بودجه نمایه

عملکرد بودجه نشان می‌ دهد در ۹ ماهه امسال ۸۶ درصد از منابع محقق شده و دولت توانسته است در شرایط تحریمی ماهانه ۷۴۰ میلیارد تومان از فروش نفت و گاز درآمد کسب کند.

به گزارش مشرق، عملکرد ۹ ماهه منابع بودجه ۹۹ نشان می‌دهد حدود ۸۷ درصد بودجه محقق شد. بنابراین از ۴۲۸ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان مصوب ۹ ماهه بالغ بر ۳۷۱ هزار و ۳۰۶ میلیارد تومان عملکرد وجود دارد.

وضعیت تحقق منابع

*درآمدها

کل درآمدها ناشی از وصول درآمدهای مالیاتی، درآمدهای حاصل از مالکیت دولت، فروش کالا و خدمات، جرایم و خسارات و متفرقه ۱۹۱ هزار میلیارد تومان شد که بدین شرح است:

جزئیات مالیات: سهم مالیات‌ها ۱۴۶ هزار و ۷۳۳ میلیارد تومان شده است. اشخاص حقوقی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان مالیات پرداختند. مالیات بر درآمد ۲۷.۸ هزار میلیارد تومان، مالیات بر ثروت ۱۷.۴ هزار میلیارد تومان، مالیات بر واردات ۱۰.۷ هزار میلیارد تومان و سهم مالیات بر کالاها و خدمات ۵۰.۷ هزار میلیارد تومان بود.

درآمد ناشی از کمک‌های اجتماعی:‌ عملکرد صفر دارد.

درآمدهای حاصل از مالکیت دولت: ۲۳.۳ هزار میلیارد تومان حاصل شد که ۸.۲ هزار میلیارد تومان ناشی سود سهام شرکت‌های دولتی و ۱۵ هزار میلیارد تومان از سایر درآمدهای این بخش بدست آمد.

درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات: عمده درآمد ۷.۸۵ هزار میلیارد تومانی این بخش از محل فروش خدمات بوده است.

دولت ماهانه ۷۴۰ میلیارد تومان نفت فروخت

درآمد ناشی از خسارات و جرایم:‌ درآمد این بخش ۳.۹۶ هزار میلیارد تومان بود.

درآمدهای متفرقه:‌ مردم بیش از ۹ هزار میلیارد تومان جریمه و خسارت به دولت پرداختند.

*واگذاری دارایی سرمایه‌ای 

دومین بخش درآمدی بودجه به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای اختصاص دارد که عمده آن ناشی از منابع نفت و گاز است که به دلیل تحریم‌ها، فروش ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز محقق نشد. در مجموع ۷ هزار و ۵۲۱ میلیارد تومان درآمد به خزانه واریز شد.

نفت و گاز: با وجود آنکه هنگام ارائه لایحه بودجه سال جاری به مجلس، مسئولان دولتی معتقد بودند امکان فروش ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز وجود دارد اما تحریم‌ها اجازه چنین کاری را نداده و عملکرد این بخش ناشی از ناکارامد بودن رویکرد در پیش گرفته شده است. تحقق عملکرد ۹ ماهه به رقم مصوب این مدت ۱۵.۸ درصد بوده و ۶.۷ هزار میلیارد تومان فروش ثبت شده است. به عبارت دیگر دولت ماهانه ۷۴۰ میلیارد تومان از محل فروش نفت و میعانات گازی درآمد کسب می‌کند.

فروش اموال منقول و غیرمنقول: یکی از درامدهایی که قرار بود بخشی از کسری بودجه را جبران کند اما به دلیل موانع و مشکلات پیش رو به درآمدی موهوم با عملکرد ۲ درصدی نسبت به مصوب ۹ ماهه روبرو است.

*واگذاری دارایی‌های مالی

سومین بخشی که دولت در بودجه از آن کسب درآمد می‌کند فروش اوراق و استقراض است و باید در سررسید اصل و سود آن را بپردازد. در ۹ ماهه ۱۷۲.۷ هزار میلیارد تومان از محل واگذارای دارایی‌های مالی بدست آمد. این بخش نیز اجزا مختلفی دارد که بدین شرح است: 

فروش و واگذاری انواع اوراق مالی: ۱۲۱.۹ هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی در ۹ ماهه منتشر شده که مهمترین بخش محسوب می‌شود. که فروش آن نسبت به کل سال نیز بیشتر بوده است. البته دولت اوایل سال جاری مجوز فروش ۱۲۵ هزار میلیارد تومان دیگر علاوه بر بودجه را از شورای عالی هماهنگی سران قوا دریافت کرد. با این وصف درآمد ۹ ماهه دولت از این محل، ۱۳۷ درصد کل رقم مصوب بودجه سالانه است.

واگذاری شرکت‌های دولتی: با فروش سهام شرکت‌های دولتی ۲۵.۳ هزار میلیارد تومان درامد نصیب دولت شده است.

استفاده از منابع صندوق توسعه ملی‌:‌ دولت برای جبران کسری بودجه مجوز برداشت حدود ۷۲ هزار میلیارد تومان  از صندوق توسعه ملی را دریافت کرد که در ۹ ماهه امسال بالغ بر ۱۳.۶ هزار میلیارد تومان برداشت کرده است. دلیل تحقق پایین این بخش، عدم تحقق بخش اعظم صادرات نفت و گاز پیش بینی شده است.

دریافت وام:برای گذراندن برخی امور بیش از ۲ هزار میلیارد تومان وام گرفته شده است.

سایر واگذاری دارایی مالی:‌ سهم این بخش نیز بیش از ۸.۶ هزار میلیاردتومان در ۹ ماهه بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس