کد خبر 1184016
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
مبتذل‌تر باشید و اینفلوئنسر شوید!/ مسئولان دغدغه‌ای برای حل معضلات شبکه‌های اجتماعی دارند؟

رهاشدگی اینستاگرام بیش از پیش شده‌است. مبتذل‌های این شبکه که نامشان هم اینفلوئنسر شده‌است، بیشتر از هر رسانه دیگری درآمد دارند، اما ریالی مالیات هم نمی‌پردازند.

به گزارش مشرق، همانطور که نشسته‌اید و به صفحات اینستاگرام نگاه می‌کنید، یا در رختخواب خود این صفحات را لایک می‌کنید و برای هر کدام نظر می‌نویسید، به ظهور یک اینفلوئنسر کمک کرده‌اید؛ اینفلوئنسرهایی که به واسطه تصاویر و دیالوگ‌های نامتعارف یا مبتذل و با لایک‌های شما معروف می‌شوند و به درآمدهای نجومی می‌رسند.
 

مبتذل‌تر باشید و اینفلوئنسر شوید!


شاید باورش برایتان سخت باشد، اما بر اساس اخبار منتشر شده، درآمد ۶۰۰ اینفلوئنسر اینستاگرامی برابر با کل درآمد صدا و سیما از تبلیغات است! خبری که در چند روز اخیر منتشر شده و دوباره درآمد چند صد میلیون تومانی سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها را مورد توجه قرار داده‌است.

همه کار فقط برای جذب فالوور

متأسفانه هیچ خط قرمزی در اینستاگرام وجود ندارد. این شبکه اجتماعی تبدیل به یک جزیره غیرقابل کنترلی شده‌است که عده‌ای در آن با کارهای مبتذل‌شان تبدیل به اینفلوئنسر شده‌اند. در این میان عده‌ای دیگر با رؤیای اینفلوئنسر شدن دوربین را روشن می‌کنند و برای دیده‌شدن دست به هر کاری می‌زنند، دیگر برای این افراد «شخصیت» هیچ اهمیتی ندارد، آن‌ها فقط و فقط می‌خواهند فالوور جمع کنند!
 

مبتذل‌تر باشید و اینفلوئنسر شوید!


فرقی نمی‌کند از داغ شدن ماجرای گروگان گرفته‌شدن «محسن افشانی» و توهین کردن او به خود! تا دیده شدن یک ورزشکار ایرانی ساکن کالیفرنیا که با لحن عجیبی در فیلم‌های منتشر شده‌اش می‌گوید: «چطوری جون دل، برقراری عزیز، سر کیفی، الهی شکر»! و در نهایت پربیننده شدن فیلم‌های آن‌ها نشان می‌دهد که کاربران فضای مجازی در کشور به خصوص در شبکه‌های اجتماعی، تحت تأثیر اخبار زرد و اغلب مبتذل هستند؛ مسئله‌ای که موجب درآمدهای کلان افراد سودجو شده و در طولانی‌مدت آسیب‌های مادی و معنوی متعددی را متوجه کاربران فضای مجازی و به ویژه نسل آینده‌ساز کشورمان خواهد کرد.

مبتذل‌تر باشید و اینفلوئنسر شوید!


در همین رابطه روزنامه جام‌جم گفت‌وگویی با دکتر مهدی اسماعیل تبار، روانشناس انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظر می‌گذرد.

قوانین قدیمی و زندگی‌های دیجیتالی!

- متأسفانه در جامعه امروز، زندگی دیجیتالی را درست متوجه نشده‌ایم. امروز دیگر مثل دهه ۶۰ نیست، نوجوانان و جوانان امروز درگیر زندگی دیجیتالی شده‌اند، اما قوانین همان قوانین گذشته است که فایده‌ای ندارد.

- به واسطه تخصصی که دارم، چند روز در هفته از اینستاگرام فیلم زنده می‌گیرم و مبحثی را توضیح می‌دهم، اما نه صدا و سیما و نه هیچ رسانه داخلی دیگری دغدغه‌ای برای پخش آن ندارد، زیرا که می‌گویند این کار تبلیغ محسوب می‌شود! آن وقت اگر یک فیلم زرد در اینستاگرام پخش شود و چند نفر آن را لایک کنند، رسانه‌ها نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند.

اینفلوئنسرها مقصر نیستند، مسئولان و قانونگذاران مقصر هستند

- به نظر من در این مسیر اشتباه، اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها مقصر نیستند، بلکه مسئولان و قانونگذاران مقصر هستند.

- امروز مردم به دنبال حرف‌های بدون سانسور هستند. حرف‌های خود ما در رسانه‌های داخلی کشور، سانسور می‌شود. از طرفی قوانین به‌روز نداریم و به همین دلیل مردم به سمت اینستاگرام که هیچ قانون و خط قرمزی ندارد می‌روند که متأسفانه در آن پوشش و حرف‌های مبتذل وجود دارد.

اینفلوئنسرهای میلیونی در زندگی عادی خود هزاران مشکل دارند

- براساس تحقیقات انجام شده فالوورهای میلیونی در زندگی عادی خود هزاران مشکل دارند. این افراد نمی‌توانند هم در فضای مجازی وقت بگذارند و هم به خانواده رسیدگی کنند.

- از طرفی آن‌ها در تلاشند تا کمبودهای خود را در شبکه‌های اجتماعی برطرف کنند و دیده شوند. همچنین این افراد نمی‌توانند اختلالات شخصیتی خود را که در زندگی مجازی پنهان کرده‌اند، در زندگی حقیقی نیز مخفی کنند، بنابراین مشکلات زیادی در زندگی عادی خود دارند.

بی‌توجهی مسئولان به حل معضلات اینستاگرامی

- قرآن به زندگی عرفی تأکید کرده‌است، اما می‌بینیم که اینفلوئنسرها به عرف جامعه و خانواده خودشان اهمیتی نمی‌دهند. پس چرا این افراد می‌توانند از خط قرمز رد شوند و درآمدزایی کنند؟ چون ما بی‌عرضه هستیم!

- اینستاگرام یک صفحه برای کودکان ندارد و محدودیت سنی تعیین کرده‌است، اما ما چقدر صفحه برای کودکان داریم که تبدیل به سلبریتی شده‌اند؟

- ماهانه چند صد میلیون تومان درآمد سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها را چه کسی باید رصد کند؟ بخش آنلاین سازمان مالیات کشور کجاست؟ بخش آنلاین وزارت ارشاد کجاست؟ اصلاً مسئولان کشور دغدغه‌ای برای حل معضلات شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام دارند؟ خیر!

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس