کد خبر 1183257
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۱

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی عصر هوشمندی نوشت: همواره یکی از نگرانی‌ها و موضوعات مناقشه برانگیز در بین روانشناسان سوءاستفاده از اصول و فنون روانشناسی در کنترل احساسات و تغییر نگرش و رفتار دیگران و در نتیجه اطاعت بی‌چون و چرا از مرجع قدرت و منبع کنترل بوده است. شاید این موضوع در نگاه اول اغراق شده به نظر برسد و این سؤال پیش بیایید مگر می‌شود به این راحتی فردی را با تمام احساسات و نگرش‌هایش تغییر داد و به کنترل خود درآورد.

یکی از نتایج کنترل ذهن انسان توسط رسانه و ماشین‌های تبلیغاتی هستند. یعنی دقیقا همان چیزی که در آلمان نازی اتفاق افتاد. هانا آرنت در کتاب خود چنین نتیجه‌گیری کرد که بیشتر مردان شرورهیتلر صرفا انسان‌های عادی بودند که از دستورات مافوق اطاعت می‌کردند. یعنی این نتیجه‌گیری به این معناست که هریک از ما ممکن است وقتی که دستخوش تغییرات در احساسات، نگرش و رفتارمان به‌وسیله رسانه‌ها شویم در معرض اطاعت از آنچه به ما ارائه شده، دست به رفتارهای خاصی بزنیم.

 قدرت رسانه‌های همگانی را می‌توان به بهترین وجه از طریق پدیده واگیری هیجانی نشان داد. بدیهی است که ما در عصر ارتباط‌جمعی به سر می‌بریم و درواقع حتی می‌توان گفت در دورانی که وجه مشخص آن متقاعدسازی همگانی است. اینجاست که اهمیت اطلاعات ورودی به ما مشخص می‌شود که وقتی ما تحت شرایطی باشیم که افراد و رسانه‌ها اطلاعات مدنظر خود را به ما تحمیل کنند ممکن است ناخواسته نگرش‌ها، هیجانات، احساسات و در مرحله آخر رفتار ما نیز تغییر کند.

حقیقت نشان می‌دهند سه ویژگیِ «پیش‌بینی‌ناپذیری و غیرمنتظره بودن» اخبار، «ارتباط خبر با غرایز» و «مرتبط بودن خبرها با بقا، حفظ حیات و صیانت نفس»، بیش از سایر اخباری که رسانه‌ای می‌شوند تأثیرگذارند و برانگیختگی عاطفی ایجاد می‌کنند. زمانی که یک خبر تهییج‌کننده که آسیب‌های جامعه را بازنمایی می‌کند رسانه‌ای می‌شود، پدیده‌ای به نام «واگیری هیجانی» یا «emotional contagion» رخ می‌دهد.

سرایت هیجانی یا واگیری هیجانی به انتقال‌ ناخودآگاه احساس میان افراد اشاره دارد. این بدان معناست که ما با مشاهده هیجانات اطرافیان خود می‌توانیم تحت تاثیر حالات هیجانی آن‌ها قرار بگیریم و اگر این موضوع توسط رسانه ها پیگیری شود، ضریب نفوذ بالاتری پیدا می کند. حال این سرایت هیجانی می‌تواند کارزارهای مهمی همچون انتخابات را بشدت تحت تاثیر خود قرار دهد. این سرایت هیجانی بازارهای اقتصادی را هم متأثر میکند و افراد را وارد بورس میکند و ...


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس