ایران و قطر

وزیر امور خارجه قطر امروز در دیدار با ظریف از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در دوران محاصره این کشور قدردانی و آمادگی دوحه را برای ایفای نقش کلیدی در راستای همکاری‌های منطقه‌ای اعلام کرد.

به گزارش مشرق؛ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر که امروز (دوشنبه) در رأس هیأتی متشکل از وزیر راه این کشور به تهران سفر کرده، بعدازظهر دوشنبه با حضور در محل وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 ضرورت همکاری‌های کشورهای منطقه برای حل و فصل مسائل و رسیدن به یک ترتیبات منطقه‌ای و با ثبات

ظریف در این دیدار ضمن خوش آمدگویی و تبریک موفقیت‌های اخیر قطر در پایان بخشیدن به محاصره این کشور، اهمیت روابط دوجانبه با قطر از دیدگاه دولت و ملت ایران را مورد اشاره قرار داد و بر آمادگی کشورمان برای گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف تأکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تشریح  سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با سیاست‌های مبتنی بر زور و اجبار در منطقه، بر ضرورت همکاری‌های کشورهای منطقه برای حل و فصل مسائل و رسیدن به یک ترتیبات منطقه‌ای و با ثبات تأکید و روابط دوجانبه ایران و قطر را حائز نقش مهمی در این مسیر ارزیابی کرد.

قدردانی قطر از کمک‌های ایران در طول محاصره این کشور

وزیر امور خارجه قطر نیز در این دیدار آمادگی دوحه برای گسترش روابط دوجانبه در همه سطوح از جمله حوزه‌های اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و با قدردانی از تمامی کمک‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در طول دوران محاصره قطر انجام داده، این سفر را در راستای گسترش روابط دوجانبه و در چارچوب رایزنی‌های منظم بین دو طرف برشمرد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی همچنین نیاز منطقه به رویکردی جدید و همکاری‌های همه جانبه  را مورد تاکید قرار داد و آمادگی قطر را برای ایفای نقش کلیدی و موثر اعلام و ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر مسائل موجود در چارچوب ابتکارات منطقه‌ای حل و فصل یابد. 

بررسی راه‌های گسترش روابط اقتصادی و همچنین حوزه‌های مشترک همکاری‌ها از دیگر محورهای مورد گفت‌وگو وتبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قطر در این دیدار بود.

سفر وزیر خارجه قطر به تهران در حالی انجام می‌شود که او چندی پیش در مصاحبه‌ای با یک رسانه آمریکایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست وارد گفت‌وگو با ایران شوند و آمادگی کشورش را برای میانجی‌گری به منظور برگزاری نشستی بین اعضای ۶ کشور شورای همکاری خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. 

وزیر امور خارجه ایران هم در پیامی توئیتری از پیشنهاد وزیر خارجه قطر درباره گفت‌وگو بین ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس استقبال کرد.

وزیر خارجه قطر همچنین در اظهاراتی دیگر با بیان اینکه ایران کشور همسایه قطر است و مسائل منطقه بر این کشور بازتاب دارد، گفت که ارتباطات با ایران و آمریکا متوقف نشده و همچنان در جریان است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره آمادگی کشورها برای میانجیگری بین ایران و آمریکا از جمله اظهارات مقامات قطری در این زمینه گفت: ما از کمک همه استقبال می‌کنیم و قطر در بین دوستان و همکاران نزدیک منطقه‌ای ایران قرار دارد و همواره رایزنی‌های بسیاری نزدیکی بین دو کشور در سطوح مختلف برقرار بوده است.

وی با بیان اینکه ما از هر حرکتی که به کاهش تنش‌ها کمک کند استقبال می‌کنیم، یادآور شد: اجرای تعهدات آمریکا خیلی نیازمند پیام بردن نیست، آمریکا فردای روزی که بخواهد از مسیر شکست خورده دولت قبلی فاصله بگیرد، راهش باز است و به سادگی می‌تواند چنین کند. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پیمان IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    1 0
    جمهوری اسلامی ایران بارها ثابت کرده در سخت ترین و بدترین شرایط همسایگان و دوستان منطقه ای و فرامنطقه ای را تنها نمیگذاره
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    1 1
    اصلا هرکشوری بایران باشه امنیت پیدا می کنه من نمی دونم این کشورهای عربی خاک برسر شیخ نشین چرا دست به دامن آمریکا واسرائیل میشن. خاک تواون سرخرتون نفهمهای شکم گنده. اصلا چون زیاد می خورن مغزشون کار نمی کنه. خاورمیانه را از توهم وترس بیخود از ایران توسط آمریکا واسرائیل وجدیدا اروپایی‌ها به ورطه نابودی کشیدن. ای بمیرید آنقدر خرید
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 1
    اصلا امارات داره توسط اسرائیلی‌ها که تابعیت امارات را رفتن تسخیر میشه اون مسئولین احمقشون نشستن برای ایران نقشه می کشن. بدبختها کشورتون توسط اسرائیل نابود شد دنبال چه می گردید بدبختی ما دوروز دیگه باید برای شماها گریه کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس