ارزش بازار بیت کوین به ۱ تریلیون دلار رسید

در ایران بیش از ۲۰ صرافی ارز دیجیتال با تعداد معاملات قابل‌توجه وجود دارد که هیچ‌کدام از بانک مرکزی مجوز ندارند، اما با احراز هویت و تعیین سقف معاملات ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین را انجام می‌دهند.

به گزارش مشرق؛ افزایش سرسام‌آور تورم در سال‌های اخیر موجب شده است بسیاری از مردم برای حفظ ارزش پول‌شان سراغ برخی فعالیت‌های سفته‌بازی و دلالی روند و همین موضوع باعث می‌شود نقدینگی سرگردان هر از گاهی از یکی از بازارهای ارز، سکه، خودرو و بورس سر درآورد.

در سال‌های اخیر عمده مردم ترجیح می‌دادند برای کسب سود بیشتر و حفظ ارزش دارایی‌های نقدشان سراغ بازارهای طلا و ارز بروند ولی از آنجایی که نوسان در این بازارها بالاست و خرید و فروش‌های هیجانی موجب ضرر سنگین می‌شود، مردم ترجیح دادند که سراغ بازارهای دیگر از جمله خودرو و مسکن بروند.

اما افزایش قیمت‌ها در سال‌های اخیر به‌خصوص در بخش مسکن موجب شد مردم دیگر قدرت خرید ملک و مسکن و... را نداشته باشند و برای اینکه ارزش سرمایه‌های خردشان از بین نرود دنبال بازار دیگری بودند که بتوانند بدون ریسک حداقل از آب‌رفتن دارایی‌هایشان جلوگیری کنند.

شاید به همین دلیل هم بود که از ابتدای سال و با دعوت مسئولان دولتی تعداد زیادی از مردم راهی بازار سرمایه شدند تا همزمان با افزایش تورم با سرمایه‌گذاری در بورس، حداقل خیالشان از بابت ارزش پولشان راحت باشد؛ البته که سودهای ۵درصدی آن‌هم روزانه باعث طمع برخی از تازه‌واردها شد ولی در نهایت با اعمال سیاست‌های دستوری و دخالت‌های بیجا در بورس از سوی دولت،‌ مردمی که روزی از ترس آب‌رفتن دارایی‌هایشان راهی بورس شدند ترجیج دادند که با وجود زیان ۴۰ـ۵۰درصدی پولشان را از بورس خارج کنند.

اما نکته تأسف‌بار اینجاست که مقصد بعدی پول‌های مالباخته‌های بورسی جایی به‌مراتب غیرقابل پیش‌بینی‌تر از بازار سرمایه است؛ به‌گفته کارشناسان بورسی، این روزها افرادی که در بورس ضرر کردند درحال خرید بیت‌کوین هستند!

با رشد چشم‌گیر ارزش رمزارزها در بازارهای جهانی و به‌خصوص بیت‌کوین،‌ عده زیادی از مردم عادی و سهامداران بورسی به‌سراغ خرید بیت‌کوین رفته‌اند و این موضوع می‌تواند زنگ هشداری جدی برای مردم و مسئولان باشد چراکه هیچ امنیت و اطمینانی در این نوع سرمایه‌گذاری‌ها وجود ندارد و سرمایه‌گذاران بیت‌کوین در صورت ضرر احتمالی، دستشان به هیچ‌جا بند نیست. ضمن اینکه بانک مرکزی نه‌تنها هیچ‌یک از رمزارزهای موجود را تأیید نکرده بلکه مجوز فعالیت به هیچ‌یک از صرافی‌ها در این حوزه را هم صادر نکرده است.

به‌گفته کارشناسان اقتصادی، نوسان‌پذیری رمزارزها به‌قدری زیاد است که ممکن است فرد یک‌روزه ۴۰ درصد ضرر ببیند. مردم رمز بورسی خود را گم می‌کنند و در تماس با کارگزاری‌ها می‌خواهند در پیدا کردن رمزشان به آن‌ها کمک کنند، درحالی که اگر رمز درگاه خرید ارز دیجیتال خود را گم کنند زندگی‌شان به باد می‌رود و راهی ندارند!

ارزهای دیجیتال پربازده‌ترین دارایی طی یک سال اخیر در جهان بودند و برخی ارزهای معتبر مانند بیت‌کوین رشد چندبرابری را تجربه کردند. جرقه رشد بی‌امان رمزارزها را شرکت پی‌پل زد و شرکت تسلا و مدیرعامل معروفش ایلان ماسک بنزینی بر این آتش ریخت.

شکست دونالد ترامپ که به مخالفت با بیت‌کوین مشهور بود هم در جهش قیمت رمزارزها بی‌تأثیر نبود، میزان پذیرش ارزهای دیجیتال با وجود نوسان شدید و ریسک بالا در دنیا روز به روز بیشتر می‌شود به‌نحوی که ارزش بازار آنها به ۱۴۰۰ میلیارد دلار رسیده و هر روز بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار معامله صورت می‌گیرد. بازده این بازار در غیاب فرصت‌های مناسب و شفاف سرمایه‌گذاری در ایران سبب هجوم سرمایه‌گذاران ایرانی نیز شده است.

معامله‌گران ایرانی بازار رمزارزها از صرافی ارزهای دیجیتال یا از صرافی‌های معتبر خارجی مانند بایننس استفاده می‌کنند یا صرافی‌های ایرانی و برخی ترکیبی از صرافی‌های ایرانی و خارجی را انتخاب می‌کنند.

در ایران بیشر از ۲۰ صرافی ارز دیجیتال با تعداد معاملات قابل توجه وجود دارد که هیچ‌کدام از بانک مرکزی مجوز ندارند اما با احراز هویت و تعیین سقف معاملات از طریق درگاههای بانکی دریافت و پرداخت پول ریال و معاملات ارزهای دیجیتال را انجام می‌دهند.

میزان معاملات رمزارزها در ایران قابل توجه و تعداد کاربران به بیش از یک‌میلیون نفر رسیده است تنها در یک روز در یکی از صرافی‌های ایرانی که بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در ایران است و ۶۰۰هزار نفر کاربر دارد ۱۳۹۶ میلیارد تومان طی ۲۴ ساعت تنها در ۱۲ ارز معروف معامله صورت گرفته است.

اگر این صرافی ۳۰ درصد بازار را در اختیار داشته باشند معاملات در صرافی‌های ایرانی روزانه ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان است در حالی که در بورس تهران در برخی روزها حجم معاملات حدود ۸ هزار میلیارد تومان بوده است که اگر معاملات صرافی‌های خارجی را نیز لحاظ کنیم چه‌بسا میزان معاملات روزانه ارزهای دیجیتال در ایران از میزان معاملات بورس بیشتر باشد و هشداری است برای سیاست‌گذاران اقتصادی یکی از منظر میزان جذب نقدینگی در این بازار و دیگری به‌خاطر خروج ارز در صرافی‌های بین‌المللی.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    22 11
    چون ایلان ماسک اومده در این بازار دخالت کرده همه همجوم بردن ولی خبر ندارن اونجا دارن خر داغ میکنن
    • شیردل IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      19 12
      والا ما رو با بورس بدبخت کردن این یکم مونده رو هم میبریم رمز ارز میخریم اگر رفت حداقل از خودی نخوردیم
    • حسین IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      15 0
      دیگه ضررم توی بورس شده ۷۰ درصد
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
      4 3
      نه از بورس سر در میارم نه از بیت کویین فقط برام مشخصه اگه لیبرالهای کدخداپرست داخلی که بار ها با فریب و دروغ ( از 88 تا دیوار کشی و سایه جنگ ) با فریب همین مردم دنیا زده حاکم شدند و با بورس اینگونه کردند وای به حال ملتی که بخواهد به استادان جهانی اینها اعتماد کند هنوز خاکستر شدن یک شبه بورس شرق اسیا و بحران های یونان و جنبش والستریت را فراموش نکردم بنابراین کلا بورس و بیت کویین را بیخیالم و به همون ثمره کار روزانه خود راضی و شکر الهی
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
      0 0
      تو بورس تو ضرر شدید هستیم. دولت از سهم های کوچک حمایت کند
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
      1 0
      به داد مردم متضرر در بورس برسید اینها به دعوت دولت وارد عرصه شدند
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    37 2
    فقط میخوایم پولمونو جایی ببریم که دست دولت بهش نرسه و با یه کلکی از دستمون درش نیاره
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      12 33
      پولاتون دست رییس دزدا یعنی خود آمریکاست
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      29 0
      دتماد یک شرکت زیرمجموعه شستا ی دولتی هست که هر روز با کد حقیقی و حقوقیش کلی کد به کد میکنه و رنج منفی میکشه تا حقیقی ها رو خارج کنه. فساد از این علنی تر؟؟؟ خاک بر سر دولت که زیرمجموعه هاش اینطور علنی دارن فساد میکنند. شهر بی کلانتر شده متاسفانه.
  • حمید IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    24 16
    از بورس خیلی بهتره.. شرکت‌های بورسی با سرمایه مردم حقوق کارمندان رو پرداخت میکنن
  • افشار IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    10 11
    متاسفانه دولت وقتی حمایت نمیکنه و دقیقا موقعی که بورس درمدار رشد هست رئیس سازمان بورس میاد تو تلویزیون میگه ما تا اینجا حمایت کردیم باقیش به گردن مردمه معلومه چی میشه من خودم سال 90 موقعی که هنوز بیت کوین اینقدر طالب نداشت بیست میلیون تومن خریدم الان میدونین چقدر شده ؟؟؟
    • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      0 6
      نه چقدر شده؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • محمد IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    20 8
    واقعاً باز هم تقصیر مردمه؟؟ دیگه تموم شد... و اعتماد مردم از دست رفت. مشرف جان تو جاده صاف کن تحریم بیتکوین تو ایران نشو لطفا دولت الان کاری با بورس کرد که تحریم های آمریکا با ایران نکرده بود. و جوری برنامه ریختن تا همه تو ضرر باشند تا کسی پولشو از بورس نکشه بیرون. چند بار هم مثبت کردن که فرصت خروج برای نورچشمی ها بشه. آقا پول خودمونه می‌خوایم بیتکوین بخریم. به اون نماینده چه مربوطه؟! برای تتمه پول گیر افتاده تو بورسمون هم نقشه کشیدین؟ میخواهیم جای سرمایه گذاری کنیم که دولت فخیمه نتونه دستکاریش کنه و تیغمون بزنه. اگه همون شهریور کل پولمو بیرون کشیده بودم از بورس، الان یک بیتکوین به قیمت یک میلیارد و نیم داشتم. حداقل ۴ برابر شده بود.
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    21 4
    وقتی دولت و حقوقی ها در بورس کثافت کاری راه می اندازند و قوای نظارتی همچون مجلس و قوه قضاییه کاری با این فسادها ندارند، این فاجعه پیش می اید. آه سرمایه گذاران مظلوم گریبان همه شما را خواهد گرفت، خدا جای حق نشسته ای فاسدان.
    • امیر IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      6 4
      الهم مشغل ظالمن بل ظالمین.
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    12 4
    منبعد مردم به دولت پاتک می زنند
  • ایرج IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    9 9
    به شما چه ربط داره توبورس که سرمایه مردمو نابود کردین هم دولتی ها هم مجلسی ها شما اصلا بفکر مملکت وبورس واقتصاد نیستین بفکر تصاحب قدرت وریاست جمهوری آینده هستین ودارین از مردم فلک زده گروگانگیری میکننی زورتان به خاوری ها نمیرسد خقوقی های دولتی از مردم دارن نوسان میگیرن دوستان مارفتن توارز دیجیتال یکماه میش هفتاد درصد سود کردن از بورس که خیلی بهتر هست من خودم توبورس تویکماهه ۳۰-40در صد ضرر دادم نه دلتون میاد مردم سود کنند وهم دلتون هم میخواد پول نره اونجا وجاهای دیگر مردم گاو نیستن لطفا نشر بده
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    10 5
    من بیتکوین معامله نمیکنم ولی اگر داشتم انجام میدادم، در معاملات بیت کوین هر لحضه میتونی معاملتو انجام بدی حتی با ضرر سنگین ولی در کشور خودمون دولت چنان صف فروشی درست میکنه که حتی نتونی سهمتو با ضرر بفروشی، یک ملیاردتو با صف های فروش ساختگی میکنه 240 ملیون بعد میگه مالباخته بورس به سمت بیت کوین رفت. انقدر بی فرهنگ و دزد هستید که از هر فرصتی برای خالی کردن جیب مردم استفاده میکنید.
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    11 5
    چه کردید با اعتماد مردم. چرا ما را بدبخت کردید. چرا به ما رحم نمی کنید. مگر ما هموطن شما نیستیم. چرا ما را به خاک سیاه نشاندید. خدا جوابتان را بدهد.
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
      2 1
      عزیز من اینجایی که شما رفتی ذات و حقیقتش قمارخونه ست . قمار خانمانسوزه ولو با سهام پاره های یکمشت شرکت ورشکسته و بحرانزده
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
      0 0
      نه عزیز من! ذاتش قمار نیست.اینکه قسمتی از یک کارخونه یا واحد تولیدی خدماتی رو سهیم بشی مشارکت در تولیده نه قمار! حالا آقایون با انواع ترفند چه بلایی سر این آوردن یه بحث دیگریه.
  • مسیح IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    16 7
    نکته جالب در خبر اینکه اخطار میده در صورت ضرر در بیت کوین دست مردم به هیچ جا بند نیست نه اینکه دست مردم متضرر در بورس به جایی بند شد؟!
  • ایرانی US ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    20 0
    بورس ایران یکی ازکثیفترین بازار هست
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    2 11
    بیت کویین هم در کار سیاه رواج داره هم در دور زدن دلار
  • مهدی IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    6 6
    .بشما ربطی نداره ما میخواهیم در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنیم تا دست دزد هایی مثل شما نیافتیم.خدا لعنت الله علیه
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    15 7
    از چند ماه دیگه دوباره همین ملت همیشه در صحنه میرن جلوی مجلس میگن ارز دیجیتال خریدیم ضرر کردیم پول مارو پس بدید . از دست این ملت ...
    • سعید IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
      3 12
      خاک تو اون سر من که هموطن توی ماله کش دولت هستم این ننگو به کجا ببریم ، از دولت پستر توعه ماله کش هستی...
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    2 3
    الان که بورس رو به خاک و خون کشیدند دستمون به کجا بنده؟ نظام یا دولت یا قوای دیگر !!!
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    8 2
    نکنید این کار را اصلا تو کار ارز دیجیتال نروید خدا شاهده یکی از دوستام با وام بانکی تو این کار وارد شد یکی دو ماه هم کار کرد همشو براش خوردند
  • مهدی IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    2 4
    هر چی بگندد نمکش می‌زنند وای از آنروز که بگندد نمک، دیگه نگید تحریم آمریکا مردم رو فلج کرده، برام کاملا ثابت شده ما از طرف دولت خودمون تحریمیم و از تحریم آمریکا هم نسبت به مردم بدشون نمیاد چون اینجوری بهتر رو گرده مردم مینشینن
  • الیاس IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    2 6
    با مدیریت بهتر می شد این مردم را در بورس نگه داشت و باعث رونق بورس شد. هم حقوقی سود می کرد و هم حقیقی. متاسفانه حقوقی ها با یک سیاست غلط و این که مردم عادی چیزی نمی دانند تیشه به ریشه بورس و خودشان زدند. حقیقی راه و روزی خود را در بازار بیت کوین و فارکس پی گیری می کند. اگر پولش نیز از بین برود. ناراحت نمی شود. چون خودش انتخاب کرده نه با دعوت کسی به بازار. من از بیگاناگان هرگز ننالم که هر چه کرد با من آشنا کرد.
  • محمد IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    2 5
    آقایان دیگه ادای ننه من غریبم در نیارین ملت به شما دولتمردا سالهاست گوش میدن / جواب بی ارزش شدن پول زحماتشان کی میده/ بانکها فقط شماره بدون پشتوانه به ملت میدن / اسکناسها وپول نقد از دست مردم خارج شده / آیا فکر کردین اتفاقی / جنگی زلزله ای / بیافتد مردم از کجا در آمدشان دستشان باشه تا از گرسنگی نمیرن / این یک توجه خیلی بزرگ میخواد . کو مردان درستی که اداره کنند ه راستین مملکت باشند . ربا / گرانی / وعده های دروغ / فرصت سوزی / غارت منابع / دیگر دردی نیست که ما داریم . / چشم های بیدار وبی گناه کجایند.
  • DE ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    9 0
    در همه جای دنیا، افراد یک کشور اعتمادشون به مردم خودشونه و بخصوص به دولت و نیروهای امنیتیشون و نسبت به خارجی ها کاملا بی اعتمادن، ولی در کشور ما، تنها ترسمون از مسئولینمونه، از دست داخلی به دامن خارجی فرار میکنیم.
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    3 8
    اصلا غیر قابل پیش بینی تر از بورس ایران نیست. یه مشت دزد که پولها رو دزدیدن بیت کوین رو با خودتون مقایسه میکنید؟
  • IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    3 8
    کاری ندارم میخواید کجا پولتون رو سرمایه گذاری کنید. فقط اگه حروم و حلال براتون اهمیت داره، قبلش به فتوای مرجع تقلیدتون در مورد معالمه ارزهای دیجیتال رجوع کنید
  • JP ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    1 9
    یعنی الان تو بورس دستشون به جایی بنده؟
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    1 6
    اصلا جای نگرانی نداره درست آموزش ببنید دلار جارو میکنید دور بورس ایران نرید دولت تکه وپاره میکنه.
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    4 6
    دولت دزد پول مردم رو بالا کشید. ریس بنیاد شهید با فریب مردم پول بچه یتیم علی شهدا رو پایمال کردن
  • GB ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    9 3
    به زودی سقوط بی نظیر و و حشتناک بیت کوین را خواهیم دید. اگر کسی یک بیت کوین بخره یعنی حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومان پول بده و یک ارز مجازی بخره - عاقل نیست.چنین قمار بازی هیچ نتیجه ای براش متصور نیست جز ورشکستگی
  • علیرضا IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    7 0
    اگه اینا مجوز ندارن دادا پس کی بهشون اجازه داده که به درگاه بانکی متصل بشن...بابا همه شما باهم یه تیم شدین مردم بیچاره این ملت بیچاره‌تر کنین گاهی با سکه طلا گاهی با بورس گاهی با ارز دیجیتال...
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    0 0
    کالا بخرید
  • سعید IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    1 0
    مگر با خرید بورس ایران با دعوت رئیس جمهور شغال صفت و منفورمون، امنیت بود که با خرید رمز ارز نباشه؟
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    1 0
    ههه
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    2 0
    فقط میگم خدا لعنتتون کنه که سرمایه ام در بورس رفت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس