کد خبر 1180265
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
بایدن

تا سوم اسفندماه و فرارسیدن ضرب‌الاجل مجلس به کشورهای عضو برجام برای انجام تعهدات‌شان در قبال ایران، کمتر از ۱۰ روز دیگر باقی‌ مانده است.

به گزارش مشرق، تا سوم اسفندماه و فرارسیدن ضرب‌الاجل مجلس به کشورهای عضو برجام برای انجام تعهدات‌شان در قبال ایران، کمتر از ۱۰ روز دیگر باقی‌ مانده و طبعا بحث‌ها، تحلیل‌ها، رفت‌وآمدها و تعاملات متفاوتی در سطح جهان درباره وقایع هفته اول اسفندماه درگرفته است. در این میان رسانه‌ها از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی‌بر آغاز فعالیت‌های ایران برای تولید اورانیوم فلزی هم که یکی دیگر از بندهای مصوبه اقدام راهبردی مجلس است، خبر می‌دهند و تاکید می‌کنند که مدیرکل آغاز این فرآیند را به اطلاع اعضا رسانده است‌؛‌ موضوعی که مزید بر علت شده تا پیگیری‌های طرفین ماجرا از ذی‌نفعان برجام گرفته تا منتقدان آن بیشتر از گذشته و محسوس‌تر شود.

از یک‌سو دولت جو بایدن در ایالات‌متحده رایزنی‌ها با کنگره را آغاز کرده و به گفته دومنیک راب، وزیر امورخارجه انگلیس، مراودات کاخ سفید با اروپایی‌ها و همچنین روسیه و چین برای اقدامات آتی درحال انجام است، از سوی دیگر صهیونیست‌ها و برخی مرتجعان حاشیه خلیج‌فارس لابی‌هایشان را تقویت می‌کنند تا مانع از تغییر سیاست فشار حداکثری و کاهش تهدیدها علیه ایران شوند و در کنار آنها برخی مانند سران عمان و قطر نیز پیگیری‌های زیادی را برای میانجی‌گری میان واشنگتن و تهران برای حل‌وفصل چالش‌ها درپیش گرفته‌اند.

طبیعتا اخراج بازرسان آژانس و تعلیق اجرای پروتکل الحاقی صرف‌نظر از برداشت‌های زمانی دولت و مجلس از روز اجرا که با چند روز اختلاف دهه اول اسفندماه است، یک اتفاق مهم در مسیر همکاری‌های ایران و آژانس و درجریان توافق هسته‌ای به شمار می‌آید. بازرسی‌های بسیار پرحجم و بی‌مانند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران‌ که شامل نظارت‌های پادمانی، بازرسی‌های مطرح در پروتکل الحاقی و نهایتا نظارت‌های فراپروتکلی است و حدود ۸۰ تا ۹۰درصد فعالیت‌های جاری این نهاد را شامل می‌شود، آنقدر مهم و بزرگ هستند که به‌عنوان جدی‌ترین گام ایران در مسیر کاهش تعهداتش در واکنش به خروج ایالات‌متحده از برجام و همچنین بی‌عملی طرف‌های اروپایی تلقی شوند و معنای میدانی و واقعی جز فروپاشی قطعی و حتمی برجام نداشته باشند.

رصد اخبار و رفت‌وآمدها نشان می‌دهد در این بازه چندروزه کنش‌ها متفاوت‌تر از قبل در میدان سیاست به وقوع می‌پیوندد، با وجود اینکه آمریکایی‌ها در اظهارات‌شان تلاش می‌کنند بگویند اقدامات ایران هیچ تاثیری بر محاسبات کاخ سفید نداشته اما این را هم نمی‌توانند بپوشانند که حرکت پرشتاب ایران برای توسعه صنعت هسته‌ای و کنار گذاشتن آنچه در برجام محدودیت تلقی می‌شد، فراتر از تصورشان است و از بابت آن نگران هستند.

چند روز پیش آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا با جوسازی تلاش کرد فاصله ایران تا ساخت بمب اتم را کوتاه تلقی کند؛ اظهارنظری که فاقد آثاری از واقعیت بود اما در میان کارشناسان دلیلی برای لزوم تسریع در بازگشت آمریکا به برجام تلقی شده و در روزهای اخیر گفته شده که آمریکا به این بهانه مسیر خود برای تعامل با ایران را پیگیری می‌کند. از سوی دیگر قطری‌ها چند بار اعلام کردند که درحال تلاش برای میانجی‌گری هستند، مجموعه‌اقداماتی که با واکنش مثبت و استقبال ایران هم مواجه شده است. محمد بن‌عبدالرحمن‌ آل‌ثانی، وزیر امورخارجه قطر از مذاکره با کاخ سفید خبر داده و اظهار کرده که پیگیری‌هایش برای برقراری یک کانال تعامل درحال انجام است.

حرف‌های جدید سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا

در این میان اما چهارشنبه‌شب گذشته، ند پرایس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا که در یک نشست خبری اظهارنظر می‌کرد، در پاسخ به سوالی درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی‌بر آغاز تولید اورانیوم فلزی توسط ایران، ابتدا از کاهش تعهدات ایران و دور شدن از متن توافق ابراز نگرانی کرد اما گفت: «نمی‌خواهم درباره گزارش آژانس یا حداقل گزارش کذایی که ما ندیده‌ایم، صحبت کنم»؛ عبارتی که برخی از آن برداشت تلاش برای عدم ایجاد تنش کردند و گفتند که احتمالا این‌گونه سخن گفتن در پی برنامه دیگری انجام گرفته است. البته نباید این تحلیل را هم فراموش کرد که همچنان ایده پلیس خوب و بد که نمادی از یک تقسیم کار میان اروپا و آمریکا در زمان دموکرات‌ها در قبال ایران است برای کارشناسان مفروض است؛ چنانکه پس از این اظهارنظر پرایس بود که تروئیکای اروپایی نسبت به گزارش آژانس واکنش نشان دادند و در بیانیه‌ای اقدام ایران را محکوم کردند.

اظهارات پرایس اما بخش‌های مهم‌تری هم داشت که هم جدید بود و هم متفاوت از حرف‌های چند وقت اخیر بایدن و همکارانش. وزیر امورخارجه آمریکا با ذکر این عبارت که ما می‌خواهیم از وسوسه مذاکره علنی اجتناب کنیم، توضیح داد: «ما حداقل فعلا نمی‌خواهیم هیچ‌کدام از اقداماتی را که ممکن است روی میز باشد، نمایان کنیم. بخشی از منطق آن، این است که درحال انجام مشورت‌هایی با متحدان و شرکای خود و اعضای کنگره هستیم تا مطمئن شویم با یکدیگر همراستا هستیم و زمانی که یک رویکرد هماهنگ برای این چالش فوری داشته باشیم، با ایرانی‌ها تعامل خواهیم کرد، اما می‌توانم بگویم که در تاریخ‌های بیست‌ویکم یا بیست‌ودوم فوریه، پیشنهاد ما هنوز روی میز خواهد بود؛‌ اینکه اگر ایران پایبندی کامل به برجام را از سر بگیرد، ایالات‌متحده هم آماده طی کردن مسیر دیپلماتیک و بازگشت به برجام خواهد بود.»

این اظهارات ازآن‌رو مهم است که تاریخ اعلامی از سوی سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا دقیقا همان موعد ضرب‌الاجل مجلس است و نشان می‌دهد که آنها احتمالا بنایی برای آغاز رایزنی‌ها و یا انجام اقداماتی در آن روزها دارند که البته همان‌طور که پرایس توضیح داده، فعلا محرمانه است و بسته پیشنهادی آنها رسانه‌ای نخواهد شد.
 
بسته احتمالی شامل چه مواردی است؟

هرچند گمان و یا فرض انجام اقدام موثری از جانب آمریکا در این روزهای باقی‌مانده تا اسفندماه بسیار بعید است اما با احتمالاتی می‌توان حدس‌هایی درباره بسته یادشده از سوی پرایس زد. آنچه می‌توان درمورد پیش‌بینی‌های رسانه‌ای راجع‌به محتوای بسته پیشنهادی آمریکا بیان کرد، دو نگاه خوشبینانه و بدبینانه دارد.

 اگر بخواهیم خوشبینانه به این بسته نگاه کنیم باید بگوییم که آمریکا احتمالا پیشنهادهایی چون آزادسازی برخی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کشورهای کره و ژاپن را روی میز گذاشته یا رفع تحریم‌های دارویی و امکان تخصیص وام صندوق بین‌المللی پول برای مبارزه با کرونا را مطرح کرده است، البته درمقابل هم توقف مجموعه‌ای از اقدامات کاهنده ایران در ماه‌های اخیر را مطالبه کرده که به احتمال فراوان توقف غنی‌سازی ۲۰درصدی و جایابی سانتریفیوژها شامل آن است.

اگر بدبینانه بخواهیم به این بسته نگاه کنیم باید بگوییم که محتویات آن چیزی بیشتر از اظهارنظرهای جن ساکی و بایدن طی هفته‌های گذشته نبوده و بازگشت پیشگامانه ایران به محدودیت‌های هسته‌ای قبل از هرگونه اقدام ایالات‌متحده را طلب کرده است که طبیعتا اگر اینطور باشد از همین الان باید فاتحه برجام را خواند.

اما اگر بسته اول روی میز باشد، شرایط متفاوت است و بعید نیست با راستی‌آزمایی و گزارش وزارت امورخارجه به مجلس فعلا تشدید اقدامات کاهنده ازجمله کاهش بازرسی‌ها متوقف شود.

نکته مهمی که درخصوص این مساله باید به آن اشاره کرد، این است که اگرچه احتمال دارد کاخ سفید اقداماتی را برای جلب رضایت ایران و جلوگیری از نابودی کامل برجام مدنظر داشته باشد اما هرچه هست، خواسته ایران رفع کلیه تحریم‌هاست و غیر از آن را نمی‌پذیرد.

تهدید مهم این ماجرا این است که اقدامات آمریکا به همین یکی دو مورد ذکرشده محدود شود و برنامه اصلی یعنی رفع تمامی تحریم‌های اجراشده ذیل فشار حداکثری طی ۵/۲ سال اخیر را در دستورکار نداشته باشد؛‌ چیزی که با هر بهانه‌ای که مطرح شود، خیلی زود و بدون فرسایشی شدن علنی خواهد شد و می‌تواند چالش‌ها را بیشتر از قبل کند.

منبع : فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    9 0
    جای شیخ دیپلمات و ظریف بودم دم آخری چهارتا درشت آبدار نثار غربی ها می‌کردم و الوداع.
    • مقدم IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      3 0
      اقا تو دولت اصلاحات بدتر از این سرش اومد بازم لبخند زد ،مگه داریم
  • رضا IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    2 24
    برو بريم ، ايشالا براى دلار پنجاه هزارى ! اى جونم !
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      3 0
      اربابت کلید گفته دلار ۵۰ میخواد بکنه خبرای دست اول همیشه بهت میرسه مزدور؟
  • CA ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    12 1
    بنظرم ایران بایستی از این پروتکل الحاقی خارج گردد و بازرسان آژانس را اخراج کند و ظرفیت های هسته ای اش را با بالاترین حد ممکن برساند. این کشورهای منطقه هستند که بایستی مذاکرات مستقیم با ایران انجام دهند بدون حضور آمریکا چون آمریکا جایی در این منطقه ندارد. ظرفیت های اتمی ایران بسیار بالا هست و این کشورها نبایستی تصور کنند که فقط آمریکا میتواند برایشان امنیت بیاورد بایستی خوب چشم‌هایشان را باز کنند و ببینند که نظم جدیدی در امور بین المللی بوجود آمده و بر اساس واقعیت ها به مذاکره بدون واسطه با ایران بازگردند. ایران در حال حاضر از نظر نظامی کاملا استقلال دارد و میتواند در دفاع از خود وارد حتی جنگ های خارج منطقه ای گردد و البته ضربات موثر به هر متجاوزی را بدهد. چون آمریکایی ها فقط زبان اسلحه را میفهمند برای همین این کار به یک الگوی بین المللی در کشورهای مستقل تبدیل خواهد کرد و کشورهای منطقه بایستی از این فرصت استفاده کنند و وارد مذاکره با ایران بدون واسطه گردند.البته آمریکایی ها که جهت تحمیل هزینه و فروش منطقه در این منطقه هستند هزینه سنگینی بابت این کار خود خواهند پرداخت
  • DE ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    8 0
    جریان صهیونیزم چنان در سیاست و رسانه های کشورهای غربی نفوذ کرده که محال است به قراردادها و تعهدات خود پایبند باشند و در عمل بازگشت به برجام غیرممکن است. مسئولان کشور باید از خواب بیدار شوند و گول بازی‌های وقت تلف کنی اروپایی ها را نخورند در عوض باید غنی سازی با شتاب بسیار بیشتر انجام شود و این بهترین اهرم فشار برای به زانو در آوردن دشمنان ایران خواهد بود. با داشتن دانش غنی سازی بالای 80 درصد کشور در یک اتوماتیزم تاریخی بیمه خواهد شد. تاریخ را نباید فراموش کنیم اروپایی ها سیاست اجداد رومی اشان را دنبال می‌کنند و آن سیاست ماکیاولیسم هست.
    • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
      0 0
      همه ما مردم پیشرفت کشورمان را دوست داریم . این طور هم نیست که فکر میکنی ۸۰ درصد و ۹۰ درصد . مثل ماست باشه . ملت ما سرنوشت هیروشیما و ناکازاکی را نمیخواهند
  • رضا IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 13
    حالا هى شاخ و شونه بكشيد و روزشمارى كنيد ! آخرش معلوم ميشه كى درست فكر ميكرد و دلسوز بود ! 
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      9 0
      معلوم میشه؟؟؟ یعنی الآن هنوز برای شما معلوم نشده؟ این فاجعه است. خدا بیدارت کنه اگر خودت رو به خواب نزدی
    • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      9 0
      منم به آمریکایی‌ها همینو میگم حالیشون نمیشه!!!
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      9 1
      جناب امام خمینی چهل فرمودن آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند تا حالا هم نتوانستن غلطی بکنند این کدا خدا پرستان بودن در مقابل وعدهای نسیه غرب صنعت هسته ای کشور نابود کردن
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      2 0
      رضا مزدور اینقدر بال بال نزن به اربابت کلید بگو کارتون تمومه
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    7 1
    5درصد به غنی سازی اضافه کنید ببنید غربی ها چطور پرپر میزنند.
  • علی رضا IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    6 2
    سیر از گرسنه خبر ندارد /سوار هم از پیاده
  • حمید IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    4 2
    دلالان وسرمایه داران چقدر خوشحالتد تا از اب گل الود ماهی بگیرند چوب افزایش قیمت ها رو مردم می خورند سر سال نو
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      0 4
      تااین دلالان ومفسدان خودی امتیازی وغیرخودی( رفع تحریم،تحریم ،غارت،نجومیبگیری،بتن کردن پیشرفتها...)حذف نشوند-همین آش وهمین کاسه هست
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    5 0
    به کفتارهای غربی آمریکایی نباید باج داد و اگر تمام تحریمهایشان را بر نداشتن مجلس باید از این پروتکل یک طرفه خارج بشه معنی نداره چند سال توی برجامی باشیم که با وجود پایبندی ایران به برجام ولی آمریکا شدید ترین تحریمهاشو به ما اعمال کرد و حالا هم با بی محلی تمام برجام رو ترک کرده و برای بازگشتش شرط و شروط هم میزاره ایران نباید زیر بار حرف زور بره. چطوراسراییل اشغالگر با هزاران بمب اتم رو سازمان ملل کاریش نداره ؟؟؟
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    3 0
    اینها هنوز به فرهنگ شهادت پی نبردنند که رهبرمون راه امام علی ع وامام حسین ع را میپیماید وزااین بیدها نیست که بااین بادها بلرزد
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    2 0
    یعنی این(آمریکا،غربیها،عربستان،اسراییل ونوچه ها وشیفته های داخلیشون)نفهمیدند که40سال تحریم وترور وتخریب کردیداثری که نداشته هیچ ایران بیشتر به پیشرفتهای کلاهکهای اتمی وبالستیک قاره پیما رسیده!؟
  • ابراهیم ابراهیمی زاده CH ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    2 0
    اینو باید بدونیم ک عرصه برای اسراییل تنگ و تنگ تر شده .چون ما از رگ گردنم به اونا نزدیک تر شده ایم تا فتح تل آویو چیزی نمونده.اینو دربدترین حالت میگم.اسراییل تمام درهایی ک بوده رو زده نتونسته ایرانو نابود کنه کم کم دنیا بیشتر از چهره اسراییل میفهمه چ ظلمی به مردم سوریه و عراق کرده.
  • قاسم IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    4 1
    افایان شما را بخدا قسم میدم اصلا امریکا و برجام را در زباله دان تاریخ بریزید برای همیشه نزدیک صد سال است که ما از غرب و غربزده صدمه خوردیم حالا دیگه ولشون کنید برن گورشون را گم کنند ما تا خدا را داریم به اونها نیازی نداریم شما هم اینقدر پی گیر نشین اصلا اگر برنگردند بهتر و ما برای همیشه راحت میشیم
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    3 0
    این دم آخر مثل مرد باشید و غیرت ایرانی را لگد مال نکنید به خدا اگر سفت وایسید غربیها هیچ کاری نمی توانند بکنند .
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 0
    توروخدابرجام تعطیلش کنین برین زباله دان تاریخ
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 0
    خوهشا به مسائل داخلی بپردازید نظیر تورم،بی کاری و معیشت کارگران
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    1 0
    از تحریم ها سرمایه دار خوشحال و فقیر ناراحت هست چون سرمایه سرمایه دار با ارزش تر و سفره فقیر کوچکتر میشود
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    0 0
    فکر میکنم این ها از تحریمها سود می‌برند یا آقازاده یا سرمایه دارندونمی خواهند بابرجام کاردرست شود
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    0 0
    اولا عزت ایرانی رو حفظ کنید. ما از برجام خارج بشیم بهتر از اینه که تو برجام باشیم و اونا تعهداتشون رو عمل نکنند و ما رو اسکل فرض کنن دوما با نظارت شدید جلوی دلال ها و مفسدان اقتصادی رو بگیرین تا اینقدر فشار اقتصادی به مردم نیاد
  • کسی عنایت IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    0 0
    امام داریم ایران صاحب دارد
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    0 0
    عجب بسته خوشبینانه ای مگر رفع کامل تحریمها و برگشتن به اصل برجام و آزاد کردن پولهای بلوکه شده شرط مذاکره نبوده؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس