خبر بد برای وزنه‌برداری ایران؛ رستمی و مرادی شاید به توکیو نرسند

مسابقات بین‌المللی وزنه‌برداری کلمبیا که از آن به عنوان یکی از گزینشی‌های المپیک یاد می‌شد به زمان دیگری موکول شد و این یعنی شاید «کیانوش رستمی» و «سهراب مرادی» نتوانند در موعد مقرر سهمیه بگیرند.

به گزارش مشرق، مسابقات گزینشی المپیک برای رشته وزنه‌برداری در این دوره متفاوت از دوره‌های دیگر برگزار می‌شود و ورزشکاران باید در ۶ گزینشی المپیک با سطوح طلایی، نقره‌ای و برنز شرکت کنند و حتما باید در چهار مسابقه گزینشی وزنه‌ بزنند. در تمام این ۶ گزینشی نام وزنه‌برداران ثبت و از آنان تست دوپینگ به عمل خواهد آمد.

کاهش سهمیه وزنه‌برداری ایران موجب شده تا در بین چهار مدعی دسته‌های ۹۶، ۱۰۹ و به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم تنها ۲ وزنه‌بردار ملی‌پوش راهی توکیو شوند. کلاف انتخاب این ۲ وزنه‌بردار زمانی پیچیده‌تر می‌شود که در دسته ۹۶ کیلوگرم ۲ قهرمان و ملی‌پوش  نامدار حضور دارند.  

هر چند که حضور همزمان «کیانوش رستمی» و «سهراب مرادی» در دسته ۹۶ کیلوگرم عملا یکی از این ورزشکاران را از قطار توکیو پیاده خواهد کرد اما خودسری دارندگان مدال طلای المپیک ریو در رشته وزنه‌برداری، آنان را در مسیر حذف از این بازی‌ها قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

دلیل غیبت سهراب مرادی در رکوردگیری تیم ملی

شاید زمانی که از خودسری نام برده می‌شود برخی تغییر وزن بدون مشورت «کیانوش رستمی» را در ذهن متصور شوند اما این تنها خودسری یک قهرمان نبود بلکه حرکت «سهراب مرادی» نیز نمونه بارز خودسری به شمار می‌رود.  مرادی سال گذشته و پس از پایان تمرینات دور از چشم مربیان ۲۰۰ کیلوگرم را در یک‌ضرب مهار  کرد که منجر به مصدومیت طولانی مدت او شد.  

این مصدومیت موجب شد تا مرادی نتواند در مسابقات قهرمانی سال ۲۰۱۹ جهان در تایلند حضور داشته باشد و عملا کار وی برای کسب سهمیه المپیک به اما و اگر کشیده شده است.  رستمی در این مسابقات نماینده ایران بود اما او نیز با اوت کردن خود را از امتیاز گزینشی المپیک محروم کرد.  

رستمی و مرادی هر چند که در اواخر فروردین ماه به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام خواهند شد و می‌توانند امتیاز آن را برای خود ذخیره کنند اما این تنها کافی نیست بلکه باید در یک گزینشی دیگر هم حضور پیدا کنند. فدراسیون وزنه‌برداری به همراه کمیته ملی المپیک قرار بود این ۲ قهرمان را به مسابقات گزینشی در کشور کلمبیا اعزام کنند اما خبری که در حال انتشار است حکایت از آن دارد که این رقابت‌ها به اواخر اردیبهشت ماه موکول شده است.  

موکول شدن رقابت‌های کلمبیا به اواخر اردیبهشت عملا آنان را از جرگه رقابت‌های گزینشی المپیک خارج خواهد کرد چون بنا به اعلام کمیته بین‌المللی المپیک مسوولان فدراسیون جهانی وزنه‌برداری باید تا اواسط اردیبهشت ماه امتیازات را اعلام و نفرات برتر را به این کمیته معرفی کنند.

با این شرایط اگر شمار امتیازات رستمی و مرادی به حد نصاب نرسد این دو وزنه‌بردار باید وداعی تلخ با دنیای قهرمانی داشته باشند چون سن بالای آنان اجازه حضور در المپیک پاریس را نخواهد داد. در قانون جدید هشت وزنه‌بردار برتر و بهترین وزنه‌بردار هر قاره جواز حضور در توکیو را کسب خواهند کرد.  

در ایران تاکنون سهمیه علی داودی در دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم قطعی و علی هاشمی نیز فاصله کمی تا رسیدن به توکیو دارد. هاشمی با کسب موفقیت در مسابقات قهرمانی آسیا عملا راهی توکیو خواهد شد. 

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    0 1
    هر دوتاشون میرسن به المپیک لطفا اینقد حاشیه نسازید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس