به گزارش مشرق، کانال تلگرامی عصر هوشمندی به نقل از معصومه نصیری درباره آشنایی با چند تکنیک رسانه‌ای نوشت: مساله اصلی این نوشتار نه صادق زیباکلام است و نه خسرو معتضد. مساله اصلی آشناسازی مخاطب با تکنیک‌های به کار رفته در این مناظره است تا در ماه‌های آینده که به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم بدانیم وزن افراد در مناظره‌ها را چگونه باید مورد سنجش قرار دهیم.

یکی از روش‌های رایج در مناظره مخصوصا وقتی که دست یکی از طرفین برای اثبات ادعایش یا رد ادعای طرف مقابل خالی است، توسل به مغالطه است. یکی از روش‌های مغالطه حمله به فرد به‌جای نقد گفتمان یا اظهارات اوست که از آن به‌عنوان «مسموم کردن چاه» هم یاد می‌شود. این روش یکی از غیراخلاقی‌ترین روش‌ها برای انحراف مسیر بحث، عصبانی کردن طرف دیگر مناظره، منحرف ساختن افکار عمومی و فرار از پاسخگویی است. این روش بر مبنای شخص ستیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد نه رد استدلال. استفاده از عباراتی مثل دروغ‌گو و خائن به‌جای نقد اظهارات فرد مقابل توسل به این‌گونه از مغالطه است.

یکی دیگر از روش‌ها برچسب زنی است. برچسب‌زنی باعث می‌شود فرد و گفته‌هایش ذیل آنچه به او نسبت داده شده، قرار گیرد و مخاطب بر اساس همان برچسب، دچار انحراف در استنتاج شود. استفاده از عناوینی همچون مورخ حکومتی، عوام‌فریب، تاریخ حکومتی، پوپولیست و... نمونه‌هایی از این روش هستند.

پاره حقیقت‌گویی موضوع دیگری است که اکثرا در مناظره‌ها مشاهده می‌کنیم. گاهی سخنی یا ادعایی از نظر منبع، محتوای پیام، مجموعه‌ای بهم پیوسته و مرتب هستند اما بیان بخشی از آن و حذف بخش دیگر، جهت و نتیجه تصمیم و درک مخاطب از موضوع را تغییر می‌دهد. درواقع در روش «پاره حقیقت‌گویی» حذف یکی از عناصر به‌عمد صورت می‌گیرد. در این روش نداشتن استدلال و تحلیل ذیل تکه‌پاره کردن اصل موضوع پنهان می‌شود.

هنگام مشاهده مناظره‌ها و پذیرش اظهارات یک فرد، به برنامه‌ها و استدلال‌هایش پیرامون موضوع بحث دقت کنید تا آسمان ریسمان بافتن‌ها.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • Mjp IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    1 0
    مهم. نیست اصلاحیف که برای اراجیف تسلیم پذیران ناراحت شد. چون جواب محکمتری ازانتخاب مجلس یازدهم انقلابی در انتخابات ریاستدجمهوری بهشون داده خواهدشد. جوری مردم ج این ذلت پذیران راخواهنددادکه تاابدازقدرت ومدیریت ایران عزیز کناربرن.. یقینا این گماشته های غرب محاکمه فتنه وخرابکاریهاشون خواهندشد.. باانتخاب مردمومن وانقلابی اصیل ازشرویرانی ایناکه خلاص میشیم ازشروجودشونم خلاص میشیم
  • محمد IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    1 0
    مناظره زیبا کلام بامعتضدبا ترفندهای مناظره ای قابل رفع رجوع نبود زیبا کلام انچنان دستش خالی بود که بین این دوفرسنگها راه بودوطرف مثل روباه به تله گیرافتاده هرچه تلاش میکرد بیشتربیمایه گیش نمایان میشد من فقط نگران دانشجویانی بودم که وقت خودراسرکلاس زیبا کلام هدرمیدهند
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    2 0
    چشمه هائی دوره های قبل تجربه شده . و درست میگه . کاش اینها قبلا . خیلی سالها قبل گفته میشد . همه سود میبردند
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    1 2
    متأسفم که وقتم رو با خوندن این مطلب غیر علمی تلف کردم
    • IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      2 0
      غیرعلمی؟ این یک تکنیک در رسانه بود... و هست... یه جور کلکهایی در مناظرات... تا فقط برنده بشند... سفسطه هم میگویند... حالا علمی شد؟
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    1 0
    ممنون مشرق. این آموزش دادن خیلی خوبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس