد.

آزمون صداقت ظریف درست در همین نقطه است. جایی که او هم زبان با دولت مستقر اعلام کرده‌اند که اقدامات برجامی آن‌ها تنها تلاشی در جهت تحویل یک دولت بدون تحریم به برنده انتخابات ۱۴۰۰ است! اگر دیپلمات استخوان خرد کرده ما برنامه‌ای ضد تحریمی‌اش قصد غربت الی الله دارد، بهتر است تعارف‌ها را کنار گذاشته و با صراحت بیشتری آن را بیان کند. این اقدام حرفه‌ای از جانب ظریف نشان خواهد داد وزارت خارجه یک نهاد حاکمیتی ضد تحریمی است، نه کمپین انتخاباتی آقای وزیر!


[1] https://www.irna.ir/news/84208035

[2] https://fa.shafaqna.com/news/675833/

[3] https://www.yjc.ir/fa/news/5539611

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 84
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 32
  • سید IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    35 5
    شاید مشیت الهی آن است که ظریف الممالک با در معرض افکار عمومی قراردادن خودش و پشت پای مردم به وی به عنوان یک مهره سوخته برای همیشه شرش از سر ملت و کشور ایران رفع شود!
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      6 19
      از محمودتون چه خبر؟عکس جدید رو نکرد؟
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      14 0
      احتمالا کاربردش مثل ضربه گیر قبلی (جهانگیری) است که با مظلوم نمایی باعث تحمیل یک کاندیدای بسیار بد به مردم و کشور بشود
    • ناظری IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      11 30
      حرف بیخود نزن سیدالممالک دکتر ظریف خادم ملته و شما افراطیون توان درک خدمات ایشان را ندارید کاسبان احریم و دوبه هم زنان از دکتر ظریف میترسند.
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      21 3
      کاسبان تحریم آنهایی هستند که یک ملت را اسیر برجام خسارت محض کرده اند
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      15 0
      خیلی خوبه که جوادی بیاد و تاببد بشه ببینه که با اون برجام احمقانش چند تا رای میاره
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      10 0
      موافقم
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      0 1
      آدرس بده برات بفرستم
    • علی IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      10 0
      وقتی پوتین ظریف رانپدیرفت باید فهمید که هیچ ریس جمهور دیگری اورا قبول نداره فکر گنم درس ادبیات را با تک ماده قبول شده
    • رضا IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      1 1
      حقيقتاً حق دارند يه عده مثبترسند ! خواب ها و رؤياها ديده اند ، نميتونن شاهد موفقيت برجام و … باشند ، ميفهمم تون !
    • محمد IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      1 0
      احمدی نژاد دلار ۱۷۰۰ گرفت و ۳۰۰۰ تحویل داد. روحانی و ظریف ۳۰۰۰ گرفتن و ۲۸ تحویل دادن. من طرفدار هیچ کدومشون نیستم ولی فکر می کنم احمدی نژاد حداقل تونست در شرایط تحریم، بیشتر به مملکت کمک کنه- اگر مخالف نظر من هستید، مشکلی نیست فقط فُحش و تیکه نندازید- استدلال کنیم.
    • محمدایوب IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      1 1
      ازمحمودتون چه خبر. والله خبری نداریم بی معرفت روزگاره دیگه اصلاح طلبان به هرشیوه ای جذاب هستند. الآنم گفتن برای موفقیت باید رییس جمهور زن معرفی کنیم. ظریف رو هم اگر صحبتش هست گفتن چون ظریفه.
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    15 0
    ظریف هنوز که هنوزه ،راجع به ملاقاتش با اون صهیونیست،که عکسش چندماه قبل منتشر شد،حرفی نزده !
  • NL ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 17
    اولا ما کارگزان را وکسی مثل خرازی را اصلاح‌طلب نمیدانیم چه برسد به ظریف دوما شما از حضور مردم خوف دارید ولی من به شما اطمینان میدهم ما رای نمیدهیم شما کار خودتان را بکنید. از طرف مردم خسته از همه چیز و همه جا
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      20 0
      رای ندادن شماها خیلی خوبه هون دو بار رای دادین گند زدین به مملکت بسه دیگه بتمرگین تو خونه هاتون مثل رییستون مردم راحت باشن
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      12 0
      از رای دادن شما همین بس که صبح جمعه تازه میفهمید نتیجه انتخابتون چه ثمری داشته
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      9 0
      صبح جمعه بلند شو بعد نظریه پردازی کن
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    6 24
    خبر کاندید شدن دکتر ظریف بزرگ وحشت شدیدی در اردوگاه انحصارگرایان ایجاد کرده
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      20 0
      از هذیان گویی خسته نشدید
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      18 0
      به 13:00 جوک نگو خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ. اتفاقا کاندید شدن دکتر قالیباف چنان وحشتی در افساداتی ها ایجاد کرده که ایزی لایف میبندن 4 ساله دارین سردار رو تخریب میکنین
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      11 0
      آره مثل تو این هشت سال که با انتخابتون گند زدید به مملکن
    • صادق IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      8 0
      ای نادان
  • سید حسینی IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    3 29
    نگران نباشید!! ظریف یک دیپلمات با سواد است ،حتما برنامه هایش را به درستی پیش خواهد برد ،درود برظریف !!! فقط ظریف !!!
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      14 0
      زارررررررررررررررررررررررررررررت جوادی همون برجامش باعث تورم 1000 درصدی توی مسکن و ماشین و گوشت و مرغ و مرغ شده جوونها رو بیکار کرده مثل اینکه از مردم نداری به گدایی مدرن کشوندین همه رو .اتفاقا خیلی از استقبال یم چون میفهمه چند تا رای داره و چقدر محبوبیت داره باید محبوب خودتون بشمره رای ها رو تا حالش جا بیاد
    • امین DE ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      13 2
      فقط ببند بیسواد
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      15 0
      با ظریف تا ۱۴۰۸ و‌ تجزیه ایران
    • DE ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      6 3
      جناب ظریف کبیر ایران یک دیپلماس است و با التماس برجام را تا اینجا رساند. حتی امریکایی ها که زبان مادرشون بود نفهمیدند چی را امضا کردند و چه کلاهی سرشان رفته!!! برای همین ترامپ فکر کرد وقتی بدون شلیک یک گلوله راحت ایران را خلع سلاح کردیم حسابش را بکن اگه 4 تا تق و توق کنیم دیگه چی بدست میاریم. اکه البته با قاطعیت و خردمندی و رهبری بینظیر مقام معظم رهبری و سیلی خوردن قاطعانه از ایشان حساب نکرده بودند.
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      9 1
      پیشواز برای دلار 50 تومنی پیشاپیش تبریک عرضه داریم
  • مجید IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 10
    اصولگرایان با این رفتار چقدر خود را معصوم میدونند درصورتی که با این رفتار ومومن نمایی وعمل درخلاف ان نظام ومملکت ومردم را بیچاره کردند اگر کسی زیاد طیف دیگر را اماج حملات خود قرارداد بدان میخواهس عیب های خود را بپوشاند ودست وپا میزند خود را نجات دهد
    • ساسان IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      3 0
      فقط فرافکنی...!
  • US ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    1 19
    ظریف مردمبارزدیپلماسی است زنده بادظریف شماهاهنوزخیلی مانده است که ظریف رابشناسید
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      8 0
      کاترین و هگما و ان اجوزه امریکایی ،خیلی ازهمه بیشتر ظریف را می شناسند ! یکم باید نخود کشمش با خودش داشته باشد، سردیش نشه. محکم تر پای منافع کشور باشد.
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      9 0
      همونطور که سر روحانی هم از این حرها زیاد زدید و گند زدید به مملکت
    • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      5 0
      اتفاقا ی ظریف رو یا اون استعفای بچه گانه اش شناختیم / خیلی دوست داریم ظریف بیاد کاندید بشه وسط مناظرات کم بیاره قهر کنه بره ؛)) / البته اگر دوستان دولتی در صدا و سیما مرد باشن بگذارن لحظه های کم اوردن ی ظریف تو مناظرات رو / وزیری که با یه حضور نداشتن در دیدار رییس جمهور سوریه با رهبر معظم انقلاب شأن وزارت امورخارجه اش بهم یخوره و بیاد بگه دنیا دیگه من رو بعنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی یحساب نمیاره ؛ اگه رئیس جمهور بشه احتمالا هر روز باید مواظب شأن ایشون باشند که بهم نخوره و الا یه روز در میون روزنامه ها تیتر میزنند رییس جمهور (ی ظریف) استعفا کرده ؛))
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    3 13
    اگه بیاد همتون باید ماست تونو کیسه کنید
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      11 0
      سر روحانی هم از این حرفها مفت زیاد زدید
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      15 0
      راست میگی اگه ظریف بیاد اونچنان رونق اقتصادی ایجاد کنه که مردم نون و ماست هم گیرشون نیاد
    • بی ادعا IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      10 0
      خیر. ان شا الله به یاری خدا رئیس جمهور بعدی یه انقلابی واقعی و خادم ملت خواهد بود. ان شا الله
  • US ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 3
    IR ۱۴:۲۶ - منظورت با عیسی شریفی هست
  • مرتضی IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    2 12
    آقای ظریف فردی با تجربه در سیاست خارجی است و یک دیپلمات زبده
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      9 0
      شعار جدید اصلاح صلبان با ظریف تا قحطی چیزی نمانده
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    9 0
    خانه اصلاح طلب ها از پای بست ویران است
  • DE ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    6 0
    ظریف چگونه بازیچه دست اصلاح‌طلبان می‌شود؟/ وزیرخارجه بداند که میدان مین در انتظار اوست-- // اصلاح طلبان در مهندسی اذهان مانند اربابشان کدخدا تبحر خاصی دارند و همیشه سعی کرده اند انتخابات را هم مهندسی کنند.این بار به بهانه نامزد جوان دنبال " آن نامزد جوان " هستند و به بهانه کثرت مشارکت مردم دنبال کثرت نامزدها هستند , تا تمرکز آراء روی نامزد رقیب و در نتیجه تعداد آراء رقیب کم شود و با اینکه مشارکت زیاد بوده لیکن انتخابات از کیفیت برخوردار نباشد و به کمیت و سیاهی لشکر ختم شود که بتوانند "شدت باخت خود, را تقلیل داده و مثلا چند میلیون از رای رقیبی که با مهندسی کثرت نامزدها در هرحال کمتر رای آورده است فاصله نداشته باشند.این مهندسی انتخابات و اذهان کثرت نامزدها و " آن نامزد جوان " را فراموش نکنید .ظریف را هم برای همین کاندید میخواهند تا تعداد آرای نامزد رقیب منتخب شکسته شود.
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    1 5
    حالا شما دلسوز ظریف شدید.
  • عباس IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    1 1
    چی شده کلی صحبت درباره ظریف ودیگه مسولین ایران زدین،ازیک لحاظ،راست میگین دیگه وقتشه بازنشسته بشن آدم باسوادوباتجربه وقشرجوان درمملکت قحتی شده،که اینهامادام العمربایدتوپوستاشون باشن،بعداینهااگه قراره کاری بکنن انجام دادن حالاکه داریم میریم به سوی توافق هسته ای همه برای دوشیدن مردم آستین زدن بالا
  • بی ادعا IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    1 0
    عجب چه خبره
  • علی IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    5 0
    ظریف و لاریجانی مثل هم هستن!
  • سیاست الدوله IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    3 4
    اگر ظریف کاندید انتخابات ریاست جمهوری دور آینده بشود مطمئنا باشید مردم با جون دل بهش رای میدن طوری که از آخر اول میشه
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      1 0
      احححححححححححححسنت
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    4 0
    کاندیداتوری ظریف غیر حرفه ای است
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    5 0
    ملت شریف ایران همونطور که روحانی تحریمها رو برداشت حتما ظریف هم میتونه ناراحت نباشد در ضمن زنده باد دلار 50 تومن
    • اصغر IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      0 2
      من نمیدانم ... امیدوارم
  • مجید IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    2 0
    ظریف .همان تضمبن ۱مضای جان کری کافیبه.دست از سر مردم بردارید
  • بهمن IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    1 0
    در این اصلاح طلب ها اصلا شالوده سیاسی دیده نمیشود
  • DE ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    2 0
    ظریف را مظلوم و بی گناه و بازیچه قلمدادنکنید . او خودش بازیگر ماهریست و بازی دادن را خوب بلد است .
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 5
    درودبرظریف وچشم دشمنانش کور باد کور
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    2 0
    من به شک افتادم، غربت الی الله درسته یا قربت الی الله؟
  • سعید IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 2
    اگه عمو بایدن تحربم ها رو برنداره میخوام بدونم اون رئیس جمهورتون چطور میتونه کشور رو اداره کنه؟
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    1 0
    جالبه یه نفر داره مرتب برای ظریف پیام میده
  • DE ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 0
    چگونه بازیچه دست اصلاح‌طلبان می‌شود؟
  • ایرانی IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    3 0
    شما اصلاح طلب ها کارتان تمام شد. بیخودی به خودتون زحمت ندهید
  • محمود US ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    1 0
    برین باهم خوش باشید این دفعه اصلاح طلب ها نمیان
  • عبدالله IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 3
    درودبرظریف وبرهمه کسانی که دل درخدمت به مملکت دارندوحاضرندبرای این مرزوبوم جانفشانی کنند
  • مختار IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 0
    الهی انچه تو میدانی من همچنان نادانم
  • ساسان IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 1
    ظریف ظریف است ومیداند کجا باشد
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 2
    اگر دکتر ظریف باشد و کاندیداهای دیگر رای ما فقط دکتر ظریف درود بر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    3 0
    ظریف برای سرمایه دارانی که طلا و دلار و اجناس رو احتکار میکنن خوبه
  • ۰۹۱۸۳۵۲۰۱۱۴ IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    3 0
    امضاء کری تضمینه خخخخخ
  • m IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 1
    امیدوارم ما هم‌از کشورهای دنیا یاد بگیریم که اگر ترامپ یا بایدن می آید اما سیاست آنها مشترک است و در یک مسیر یکی با سیاست و زبان نرم و دیگری تند و قاطع،اما مسیر یکی است...
  • LU ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 3
    خواهش میکنم درباره ظریف چیزی نگید هر کاری کنید نمیتونی اونو از دل خیلی ها بیرون بیارید. من ظریف رو دوست دارم بخاطر این که باهوش تر از خیلیای دیگر است . و کاری رو کرده که کسی نتونستند انجامش این همه تلاش برا رفع تحریم آزاد شدن پول ها و فروش نفت ظریف ۷ سال پیش این کار کرد بازم میتونه دمش گرم
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    2 0
    آقوی ظریف اِنگو دیگه لبخند نداری ؟ فک کِردی بایدن کاکات بوده که تا اومد تحریم محریم ول بشه
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 1
    چرا سریع ترسیدید
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    3 0
    ظریف صلاحیت ریاست جمهوری راندارد
  • یک بسیجی دوران جنگ US ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 2
    بین خودمان است ، از محبوبیت ظریف می لرزید .
  • US ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    2 0
    افسا دطلبان میدانند ،ظریف بخاطر عملکرد خیانت بارش در جریان خرجام.و عبور از خطوط قرمز رهبری، ردصلاحیت میشود. بعدش داو وبیداد راه میندازند که نامزد شان تایید نشده است.و مثلا انتخابات رو تحریم کنند.
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    0 2
    دکتر ظریف دیپلمات کار کشته و اعتبار نظام اسلامی هست ....درود دکتر
  • حسن‌پور IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    1 0
    این دوره 1400 نه اصلا ح طلب و نه اصول گرایان وبعد از 42.سال انقلاب یک رئیس جمهور خدا شناس باشد خوب است فقط خدا شناس در ایران پیدا می شود
  • حسن‌پور IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    0 0
    این دوره 1400 نه اصلا ح طلب و نه اصول گرایان وبعد از 42.سال انقلاب یک رئیس جمهور خدا شناس باشد خوب است فقط خدا شناس در ایران پیدا می شود
  • سعید IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    0 1
    یه مشت دروغ و تهمت تحویل مردم میدید ، واقعا خسته نمیی مشرق از این همه دروغ و‌دغل؟
  • طرفدار ظریف RO ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    0 1
    ظریف ظرفیت رییس جمهوری رو نداره مثل میرحسین موسوی که ظرفیت ریاست نداشت وان هم بهترین وزیر بود وقتی بهترین باشی زیردستات نمیتونن اختلاس کنن
  • طرفدار ظریف RO ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    0 1
    اصلا یه طرح بدیم تو مجلس وزیر خارجه نباید کاندید ریاست جمهوری بشه
  • ناشناس IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    2 0
    ملت دسته دسته نکنید اگررهنمودهای مقام معظم رهبری نبودتابه حال دوگرو همدیگر راکشته بودند
  • توکل IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    0 2
    شماها که مدعی پیروولایت هستید.اقای ظریف بارهاموردتاییدمقام رهبری بودندوبرایشان دعامیکردند.اینقدرکاسه داغترازاش نباشی
  • امیرحسین IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    0 2
    ظریف از خیلی افراد بیشتر میفهمه بهترین دیپلمات ایرانه که همیشه مورد تایید رهبری بوده اینکه روحانی خوب یا بد عمل کرده ربطی به ظریف نداره بنده به کسی رای نمیدم ولی اگر بخوام به کسی رای بدم اول ظریف بعد قالیباف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس