گزارش// همه‌‌چیز درباره "واکسن اسپوتنیک"/ آیا ایران تنها کشوری است که واکسن روسی کرونا را وارد می‌‌کند؟!

مرکز تحقیقات «وکتور» کارایی واکسن‌های روسی «اسپوتنیک وی» و «اپی‌واک‌کرونا» در مقابل گونه جهش یافته کرونا که ابتدا در جنوب انگلیس مشاهده شد را مورد تایید قرار داد.

به گزارش مشرق، مرکز تحقیقات «وکتور» امروز سه‌شنبه تایید کرد که واکسن‌های روسی «اسپوتنیک وی» و «اپی‌واک‌کرونا» در مقابل نوع انگلیسی ویروس کرونا موثر هستند.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، این مرکز روسی که زیر نظر آژانس بهداشت عمومی روسیه فعالیت می‌کند، اعلام کرد کارایی واکسن‌های کرونای روسی را در برابر گونه انگلیسی ویروس کرونا تایید می‌کند.

بیشتر بخوانید:

تمجید ماکرون از واکسن‌های روسی و چینی کرونا

این مرکز افزود: اثر محافظتی در واکنش‌های خنثی سازی با استفاده از سرم‌های خون به دست آمده از افراد واکسینه شده با اسپوتنیک وی و اپی‌واک‌کرونا و آنتی بادی‌ها در مقابل ویروس «سارس-کوو ۲» مشاهده شد. 

در دسامبر ۲۰۲۰ مقامات بهداشت عمومی بریتانیا از ظهور نوع جهش یافته ویروس کرونا که تصور می‌شود ۷۰ درصد مسری‌تر باشد، خبر دادند. این نوع ابتدا در جنوب شرقی انگلیس در ماه سپتامبر و بعد به سرعت در بریتانیا و قاره اروپا و سپس کشورهای دیگر گسترش یافت. 

بیشتر بخوانید:

دریافت‌کنندگان واکسن روسی کرونا چطورند؟

وزارت بهداشت روسیه اوت سال ۲۰۲۰ واکسن اسپوتنیک وی را که در سطح جهان مورد استقبال قرار گرفته، ثبت کرد. صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه روز جمعه اعلام کرد تاکنون ۲۶ کشور جهان مجوز استفاده از واکسن روسیه اسپوتنیک وی برای مقابله با ویروس کرونا را صادر کرده‌اند. این نهاد افزود در حال حاضر اسپوتنیک وی یکی از سه واکسن پرکاربرد علیه کرونا در سطح جهان به شمار می‌آید.

این واکسن را مرکز اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی ملی گامالیا در وزارت بهداشت روسیه تهیه کرده است.

ایران هم یکی از کشورهایی است که اسپوتنیک وی را تایید کرده و تاکنون دو محموله از این واکسن وارد تهران شده است.

«کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو روز جمعه اعلام کرد محموله دوم واکسن اسپوتنیک وی شامل ۱۰۰ هزار دوز واکسن چند روز زودتر از موعد دقایقی پیش به تهران رسید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس