راکت نمایه

فرمانده نیروی زمینی ارتش اعلام کرده که این نیرو در حال آزمایش موشک ۳۰۰ کیلومتری است که با این اقدام، برد توپخانه راکتی نزاجا به یک استاندارد و قدرت مهم جهانی دست پیدا می کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، رسته توپخانه صحرایی یکی از مهم ترین بخش ها در هر نیروی زمینی به حساب می آید و بار اصلی پشتیبانی آتش از نیروهای پیاده و زرهی در میدان نبرد بر عهده این بخش قرار گرفته است. زمانی که به صورت کلی از توپخانه صحبت می کنیم، بسیاری صرفا به یاد توپ های گلوله زنی در کالیبرهای مختلف می افتند اما باید گفت که راکت ها و موشک نیز بخش مهمی از این رسته به حساب می آیند.

در اصل نام کامل این رسته " توپخانه صحرایی و موشک ها" است. در نیروی زمینی ارتش نیز در اصل، در کنار واحد های توپخانه گلوله زنی، واحد های راکت و موشک انداز زمین به زمین وجود دارد و در اصل اولین واحدهای پرتابگر راکت و آنچه در نهایت به موشک های بالستیک ختم شد، در نیروی زمینی ارتش کار خود را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید:

خانواده راکت‌های هدایت شونده ایران با «فجر F۴CL» کامل شد/ پهپادها به کمک یگانهای توپخانه سپاه و ارتش می‌آیند +عکس

آغاز شارژ راکت‌ها و موشک‌های ایرانی با کارت سوخت جدید/ اکسیر مرکب به کمک سلاح‌های ضدزره سپاه و ارتش می‌آید +عکس

اما به نظر می رسد در این بخش نیز با جهش و ارتقاء چشمگیر  قدرت نیروی زمینی ارتش مواجه هستیم و این نیرو، اخیرا یک موشک جدید با برد ۳۰۰ کیلومتر را آزمایش کرده است. امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در خصوص این سلاح جدید گفته است: " یگان موشکی نزاجا در یکی از مناطق کشور در حال تست موشک با برد ۳۰۰ کیلومتر است. این موشک در رده برد متوسط نزاجا است که امروز به لحاظ دقت و قدرت،  اندازه‌گیری می‌شود.

امیر حیدری در خصوص مختصات عملیاتی این موشک نیز گفته است: "این موشک از قابلیت‌های نقطه زنی، هوشمندی و اتوماسیون برخوردار و آماده دفاع از مرز و بوم جمهوری اسلامی ایران را در شرایط جوی مختلف دارا می باشد و تلاش می‌کنیم تا تسلیحاتمان در این حوزه اولا هوشمند و ثانیا از قابلیت اتوماسیون برخوردار باشند و ثالثا نقطه زن باشند. "

روایتی از راکت های نزاجا؛ از گراد تا زلزال

شروع بحث راکت های توپخانه ای در ایران با سامانه BM-۲۱ گراد ساخت شوروی سابق بوده که بیشتر مردم از ایام جنگ آن را به اسم سامانه قدیمی ساخت شوروی سابق یعنی کاتیوشا می شناسند. این راکت انداز ۱۲۲ میلی متری هنوز هم در بسیاری از ارتش های جهان مشغول خدمت بوده و طرح های ارتقایی زیادی نیز در نقاط مختلف جهان برای آن عرضه شده است.

جهش بزرگ توپخانه ارتش با دستیابی به نسل جدید موشکهای زمین به زمین/ سامانه‌های جدید ایرانی به سطح رقابت با ATACMS آمریکا رسیدند +عکس

راکت انداز گراد متعلق به نیروی زمینی ارتش

این راکت انداز در حجم بالایی در زمان جنگ تحمیلی توسط ایران مورد استفاده قرار گرفته است و هم اکنون نیز در داخل کشور همچنان تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. بحث بعدی مربوط نسل بعدی راکت های سنگین تر است که وارد خدمت نزاجا شده است. راکت های سری فجر، نازعات و زلزال به ترتیب سه عضو دیگر خانواده راکت انداز ها در اختیار رسته توپخانه نزاجا هستند.

سری جدید توپخانه راکتی ایران که با عنوان "فجر" وارد میدان شده، چند مدل دارد اما دو سری از راکت فجر از جمله معروف ترین این راکت‌ها هستند که فجر ۳ و فجر ۵ نام دارند. راکت فجر ۳ یک پرتابه تک مرحله با کالیبر ۲۴۰ میلیمتر، طول ۵.۲ متر و جرم ۴۰۷ کیلوگرم بوده و به برد ۴۳ کیلومتر می‌رسد. سرجنگی ۹۰ کیلوگرمی این سلاح که ۴۵ کیلوگرم آن ماده منفجره است قدرت تخریبی خوبی برای انهدام اهدافی چون مراکز فرماندهی و پشتیبانی، مراکز تجمع، پادگان‌ها، فرودگاه‌های نزدیک خطوط رزمی و سایر اهداف دارد.

جهش بزرگ توپخانه ارتش با دستیابی به نسل جدید موشکهای زمین به زمین/ سامانه‌های جدید ایرانی به سطح رقابت با ATACMS آمریکا رسیدند +عکس

راکت انداز فجر ۳

پرتابگرهای این راکت با تحرک بالا برای اجرای حجم آتش بالا و نسبتاً دقیق روی مواضع دشمن نقش مفیدی ایفا می‌کنند. تجهیز یگان‌های توپخانه ای به این راکت اندازها امکان پوشش منطقه‌ای نسبتاً وسیع را در مدت کوتاهی بوجود آورده و با توجه به سرعت مناسب خودروی حامل قدرت تحرک یگان‌های عملیاتی را به میزان زیادی افزایش داده و در عین حال آسیب پذیری واحدها در برابر آتش متقابل دشمن را کاهش می‌دهند.

جهش بزرگ توپخانه ارتش با دستیابی به نسل جدید موشکهای زمین به زمین/ سامانه‌های جدید ایرانی به سطح رقابت با ATACMS آمریکا رسیدند +عکس

مدل اولیه راکت انداز فجر ۵

جهش بزرگ توپخانه ارتش با دستیابی به نسل جدید موشکهای زمین به زمین/ سامانه‌های جدید ایرانی به سطح رقابت با ATACMS آمریکا رسیدند +عکس

راکت فجر ۵ هدایت شونده

روی سقف کابین این پرتابگرها آنتن‌های مخابراتی دیده می‌شود که نشان دهنده وجود امکان عملکرد شبکه ای این یگان‌ها است که به نوبه خود دقت آتش کلی را افزایش داده و می‌تواند برای توزیع بهتر اهداف در منطقه بین آتشبارهای موجود به کار رود. فجر ۵ نوع دوربردتر و مؤثرتری از خانواده فجر بوده که دارای کالیبر ۳۳۳ میلیمتر، جرم ۹۱۵ کیلوگرم که ۱۷۵ آن مربوط به سرجنگی و ۹۰ کیلوگرم آن ماده منفجره است. این راکت ۶۴۸۵ میلیمتری در بیشترین برد، به ۷۵ کیلومتر می‌رسد. خودروی پرتابگر این راکت از همان نوع مربوط به راکت فجر ۳ است ولی با پرتابگر ۴ لوله‌ای است.

در سالهای دهه ۹۰ شمسی و با توجه به حرکت بخش موشکی به سمت حوزه افزایش دقت این بحث در راکت ها نیز مورد توجه قرار گرفته و چندین مدل از راکت های هدایت شونده برای خانواده فجر ۵ نیز توسعه پیدا کرد.

راکت های نازعات یکی از اولین راکت های تولید شده سنگین ایران است که می توان از آنها به عنوان پاسخی به راکت های فراگ در اختیار رژیم بعثی عراق یاد کرد. راکت های نازعات بردی بین ۱۰۰ الی ۱۲۰ کیلومتر دارند. وزن آنها در حدود ۱۸۳۰ کیلومتر بوده و وزن سر جنگی آنها نیز ۲۳۰ کیلوگرم است. راکت های این سری نیز از سوخت جامد بهره می برند. نیروی زمینی ارتش در طی پروژه ای به اسم لبیک ۱ این راکت ها را ارتقاء داده و پیش از این در تمرین ها و رزمایش های خود مورد آزمایش و استفاده نیز قرار داده است. در طرح «لبیک-۱»، برای راکت های نازعات یک بلوک هدایت، کنترل و ناوبری دارای ۴ بالک آیرودینامیکی به شکل مثلثی با نوک بریده به بخش جلویی راکت اضافه شده بود.

در رونمایی نیروی زمینی ارتش، این بالک ها بر خلاف طرح های قبلی مشاهده شده در موشک های خانواده فاتح و سایر انواع راکت های هدایت شونده ساخت داخل که عموماً به شکل مثلثی ساده یا مثلثی با نوک بریده شده بودند، از طرح ظاهری متفاوتی بهره می برند. بر اساس تصاویر در این مجموعه هدایتی از سیستم های هدایت اینرسیایی و ماهواره ای جی پی اس یا گلوناس بهره گرفته می شود و همچنین تصویر مربوط به آزمایش این راکت جدید نشان می دهد که خطای راکت سری نازعات در ارتقاء جدید برای علیه یک هدف ثابت تقریبا صفر است.

جهش بزرگ توپخانه ارتش با دستیابی به نسل جدید موشکهای زمین به زمین/ سامانه‌های جدید ایرانی به سطح رقابت با ATACMS آمریکا رسیدند +عکس

اصابت دقیق مدل هدایت شونده راکت نازعات به هدف ثابت

راکت بعدی نزاجا زلزال است که در حقیقت ریشه و اساس خانواده معروف فاتح ۱۱۰ است. برد این راکت نیز بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر است و با قطر ۶۱۰ میلی متری از سر جنگی به وزن ۶۰۰ کیلوگرم بهره می برد. در سالهای اخیر برنامه هایی برای افزایش دقت این راکت نیز انجام شده و اخیرا در جریان رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۵ سپاه مشخص شد که دقت این راکت ها شدیدا افزایش پیدا کرده و به مرحله نقطه زنی بر علیه اهداف ثابت رسیده اند.

جهش بزرگ توپخانه ارتش با دستیابی به نسل جدید موشکهای زمین به زمین/ سامانه‌های جدید ایرانی به سطح رقابت با ATACMS آمریکا رسیدند +عکس

راکت زلزال هدایت شونده و اصابت دقیق در جریان رزمایش اخیر سپاه

چرا موشک ۳۰۰ کیلومتری مهم است؟

تا به این جا تقریبا تمامی موجودی راکتی و موشکی نزاجا بردی کمتر از ۳۰۰ کیلومتر داشته اند. بنا به یک استاندارد عمده، واحدهای راکت انداز توپخانه ای جهان در برد ۳۰۰ کیلومتر حضور دارند. برای نمونه می توان به موشک های سری ATACMS ساخت آمریکا، موشک های سری Predator Hawk ساخت رژیم صهیونیستی و همچنین نسل جدید راکت های در توسعه برای پرتابگرهای سری Polonez ساخت بلاروس اشاره کرد.

تمامی این راکت های هدایت شونده یا موشک های بالستیک کوتاه برد (در زمینه تعریف این کلاس از پرتابه ها بین کارشناسان روایت های مختلفی وجود دارد) از دقت بالایی برخوردار بوده و به نوعی در حال حاضر نهایت دسترسی یگان های توپخانه راکتی هستند.

جهش بزرگ توپخانه ارتش با دستیابی به نسل جدید موشکهای زمین به زمین/ سامانه‌های جدید ایرانی به سطح رقابت با ATACMS آمریکا رسیدند +عکس

موشک آمریکایی ATACMS در حال پرتاب از سامانه M۲۷۰

اما اگر نگاهی به تعاریف امیر حیدری داشته باشیم شاید بتوانیم یک تصویر از موشک جدید نزاجا ترسیم کنیم. با سلاحی رو به رو هستیم که ۳۰۰ کیلومتر برد داشته، متحرک بوده و قابلیت نقطه زنی را دارد و از سیستم های بارگذاری و هدف گیری دیجیتالی نیز بهره می برد.

تمامی کارکترهای لازم برای رسیدن به این کلاس سالهاست که در کشور ما وجود دارد می توان چندین گزینه را برای این سیستم تسلیحاتی ناشناخته مطرح کرد. توسعه یک مدل بر اساس سری زلزال با برد بیشتر، به خدمت گیری یک مدل از موشک های خانواده فاتح ۱۱۰ (در سال ۱۳۹۲، امیر پوردستان فرمانده وقت نزاجا اشاره ای به افزایش طرح افزایش برد موشک فاتح ۱۱۰ داشتند که احتمال در اختیار داشتن این موشک توسط نزاجا را تقویت می کند) یا داشتن یک طراحی به کلی جدید را شاید بتوان سه گزینه قابل طرح در حال حاضر برای سلاح جدید توپخانه نزاجا طرح کرد.

جهش بزرگ توپخانه ارتش با دستیابی به نسل جدید موشکهای زمین به زمین/ سامانه‌های جدید ایرانی به سطح رقابت با ATACMS آمریکا رسیدند +عکس

موشک فاتح ۱۱۰

هر آنچه که مصداق این ارتقاء مهم و قابل توجه باشد، با وارد شدن این سیستم سلاح به خدمت یگان های توپخانه ای نیروی زمینی ارتش در حوزه راکتی، این نیرو به استاندارهای مهمی در حوزه برد خواهد رسید و دقت بدست آماده در موشک ها و راکت های ایرانی نیز پیش از این امری ثابت شده بوده است که ترکیبی از این برد و دقت بالا، بخش راکتی رسته توپخانه ارتش را در کنار قدرت های جهانی قرار خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    34 38
    آقایان نظامی که مسئول هستین بهتره یه نگاهی به سلاحهای رباتیک امریکاوروسیه بندازیدومثل اونهاویابهترش روبسازین. مثل اون پهپادکه کانتینربازمیشه وخودکارسرهم میشه واقعافوق العاده هست ویا اون اتشبار که هزاران گلوله سمت هواپیما شلیک میکنه.
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      34 13
      آن انیمیشن است واقعی نیست
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      28 14
      برنامه سرباز رباتیک روسیه تو تست ازمایشی هست.مال آمریکا هم ک کلا خبری ازش نیست.این چیزهایی هم که داری میگی واسه هالیووده و وجود خارجی نداره.پس زیادی فیلم نبین چون جوگیر میشی
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      9 10
      هالیوود زیاد نبین.اینایی ک میگی واسه انتقام جویانه بیشتر تا جنگ.
    • قریشی IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      25 7
      آقایی که اصلا اطلاعات نظامی نداری و کلیه اطلاعات ناقصت رو شبکه های اینترنشنال و صدای امریکا تامین می کنند بهتره کمتر فیلم های هالیوودی نگاه کنی ما هم دوران بچگی که آرنولد و رامبو نگاه می کردیم دیدگاهمون همینجوری بود ولی از وقتیکه حضور واقعی امریکا در عراق و خلیج فارس رو دیدیم و اشکهای آرنولدهای خلیج نشین رو شاهد بودیم و از سوی دیگر قدرت واقعی نظامی سپاه رو به صورت غیرقابل انکار درک کردیم به سپاه و قدرت حزب الله ایمان آوردیم ... شما هم اگر نگران قیامتت هستی سمت و سوی ذهنت رو از شبکه های غربی که با دین و اعتقاد ما مشکل دارند تغییر بده
  • مهدی IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    8 0
    درموردراکت فجر5 6485 میلیمتر به چه معنیست؟
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      7 1
      طول راکت حدود 6/5 متر
  • Ali IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    33 1
    درود درود درود..... امیدواریم یه بوجه ای هم به نیروهای مسلح برای ارتقا وساخت ادوات زرهی بدهن.... خودشونم که مظلومانه حقوق دریافت میکنن
  • IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    18 46
    اونموقع که ترامپ اهل جنگ بودوبا نتانیاهو عربده کشی میکردنند،ساکت بودید-حالا بایدنی که اصلا بکشیش هم محل نمیزاره-ظرف یکماه درسطح آمریکا شدید!؟
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      39 11
      اونموقع که ترامپ اهل جنگ بود زدیم پهپادشون رو آوردیم پایین. ترامپ هم مثل تو هیچ غلطی نتونست بکنه. تازه تشکر هم کرد
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      17 3
      ارتقا توان نیروهای مسلح امری تحقیقاتی است و به ترامپ و بایدن ربطی ندارد. ضمن انکه اسلحه ای که برد 300کیلو متر دارد تهدیدی برای امریکا نیست انها میدانند که ایران تا هزاران کیلو متر دورتر پایگاههای انها را هدف قرار میدهند
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      15 4
      عجب بایدن بدتر از ترامپه بایدن با پنبه سرمیبره کجای کاری عمو
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      12 5
      ترامپ = بایدن
    • عرفان IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      13 2
      ترامپ روراست بود بایدن داره همون کارهای ترامپو انجام میده اما قایمکی. برای مثال همه گفتن بایدن بر میگرده سر برجام اما دیدم که هنوز بر نگشته تازه دستور لغو تحریم‌هارو که نداده هیچ هر چند روز داره یه تحریم هم بهش اضافه می‌کنه.
    • بهرام IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      3 0
      حالت خوش نیست ها فکر کنم تو هم یه جورهایی ضربه ملایم مغزی شدی !
  • حمیدرضا DE ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    23 1
    سلام برارتشیان دلاورکه درجنگ تحمیلی عراق برایران ازخاک وناموس کشوردفاع کردند واحسنت برشماونیروی شجاع زمینی
  • IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    2 1
    کم‌کم باید برای استارلینک آماده بشیم.
  • IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    17 4
    عزیزان اصول گرا لطفا مرا ببخشید که بی ربط به موضوع مقاله حرف میزنم /اما تنها درخواستی که از همتون دارم اینه که بیاید واسه انتخابات ریاست جمهوری آینده همگی بر سر یک کاندیدای انقلابی واحد توافق کنیم به خدا از چند دستگی آرای ما فقط رغیب غرب گدا سود میبره وما بعدش باید حسرت بخوریم که چرا متحد نبودیم
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      4 4
      فقط ازادی
  • CA ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    18 9
    ای کاش بشه به قدرتی برسیم که بتوانیم هر گونه ماهواره غیر ایرانی در فضای ایران را سرنگون کنیم بکنیم
    • علوی IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      7 7
      الان هم این توان را داریم ولی کسی که تو خونه شیشه ای نشسته به خونه دیگران سنگ نمی زنه اگر ما بزنیم اونها هم می زنند.
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      13 5
      بزودی. منتظر باور ۴۷۴ باش که موشک بالستیک رو هم می تواند در خارج جو مورد اصابت قرار دهد.
  • IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    5 0
    خیلی خوب وعالیه...
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    7 1
    ماشاالله درود خدا بر شرف مدافعان از حریم اسلام و تشیع و ایران این سه واژه که هرگز از هم جدا شدنی نیستند .
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      1 0
      موافقم
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    4 6
    شما که میگوید بی ربط نوشتید درباره انتخابات همون بهتر که رای ندیم تا این مجلس و دلت از خواب بیدار شوند البته اگر وجدان داشته باشند
  • هادی انشالله سرباز امام زمان IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    11 1
    انشالله اول نابودی اسرائیل بعد این س گ وهابیت عربستان سعودی
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    13 9
    فکر نون باشید که خربزه آبه
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      14 12
      اگه امنیت نباشه،نون که هیچ سنگم پیدا نمیکنی بخوری
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      13 13
      اگه امنیت نداشته باشیم.مثل سوریه میشیم.سوریه ای که یک روز کشور زیبا و پر رفاهی بود.اما اقتدار دفاعی نداشت و یک دفعه با حمله داعش نابود شد
  • راحله IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    4 0
    درودوخداقوت برتمامی نظامیان عزیزانشاالله نابودی اسرائیل وعربستان سعودی وحتی آمریکارادرمقابل چشم خودخواهیم دید
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    2 1
    دقت بالاست ولی عکس ها از زاویه ای هست که به نظر خطای دید داره و احتمال خطای چند متری هست (بخصوص عکس زلزال) برای نشان دادن دقت باید از بالا عکس نشان داده میشد
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    3 0
    الان مهمترازبرد300کیلومتری ودقت درنقطه زنی،مجهزشدن موشک های توپخانه به هوش مصنوعیه،طوری که موشک های ایرانی قبل از برخوردبه هدف باهم صحبت کنندوبایداهداف رابر اساس اولویت آرایش دشمن وزمان بندی انفجاروانهدام،موشکهابین خودشون دقیقاهم بالای سراهداف،تقسیم کارکنندوبه نسبت نورخورشیدیاکورکردن سامانه های رادار دشمن دربهترین زاویه حمله ازپشت سرهدف خودراقراربدهندحتی اگرشده طول مسافتی رادوربزنندوازپشت سر برگردندوبعدانفجار
  • فرهاد IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    3 0
    با درود به تمام رزمندگان ارتش
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    7 3
    آمریکا رتبه اول نظامی و ایران رتبه 13 نظامی دنیاست و سلاح های آمریکایی چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی از ایران بالاتره. مشخصه 700میلیارد دلار کجا و 6میلیارد دلار کجا. ولی نکته ای که مهمه اینه که ایران دیگه اون ایران چهل سال پیش نیست و از توان بازدارندگی بسیار بالایی برخورداره و توانایی وارد کردن ضربات بسیار مهلک و غیر قابل جبرانی رو به هر کشوری که بخواد دست از پا خطا کنه داره و البته که اگه آمریکا بخواد حمله کنه به ایران این جنگ هیچ برنده ای نخواهد داشت و هر دو طرف صدمه می بینند. از طرف دیگر نیروی انسانی در جنگ بسیار مهمه و ایران 85 میلیون عاشق وطن داره ( البته یادم رفت بزدل های غربگدا و ترسو را کم کنم).
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      4 1
      منم با شما موافقم ولی استاندارد های جنگ نامتقارن با جنگ عادی فرق داره... ضمنا شما درست میگی ایرانی ها اکثرا عاشق وطنشون هستن...
    • ابوذوالفقار IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      2 3
      سردار سلامی فرمودند که از مرحله بازدارندگی هم عبور کردیم و اینکه رتبه نظامی ایران بر اساس ارتش حساب میشه و سپاه ایران و همچنین قدرت موشکی ایران رو حساب نکردن
  • صالح DE ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 1
    اگه کسی میاد ادعا میکنه و فکر میکنه کاری که ارتش و سپاه دارن انجام میدم کار بزرگی نیست یکبار اول خودشو امتحان کنه ببینه اگه یا جایی تو خیابون یا جاده یا توی شهر یه ماشین آتیش گرفته باشه اگه واسه نجات شخص توی آتیش که بری سمتش ممکنه یا نجاتش بدی یا خودتم با اون شخص بمیری اگه جرات داشتی اونوقت مردی و ادعا کن اینا چیزی نیست. نه نظامی نه سیاسی نه انقلابی نه کارمند دولت.هیچکدوم نیستم.ولی همینقدر که نامردی دیدم مردونگی هم دیدم. حرف رو هرکسی می‌تونه بزنه.مرد اونیه که پای حرفش میمونه.دمشون گرم.تموم کسایی که تو این راه قدم برداشتن.کسایی که جرات جلوی گلوله موندنو داشتن و دارم
  • مهدی IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    1 0
    ما می توانیم
  • مانی IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    دمشون واقعا گرم ای کاش مثل برای نیروزرهی و نیروی هوایی هم بیشتر تلاش کنن
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    بعد از دست یابی به بالاترین برد فعلی جهانی نوبت تلاش برای رسیدن به برد برتره خدا قوت
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    1 0
    یعنی دم ارتش و سپاه گرمممممم.
  • ََReza Aslani IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    1 0
    برای رسته نیرو های زمینی مان باید از تجربیات جنگ های منطقه ای که شده با تحقیقات سری و با تحقیقات مدرن ساخت انواع اقسام تانگ توپ تفنگ ماشین های زرهی نفر بر های زرهی و امداد رسانی و سامانه سیستم های ردیابی اتش طرف مقابل و انواع دیگر سیتم سامانه ها. در نیرو های زمینی امروزه شاهد هستیم که نیاز اساسی برای پدافند هوایی سیار متحرک ارتفاع پست کوتاه مجزا برای نیرو های زمینی است که برای مقابله با پهپاد ها هلکوپتر ها و حتا جنگنده های طرف مقابل استفاده بشود دیدیم در جنگ بین باکو و ارمنستان و یا در دیگر جنگ ها یه پهپادی که یک بمب 40 کیلو گرمی شلیک میکند در فاصله ارتفاع پروازی 7"8 کیلو متری تانگ 30"40 تنی را از کار میاندازد و خسارات مادی و خسارات جانی میزند پدافند هوایی سیار برا نیرو هایث زمینی مهم است ان شالله عزیزان بسازنند در کوتاه ترین زمان
  • mahdivalipor IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    برای نیرو های زمینی قدرت اتش بار مهم است که در حجم زیاد بتواند در کوتاه ترین زمان شلیک های راکتی توپخانه ای زیادی بر سر اهداف دشمن شلیک بکند این در قانون قدرتمند بودن نیرو های زمینی است
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    درود بر نیروهای نظامی اعم از ارتشی و سپاهی که در این شرایط تحریم افتخار می آفرینند و برعکس دست اندرکاران اقتصادی که حتی نتوانسته اند تخم یک مرغ رو کنترل کنند ، باعث قدرتمند شدن کشور و وحشت دشمنان اسلام شوند. زنده و سربلند باشید .
  • عبدل رتیسیا IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    0 0
    به نظرمن این دلاورمردان وطن،به حول وقوه الهی به جایی که حقشان هست میرسندوماهم،شب،روزبرایشان،دعامیکنیم،امین یارب العالمین2
  • احمد شیبانی IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    0 0
    عالیه ممنون از زحمات دلیر مردان ارتش جمهوری اسلامی ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس