کد خبر 1178840
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
تامین مالی بودجه دولت از بورس/ انتشار اوراق بدهی بر بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد؟

نگاهی به دخل و خرج دولت طی ۹ ماه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت، از محل فروش اوراق بوده است؛ اوراقی که باید دولت بعد، بازپرداخت آن را انجام شود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت:نگاهی به دخل و خرج دولت طی ۹ ماه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت، از محل فروش اوراق بوده است؛ اوراقی که بخشی از هزینه‌های دولت را تامین کرد تا در دولت بعد، بازپرداخت آن انجام شود. 

به گزارش جوان، دولت طی چند ماه گذشته از راهکارهای مختلفی برای تامین درآمدهای خود بهره برده است؛ از بورس گرفته تا استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ولی در این میان، اسناد مالی کمتر مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، در بودجه سال جاری به دولت اجازه داده شده تا ۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی (ریالی و ارزی) و شرکت‌های دولتی نیز با ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منتشر کنند. همچنین، شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آنها می‌توانند با تایید وزارت کشور تا سقف ۵۰ هزار میلیارد اوراق مالی اسلامی را با تضمین خود و بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری‌ها منتشر کنند و حداقل ۵۰ درصد از سقف اوراق موضوع این بند به طرح‌های قطار شهری و حمل و نقل شهری تعلق می‌یابد. اما بررسی وضعیت انتشار اوراق مالی در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری نشانی می‌دهد که در کل ۱۴۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر شده که سهم اوراق بدهی دولتی از این میزان ۱۲۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و با رشد ۹۰/۹ درصدی نسبت به ۹ ماهه سال گذشته مواجه شده است. در این مدت معادل ۲۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نیز اسناد خزانه منتشر شده که در مقایسه با سال گذشته ۳۲/۱ درصد کاهش یافته و اوراق سلف موازی استاندارد و منفعت منتشر نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس