واکسن کرونای ایرانی نمایه واکسن ایرانی نمایه

شیوع ویروس کرونا در کشور دانشمندان خبره مان را بر آن داشت تا در جهت مقابله با این ویروس برآیند و واکسن کوو ایران برکت را تولید کنند.

به گزارش مشرق، سال گذشته در چنین روزهایی هنوز نمی‌دانستیم قرار است چه شود، مثل همیشه در شهر راه می‌رفتیم و زندگی می‌کردیم، اما دریغ از اینکه بدانیم قرار است چند روز بعدش چیزی گریبان گیرمان شود که حالاحالاها قرار نیست دست از سرمان بردارد.

بیشتر بخوانید:

بحران همیشه بحران است و هر زمانی که رخ دهد بیرون آمدن از آن مشکلات و آسیب‌هایی را به همراه دارد. کرونا پایش را به ایران گذاشت، اما نرفت به جایش خیلی از عزیزمان را از ما گرفت. همه شهر به هم ریخت، ترسیدیم و از خانه بیرون نیامدیم، اما می‌دانستیم در بیمارستان‌ها چه غوغایی است. آمادگی هر چیزی را داشتیم غیر این یک مورد. همه دست به دست هم دادیم تا بتوانیم راحت تر این موضوع را، حل که نه؛ حداقل کمتر کنیم.

ماسک زدن و رعایت فاصله گذاری اجتماعی شد معیار و ما برای فرهنگ سازی این معیار تلاش کردیم تا در وجود یکدیگر نهادینه کنیم. کمبودها را با تلاش خیلی‌ها جبران کردیم. با وارد کردن دستگاه‌های تولید ماسک و مهندسی معکوس آن، در عرض ۲۳ روز ایران بزرگترین کارخانه تولید ماسک غرب آسیا را راه اندازی کرد. تولید دارو و تجهیزات و... در اولویت قرار گرفت و هر جایی از دنیا که ندا آمد فلان دارو در مقابل کرونا موثر است، متخصصان ایرانی کمر به تولیدش بستند. یا زمانی که خبر می‌رسید آمار مبتلایان روز به روز بیشتر می‌شود کیت‌های تشخیص سریع کرونا را تولید کردند که تنها ۵ کشور دنیا این امکان را داشتند و با این اقدام خیلی از شیوع بیماری کرونا کاسته شد.

بیشتر بخوانید:

ویژگی منحصر بفرد واکسن «کووپارس» چیست؟

اما همه‌ این اقدامات در حالی انجام می‌شد که عده‌ای جوان متخصص، به طور شبانه روزی در سایت‌ها و اتاق‌های تولید واکسن، فکرهایشان را روی هم می‌گذاشتند تا به محصولی برسند که جان خیلی از آدم‌ها را نجات می‌دهد و ما را از دست درازی جلوی دشمنان بی نیاز می‌کند.

واکسن کووایران برکت در چه حالی است؟ / آغاز فاز دوم تست انسانی به زودی

۸ ماهی طول کشید تا خبر رسید، شرکت‌های دانش بنیان زیادی در داخل کشور در حال ساخت واکسن کرونای ایرانی هستند. این روند از چند مسیر در حال پیگیری بود تا اولین واکسن ایرانی کووید ۱۹ که متعلق به شرکت شفا فارمدِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام بود، کد اخلاق گرفت و این شد آغاز راهی که هر روز منتظر خبرهای خوشش بودیم. تصاویری که از محققان در حال ساخت واکسن کرونا، منتشر می‌شد، دلخوشی‌ ایجاد می‌کرد که از زبان خیلی از مردم می‌شنیدیم «واقعا واکسن می‌سازن؟».

جلسات هماهنگی برای فراهم کردن شروع تست واکسن کرونای ایرانی برگزار می‌شد و مسئولان برای شروع این اقدام برنامه ریزی می‌کردند، حتی از مردم خواسته شد هر کسی مایل به داوطلب شدن برای انجام این تست است، اعلام کند. همزمان انتشار تصویر اولین واکسن کاملا ایرانی کرونا باعث شد این اشتیاق در مردم بیشتر دیده شود و امیدوارتر بودند که بالاخره بازی این ویروس منحوس یک روز تمام می‌شود.

«ساعتی قبل مجوز آغاز آزمایش بالینی واکسن کرونای تولید شده توسط ستاد اجرایی فرمان امام توسط وزارت بهداشت صادر شد، فردا تزریق انسانی بر روی چند نفر از داوطلبان صورت خواهد گرفت و از مدیران ارشد ستاد اجرایی فرمان امام در میان داوطلبین هستند» این متن توییتی بود که سخنگوی ستاد اجرایی فرمان امام منتشر کرد و همگی هیجان فردای آن روز را داشتند تا ببینند بالاخره قرار است چه اتفاقی بیفتد.

واکسن کووایران برکت در چه حالی است؟ / آغاز فاز دوم تست انسانی به زودی

بالاخره نهم دی ماه فرا رسید و قرار وزیر بهداشت، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، معاون علمی، فناوری رئیس جمهور و خیلی از پزشکان تیم تحقیق تولید واکسن ایرانی کرونا شد هتل ارم تهران؛ حالا این دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام بود که اولین فرد دریافت کننده واکسن کووایران برکت شد. روز اول، سه نفر تزریق کردند. این روند به مرور زمان و در فواصل مختلف با دریافت مرحله به مرحله مجوز از وزارت بهداشت انجام شد تا نهایتا ۱۸ بهمن ماه آخرین تزریق واکسن بر روی پنجاه و ششمین فرد انجام شد تا پایان تست واکسن کرونا در فاز یک مطالعه انسانی اعلام شد. حالا از آخرین تزریق واکسن باید ۲۸ روز بگذرد تا این مطالعه وارد فاز دوم و سوم تست انسانی شود.

درباره آخرین جزئیات مطالعه انسانی کووایران برکت سید حامد حسینی مسئول گروه نظارت بر آزمایش‌های بالینی واکسن کووایران برکت اظهار کرد: ۵۶ داوطلبی که باید در فاز یک تست واکسن واکسینه می‌شدند، واکسن را دریافت کردند.

او با بیان اینکه اکثر این افراد دوز دوم را نیز دریافت کردند و مطالعه فاز یک رو به اتمام است، گفت: نمونه خون این افراد ١۴ اسفند ماه گرفته خواهد شد و نتیجه آن را تقدیم سازمان غذا و دارو می‌کنیم.

حسینی ادامه داد: اگر نتایج قانع کننده بود باید اجازه ورود به مرحله فاز دو و سه تست انسانی را به ما بدهند.

او با بیان اینکه خوشبختانه حال داوطلبان دریافت کننده واکسن کرونا تا اینجا خوب بوده است، گفت: ۶ بار جلسه کمیته پایش ایمنی را با حضور ناظرین وزارت بهداشت برگزار کردیم.

مسئول گروه نظارت بر آزمایش‌های بالینی واکسن کووایران برکت با بیان اینکه هدف فاز اول مطالعه ایمنی بخشی واکسن بوده است که تا این مرحله به نتیجه مطلوب رسیده ایم، گفت: از ابتدای شروع مطالعه اجازه نداشتیم به داوطلبان اعلام کنیم که آن‌ها واکسن را دریافت کرده اند یا واکسن نما، اما در پایان از نظر اخلاقی باید به این افراد اعلام شود که واکسن را دریافت کرده اند یا واکسن نما.

حالا تا ۱۴ اسفندماه که قرار است نتایج مطالعات فاز یک انسانی به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اعلام شوند، همه باز چشم انتظار هستند تا ببینند قرار است چه اتفاقی بیفتد، اما در راستای تولید واکسن علاوه بر داشتن دانش و تکنولوژی برای ساخت مسئله مهم تری که پیش می آید، تولید انبوه آن است.

واکسن کووایران برکت در چه حالی است؟ / آغاز فاز دوم تست انسانی به زودی

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام می‌گوید: فاز اول تولید واکسن که بین ۲ تا ۳ میلیون دوز واکسن است تا پایان سال اتفاق خواهد افتاد و فاز دوم که تولید ۱۲ تا ۱۴ میلیون دوز است حتما در بهار اتفاق خواهد افتاد و فاز بعدی هم بعدا اعلام خواهد شد و اعلام می کنم در بحث تولید انواع واکسن خودکفا خواهیم شد.

او ادامه داد: هم اکنون بیش از ۵ کشور تقاضای خرید واکسن از ما را دارند و تا وقتی که تمام مردم ایران تامین واکسن نشوند نباید آن را صادر کرد. امیدواریم دستورالعمل‌ها به خوبی طی شود و نتایج خوبی به دست آید.

نکته قابل توجه آن است که با شیوع ویروس جهش یافته کرونا از نوع انگلیسی باز هم کووایران برکت می‌تواند در صورت تایید و تولید انبوه ما را در مقابل این ویروس مقاوم کند.

مینو محرز عضو ستاد مقابله با کرونا در این باره اظهار کرد: واکسن ساخته شده ایرانی در ستاد اجرایی فرمان امام توانایی مقابله با ویروس انگلیسی کرونا را دارد.

محرز گفت: وزارت بهداشت نمونه‌ای از ویروس جهش‌یافته انگلیسی را که ۷۰ درصد قدرت سرایت بالاتری از کرونا دارد، در اختیار محققان ستاد اجرایی فرمان امام قرار داد و آزمایش‌های مربوط بر روی پلاسمای خون ۳ داوطلب اول واکسن "کوو ایران برکت" انجام شد و ویروس به طور کامل خنثی شد.

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا و مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت نیز درخصوص موفقیت جدید واکسن ایرانی گفت: ویروس انگلیسی برای همه ما تبدیل به یک دغدغه جدی شده بود که آیا واکسن تولید شده فقط قدرت خنثی کردن کرونای معمولی را دارد یا قادر خواهد بود که این ویروس جهش یافته و خطرناک را هم از پا درآورد که خدا را شکر امروز این خبر خوب اعلام شد و خستگی را از تن ما و همه تیم اجرایی واکسن و تیم درمان و سلامت کشور درآورد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس