کد خبر 1182709
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۳
عاقبت شوم رویا‌های هرمی

چند جوان ترکمن در دام یک شرکت هرمی کلاهبرداری در تهران افتاده اند و پرونده آن‌ها در دست بررسی است.

به گزارش مشرق، شرکت‌های هرمی و کلاهبرداری دو واژه‌ای است که در سال‌های اخیر به دفعات در خبرها در مورد آن‌ها شنیده و خوانده ایم.

شرکت‌هایی که با اقدام به عضوگیری شبکه‌ای مبالغ هنگفتی را از زیرمجموعه‌های خود که اغلب جوانان بیکار و جویای کار با رویای پولدار شدن هستند، می‌گیرند و بعد از مدتی متواری می‌شوند.

در جدیدترین کلاهبرداری، یک شرکت هرمی در تهران و اطراف آن با فریب جوانان اقدام به عضوگیری می‌کند.

متاسفانه تعدادی جوان ترکمن فریب این شرکت هرمی را خورده و سرمایه‌های خود را در این شرکت از دست داده اند.

بیشتر بخوانید

انهدام چند شرکت هرمی فعال در کشور

یک منبع مطلع در رابطه با این موضوع گفت: این جوانان با استقرار در خانه‌های تیمی این شرکت‌های هرمی وفضای موجود در آنجا معتاد و افسرده می‌شوند و از سوی صاحبان شرکت به صورت حرفه‌ای، سرکار گذاشتن خانواده و آشنایان رابرای عضوگیری آموزش می‌بینند.

این گروه‌ها با ترفندهای کاریابی و استخدام در شرکت‌ها از جمله یک شرکت (تهیه و توزیع لوازم پزشکی) از طعمه‌های خود اخاذی کرده و مبالغی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

به گفته این منبع مطلع این گروه‌ها دائم در حال جابجایی موقعیت شان هستند و ردی از خودشان به جا نمی‌گذارند به همین دلیل خانواده‌ها با شکایت هم نتوانستند فرزندانشان را از دام این کلاهبرداران نجات دهند.

به گفته افرادی که از این شرکت جدا شده اند این گروه‌ها افرادی را که نتوانند خواسته مالی آن‌ها را تامین کنند کتک زده و با چشم بسته جلوی ترمینال شرق تهران رها می‌کنند.

پیگیری های بدون نتیجه

عبدالجلال ایری نماینده غرب استان گلستان در این باره گفت: خانواده‌ای از اهالی سیمین شهر از طریق دادستانی بندرترکمن موضوع پسرشان را پیگیری کرده و مکان پسرشان را از طریق موبایل در قسمت جنوبی تهران شناسایی کردند.

ایری افزود: از طریق مدیرکل اطلاعات استان و مدیرکل امور مجلس نیروی انتظامی پیگیر این موضوع شدم، اما متاسفانه به همان دلیل جابجایی‌های متعدد، پیگیری‌ها تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

او ادامه داد: مادر یکی از این افراد مالباخته گفته طلاهایش را فروخته ومبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به پسرش بابت اینکار داده تا عضو این شرکت شود.

جوانان بیکار، طعمه اصلی کلاهبرداران 

اما سرهنگ مجتبی مروتی رئیس پلیس آگاهی گلستان در رابطه بانحوه رسیدگی به این پرونده‌ها گفت: برخی شرکت‌ها تحت عنوان بازاریابی شبکه‌ای از وزارت صمت مجوزدریافت می‌کنند و با عضو گیری محصول و خدمات خود را به دست مصرف کننده می‌رسانند و کارشان قانونی است، اما عده‌ای کلاهبردار به اسم بازاریابی شبکه‌ای شرکت‌های هرمی تاسیس کرده و خودشان را نماینده یک شرکت هرمی خارجی معرفی می‌کنند.

مروتی ادامه داد: این شرکت‌ها به بهانه سرمایه گذاری، جوانان بیکار در استان‌های حاشیه‌ای که معمولا اطلاعات کمتری در این زمینه دارند را به دام انداخته و جذب شرکت خود می‌کنند.

او افزود: تمام پول‌هایی که این شبکه‌ها از طریق کلاهبرداری جمع آوری می‌کنند به صورت دلار از کشور خارج می‌شود.

رییس پلیس آگاهی گلستان گفت: هرجا جرم واقع شود شکایت هم همانجا بررسی می‌شود، این خانواده‌ها مبلغ زیادی را از دست داده اند و اگر بخواهند شکایت کنند باید به محل وقوع جرم بروند که این امر نیازمند وقت و هزینه زیادی است.

مروتی افزود: این خانواده‌ها می‌توانند به اداره آگاهی استان مراجعه کنند و علاوه بر تشکیل پرونده و ارجاع به محل وقوع جرم آن‌ها را راهنمایی می‌کنیم.

او با بیان اینکه اقتصاد بر مبنای تولید و ارائه خدمات است، گفت: جوانان باید به فکر تولید و ایجاد ارزش افزوده باشند و در این راه قدم بردارند و از افراد موفق الگو برداری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سروش IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    1 0
    این نوع گروه ها اگر جوانان ایرانی رو این طور گروگان می گیرند باید به جرم آدم ربایی مجازات و اعدام شوند چ.ن خلاء مجارات و دستور برخورد قاطعانه داریم اینها دور گرفتند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس