آیت الله مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان

آیت‌الله مصطفی محامی، نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان در همایش «سران، معتمدین و ریش‌سفیدان قبایل و طوایف استان سیستان‌وبلوچستان» گفت: انقلاب ماندگار شد و نظام پیشرفت‌های متعددی به ارمغان آورد.

به گزارش مشرق، آیت‌الله مصطفی محامی نماینده مقام معظم رهبری در سیستان‌وبلوچستان در همایش سران، معتمدین و ریش‌سفیدان قبایل و طوایف استان ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی انقلاب گفت: امام خمینی (ره) با همکاری و همراهی مردم برای دفاع از عزت، کرامت، استقلال، آزادی و حاکمیت اسلام قیام کرد و به لطف خدا این قیام با پیروزی انقلاب همراه شد.

امام جمعه زاهدان افزود: انقلاب ماندگار شد و نظام جمهوری اسلامی ایران علیرغم همه توطئه ها باقی ماند و نه تنها مقاومت و ایستادگی کرد بلکه رشد و پیشرفت های زیادی نیز در عرصه های علمی، فناوری، نظامی، و دفاعی حاصل شد.

بیشتر بخوانید:

روحانی در جمع مردم روستای سیل‌زده کلانی: در کنار مردم سیل زده سیستان و بلوچستان هستیم

 وی توسعه نفوذ منطقه ای انقلاب، گسترش فرهنگ مقاومت و بیداری اسلامی در کشور های مختلف را از دیگر دستاورد های انقلاب عنوان کرد و گفت: در سیستان و بلوچستان نیز رشد و پیشرفت های زیادی حاصل شده و از شمال تا جنوب استان تبدیل به کارگاه عملیاتی شده و در هر نقطه ای پروژه های مختلف عمرانی و اقتصادی در حال اجراست و البته باید توجه داشت که با مشکلات و آسیب های زیادی مواجه هستیم که نیاز است دست به دست هم دهیم تا در چیز هایی که مربوط به خود ماست ضعف ها را برطرف کنیم.

آیت الله مصطفی محامی خواستار تلاش سران، معتمدین و ریش سفیدان قبایل و طوایف در جهت رفع مشکلات استان شد و گفت: هر کس در هر جا که هست و به هر میزان از تاثیرگذاری و نقش آفرینی مسئولیت دارد و حل مشکلات مردم توفیق بزرگی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اقتصاد و فرهنگ را دو محور عمده در مشکلات استان دانست و عنوان کرد: اگر به دنبال تقویت امنیت پایدار و حل مشکلات به صورت زیربنایی هستیم، ارکان اصلی پیشرفت، علم، فرهنگ، اقتصاد و معیشت است و باید در این جهت تلاش و سرمایه گذاری کنیم.

نماینده مقام معظم رهبری در استان گفت: متاسفانه برخی سرمایه گذاران بومی در خارج از استان سرمایه‌گذاری می‌کنند و باید تلاش کنیم تا از هر توان بومی و غیر بومی برای رشد علمی، فرهنگی، عمرانی و اقتصادی استفاده و زمینه این سرمایه گذاری ها را در استان فراهم کنیم.

وی در ادامه به بیان مهمترین نکات مطرح شده در همایش سران قبایل و طوایف در سال گذشته پرداخت و گفت: تامین امنیت پایدار و جلوگیری از شرارت و فتنه، اتحاد، انسجام و اعتماد متقابل و تعامل سازنده میان مردم و مسئولان نظام، نگاه باز فارغ از مسائل قومی و قبیله ای و توجه به مصالح ملی، استانی و دینی، تلاش برای استفاده از همه استعداد ها و توانمندی های بومی و غیر بومی، مشارکت عمومی مردم و خصوصا نسل جوان در پیشرفت و آبادانی استان، گسترش فرهنگ قانونمداری و پرهیز از تخلف، تلاش برای احقاق حقوق مردم و تامین حقوق عمومی فارغ از نگاه قومی و قبیله ای، گره نزدن مشکلات استان به مشکلات دیگر مناطق کشور و سخت نکردن حل مشکل، حضور فعال و پرشور در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی استان با بصیرت کامل، تلاش برای تربیت نسل جوان و فرهیخته، تلاش در جهت ارتباط با قبائل و طوایف کشور های همسایه و استفاده از ظرفیت آن ها در عین جلوگیری از ورود آسیب های احتمالی، جلوگیری از نفوذ افکار انحرافی، فرقه های استعماری،افراط و تفریط و برخی خشونت گرایی ها از جمله مهمترین نکاتی است که در همایش سال گذشته مطرح شد و همچنان دارای اولویت است.

آیت الله محامی به بیان اقدامات و تلاش های صورت گرفته در این جهت پرداخت و گفت: مجموعه دفتر نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان در این مدت و در راستای همین مباحث تلاش خود را به کار گرفته که از جمله مهمترین آن ها تلاش در جهت اتحاد و انسجام بیشتر مسئولان با یکدیگر، مردم با یکدیگر و در نهایت مردم با مسئولان است و یک صدا و همدل بودن مسئولان تنها یک جهت کار است و همدلی بین طوایف و قبایل و همچنین همدلی، همکاری و همراهی بین مردم و مسئولان از دیگر موارد در این جهت‌ می باشد.

امام جمعه زاهدان برگزاری جلسات با مسئولان ارشد اجرایی، قانون گذاری ، نظامی، انتظامی و امنیتی در کشور با همراهی مسئولان ارشد استان برای پیگیری و حل مشکلات و مطالبات استان را از دیگر اقدامات انجام شده بیان کرد.

وی تامین برخی بودجه های ملی برای پروژه های بزرگ استان، طرح های اشتغال زایی، جذب بیشتر  نیروهای اهل سنت در نیروهای نظامی و انتظامی، حل مشکلات و آسیب های اجتماعی از جمله حاشیه نشینی، معضل فاقدین شناسنامه و قاچاق مواد مخدر را از جمله مهمترین موارد پیگیری شده در این سلسله جلسات عنوان و تصریح کرد: این جلسات در جلب توجه و اهتمام مسئولان مرکزی به استان و تصویب اعتبارات، تامین بودجه ها و سرمایه گذاری در استان بسیار موثر واقع شد.

نماینده مقام معظم رهبری در استان از تلاش های صورت گرفته برای همفکری، همدلی و همکاری علما و روحانیون شیعه و اهل سنت در استان و معرفی علمای اهل سنت به برخی مبادی و مراکز در تهران برای شناخته شدن و افزایش تجربیات و برقراری و ایجاد روابط بین المللی در جهت تبادل تجربیات را از دیگر فعالیت های انجام شده بیان کرد و این موارد را در ایجاد فضای تعامل و معرفی چهره های شاخص استان و جلب توجه مسئولان مرکزی به استان و تقویت تعامل مرکز به استان تاثیرگذار دانست.

 آیت الله مصطفی محامی در بخش دیگری از بیانات خود پیش نیاز پیشرفت ها در سیستان و بلوچستان را حفظ آرامش و تقویت فضای همدلی مردم و مسئولان و همراهی و همکاری آنان با مسئولان کشور و نظام اسلامی دانست و گفت: اگر چنین فضایی در استان وجود داشته باشد طبیعتا نگاه ها به استان جلب و سرمایه گذاری ها به استان سرازیر خواهد شد و اگر در مواردی این همدلی و همراهی وجود نداشته باشد قطار رشد و پیشرفت و توسعه در استان از حرکت باز خواهد ایستاد.

وی ضمن ابراز نگرانی از عدم توجه برخی ها به این فضای همدلی و همراهی در استان خاطر نشان کرد: احساس می شود برخی به این نکات توجه نمی کنند و به دنبال مشوش کردن فضا و ایجاد التهاب در استان هستند که نتیجه آن ارائه چهره ای نامناسب، ناسازگار، خشن و لجباز از استان است که در این صورت فضای استان به هم ریخته خواهد شد و رشد و توسعه نه تنها شتاب پیدا نخواهد کرد بلکه کاملا متوقف می شود.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: ممکن است در فضاهای فعلی از جمله انتخابات برخی به دنبال التهاب آفرینی باشند و از این التهاب آفرینی سود اندکی ببرند اما مشکل اینجاست که  سود اندک این جمع کم مانعی می شود برای سود فراوان مردم محروم استان و دود آن به چشم مردم استان خواهد رفت.

وی ضمن اشاره به یک نمونه از این التهاب آفرینی ها در شرایط کنونی گفت: چندی قبل برخی از علما و مدیران مدارس اهل سنت که تعداد آن ها کمتر از ۲۰ نفر می باشد اقدام به نوشتن نامه ای خطاب به بنده نمودند و بعد در گزارش ها  متوجه شدیم که این نامه برای رئیس جمهور نیز ارسال شده است.

وی ادامه داد: این نامه شامل چند محور از جمله نقض توافق های قبلی در مورد مدارس علمیه و اعلام عدم استفاده از خدمات نظام اسلامی به حوزه های علمیه بود.

آیت الله محامی تصریح کرد: در سطح کشور، مرکزی  برای مدیریت مدارس علمیه اهل سنت زیر نظر سازمان اوقاف در تهران در نظر گرفته شده  که در استان ما دچار کش و قوس هایی بود و علما و مدیران مدارس اهل سنت درخواست پیگیری و حل این موارد را داشتند که اقدامات و پیگیری های لازم صورت گرفت و نتایجی نیز حاصل شده بود.

امام جمعه زاهدان تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی به دخالت در حوزه های علمیه اهل سنت معتقد نیست اما نظارت حق اصلی نظام است و در همین جهت قرار شد سیستم نظارت توسط خود مدیران مدارس اهل سنت نوشته شود.

وی ادامه داد: در نهایت مدیران مدارس علمیه اهل سنت در شش بند آیین نامه را تنظیم و خواهان توجه به حفظ استقلال مدارس شدند و ضمن قبول  نظارت توسط نظام متعهد شدند تا در ابتدای هر سال فهرست طلاب و اساتید را ارائه و در پایان سال منوط به گرفتن امتحان و کسب نمره قبولی خدمات به آنان ارائه شود.

نماینده مقام معظم رهبری در استان گفت : در نهایت مقرر شد هر گونه ارائه خدماتی که به حوزه های علمیه اهل سنت ارائه می شود فهرست و  شرایط احراز هویت برای ارائه خدمات مشخص شود که پیشنهاد شد شورای هماهنگی مدارس اهل سنت آیین نامه بین نهاد و شورای هماهنگی را مشخص کنند که چنین اتفاقی نیفتاد و با این نامه مواجه شدیم.

وی ادامه داد: مدیران مدارس در نامه ارائه شده خواستار ارائه بیمه و معافیت تحصیلی بودند آن هم با این شرایط که ما افراد را معرفی می کنیم بدون ذکر نمره و بدون مشخص نمودن سطح تحصیلی که این یک خواسته غیر منطقی و خنده دار است.

آیت الله محامی تصریح کرد: علما و مدیران مدارس اهل سنت با استناد به اصل ۱۲ قانون اساسی مبنی بر آزادی مذهبی اهل سنت خواهان شدند که خارج از چارچوب های قانونی و مقررات کشور بتوانند در ساخت مدارس و مساجد آزادانه عمل کنند.

وی محور سوم نامه را عدم اقدام به وظایف ذاتی دستگاه های امنیتی عنوان کرد و گفت: در نامه ارائه شده خواهان این بودند که دستگاه های امنیتی به وظایف ذاتی خود عمل نکنند.

آیت الله محامی گفت: چنین درخواست هایی از چند جهت دچار مشکل است و خارج از هر گونه منطقی است و عدم درخواست خدمات مبنی بر عدم نظارت نظام نیست و نظام وظیفه نظارت خود را دارد.

وی گفت: اقلیت های مذهبی از جمله اهل سنت در انجام مراسمات خود آزاد هستند  اما اینکه آزادی مطلق بخواهند و بدون انجام مقررات به دنبال انجام هر اموری باشند  چنین چیزی امکان پذیر نیست و اینها مقررات کشوری است و مذهب در آن نقشی ندارد.

امام جمعه زاهدان گفت: بیان چنین نکاتی توسط علما درست نیست در حالی که همکاری بین مرکز خدمات و حوزه های علمیه و اهل سنت در سایر استان ها در حال انجام است اما استان ما چنین چیزی را قبول ندارند و ما نیز با پیگیری های انجام شده ۲ نماینده از استان در مرکز خدمات داریم.

وی اظهار داشت: اینگونه موضع گرفتن و شعار دادن مبنی بر عدم آزادی، درست نیست زیرا اگر آزادی نبود کسی جرأت بیان چنین حرف هایی را نداشت و جالب اینجاست که این سخنان از سوی کسانی گفته می شود که هیج سابقه ای از زدن این سخنان در زمان شاه ندارند و هیچگونه مطالبه ای انجام نداده اند.

نماینده مقام معظم رهبری در استان در پایان خواستار جلوگیری از ایجاد فضای دو قطبی در استان شد و آن را سمی مهلک عنوان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس