شهید ستاری

سرهنگ کیا با شاره به نقش محوری شهید ستاری در پدافند هوایی کشور گفت: شهید ستاری دکترین پدافند هوایی را در جنگ تحمیلی تغییر و تحول عظیمی در آن ایجاد کرد.

به گزارش مشرق، سرهنگ سید احمد کیا در مورد نقش پدافند هوایی در جنگ تحمیلی گفت: ما مدیون از جان گذشتگی ها و فداکاری های تمام رزمندگان در جبهه ها هستیم اما در پدافند هوایی مدیون کسانی همچون شهید ستاری هستیم که با تغییر دکترین پدافند هوایی در نیمه دوم جنگ از سال 63 به بعد تحولی عظیم در ارتباط با دفاع هوایی در مناطق عملیاتی از شمال غرب تا جنوب غرب کشور را به وجود آورد.

سرهنگ کنترل شکاری بازنشسته افزود: ما با نداشته هایی که با آن مواجه بودیم، داشته هایی را توانستیم کسب کنیم که امروز می توانیم با افتخار از آن دکترین و از آن تفکر بسیار بالای شهید ستاری که بنده شاگرد این شهید بزرگوار در هشت سال دفاع مقدس بودم، یاد کنیم.

فرمانده پیشکسوت دفاع مقدس  ارتش اظهار کرد: در مورد تغییر دکترین همان گونه که می دانیم در دفاع هوایی ما باید سامانه هایی داشته باشیم که بتوانیم دفاع هوایی کاملی را در ارتباط با هجوم هواپیمای دشمن داشته باشیم، در این موضوع به سه عامل مهم پایبند بودیم، دفاع هوایی بر محور هواپایه قرار دارد. ما توسط رادارهای شبکه راداری کشور که در مناطق عملیاتی مستقر بودند با اتکا به هواپیماهای رهگیر شکاری F14 و F4‌ که از پایگاه های مختلف به پرواز در می آمدند و در امتداد رادارها قرار می گرفتند، ما دفاع جانانه ای را داشتیم و خودمان را به نیروهای دفاعی عراق نشان دادیم و در کشف رادارهای عراقی ما به آنها نشان می دادیم که حضور فعال در منطقه داریم.

 وی خاطر نشان کرد: در دفاع هوایی مبنای اول بر اساس تاکتیک و تکنیکی که با استفاده از هواپیمای شکاری رهگیر f14‌ و f4‌ از سوی افسران مستقر در شبکه راداری طرح ریزی می شد  و دفاع جانانه ای را  علیه هواپیماهای دشمن در آن زمان انجام می دادیم و پس از آنکه نمی توانستیم با هواپیما دفاع مستحکمی را انجام دهیم در مرحله دوم بر محور زمین پایه متکی می شدیم.

فرمانده پیشکسوت پدافند هوایی ارتش ادامه داد: در محور زمین پایه با دو عامل موشکی و توپخانه ارتفاع پست توسط پست های فرماندهی به شبکه کنترل و فرماندهی مستقر در رادارها اعمال و دستور داده می شد، علیه  تهاجم هواپی دشمن اقدام تاکتیکی را انجام می دادیم. در این شرایط بود که هواپیماها ارتفاع خود را کم می کردند و با بهره گیری از کوه ها و دره ها وارد مناطقی می شدند که ما را غافلگیر کنند. در این شرایط حساس ما  اعلام خبر راه دور به رادیو و تلویزیون و مراکز استان ها و شهرهایی که هواپیما دشمن ممکن آنها را هدق قرار بدهد، انجام می دادیم.

وی اظهار کرد: در مرحله دوم تمام توجه ما معطوف به مناطق عملیاتی بود که مبادا ضربه یا بمبارانی توسط هواپیماهای  دشمن بر روی نیروهای خودی انجام شود. در این شرایط از طریق پست های تحت امرمان به تمام سایت های موشکی و مواضع پدافند و توپخانه ارتفاع کم دستور می دادیم تا علیه تمام هواپیماهای حمله ور و هجومی عراق اقدام تاکتیکی انجام دهند.

وی گفت: این افتخار را دارم که در عملیات والفجر 8 رییس عملیات رادار تاکتیکی جنوب غرب کشور در نزدیک ترین خط پدافند هوایی به عراق بودم که بنا به دستور شهید ستاری در آنجا به مدت 2 سال انجام وظیفه کردم. این افتخار را دارم که اولین هواپیمای دشمن را در ساعت 7 و 30 دقیقه بر فراز آسمان جنوب غرب کشور در آسمان خوزستان منهدم کردیم و در طول جنگ 11 فروند از هواپیماهای دشمن را سرنگون کردم و منجر به اسارت ۵ تن از خلبانان عراقی شدم.

منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    2 0
    درود خدا بر شما عزیز بزرگوار ،پاینده باشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس