پایان کار رادیو انقلاب| کوچک زاده: «انقلاب» را با «مقاومت» پیش بردیم/ تبیین انقلاب برای نسل پنجمی ها

مدیر رادیو انقلاب گفت: با توجه به وضعیت حاکم بر کشور در سال جاری در دوسطح داخلی و بین المللی، توجه به کلان گفتمان مقاومت یک مفهوم کاملا ضروری برای برنامه سازان ما بوده است.

به گزارش مشرق، امسال شبکه رادیویی «انقلاب» از ابتدای بهمن ماه و به مناسبت فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کار خود را آغاز کرد و طبق برنامه ریزی از پیش تعیین شده، در روز ۳۰ بهمن ماه هم به کار خود پایان داد.

** برنامه هایی با یک هدف مشترک

این شبکه رادیویی در مدت زمان پخش خود تلاش کرد با تهیه و تدارک برنامه های مختلف در حوزه های گوناگون به موضوع انقلاب از زوایای گوناگون بپردازد.طبق برنامه ریزی های انجام شده، رادیو انقلاب با جدول پخشی متنوع بصورت ۲۴ ساعته به استقبال مخاطبان خود رفت. در کنداکتور رادیو انقلاب، تمامی ساختارهای برنامه‌سازی اعم از مجله رادیویی، برنامه‌های گفتگو محور، برنامه‌های گفتار(مصاحبه) محور، مسابقه، نمایش، مستندهای شنیدنی و ساختارهای نوین طراحی و اجرا شد.

برنامه‌های زنده رادیو انقلاب از ساعت ۷صبح با مجله صبحگاهی «طلوع فجر» آغاز شده و با برنامه‌های زنده «فجر آفرینان» (۱۰: ۰۰ تا ۱۱: ۳۰)، برنامه «گام‌های استوار» (۱۳: ۰۰ تا ۱۴: ۰۰)، برنامه «خیابان انقلاب» (۱۵: ۰۰ تا ۱۷: ۰۰)، برنامه «ایران عزیز ما»، برنامه «من ایرانی ام» (۲۰: ۰۰ تا ۲۱: ۰۰) که هر شب بصورت زنده از یکی از مراکز استانها پخش می شد و برنامه «ایستگاه ۴۳» (۲۲: ۳۰ تا ۲۴: ۰۰) تا ۳۰ بهمن ادامه پیدا کرد.

علاوه بر برنامه‌های زنده، تعداد ۵ برنامه گفتگو محور با عناوین «افق‌های نو»، «فردای دیروز»، «نیم رخ»، «میراث روح الله» و «راهبرد» به تناوب در جدول پخش قرار گرفتند.همچنین مستندهایی با عناوین مختلف و موضوعات متنوع برای مخاطبان در نظر گرفته شد که از جمله این مستندها می توان به «در برابر طوفان»، «استعمار ایران»، «روح الله»، «خاطرات فردوست»، «اشرف»، «هویدا»، «رازهای دربار» و ... اشاره کرد. برنامه «نسل پنجم» نیز پس از استقبال و ارتباط گرفتن گروه سنی کودک و نوجوان با برنامه های انقلابی رادیو از ۲۲ بهمن ماه به جدول پخش رادیو انقلاب اضافه شد و همراه این گروه سنی شد.

پایان کار رادیو انقلاب

برنامه «تاریکخانه دربار» که هر روز در ساعت ۹: ۴۵ پخش می‌شد؛ ناگفته‌هایی از درون دربار پهلوی را از زبان استاد دکتر خسرو معتضد پخش کرد. همچنین هر روز از ساعت ۱۱: ۳۰ علاقه مندان، مسابقه جذاب «من انقلابی ام» را از این شبکه رادیویی شنیدند و اطلاعات تاریخی خود را محک زدند. برنامه‌های کوتاه دیگری نیز در جدول پخش این شبکه رنگارنگی خاصی به کنداکتور برنامه داد تا همه ذائقه‌ها و سلیقه‌ها را پوشش دهد.

**مسیری برای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی

این برنامه ها تلاش کردند با بهره گیری از کارشناسان مختلف به زوایای کمتر پرداخته شده انقلاب اسلامی توجه کند و بزرگترین هدف آن تبیین گفتمان انقلاب اسلامی بود. در تمامی برنامه هایی که از رادیو انقلاب بروی آنتن رفت،‌ یک موضوع مشترک وجود داشت و آن هم رسیدن به نقطه مشترکی به نام انقلاب اسلامی بود. بررسی انقلاب اسلامی از گذشته تا کنون و همچنین تبیین آن برای نسل پنج انقلاب در گفت و گو با کارشناسان  و همچنین گفت و گو با خانواده شهدا بعد از بیان زوایای زندگی شهید مورد نظر از جمله اقدامات رادیو انقلاب بود.

**حضور کارشناسانی که انقلاب را بهتر می شناسند

اما در برخی از برنامه های رادیو انقلاب کارشناسان و تحلیل گران مختلفی حضور داشتند که یکی از این برنامه ها خیابان انقلاب بود. در این برنامه که از پرمخاطب ترین برنامه های این رادیو به شمار می رفت مهمانان مختلفی به صورت تلفنی و برخی هم به صورت حضوری در استودیو حضور داشتند. گفت وگو درباره انقلاب و جایگاه انقلاب اسلامی در دنیا از جمله مواردی بود که در این برنامه به آن پرداخته شد.

پایان کار رادیو انقلاب

**کوچک زاده: برنامه های رادیو انقلاب را با کلیدواژه «مقاومت» پیش بردیم

اما درباره عملکرد رادیو انقلاب با «رضا کوچک زاده» مدیر رادیو انقلاب گفت و گو کردیم. وی در پاسخ به این سوال که مهمترین دغدغه ای که رادیو انقلاب امسال در خصوص در آن خصوص اقدام به برنامه سازی کرده چه بوده و تا چه اندازه در این موضوع موفق بوده است؟، گفت: روشنگری در قبال عملکرد چله اول، خنثی سازی برنامه های رسانه ای دشمن و تبیین مسیر فراروی گام دوم انقلاب،  از دغدغه های اصلی رادیو انقلاب در بازه ی فعالیت یک ماهه اش بود. بدین معنا که تلاش شد تا عملکرد گذشته مسیر انقلاب اسلامی از منظر کارآمدی، تقویت عزت ملی، تحقق شعارهای اساسی انقلاب همچون «استقلال»، «آزادی»، «نظام سازی اسلامی»، «تحقق عدالت توزیعی» و ... را برای نسل های کنونی جامعه که فضای قبل از انقلاب را ندیده اند، بازخوانی و بازنمایی شوند.

وی ادامه داد: تبیین کارآمدی، مقابله با تطهیر سازی رژیم پهلوی و خنثی سازی جنگ نرم دشمن در حد بضاعت این رادیو، از جمله دغدغه های مورد نظر دست اندرکاران و برنامه سازان بوده است. همچنین بررسی سرفصل ها  و اهداف بیانیه گام دوم انقلاب و تبین آرمانها و اهداف انقلاب اسلامی در مسیر پیش رو نیز دغدغه ای مهم بود که تا حد زیادی در این رادیو به آن پرداخته ایم و تلاش های مهمی را در این زمینه به روی آنتن برده ایم. بهره گیری از جمع زیادی از کارشناسان خبره در برنامه های گفتگویی، تولیدبرنامه های مستند با بهره گیری از ابزارهای نوین رسانه ای که با توجه به سطح کیفی مناسب این برنامه ها پاسخگویی به این دغدغه ها و اقناع مخاطبین این رادیو تا حد زیادی راضی کننده بود.

وی همچنین درباره اینکه موضوع مقاومت، امسال چه جایگاهی در حوزه برنامه سازی در رادیو انقلاب داشته است؟، توضیح داد: با توجه به وضعیت حاکم بر کشور در سال جاری در دوسطح داخلی و بین المللی، توجه به کلان گفتمان مقاومت یک مفهوم کاملا ضروری برای برنامه سازان ما بوده است. در دی ماه سال جاری که شاهد اولین سالگرد شهادت سردار دلها شهید سلیمانی بودیم که همچنان جوشش خون سردار در جامعه فوران دارد و منطقه ما نیز روز به روز به سمت این گفتمان بیشتر جذب می شود شاهد فعالیت یکماهه رادیو مقاومت در معاونت صدا بودیم که تلاش شده تا ابعاد مختلف مکتب شهید سلیمانی شناسایی و معرفی بشود.

وی تاکید کرد: دشمن نیز فشارهای خود را بیش از پیش توسعه داده و سخت ترین نظام تحریمی خود را با فشار حداکثری بر ملت ما تحمیل کرده، اما، ملت غیور ایران با مقاومت خود تمام نقشه های دشمن را به شکست کشانده است. با درک این موضوع  و در ادامه فعالیت رادیو مقاومت ما تلاش داشته ایم با تبیین مفهومی موضوع مقاومت و چگونگی جریان سازی آن در جامعه تلفیق مناسبی از این مهم را در برنامه های رادیو انقلاب ارائه نماییم.

وی در پایان گفت: تبیین اقتصاد مقاومتی، مکتب شهید سلیمانی، عزت در سیاست خارجی، تکیه بر گفتمان ما می توانیم، تشریح عمق راهبردی انقلاب اسلامی در منطقه و نظام بین الملل و تاکید مکرر  بر توان داخلی در خنثی سازی تهدیدات  از جمله مفاهیم پرکاربرد حوزه مقاومت در برنامه های رادیو انقلاب بوده است.

پایان کار رادیو انقلاب

**دهنوی: ارائه پیشرفت های انقلاب در دستور کارمان بود

فرهاد دهنوی تهیه‌کننده «خیابان انقلاب» نیز به این پرسش که چه چیزی باعث شد تا تهیه‌کنندگی این برنامه رادیویی را برعهده بگیرد، بیان کرد: این برنامه ادای دین من و همکارانم به انقلاب اسلامی است. احساس کردیم که باید از پتانسیل و سواد رسانه‌ای خود برای شناساندن انقلاب به مردم و مخاطبان رادیو استفاده کنیم.

وی ادامه داد:  راه‌اندازی این رادیو و تاسیس آن در معاونت صدا اتفاق مبارکی بود. نگاه ما به مساله انقلاب نباید محدود به یک مناسبت و یا اتفاق خاص باشد و پس از آن به سراغ برنامه‌سازی برویم. این شبکه رادیویی با استقبال مخاطبان مواجه شده است و ما پیامک‌هایی از کشورهای مختلف در این برنامه دریافت کرده‌ایم که حتی برخی از عزیزان در این پیامک‌ها پیشنهاد داده‌اند که رادیو انقلاب از رادیو فصلی تبدیل به رادیوی دائمی شود. البته من در جایگاهی نیستم که تصمیم بگیرم و این موضوع به تصمیم‌های کلان معاونت صدا باز می‌گردد. امیدوارم برنامه‌سازی در حوزه انقلاب و مقاومت جاری و ادامه‌دار باشد.

وی تاکید کرد: ما در برنامه خیابان انقلاب تلاش کردیم که در گفت و گو با کارشناسان و مدیران از پیشرفت انقلاب اسلامی سخن بگوییم و اینکه تاکنون چه پیشرفت هایی داشته ایم. ایران در حال حاضر از جمله کشورهای پیشرفته در منطقه به شمار می رود که از لحاظ علمی نیز به دستاوردهای خوبی رسیده که بسیاری از آنها مورد توجه مردم ما قرار ندارد. تلاش کردیم این پیشرفت ها را به یاد مرد بیاوریم.

این تهیه کننده اظهارداشت: طی سالهای گذشته و در طول ۴ دهه سپری شده، دشمنان مدام تلاش کردند تا روایت خود را از وقوع انقلاب ارائه بدهند. چون فکر می کنند مردم و به ویژه نسل جوان نسبت به تاریخ بی توجه هستند و یادشان رفته که در دوران ستم شاهی ملکت چه اوضاعی داشت. اما واقعیت امروز چیز دیگری است و با توجه به اینکه جریان های ضد انقلاب و اپوزوسیون نظام، یک به یک ماهیت و چهره واقعی و خیانت بارآنها لو رفته و بی مایه شده اند، دوباره دست به دامن خاندان فاسد پهلوی شده اند تا آنها را تطهیر کنند و از رسانه آنها را به خورد نسل جوان بدهند.اگر رادیو انقلاب توانسته باشد این روشنگری را برای مخاطبان خود داشته باشد و بخشی از جوانان را با خود همراه کرده باشد، کارش را درست انجام داده است.

وی ادامه داد: مکتب انقلاب و مقاومت باید در همه کشورهای اسلامی توسعه پیدا کند و با اتحاد بین این کشورها این مکتب خاص بتواند اندیشه ای باشد برای همه آیندگان تا اوج افتخار را در همه کشورها به خصوص کشور ایران به همراه داشته باشد.

پایان کار رادیو انقلاب

**زینعلی: تولید بیش از ۷۰۰ محتوا برای سایت رادیو انقلاب

هادی زینعلی مدیر سایت رادیو انقلاب نیز گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده، هم زمان با آغاز بهمن ماه و شروع به کار رادیو انقلاب،سایت این رادیو نیز فعالیت خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: یک تیم متشکل از افراد متخصص در حوزه های گوناگون کار تولید محتوا را آغاز کردند و ما با توجه به رنگین کمان موضوعی سایت مطالب را بارگذاری کردیم که خوشبختانه با استقبال بسیاری هم مواجه شد.

زینعلی تاکید کرد: در این مدت یک ماه، تمام گفت و گوهای مهمانان برنامه ها هم به صورت آرشیو صوتی و هم به صورت آرشیو مکتوب در سایت قرار داده شد و همچنین در کنار آن بسته های تصویر، نماهنگ، معرفی کتاب، بازخوانی بهترین مطالب منتشر شده با موضوع انقلاب و ... نیز در سایت قرار گرفت.

وی عنوان داشت: در نهایت نزدیک به ۴۰۰ خبر مربوط به محتوای برنامه ها، بازنشر بیش از ۱۵۰ کلیپ و نماهنگ صوتی و تصویری، بیش از ۴۰ گالری تصاویر و بالغ بر معرفی ۵۰ کتاب به همراه بازنشر ۸۰ مطلب در حوزه انقلاب از جمله تولیدات سایت رادیو انقلاب بود.

وی در پایان گفت: راه اندازی پویش پرچم و همچنین انتشار تصاویر مربوط به پویش که مخاطبان برای ما ارسال کرده بودند، از جمله اقدامات دیگر سایت رادیو انقلاب بود.

پایان کار رادیو انقلاب

**محمود زاده: تلاش کردیم رادیو انقلاب آینه تمام نمای پیشرفت های انقلاب باشد

«بهزاد محمود زاده» تهیه کننده برنامه «طلوع فجر» نیز گفت: تلاش کردیم در طول برنامه با تحلیل گران داخل کشور و رایزن های فرهنگی تماس هایی داشته باشیم و همچنین با اندیشمندان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و انقلابی  صحبت کنیم و به اندیشه های انقلابی پی ببریم و در واقع اهداف مکتب اسلام و انقلاب را مشخص کنیم و به اهمیتش نزدیک شویم و ببینیم چرا باید این مکتب باقی بماند و پایدار باشد و رو به رشد حرکت کند.

وی افزود:برای همین یک ماه برنامه سازی، یک سال پژوهش و برنامه ریزی می شود و به همین دلیل برنامه ها جذابیت بالایی دارند. ارائه یک روایت جامع از انقلاب اسلامی با همه ظرفیت ها و استعدادها نیازمند نگاهی متمرکز به این موضوع است که تلاش شده است در برنامه های این رادیو در یک مقطع زمانی تعریف شده، گفتمان ممتاز و پیشرو انقلاب اسلامی با محوریت ایده «ما می توانیم» و «ما توانسته ایم» را به نحو مطلوبی انعکاس دهیم.

محمود زاده با بیان اینکه سعی کردیم برنامه های «رادیو انقلاب» بتواند آئینه تمام نمای پویایی های ملت انقلابی ایران باشد، عنوان داشت: رادیو انقلاب  با تاکید بر شاخص هایی همچون تمدن سازی و نقش افرینی رسانه جهت تحقق آن پرداخته و ضمن مطالبه گری، مخاطب را با واقعیت های رسانه ای موجود آشنا کرده و نسبت به توانمندسازی جامعه اقدام کند.

وی در ادامه نیز بیان داشت: در طول این یک ماه برنامه سنگینی داشتیم و من به همراه دوستانم تلاش کردیم تا دوستانی را در این برنامه بیاوریم که صحبت هایشان برای مردم راه گشا باشد و در کنار آن از آیتم ها  و ترانه هایی استفاده کردیم و تلاش کردیم پویش پرچم را راه اندازی کنیم و مردم را با برنامه همراه کنیم و از این همراهی مردم هم خیلی استفاده کردیم تا نشان دهیم همیشه اتحاد و همدلی بین مردم ما  وجود دارد و من واقعا مدیون زحمت های همه همکارانم هستم و با مدیریت آقای کوچک زاده توانستیم این برنامه را به پایان برسانیم و امیدوارم مردم از این برنامه بهره کافی برده باشند و در طی این ماه توانسته باشند صحبت های جدیدی از ابعاد این مکتب، عرصه انقلاب، مقاومت، شهدا و به خصوص سردار سلیمانی شنیده باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس