کد خبر 1182250
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
چرا جهان غرب مدیون سردار سلیمانی است؟

حجت‌الله ایوبی در کنفرانس «مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی» گفت: اگر سردار سلیمانی نبود جهان غرب امروز چالش‌های فراوانی داشت.

به گزارش مشرق، کنفرانس بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی با حضور جمعی از اندیشمندان و نخبگان ایران و جهان در حال برگزاری است. 

ایدئولوژی سردار سلیمانی راهی برای تربیت مدیران جهادی و تمدن ساز است

معصومه رشاد، استاد دانشگاه آزاد در این کنفرانس گفت: ایدئولوژی سردار سلیمانی الگو و گفتمان مقاومت را در عرصه ملی و بین‌المللی در خود دارد. این ایدئولوژی در حوزه تمدن‌سازی در جهان و در شرایط مختلف با هنجارها و باورهای خود همواره رویکرد مقاومت و مبارزه و جهاد را تداعی می‌کند. ایده‌ الگوهای تمدن ساز در اشکال مختلف خود در ذات این ایدئولوژی وجود دارد. منطق مقاومت، ایثار و از خودگذشتگی، رویکرد جدیدی است که توسط شهید قاسم سلیمانی به عنوان سردار ملی ایران در این ایدئولوژی پایه‌گذاری شده است.

وی گفت: گام‌هایی که سردار سلیمانی در طول مبارزه خود برداشتند، گام‌های کاملاً محکم و استواری است که می‌تواند به ایجاد باورهای مشترک بین اذهان در جوامع مسلمین منجر شود.  این باورها و هویت‌ها می‌توانند با رویکردها، مؤلفه‌ها و شاخص‌های جدید وارد عرصه نظام بین‌المللی بشوند.

رشاد خاطرنشان کرد: در ایدئولوژی سلیمانی از ظهور مقاومت و از مهندسی تمدن‌ساز جهان صحبت می‌شود. مسئله مهم در این ایدئولوژی مؤلفه‌ها و شاخصه‌هایی است که قادر است هویت‌های جدیدی را در جامعه اسلامی و جهانی عرضه کند. اگر ما قالب‌های فکری سردار شهید سلیمانی را آنالیز و در قالب‌ آن حرکت کنیم، متوجه ظهور ایدئولوژی جدیدی با رویکردهای نوین خواهیم بود.

وی در ادامه گفت: این ایدئولوژی قابلیت دارد که مدیران جهادی و تمدن‌ساز را به عرصه ظهور کشانده و مدیرانی تربیت کند که هر یک قاسم سلیمانی جدید باشند. این ایدئولوژی به عنوان مظهر مقاومت اسلامی باید بیشتر مورد توجه قرار گرفته و نه تنها به جامعه ایرانی بلکه به جهان اسلام ارائه شود. 

آمریکا بزرگ‌ترین مبارز ضدتروریسم را شهید کرد

شیخ محمود نوری، معاون شورای علمای پیوند عراق در همایش مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی صحبت کرد. او گفت: در واقع آمریکا با هدف قرار دادن حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس خشم و ناراحتی خود را از اقدامات این دو شهید عزیز به نمایش گذاشت، زیرا شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس توانسته بودند به پیروزی بزرگ و مقتدرانه‌ای دست پیدا کرده و گروه‌های تروریستی داعشی را از عراق بیرون برانند.  

وی افزود: این موضوع برعکس آن چیزی است که آمریکا ادعا می‌کند. آمریکا توسط وزارت خارجه خود بارها مدعی شده است که آمده تا منطقه را از تروریسم رهایی ببخشد. هر کس اظهارات و خبرهای ضد و نقیض کاخ سفید را دنبال کند متوجه خواهد شد که داعش کاملاً دست پرورده سازمان اطلاعات آمریکا است. با هدف قرار دادن شهید سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس به وضوح نشان داده شد که آمریکا تا چه اندازه از اقدامات حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس خشمگین شده بود. 

شیخ محمود نوری در پایان تصریح کرد: آنچه که در میدان عمل از ابومهدی المهندس و حاج قاسم سلیمانی مشاهده کردیم به وضوح نمایانگر آن است که این دو در راه صحیح گام برمی‌داشتند تا برای امت مسلمان عزت را به ارمغان بیاورند. در واقع اگر کسی بخواهد بیش از پیش با شخصیت حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس آشنا شود، در خواهد یافت که موضوع فلسطین و آزادی بیت المقدس و پشتیبانی از فلسطینیان ضعیف و بیچاره و مستضعف جزء اولویت‌های کاری آنها محسوب می‌شد. 

سردار سلیمانی تجلی اوصافِ اولیای الهی بود 

سیدسامی خضرا، عضو شورای سیاسی حزب الله لبنان گفت: سلیمانی، مردی است که نفس‌های او ما را به یاد افراد بزرگی در دوران پیامبران، اولیا، مراجع عظام و دانشمندان انداخته است و هم اکنون به صورت سپاه پاسداران انقلاب در جمهوری اسلامی ایران و مجاهدان مقاومت اسلامی در لبنان نمایانگر شده است. 

وی اضافه کرد: مردم، امروز در حال آشنا شدن با شخصیت قاسم سلیمانی، آن فرمانده مجاهد استثنایی بسر هستند. آنها با او به واسطه برخی از ویدئوها و مطالب بیان شده در مورد وی آشنا شدند که البته اینها مسائل جزئی است اما علیرغم جزئی بودن توانست مردم را به سوی او جذب کند تا آنجا که شیفته او شده‌اند.  راز این موضوع در چیست؟ راز این امر در آنجا نهفته است که او فرد متواضعی بود. فروتنی یکی از ویژگی‌های خاص او بود. او برخورد نرمی داشت و همواره متبسم بود. 

سید سامی خضرا در پایان تأکید کرد: او یک فرد خاکی بود و از هرگونه سخت‌گیری‌های بی مورد و تظاهر دوری می‌جست. او با دیگران بسیار ساده برخورد می‌کرد. همین امر باعث شده بود تا مردم با مشاهده وی به یاد خاطرات نقل شده از اولیا الهی می‌افتادند. 

سردار سلیمانی اسطوره ای ایرانی اسلامی است 

حجت الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو - ایران گفت: سردار سلیمانی کاری کرد که همه کسانی که می‌خواهند برای ایران بکوشند حتی آنان که وابستگی مذهبی و دینی نداشته باشند یا کسانی که دین و تشیع برای آنها در اولویت اولیه نباشد، آنها می‌توانند به این اسطوره مراجعه کنند. 

وی افزود: سردار سلیمانی کسی بود که برای بعد از شهادتش وصیت کرد تا او را سرباز وطن بنامند. کسی که کوشید برای اینکه مردم کشورش در آسودگی و آسایش باشند، هرگز آسایشی نداشت. او قهرمانان اسطوره‌ای ایران بود که برای دفاع از حریم و مرزهای ایران جان باخت و کوشید و تلاش کرد. 

ایوبی ادامه داد: هرگاه نام سردار سلیمانی برده می‌شد، مردم ایران احساس آرامش می‌کردند. از طرف دیگر تمام کسانی که عشق دین دارند و حاضرند در راه اعتلای تشیع جان خود را بدهند اسطوره‌ای به نام سلیمانی دارند. سردار سلیمانی در دوران ما متولد شد. ما گمان می‌کردیم داستان اسطوره‌ها را فقط باید در افسانه‌ها بخوانیم. چون تصور ما این است که اسطوره‌سازی یعنی نمونه‌هایی آرمانی که در زمین وجود ندارند. انسان‌های زمینی با چنان شجاعتی شاید وجود خارجی نداشته باشند ولی در روزگار ما دیدیم که قاسم سلیمانی همه ویژگی‌های این دو اسطوره دینی و ایرانی را در خودش جمع کرده بود. بنابراین او هم سرباز وطن بود و هم سرباز ولایت و دین. 

ایوبی با طرح این سوال که چرا همه به تشییع سلیمانی آمدند، افزود: مردم او را قهرمان وطن می‌دانستند و همه دینداران او را نماد دینداری می‌دانستند. بنابراین سلیمانی یک مکتبی است که او را مکتب اسلامی ایرانی می‌توان نامید. 

وی افزود: سلیمانی الگویی برای ایرانی اسلامی است که دو روی هویت سکه ایرانی را با هم نشان می‌دهد. او نشان داد که می‌توان ایرانی بود و مسلمان بود و می‌توان مسلمان بود و ایرانی بود. او یک اسطوره افسانه‌ای است که در روزگار ما خلق شد و یک الگو برای تمام کسانی است که به ایران و دین و اسلام عشق می‌ورزند. 

دبیر کل کمیسیون یونسکو افزود: نه فقط ما ایرانی‌ها آرامش خود را مدیون سلیمانی هستیم بلکه منطقه ما و تمام کسانی که در عراق و سوریه سر بر بالین می‌گذارند و حتی در کشورهای اروپایی و جهان غرب نیز مدیون سرادر سلیمانی هستند. اگر سلیمانی نبود جهان غرب هم امروز دچار چالش‌های فراوان بود ولی چه کنیم که آنها ناسپاس هستند و نمی‌خواهند آنچه را که می‌دانند ابراز کنند ولی در تاریخ مانده است و خواهد  ماند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس